Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Motorrijbewijs

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
LittlePhoenix
Amerika-expert

Re: Motorrijbewijs

Bericht door LittlePhoenix »

Ik heb het idee dat Amerikanen autorijden als een recht zien wat je zo goed als automatisch krijgt als je 16 bent. Maar op een motor of zelfs scooter rijden is een persoonlijke keuze en dus meer een big deal.

Over de idioten die geen helm willen dragen, dat is net zoiets als de mensen die weigeren hun gordel om te doen in de auto. Mijn schoonpapa heeft o.a. als excuus dat de regering hem niet zal vertellen dat hij een gordel om moet doen. Nee, prima maar je zoon/schoondochter/kleinkinderen dan? Mogen wij dan wel zeggen doe alsjeblieft je gordel om? Maar een vriendje van m'n oudste zoon (7) mag ook gewoon los op de achterbank omdat hij te veel energie heeft om stil te zitten. Toen hij met ons mee ging had hij geen idee hoe hij de gordel veilig om moest doen. En het vreemdste aan de hele situatie was dat z'n moeder me wel 15 keer vroeg om voorzichtig te rijden en dat ze hem bijna nooit met anderen mee laat gaan omdat ze zeker wil weten dat hij veilig is :shock: Juist, bij mij in de auto moet hij netjes op z'n plaats blijven zitten en ik kruip op de achterste rij om te zorgen dat z'n gordel goed zit en bij haar in de auto mag hij half uit het raam hangen op de snelweg.

Anyway, dat waren mijn stokpaardjes. Terug on topic: ik kan me helemaal voorstellen dat je niet altijd in de auto wilt zitten maar een scooter...lijkt me eng! Hier zie ik ze redelijk vaak op de weg en het engste vind ik dat automobilisten niet weten hoe ze ermee om moeten gaan. Het zijn geen motors dus worden ze maar als fietsen behandeld en dat betekent dat er eigenlijk zo goed als geen rekening mee gehouden wordt.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Pete.Z schreef:Neem alsjeblieft een goeie cursus, het is echt voor je eigen veiligheid, als je wist hoeveel motorrijders wij op moeten rapen....en het probleemis, als je met de motor valt en je schuift tegen b.v. De vangrail, ben je echt wel behoorlijk kapot....ik heb echt ieder jaar meerdere motorrijders die zwaar in de vernieling liggen, en vaak door de fout van een ander, je bent echt ontzettend kwetsbaar met zo'n ding, en echt niet alleen door eigen fouten, iedere kennis die extra kan opdoen kan net je even redden.
Zo wat denk je van die flyover als je bij Rotterdam naar Den Haag gaat. Zo daar zie je een hoop rotzooi liggen zeg...laatst was er toch eentje er doorheen gegaan en viel zo naar beneden? Wel een auto maar ok.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ziva - ik woon in het zelfde gedeelte van de US als jij, en zit heel veel op de weg (die 180 mile commute per dag enzo he?), ik snap dus helemaal dat je soms het autorijden helemaal zat bent. Ik heb dat ook, dan wens ik echt dat ik gewoon eens met de bus of met de fiets kon, maar ja, dat kan dus niet. Zondag moest ik "even" naar Kroger, en moest me ontzettend inhouden om niet helemaal los te gaan op mensen die absoluut niet weten hoe ze in en uit een parkeervak moeten komen. Maar goed, dat gezegd hebbende, ik weet dus, net als jij, hoe mensen hier rijden, en doe alsjeblieft voorzichtig. Ik weet het, ik ben je moeder niet, maar als ik zie hoe slecht mensen hier opletten, niet kijken, niet anticiperen, vooral op de interstate en highways, dan hou ik mijn hart vast voor motorrijders. Op de fiets is het al doodeng, maar dan gaat het meestal niet op zo'n hoog tempo.

Ik weet, geen advies over motorrijbewijzen, maar goed, ik kon het toch niet laten ;)
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Dat is lief DixieChick! En ja, ik vind het ook best wel spannend en dan meer om anderen dan om mezelf. Ik baal soms echt van die auto gewoon. De kilo's vliegen eraan en ik merk dat ik gewoon te lui ervan wordt.

Maar, ik woon nu in een stad waar ze zelfs fietspaden hebben op veel plekken en zie toch wat meer mensen fietsen/scooteren dan waar ik eerst woonde. Bovendien kan mijn scooter blijkbaar een snelheid van 70mhp halen :shock: dus kan ik de auto's wel een beetje bijhouden.

