Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

B1/B2 Visum - enkele vragen

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Kl3intjeAure
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 2

B1/B2 Visum - enkele vragen

Bericht door Kl3intjeAure »

Hallo allemaal

Ik ben van plan om eind april naar de Verenigde Staten te trekken met als doel om er zowel toerist te zijn, als een job te vinden. Daarom heb ik het B1/B2 visum aangevraagd.
Ik heb al zoveel uren achter mijn PC versleten naar het zoeken van de juiste informatie voor vanalles en nog wat, en ben uiteindelijk op dit forum terechtgekomen.
Ik ben mij aan het voorbereiden voor het interview bij de Brusselse ambassade, maar...;

:?: Dit zijn de vragen die ik mij nog steeds stel : :?:
- op deze site https://ais.usvisa-info.com/nl-be/niv voor het aanvragen van een Amerikaans niet-immigratievisum zit ik aan de stap voor de MRV-kosten (aanvraagkosten) van 160$ te betalen. Bij DE VORIGE STAP moest ik aanduiden naar welk adres mijn documenten teruggestuurd moesten worden. WAT BEDOELEN ZE HIERMEE? :blink: Of is dat NA het interview het terugsturen van mijn passport en visum??

- Ik heb nog geen werkgever in the USA, ik zal alles zelf zoeken en plannen. Zullen ze mij hierop afstraffen? Moest ik al een werkgever als contactpersoon hebben om dit visum aan te vragen?? :?

- De documenten die ik zal meenemen naar het interview zijn : mijn identiteitskaart, passport, 2 pasfoto's die voldoen aan de eisen, de 'confirmation' dat ik het SD-160 formulier volledig online heb ingevuld, de DS-158 en DS-157 formulier. WAT SCHIET IK NOG TEKORT? Help ! (want dat is waarschijnlijk het belangrijkste :oops: )

Hopelijk is hier nog iemand actief die mij kan verder helpen met deze 3 resterende en zeker niet onbelangrijke vragen !!!!

Alvast superhard bedankt aan de engel die dit volledig heeft gelezen :P en mij wil voorthelpen !!!

kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: B1/B2 Visum - enkele vragen

Bericht door kastelke »

Hoe lang ben je van plan naar de US te gaan? Mijn advies: ga minder dan 90 dagen, en trek je visumaanvraag onmiddellijk in.

Ik ben zeker dat, als je tijdens het interview zegt dat je gaat solliciteren, dat je ab-so-luut geen visum krijgt en nadien dus zonder visum ook het land niet meer in mag voor de komende jaren. De sites waar jij al die uren op gespendeerd hebt om info te vinden zijn dus helemaal verkeerd als ze zeggen dat je mag gaan job punten met zo'n visum.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Kl3intjeAure
Amerika-newbie

kastelke schreef:Hoe lang ben je van plan naar de US te gaan? Mijn advies: ga minder dan 90 dagen, en trek je visumaanvraag onmiddellijk in.

Ik ben zeker dat, als je tijdens het interview zegt dat je gaat solliciteren, dat je ab-so-luut geen visum krijgt en nadien dus zonder visum ook het land niet meer in mag voor de komende jaren. De sites waar jij al die uren op gespendeerd hebt om info te vinden zijn dus helemaal verkeerd als ze zeggen dat je mag gaan job punten met zo'n visum.
OW :s je hebt idd gelijk nadat ik dit forum een beetje heb doorzocht.. Maar euhm, hoe trek je een visumaanvraag in??
Kl3intjeAure
Amerika-newbie

kastelke schreef: De sites waar jij al die uren op gespendeerd hebt om info te vinden zijn dus helemaal verkeerd als ze zeggen dat je mag gaan job punten met zo'n visum.
een B1/B2 visa is wel een visa om zowel te reizen als te werken, dus wat doe ik verkeerd met het zeggen dat ik ga solliciteren als ik voor dat visum ga..? Ik begrijp het niet goed :shock:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

In welk van deze categorieën zie jij jezelf als sollicitant:
http://travel.state.gov/content/dam/vis ... 0flier.pdf
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Het is verboden te werken in de US zonder werkvergunning.
Werken in de US geeft immigratie intent aan.
Voor de non-immigrant visums B, F, M, J, etc. moet je aangeven dat je GEEN immigraie intent hebt.
Door te vertellen dat je gaat solliciteren geef je immigratie-intent aan.

Het adres gevraagd is inderdaad voor toesturen paspoort etc. NA bezoek aan ambassade/consulaat.

Ik heb in de andere ond. al je vraag beantwoord.
Je onderschat wat er komt kijken voor een werkvergunning voor de US.

