In je voorbeeld koop je in een winkel en contacteren zij een ander bedrijf om het bij jou te bezorgen. In dit geval is je aanspreekpunt zonder enig twijfel de winkel in kwestie. De handtekening bij levering geeft aan dat het correct werd geleverd (let wel, ook dit is soms een addertje onder het gras, want eigenlijk zou je moeten nakijken dat de levering ook in orde is) Let wel een belangrijk verschil is hier ook dat je iets koopt (goederen).
Bij autoverhuur koop je niets. Je betaalt voor een dienst, met name het huren van een wagen. Hier in België of Nederland ga je naar iemand die dit voor je regelt (reisbureau of zoals in dit geval AVIS). Je betaalt via hun aan de eigenlijke verhuurder en daar hebben zij in principe een deel winst op (omdat ze een klant aanbrengen). In eerste instantie richt je je dus tot een tussenpersoon en niet rechtstreeks tot de verhuurder. Je krijgt van hun een document welke je recht geeft om de dienst ter plaatse te ontvangen.
Van zodra je ter plaatse komt geef je dit document af en wordt het "contract" opgesteld. Men vraagt je een waarborg (creditcard) en biedt je nog wat extras aan

Als er nu iets misloopt met de voucher, stel hij wordt niet aanvaard of zo, dan dien je je uiteraard zonder enige twijfel tot de tussenpersoon te richten. Maar je kan dit geen maand later doen, dat moet je zo snel mogelijk doen en liefst met een bewijs ervan.
Eens je met de wagen onderweg bent dien je met de effectieve verhuurder contact te nemen als er een probleem is, zoals een technisch defect, ongeval, .... Uiteraard vormt het contract hier de basis. Ook hier geldt dat je de zaken niet op zijn beloop laat maar zo snel mogelijk actie onderneemt.
Ik denk dat dit de belangrijkste lessen zijn:
- is er een probleem: tracht het ter plaatse opgelost te krijgen.
- dien je zelf kosten te maken: tracht vooraf een akkoord te hebben en tracht je kosten direct (zo snel mogelijk) ter plaatse te recupereren
- als je niet tevreden bent wacht niet met een klacht doch doe dit zo snel mogelijk en zorg voor bewijs
Dit alles neemt natuurlijk niet weg dat het op zijn minst van enige beleefdheid getuigd dat wanneer je toch achteraf bij de tussenpersoon een klacht indient men je antwoord.