Ik heb ook alvast een oranje mesh vestje gekocht en ook al ziet het er misschien mallotig uit, boeit me weinig, ik ben goed zichtbaar ;)

Ga toch eens even verder kijken voor zo'n cursus dan. Helaas stam ik nog uit de tijd dat ik in Nederland gewoon een bromfietsbewijs kon ophalen bij de gemeente in plaats van een examen te doen dus vandaar dat ik er misschien wat licht over denk :P
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

Ziva schreef: Ik baal soms echt van die auto gewoon. De kilo's vliegen eraan en ik merk dat ik gewoon te lui ervan wordt.
toen ik nog in nederland woonde toen reed ik op de fiets ook overal heen...in de bijna 14 jaar dat ik hier woon ben ik toch zo'n beetje bijna 15-20 kilo aan gekomen :oops:
als ik na de brievenbus ga, dan pak ik nog de 4Wheeler :oops:
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

oh leuk, motorrijden! Wat er hier al is gezegd: je rijdt op 2 wielen en de kans is groot dat je meer lichamelijk letsel op loopt bij een ongeluk dan bij een soortgelijk ongeluk in een auto. Geen gordel, geen airbags, geen metalen kooi om je heen, enz.

Een rijbewijs heb ik hier, in MA, ook gehaald na een 2-daagse cursus. Geen idee hoe het nu is, want dat was jaren geleden. Eén dag theorie en tweede, hele lange, dag praktijk - met bijna 1-op-1 les. Niet iedereen was geslaagd, maar er werden toen wel gelijk gratis persoonlijke traininglessen geboekt voor de gezakten. Geen korting op verzekering, maar je kon toen wel zo je rijbewijs ophalen. Ik vind de cursus een goed idee, vooral als je nog nooit hebt gereden want ik heb er goede technieken geleerd.

Ik vind de laatste paar jaren, vooral met cell phones, dat autorijders zo ontzettend slecht opletten op de weg, geen knipperlichten gebruiken, niet goed over hun schouder kijken bij verwisselen van rijstrook, enz. en ik heb dan ook besloten dat ik niet meer op de motor ga rond Boston tijdens rush hour. Voor mij dus alleen auto of trein naar m'n werk.

En zonder helm rijden op de verharde weg? Ik doe het zelf niet, rij in full gear, maar ik vind dat dat ieders persoonlijke keuze moet zijn. Ik denk wel ayayay, wanneer ik weer een chickie achter op een bike voorbij zie stuiven met flipflops, kort broekje en sexy t-shirtje - het ziet er mooi uit, zolang de bike overeind blijft. Hier zeggen ze over motorrijders en ongelukken: those that have and those that will. En dat zie ik ook in mijn direkte omgeving. Dus: pak jezelf goed in, wees alert, en verwacht dat niemand je ziet.
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

dimona schreef:
Staceybeesie schreef:Remmen in de bocht. 1. Nooit doen 2. Vooraf vaart minderen 3. Remmen in de bocht. Ik koos dus 2 maar 1 was juist.
Remmen in de bocht: Volgens mij zak je daar in Nederland zelfs tijdens het gewone rijexamen voor :D
Ja remmen in de bocht is een nono, maar lijkt me logisch dat je voorafgaand aan een bocht vaart mindert. Anders vlieg je er nog uit toch?
Wordt er nog pissig om. :mrgreen:
Steffen
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Steffen »

kaap koraal schreef:Ik vind het wel heerlijk rijden hoor zonder helm en ja alle gevolgen zijn voor eigen risico.
Dat klinkt heel leuk en in Florida kan ik me voorstellen dat het in de zomer erg warm is om met een helm op te rijden, maar naast de veiligheid zit er nog een ander nadeel aan. Ik heb in Nederland op een warme zomerdag (de 3 die we er hadden althans) wel eens met m'n visier open gereden, ik had een zonnebril op maar met een gangetje op 50 km/h kreeg ik een horzel in mijn gezicht net onder mijn oog. Ik kan je vertellen dat er toch even wat tranen in m'n ogen schoten, puur omdat het een enorm vervelende plek is. Gebeurd dit met 50 mph dat zal de glimlach op je gezicht toch even verdwijnen. Ook ben ik wel eens frontaal op een reiger geklapt. Ik droeg altijd een helm en stevige kleding (zag er zeker op een scooter niet uit, maar met 18.000 kilometer per jaar ging ik echt geen risico lopen) en zo'n vogel in je gezicht is nogal groot en hard kan ik je vertellen.

Petra/VS schreef:
Steffen schreef:Ik heb de vrouw trouwens belooft om niet motor te gaan rijden. Ik zou dat graag willen, maar ik weet dat het haar heel erg nerveus zou maken. Als compromis mag ik een extra hobby auto, ook leuk :D
Heel verstandig :). Ik heb een heel goede vriend in Nederland voor mijn ogen zien verongelukken op de motor. Ik fiets wel (alhoewel ik op zwart ijs mijn enkel ernstig brak in Utrecht), maar voor gemotoriseerde voertuigen met twee wielen ben ik doodsbang. Gelukkig respecteert manlief dat, al huurde hij in Miami scooters en overtuigde mij ervan achterop te gaan zitten. Na een blok had ik dat alweer gezien, ik kon het gewoon niet. Ik word dan ook echt misselijk als ik mensen hier zonder motorkleding of helm zie rijden.
In Nederland reed ik uit noodzaak, maar wel met veel plezier. Ik reed in ieder seizoen en heb zelfs met -12 en in de sneeuw gereden (wat ik nu niet echt kan aanraden). Het is een heerlijk gevoel en houd je veel alerter bij alles wat je doet. Maar wetende dat mijn vrouw nerveus thuis zit maakt het rijden toch minder leuk, dus het compromis is prima.
Steffen
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Steffen »

Bushmaster schreef: - observeren van wegdek. Een auto rijd overal wel overheen, op de motor ben je continue bezig met: putdeksels, tramrails, witte vlakken (zebrapad), zand
:offtopic: bij mijn oude GTI was dat toch even anders, daar waren putdeksels, drempels en spoorwegovergangen een groot probleem. Maar dat kwam meer omdat de auto bijna 10cm verlaagd was.... Hierdoor was ik wel veel alerter tijdens het rijden en ook mensen in de woonwijken hielden van mij. De haastige automobilisten achter mij kropen door de wijk omdat ik stapvoets over de drempels moest :lol:
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Ik had in mijn jonge jaren al in Nederland mijn motorrijbewijs gehaald en heb daar jaren gereden. Een jaar of 7 geleden begon het hier ook weer te kriebelen en heb ik de MSF (Motorcyclce Safety Foundation) cursus gedaan om mijn motorcycle endorsement te halen. In Colorado kun je je endorsement zo krijgen als je de MSF cursus met succes hebt gevolgd/afgesloten, plus je krijgt fikse korting op je verzekering. De MSF cursus neemt ook een theoretisch en praktisch examen af. Voordeel is dat zij motoren leveren, dus als het niet bevalt ben je in iedergeval geen geld kwijt voor een motor die je uiteindelijk niet gebruikt. Bij de groep waar ik bij zat haakte er eentje na de eerste praktijk dag al af, omdat ze merkte dat ze het gewoon niet onder de knie kon krijgen. Tijdens de praktijk examen zakten er ook 2, ik weet niet of ze het later nog een keer probeerden.

Voor mij was het wel een goeie kennis verfrisser, en leerde ik veel over het verschil tussen motorrijden in NL en in de US. Lane splitting mag niet, lane sharing wel. Helm is in Colorado niet verplicht, wel oogbescherming. Ikzelf draag altijd een (integraal)helm, laarzen en motorkleding; ondanks de soms zeer hoge temperaturen in de zomer hier. Dan doe ik wel een paar ritsen los om af te koelen. Het rijgedrag van automobilisten is soms onvoorspelbaar, dus je moet overal op voorbereid zijn. Maar dat vond ik eigenlijk in Nederland ook, erger nog, daar probeerden ze soms express motorrijders dwars te zitten (als je in de file tussen de autos door rijdt). Het argument van een automobilist is altijd "ik zag hem niet"; ja, vind je het gek als je met van alles bezig bent behalve autorijden? (make up, mobieltje, gemorste koffie opruimen, kinderen op de achterbank toespreken ... achterstevoren!). Ik ga er altijd vanuit dat ze er allemaal op uit zijn om mij plat te rijden, dan leer je extra goed uitkijken voor andere weggebruikers. Dus grote marges laten, en zorgen dat je altijd een "ontsnappingsroute" hebt. Waar je hier in de US extra voor moet uitkijken zijn vrachtwagens waar ineens grote flarden banden vanaf komen vliegen, of lading die niet goed vast zit en stukken vanaf vallen. Daar wil je als motorrijder niet door worden geraakt, ook al is het maar een klein stukje. En blijf altijd in je spiegels kijken, ook als je stilstaat. Ik ben weleens van stilstand de berm ingedoken omdat een of andere slaapkop vergat te remmen. Hij reed vol tegen de auto aan waar ik 3 seconden geleden nog achter stond. Ik zag hem nog net op tijd aankomen in mijn spiegels. Dat was overigens in Nederland toen ik stilstond voor een open brug.