Je kunt een visum aanvrage stoppen - maar als je al hebt betaald, je krijgt je geld niet terug.
Onderschat overigens ook niet de eisen voor een B-1/2 visum. Je zult een duidelijke itinerary moete hebben en financiele middelen voor de hele periode.
Plus sterke banden met BE/Ned. Lees maar eens enkele B-1/2 aanvrage bijdages hier door (huis, werk, studie, gezin, etc.)
Wordt het visum afgewezen dan kun je nooit meer op VWP/ESTA naar de US.
Bezint eer ge begint, lijkt me van toepassing hier.
Kl3intjeAure
Amerika-newbie

Pfff.. Ik heb vorige weer naar de ambassade in Brussel gebeld. Ik heb mijn situatie uitgelegd "ik heb nog geen job in Amerika, maar zou er dus wel willen reizen en solliciteren", waarop ik antwoord kreeg dat ik een B1/B2 visum nodig heb, wat dus zowel voor tourism als voor business is. Nu als werken verboden is in Amerika, waarom reiken ze dan zo'n visums uit? :o

Ik heb gelukkig nog niet betaald voor deze visumaanvraag, ik zat net aan die stap! Ik zal ze dus annuleren..
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Kl3intjeAure schreef:Ik heb mijn situatie uitgelegd "ik heb nog geen job in Amerika, maar zou er dus wel willen reizen en solliciteren", waarop ik antwoord kreeg dat ik een B1/B2 visum nodig heb, wat dus zowel voor tourism als voor business is. Nu als werken verboden is in Amerika, waarom reiken ze dan zo'n visums uit?
Solliciteren en werken zijn twee verschillende dingen. Er is bij mijn weten niets in de regels wat solliciteren op een B1/2 of esta verbiedt. Maar, als je dat bij immigrations zegt wordt je hoogstwaarschijnlijk niet toegelaten. En zelfs als je een baan vindt, dan moet je het H1-B traject in.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ambassade/consulaat medewerkers kunnen incorrecte antwoorden geven aangezien ze niet ingaan op de situatie.
De immigrations officer (CBP) is degene die bepaalt of je de US inkomt of niet. Die heeft het laatste woord.
Een visum geft geen toegang, het geeft alleen het recht toegang te vragen.
Zodra men de indruk heb dat je in de US wilt gaan werken wordt toegang geweigerd.
Lees maar eens op dit forum - dan zul je merken hoe vaak B-1/s visums worden geweigerd, althans in A'dam.

Ik denk dat het verstandiger is voorlopig onder de radar te blijven en op VWP/ESTA de US te bezoeken.
Plus hoe stel je je voor in de US lukraak te gaan solliciteren ? Of heb je kontakten ?

Solliciteren is willen werken. Werken is immigreren. Op B-1/2 is immigratie intent niet toegestaan.
Het hangt er maar net vanaf hoe krap de CBP officer die je treft aan de grens de rgels interpreteert.
De meeste officers realiseren zich ook wel dat 'zomaar willen solliciteren' in feite een zinloze onderneming is.
En delen dat gewoon in onder de categorie 'pleasure'.

En uiteraard mag je op VWP/ESTA en B-1/2 het gesprek voeren bij de werkgever die jou in principe een baan heeft aangeboden.
Dat valt dan onder zakelijke besprekingen.
Simon_Says
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Simon_Says »

Het B-1 visum (Business) is voor zakenreizigers. Denk hieraan aan mensen in in BE/NL voor een bedrijf werken, en een zakendeal gaan bespreken bij klanten in de US, of op een beurs een standje bevolken om de Amerikaanse markt te veroveren. Ook bij een Amerikaans zuster/moederbedrijf met collega's overleg plegen is toegestaan. Het is NIET toegestaan om een werkaanbieding van een US bedrijf aan te nemen op zo'n visum, en dus een US-based inkomen te krijgen.
Zoals eerder aangegeven heb je daarvoor een specifiek visum nodig, zoals H1-B, E2 of L-1.

Kijk even op http://travel.state.gov/content/visas/english.html naar een overzicht van de mogelijke visa.

E-2 is in sé als investeerder (dus zelf je bedrijf opstellen), maar sommige "key personnel" van het Belgische/Nederlandse moederbedrijf kunnen ook mee op zo'n visum.
H1-B en L-1 moeten door het Amerikaanse bedrijf aangevraagd worden, en gesponsord worden.
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

Stop. STOP. STOP!

Ga absoluut niet door met je B1/B2 aanvraag gebaseerd op je huidige plannen. Op die manier krijg je ten eerste geen visa, en ten tweede kun je ook NOOIT meer op ESTA als tourist naar de USA afreizen.
En als je een keer bent afgewezen voor een visa, zullen toekomstige aanvragen nog grondiger bekeken worden, en daarmee is de kans groter dat die ook afgewezen worden, zeker als je in je eerste aanvraag aangeeft immigratie intent te hebben (en zoeken naar werk is dat zeker).

Amerika is voorlopig voor jou alleen een vakantieland, voor immigratieplannen moet je echt beter beslagen ten ijs komen.
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer