kalaman schreef: ein-de-lijk Pascal...ik dacht al dat je opgegeten was door indianen op weg naar Blue Canyon
Me? A skinny vegetarian boy? Poor damn Indians!
Nee jongens, en meisjes, ik zat daar wel heel de week in de desert te kamperen hé, zonder wifi of zelfs maar gsm-ontvangst... En al had ik dat gehad, dan had ik er nog geen tijd voor gehad...
A-gauw in de rapte; ben nog steeds niet tot literatuur in staat en ook geen tijd voor nu;
volledig eens met het citaat van Kalaman, tenzij dat ik niet boven de 60 mph ben gegaan op de zuidweg. De "momentopname"-factor wellicht; de auto kan ook een rol spelen, and the driver of course
Herhaaldelijk dacht ik "dit is gewoon de autosnelweg van de dirtroads"
Maar de helling is er toch één om U tegen te zeggen... ik heb me daar in "sports" gear gezet en ben op m'n duizendste gemakje naar beneden gereden. Ben nochtans niet rap bang in een auto, van zodra het hier eens flink sneeuwt ga ik bijvoorbeeld voor de pret rondsjezen en dat spel zoveel mogelijk doen slippen, maar als ie niet van mij is dan let ik wel wat op hé.
Die helling is wel recent onderhouden, want hoewel ze vol keien ligt, zit ze (nu tenminste) vol met van die kleine dwarsgroeven zoals je ze daar wel meer tegenkomt op de dirtroads. Ik vermoed dus dat je ze zonder al te veel problemen kan oprijden in de kortste versnelling, als je een goeie kar hebt en je gas weet te doseren. Met 4wd kan het absoluut geen probleem vormen, zolang het droog is alleszins.
Van een weggespoelde weg heb ik nergens, noord of zuid, wat dan ook gemerkt. Op de zuidelijke is de enige moeilijkheid op dit moment (enfin, vorige donderdag tenminste) in mijn ogen het oprijden van de helling, misschien, want nogmaals, ik heb het niet geprobeerd. Op de noordelijke zijn er een paar punten (oa één wash en één grote diepe zandbak) waar je best even uitstapt, te voet het terrein verkent en je baan uitkiest, en dan met een flinke aanloop en verdomd goed mikken, sturen en doseren moet doorperen zonder te twijfelen... Dat is de enige reden waarom high clearance te verkiezen is; volgens mij heb je met 4wd niet eens high clearance nodig, want dan zou het met een veel lagere snelheid ook moeten lukken. Ik kan me niet herinneren de grond te hebben geraakt, al heb ik de veren af en toe wel tot het uiterste laten gaan...
Zonder hier een volledig verslag van te maken kan ik wel zeggen dat de noordelijke route zich hoofdzakelijk kenmerkt door heel veel los zand, 5 à soms zo'n 10 cm diep. Snelheid aanhouden is dus absoluut noodzakelijk! Ik heb daar voortdurend tussen 30 en 40 mph gezeten, op de beste stukken 50. Als je je niet op je gemak voelt in een slippende auto, vergeet de noordelijke dan maar.
@ Patmanzzz: dank je!
De Everest ben ik recent niet meer opgereden, een verantwoorde vergelijking kan ik op dit moment dus niet maken
For what it's worth,
cheers,
P
If you always do what you've always done, you always get what you'd always got.