Ondanks alle waarschuwingen; ik geniet van een lekker ritje op de motor. Het is een heerlijke manier om even je verstand vrij te maken van alles; alsof de wind ook even alle zorgen wegblaast. Of het nu een lekker bochtige bergweggetje is, of de lange rechte stukken over de prairie. Ik ben wel een zomerrijder; rond Maart komt de motor uit de stal, en in October gaat ie weer terug. Winters in Colorado op de motor zie ik niet zitten, te koud en het wegdek is onbetrouwbaar.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik zag gisteren nog opa op de motor die bij platgereden werd door laaghangende zon. Daardoor zag opa niet dat het licht op groen ging.
De auto 200 meter daarachter wel en kwam met 60mph aandenderen maar zag door de lage zon opa niet op de weg staan. Tot het allerlaatste moment.
Lang leve ABS zodat ze vol in de ankers kon en ook nog kon sturen. Ik had het hart in de keel zitten
jomisasi
Amerika-ontdekker

Bericht door jomisasi »

Ik heb in 2010/2011 in Amerika gewoond. Ik heb daar zowel mn auto- als ook mijn motorrijbewijs gehaald. In Nederland reed ik al jaren auto en het examen in Amerika was ook echt een lachertje. Ook het theorie examen vond ik niet moeilijk, wel nuttig! Want er zijn toch wel andere regeltjes. Ook was ik verplicht een anderhalf durende film te zien. Autorijlessen heb ik niet gevolgd.
Voor het leren motorrijden heb ik een cursus gedaan van 2 en een halve dag. Deels theorie en deels praktijk. Om hieraan mee te mogen doen moest je wel een apart theorie examen voor de motor afleggen. Dit examen leek heel sterk op het examen voor de auto, er waren slechts twee specifieke motorvragen.
De cursus vond ik niet voldoende om echt te leren motorrijden. Het was bijna onmogelijk om ervoor te zakken. Maar met het behaalde rijbewijs op zak durfde ik absoluut niet de weg op. Bedenk ook dat je alleen op een afgesloten parkeerplaats les hebt gehad!!! Dus totaal geen werkelijke verkeerssituaties en andere weggebruikers!!!! Ik heb uiteindelijk mijn motorrijbewijs een jaar later in Nederland gehaald en rij nu met veel plezier.
kaap koraal
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door kaap koraal »

Zo ik kom net terug van mijn 1e dag motorcursus ...men wat was het heet, ik weet nou hoe wegwerkers zich moet voelen.

Was opzich heel simpel, de eerste 3 uur zit je binnen theorie aan het doornemen en in groepjes vragen beantwoorden die letterlijk in het tekstboek staan.
Daarna naar buiten in full gear dus lange broek, lange mouw, stevige schoenen, helm en zonnebril.
Allerlei oefeningen doen op een afgesloten terrein die 1 op 1 zo uit een soort van verplicht te volgen boekje kwamen.

Wel steeds na een paar oefeningen een break om water bij te tanken, had ik al gezegd dat het hier HOT was.

Nou morgen het vervolg en hoop ik dat ik geslaagd ben.
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

kaap koraal schreef:.

Wel steeds na een paar oefeningen een break om water bij te tanken, had ik al gezegd dat het hier HOT was.

Nou morgen het vervolg en hoop ik dat ik geslaagd ben.
daarom stap ik in de zomer, s'morgens vroeg al op de motor...en als het te warm wordt dan rij ik weer terug...ik kan niet wachten tot de temperaturen weer zakken tot in de 70.
bluemoon
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door bluemoon »

Ach, kou op de motor is ook niet alles.
Ik heb mijn motorrijexamen gehaald in Februari, op een gegeven moment bevroor het vizier van mijn helm aan de binnenkant :o .
Toen heb ik de laatste paar km van het examen maar met het vizier open gereden :mrgreen:
De examinator feliciteerde mij later omdat ik geslaagd was, toen hij mij een hand gaf trok hij daarna snel zijn hand weer terug omdat ik van die koude handen had.
Crisis ? What Crisis ?
Aquell
Amerikakenner

Bericht door Aquell »

Ik heb een jaar geleden mijn auto rijbewijs hier in Kentucky gehaald. Ik hoefde alleen theorie te doen. Volgens mij waren het 30 vragen. Ik had alle vragen goed. Ruim een maand geleden heb ik via de HD dealer hier de MSF cursus gevolgd. Op vrijdagavond rond vijf uur begin je met drie uur theorie les. Je kijkt wat films en beantwoord wat vragen in het boek. De twee instructeurs die ik had waren wel aardige mensen met veel ervaring. De volgende dag begonnen we rond half acht s morgens. Eerst behandelen ze de controls van de motor, remmen, gas, koppeling etc. Daarna moest we op de motor gaan zitten en de motor om het bekend te worden met het gewicht van de motor. Daarna ga je met de koppeling aan de slag. Je moet dus het aangrijppunt gaan opzoeken. Daarna mag je lopend naar heen en weer over de parkeerplaats. Daarna begin je een beetje met rijden. Wij waren de eerste dag rond 12 uur klaar. Een man viel al af tijdens de eerste oefening. De man was waarschijnlijk 300lbs + en had schoenmaat 50. De motoren die beschikbaar gestelt werd waren 125 & 250cc. Simpelweg te klein voor de beste man. Even later viel de enigste vrouw af. Zij kon echt wel aardig mee komen maar had iets meer tijd nodig voor de oefeningen. Wat de instructeurs al vanaf het begin zeiden, ze wachten op niemand. Eind van dag een een theorie examen gedaan. We moesten elkaars examen nakijken. Bij zeven fouten moesten we stoppen met nakijken. Ik zelf had 1 fout van de 50 vragen. De persoon die ik nakeek had er iets meer. Maar goed ze laten dus iedereen voor het theorie examen slagen. Ik denk omdat je ondanks de MSF class nog wel je theorie moet doen. De tweede dag begonnen we rond 8 uur. Dan ga je over balkjes rijden en 8tjes maken. Het rare vond ik dat ze aanraden om in de bocht op te schakelen. Uiteindelijk rij je een klein parcour en ben je klaar. Ik vond het erg leerzaam en ook leuk. De kosten waren $100 en dan werden de motoren en helmen beschikbaar gestelt. Ik zelf vind het een beetje raar dat ik nu dus op alle wegen en alle soorten motoren mag rijden terwijl ik nog nooit harden als 40mph op een parkeerplaats heb gereden.

Ik ga vanmiddag naar de HD store om een motor te huren. Ik heb een coupon gewonnen voor een 2daagse gratis Harley rental. Ik ga samen met een vriend die ook de cursus heeft gevolgd. We gaan waarschijnlijk de eerste paar uur gewoon op een parkeerplaats rijden om bekend te worden met de machine. Een harley is toch wat anders als een 125cc suzuki. In kentucky mag je zonder helm rijden en het wordt ook heel veel gedaan. Ik zie er liever niet zo cool uit met mijn helm op maar heb wel een lekker gaaf koppie met het helmpje af. Ik persoonlijk vind het heel dom om zonder helm te rijden. Een ieder kan toch begrijpen dat je heel kwetsbaar bent als motorrijder en dat je hoofd een van de kwetsbaarste delen van je lichaam is. Maar goed dat is mijn mening, in Amerika mag je in staten zoals Kentucky zelf weten wat je wilt doen. Ben trouwens wel benieuwd of mensen vinden dat ze recht op eerste hulp hebben als ze zonder helm onder uitgaan.
http://katieaxelinthestates.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lexington, Kentucky
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Voordat je de HD gaat rijden moet je wel even een printje uitdraaien van alle HD reparatiepunten op de route. Een extra setje reserveonderdelen kan ook geen kwaad. :mrgreen:
Aquell
Amerikakenner

Bericht door Aquell »

DejaVu schreef:Voordat je de HD gaat rijden moet je wel even een printje uitdraaien van alle HD reparatiepunten op de route. Een extra setje reserveonderdelen kan ook geen kwaad. :mrgreen:

Zijn HD's zulke onbetrouwbare motoren?? Ik heb trouwens nog geen intensies om een motor te gaan kopen. Ik heb wel iets andere dingen op de prioriteitenlijst staan.
http://katieaxelinthestates.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lexington, Kentucky
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Elke keer als er in de groep pech was waren het altijd die HD's. Vorige keer ving één ervan het op omdat die reserveonderdelen bij zich had. Ik ken de huidige modellen niet maar ze hebben een periode gehad...
bluemoon
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door bluemoon »

HD`s hebben natuurlijk wel het imago, maar voor langere stukken rijden is zo`n chopper helemaal niet comfortabel.
Crisis ? What Crisis ?
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer