Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Opnieuw de VS in na 90 dagen in Mexico

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
TwentseGijs
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Opnieuw de VS in na 90 dagen in Mexico

Bericht door TwentseGijs »

Pete.Z schreef:
hannahvaputten schreef:Bedankt voor alle reacties tot nu toe!
Alleen is mijn vraag tot nu toe nog niet echt specifiek beantwoord; Hoelang moet je de VS uit zijn geweest om er weer in te mogen? Ik begrijp dat ze uiteraard niet van VWP spelletjes houden.
Nogmaals, als je naar Mexico gaat, ga je voor het VWP dus NIET de VS uit, en "reset" je de teller voor het VWP niet!
Als je dus al 90 dagen in de VS bent geweest als je naar Mexico gaat, is iedere terugkeer daarna een overstay.
Hmm daar viel ik ook over... echter deelt ze te weinig informatie over de daadwerkelijke situatie om, door ons, een juist scenario in te beelden.
Hannah schetst een situatie alsof ze van Mexico weer terug naar Amerika gaat. Echter, strikt genomen, zegt ze dat niet.
Het kan best zijn dat ze vanuit Mexico naar St. Tropez vliegt, daar de gevraagde periode uit wil zitten, dan weer terug van St. Tropez naar Amerika om dan door te vliegen naar Costa Rica. De enige verklaring die ik kan vinden is dat ze flexibele tickets heeft om van de US naar Costa Rica te vliegen ofzo..

De vraag is dus: Hoeveel dagen moeten wij buiten VWP gelieerde landen zijn voordat wij opnieuw gebruik kunnen maken van dit programma.

Ik heb het niet helemaal doorgelezen... maar je zou hier eens kunnen kijken: http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 13&t=41835
Het leven is als een boek, en mensen die niet reizen stoppen na het eerste hoofdstuk.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Er zijn geen regels over de lengte van de periode tussen 2 bezoeken aan de VS op een esta/vwp. De ambtenaar van de US Immigrations die je paspoort controleert is de enige die daarover beslist. Ik weet wel dat er iemand op dit forum zowel in mei als juli op vakantie in de VS geweest is. Dat was volgens mij Illy03.
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

mtl schreef:Ik weet wel dat er iemand op dit forum zowel in mei als juli op vakantie in de VS geweest is. Dat was volgens mij Illy03.
Mijn man is net terug uit LA voor zaken, in juni zijn we op vakantie geweest in de VS en in januari gaan we weer op vakantie naar Florida. Het probleem is niet zozeer hoe vaak je gaat, maar hoe lang je elke keer blijft, is dat steeds voor de volle 90 dagen dan kan dat als een verkapte immigratie gezien worden.
Marjolijne
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door Marjolijne »

Mijn man is wel eens 3 keer in een maand geweest, maar voor zaken en een paar dagen.
Dan vragen ze alleen of hij gek is. :wink:
Vorige jaar kwamen wij op Zondag terug vanuit Atlanta (vakantie) en Woensdag vertrok hij weer naar Miami (om door te vliegen naar de bahama's)
En 2 weken later ging hij weer.
Dat is dus geen probleem maar als je eerst bijna 90 dagen blijft, is het wel een probleem.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Waarom laat je het plan met de auto Mexico in te gaan niet varen ?
Veel stukken van Mexico tegen de US grens aan zijn gevaarlijk.

Ten tweede is het vlgs. mij niet zo dat je 'alleen maar een adres nodig hebt' om een auto te registreren in een staat.
Je moet bij mijn weten officieel resident zijn en dat waren jullie niet. Tenzij NV ook in in dit opzicht makkelijk is.
Werd er niet om een rijbewijs gevraagd toen je het eigendomsbewijs van de auto ging registreren ?

Je hebt Ned. rijbewijzen - ik vermoed dat de dekking die de verzekering geeft het minimale bedrag is dat de staat NV voorschrijft.
Dat bedrag is bij een ongeval met med. consequenties zwaar onvoldoende.

De meeste verzekeraars dekken bij mijn weten Mexico niet automatisch.
En wat als JIJ aangereden wordt door een uninsured motorist ? Dat kan gebeuren want illegale immigranten mogen geen rijbewijs aanvragen (dat is men aan het veranderen) en zijn derhalve meestal onverzekerd.

Mochten er problemen ontstaan dan zal er toch nauwkeuriger worden gekeken naar jullie status en hoe de auto getiteld is.
Verzekeraars maken mede winsten door niet uit te keren zodra er ergens niet een puntje op de i staat.
TwentseGijs
Amerikafan

USInsider schreef:Waarom laat je het plan met de auto Mexico in te gaan niet varen ?
Veel stukken van Mexico tegen de US grens aan zijn gevaarlijk.
Het bezoeken van de Mexicaanse stad Ciudad Juárez zal waarschijnlijk wel het probleem met de 90 dagen oplossen :oops:

Maar het antwoord op de vraag van Hannah is dus:
Er is geen minimum aantal dagen, alleen telt Mexico niet mee als reset punt.
Het leven is als een boek, en mensen die niet reizen stoppen na het eerste hoofdstuk.
Pepito
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Pepito »

Dus vanuit Mexico nog even Belize of Guatemala in voor een paar dagen zou het probleem wel op moeten lossen?

Blijft nog de vraag hoe het zit met het berekenen van de 90 dagen.
Wat ik had begrepen tellen de dagen in Canada of Mexico gewoon mee. Dus 40 dagen VS, 20 mexico, en weer 40 VS zou als 100 tellen en dus een overstay zijn.
Maar hoe zit het met 80 dagen VS, 20 in Mexico, 5 in Belize, nog weer 20 in Mexico en dan weer naar de VS? Belize zou die teller op 0 zetten, maar wel pas na 100 dagen. Registreert de VS dit dan nog steeds als een overstay?
Op naar de twaalfde keer, het blijft leuk! Familiebezoek met Kerst en de jaarwisseling in LA
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Misschien als je met de vliegtuig vanuit Guatemala of Belize naar de VS gaat. En dan nog kan je geweigerd worden.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Pepito schreef: Maar hoe zit het met 80 dagen VS, 20 in Mexico, 5 in Belize, nog weer 20 in Mexico en dan weer naar de VS? Belize zou die teller op 0 zetten, maar wel pas na 100 dagen. Registreert de VS dit dan nog steeds als een overstay?
Kan volgens mij nooit een overstay zijn, je bent immers maar 80 dagen in de VS geweest. Ook als je direct na die 1e 20 dagen Mexico weer de VS in zou willen is het geen overstay, maar je komt het land niet meer in omdat je teller voor de esta voorbij de 90 is. Een overstay is volgens mij alleen als je daadwerkelijk op dat 90/91 dagen moment in de VS bent, en dan maakt het daarbij niets uit of je binnen die 90 dagen nog uitstapjes naar canada of Mexico hebt gemaakt.

Theoretisch zou jij oplossing, even naar Belize, wel kunnen werken, maar zoals gezegd, je weet nooit zeker hoe de immigration officer het beoordeelt. Er zijn nu eenmaal geen regels voor.
Terug in Texas!
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Old Faithful schreef:En geldt die verzekering ook in Mexico?
Dat antwoord is 'nee': Amerikaanse autoverzekeringen zijn niet geldig in Mexico. Je zult hiervoor een aparte (aanvullende) verzekering moeten afsluiten die geldig is voor de duur van je verblijf in Mexico (dit kan bij diverse kantoren in de grenssteden).

Je zult ook bij de Mexicaanse grens een vergunning moeten aanvragen om met je Amerikaanse auto Mexico in te mogen. Je zult hier moeten aantonen dat de auto daadwerkelijk van jou is, en jouw naam zal én op de 'registration' van de auto moeten staan, én op de Amerikaanse verzekering (die moet je namelijk wel kunnen laten zien bij de grens). Als je naam niet op allebei de papieren staat, dan krijg je de vergunning niet, en kun je de auto niet Mexico inbrengen. Men is hier heel streng op, omdat er veel wordt geprobeerd om in de VS gestolen auto's in Mexico te verkopen.

Wij hebben het ooit geprobeerd met de auto van mijn vrouw; deze stond op naam van haar ouders en haarzelf, maar de verzekering stond alleen op naam van haar ouders. Omdat zij niet op de Amerikaanse verzekeringspapieren stond, werd de vergunning geweigerd, en mochten we met haar auto Mexico niet in (en we moesten vervolgens ons hotel dus annuleren). Het heeft ons meer dan twee uur gekost bij de grens, en we werden van loket naar loket gestuurd, maar het is uiteindelijk niet gelukt.

Ik zou dus inderdaad het hele plan om als niet-Amerikaans staatsburgers de Amerikaanse auto Mexico in te brengen nog maar eens goed herzien... Ik zeg niet dat het totaal onmogelijk is, maar wees erop voorbereid dat je tegen heel wat administratieve rompslomp aanloopt.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
TwentseGijs
Amerikafan

Ik ben wel benieuwd wat nu het plan is
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

Het problem is dat niet alleen Canada en Mexico worden beschouwd als aangrenzende landen, maar ook heel midden amerika en het caribbisch gebied. Dus een reis via 1 van die landen reset de VWP teller NIET.

Je zult een stopover moeten maken in een zuid-amerikaans land, of terug naar Europa.
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Waar staat dat dan? Ik lees overal alleen Mexico, Canada en Caribisch gebied. Hier wordt zelfs specifiek Costa Rica genoemd als voorbeeld van een land waar de teller wel weer op nul gaat.
Terug in Texas!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Dat neem niet weg dat men alleen toegang mag verzoeken. Als de CBP ambtenaar het te snel op elkaar vindt zal hij/zij die toegang ontzeggen.
Toegang tot de US en de lengte van je verblijf zijn een gunst. Je hebt nergens recht op wat dit betreft.

Maar je opm. over Costa Rica is mi. juist. Telt als verblijf buiten de US, in een niet-aangrenzend land.
Bushmaster
Amerika-expert

Bericht door Bushmaster »

Als de CBP ambtenaar het te snel op elkaar vindt zal hij/zij die toegang ontzeggen
En moet je dus bij de volgende ESTA aanvraag "ja" invullen bij vraag "F" met alle gez*k van dien.
Het is dus wel een hele grote gok.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Jrabakker schreef:Het problem is dat niet alleen Canada en Mexico worden beschouwd als aangrenzende landen, maar ook heel midden amerika en het caribbisch gebied. Dus een reis via 1 van die landen reset de VWP teller NIET.

Je zult een stopover moeten maken in een zuid-amerikaans land, of terug naar Europa.
Dit is niet correct; er wordt door de CBP specifiek melding gemaakt van Canada, Mexico, de Caribbean en 'Adjacent Islands' (Anguilla, Antigua, Aruba, Bahamas, Barbados, Barbuda, Bermuda, Bonaire, British Virgin Islands, Cayman Islands, Cuba, Curacao, Dominica, the Dominican Republic, Grenada, Guadeloupe, Haiti, Jamaica, Marie-Galantine, Martinique, Miquelon, Montserrat, Saba, Saint Barthelemy, Saint Christopher, Saint Eustatius, Saint Kitts-Nevis, Saint Lucia, Saint Maarten, Saint Martin, Saint Pierre, Saint Vincent and Grenadines, Trinidad and Tobago, Turks and Caicos Islands, and other British, French and Netherlands territory or possessions bordering on the Caribbean Sea).

Er wordt nergens gesproken over andere landen in Midden-Amerika; in theorie kun je dus naar Guatemala of Honduras gaan, en zet dat je teller weer op 0. Er wordt in het voorbeeld, zoals hemmie ook al aangeeft, ook over Costa Rica gesproken, en dat is ook Midden-Amerika.

Met andere woorden, zolang je buiten Canada, Mexico, de Caribbean, en alle eilanden in bovengenoemde lijst gaat (plus Puerto Rico en de U.S. Virgin Islands), dan wordt je terugkeer naar de VS gezien als een "new admission" in plaats van een "re-entry" - alleen krijg je dan dus weer met alle bijbehorende aspecten te maken zoals het overtuigen van een CBP Officer 'that you are not trying to "game" the system'.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

Correct, ik was in de war met de landen die gelden als 'nearby port' voor de Jones act, een act die transport tussen amerikaanse havens door niet-US schepen verbiedt. :oops:
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
TwentseGijs
Amerikafan

Hannah...

Hoe is het nu verlopen!????
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Mijn man is wel eens 3 keer in een maand geweest, maar voor zaken en een paar dagen.
Dan vragen ze alleen of hij gek is. :wink:
Werkt hij dan op een esta?
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Esta is ook voor business. Niet om te werken, wel voor conferenties, vergaderingen, etc.
Terug in Texas!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer