Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Pascal De Wilde: Phoenix - Montezuma - Phoenix mei 2013

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Re: Reis Pascal De Wilde: Phoenix - Montezuma - Phoenix mei

Bericht door kalaman »

Patmanzzz schreef:heb ik deze coördinaten ergens gemist of heb je deze zelf genoteerd?
Google Maps/Earth is mijn beste vriend gedurende een aantal maanden per jaar :wink:
Pascal De Wilde
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door Pascal De Wilde »

Ik ben wel degelijk langs t zuiden gegaan, de dirt road met cattle guard en hek (gesloten toen ik er kwam, avond ervoor open) net voor de hoogspanningslijn als je van Tuba City komt. Na 1 mijl is er al een splitsing, de rechtse naar 't noorden lijkt weinig gebruikt en loopt plots dood in 't zand met kleine struikjes, en daar heb ik me even niet op m'n gemak gevoeld... Na veel ploeteren ben ik terug op die splitising geraakt en heb dan maar de duidelijk veel en recent gebruikte linkse genomen, die naar 't westen vertrekt. Zeer zanderig, vrij spoedig draait ie naar 't noorden, en dan meteen weer naar 't westen door een smalle opening in een afspanning over een zanderig flink bultje. Dan veel sporen waar je tussen door moet weten te laveren, om uiteindelijk dood te lopen op een vers aangelegde dijk naast een poel. Daar heb ik het opgegeven, want m'n geploeter in 't mulle zand vol lage struikjes had de voorzichtige jongen in me wakker gemaakt, en die heeft het toen gewonnen van de onverbeterlijke koppigaard...
Ik herinner me nog vaag een andere Y-vork, waar ook eentje duidelijk meer en recenter gebruikt was dan de andere, maar ik heb ondertussen teveel gezien en gereden op zeer korte tijd, ben de details wat vergeten of ze zijn dooreen geklutst in mijn klein kopke...

Ik ga, morgen hoop ik, eens kijken of ik met hulp van m'n zoon en de 'schoonfamilie' wijs raak uit dat coordinatengedoe (thank you once again, mister Kalaman!),
want terwijl ik jullie lees en dit typ, komt de koppigaard weer opzetten :mrgreen: Google Earth ga ik ook eens raadplegen...
I haven't given up yet! Het kriebelt hier serieus... Maar ondertussen zit ik wel in een sjieke buitenwijk van Albuquerque...

Verder toch een prachtige reis, en de opluchting toen ik terug op de 264 was geraakt, was veel groter dan de ontgoocheling dat ik Blue Canyon niet had gehaald! Ik heb er geen seconde spijt van gehad dat ik toen rechtsomkeer heb gemaakt.

Allemaal van harte bedankt voor alle steun en medeleven, en tot gauw!
Poetische en literaire verslagen van het hele gedoe zijn voor juni, hier en nu beperk ik me noodgedwongen tot het praktische gedoe...

Groeten,
Pascal
If you always do what you've always done, you always get what you'd always got.
Pascal De Wilde
Amerika-ontdekker

Nu ik het herlees, denk ik me te herinneren (ik was toen veel te nerveus om nota's te nemen :wink: ) dat ik bij de eerste splitsing na een mijl meteen voor de meest bereden linkse ben gegaan, en dan weer iets verder de rechtse, minst beredene naar het noorden heb gepakt, waar ik in de bush ben beland en bijna blijven steken. Zal Google Earth er eens op raadplegen, maar nu moet ik stoppen want iedereen is hier al gaan maffen, 't is de eerste keer dat ik die mensen ontmoet en morgenochtend vroeg Graduation van de dochter des huizes...

Good night here, have a nice day over there!
P.
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Pascal, ik vrees echt dat jij ergens totaal anders geweest bent :? . Ik herinner mij echt niets meer van al hetgeen je hier schrijft. Of het zou daar ineens moeten compleet veranderd zijn op een jaar tijd (wat ik serieus betwijfel), maar er is daar echt maar 1 splitsing : enkel die op 3,6 mijl, daar neem je de linkse weg. Anders waren er daar echt totaal geen andere wegen waar er ook maar enige verwarring kon zijn...
Ik hoop dat je er toch nog geraakt via de gps-coördinaten. Ik :thumbup: alvast.
sabrinacom
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door sabrinacom »

Tjonge, wat een gedoe Pascal! Wie weet kom je er met de nieuwe info ook wel. Ik kan me je gevoel wel voorstellen toen je terug was o de weg. En dan nog in je eentje! Fijne graduation en ik hoop op een goed volgende bericht!
Pascal De Wilde
Amerika-ontdekker

Nu ik het op google maps herbekijk, moet ik inderdaad de verkeerde dirtroad genomen hebben, namelijk net voor de hoogspanningslijn als je van Tuba city komt. Nu zie ik voor 't eerst die hoogspanningslijn op google maps, en die ligt niet net na de knik in de 264, maar kruist de baan net ervoor, in de lange rechte lijn iets verder dan Coal Mine Canyon. Ik zal dus gewoon de verkeerde gepakt hebben ja!

Maar als ik de juiste bekijk, dan moet je daar toch ook nog wat opletten lijkt me, want er liggen daar toch ook wat loops en kruisingen... We'll figure it out, want ik kan 't maar niet uit m'n kop zetten, and the kids are willing to go along!

Vraagje aan Jean-Paul of iemand die z'n verslag heeft gelezen (sorry, ik kan er nu niet achter gaan zoeken, caught in a post-grad family reunion...): hoe lag de weg erbij op 16 mei? Haalbaar met 2wd Ford Escape? Medium high clearance, vrij goede banden moet ik wel zeggen! Ze hebben me daar tenslotte toch wel uit het zand en de struikjes gekregen :wink:

Thanks everyone,
groeten, Pascal
Pascal De Wilde
Amerika-ontdekker

Ok, we gaan voor Blue Canyon! Deze keer goeie keer!

Hayley (vriendin van m'n zoon Jarno) haar lievelingskleur is blauw... ze was er meteen voor te vinden!
Dankzij de coordinaten van Kalaman (I truly owe you one, Sir!) en de vanmiddag aangekochte iPad van madam, is de twijfel nu helemaal weg!
Copilot is inderdaad niet slecht, en nog wel gratis ook; tenminste de versie die Jarno heeft geinstalleerd. Dank aan wie de tip gaf, al heeft m'n zoon dat spontaan gekozen en geinstalleerd.
En nu ik die iPad heb en de route kan bekijken met een deftige resolutie, snap ik ook dat Kalaman daar op gegeven ogenblik 70 mph reed... 't ziet er inderdaad echt niet moeilijk uit!

'k Heb ook maar meteen een nieuwe camera gekocht :D Gedaan met de prehistorie :wink:
Dus als Jarno z'n fotografen-talent uit z'n kinderjaren niet is kwijtgespeeld, kan er nog wat moois uit komen qua souvenirs ook! I'll share them, I promise!

Deel twee van de reis kan beginnen! Helemaal uitgerust, volgevreten en fris gewassen :mrgreen: Bye bye Albuquerque suburbs!

Morgen nog een daytrip naar Taos om de Earthships van dichterbij te gaan bekijken, dinsdag weg naar El Morro en Gallup, woensdag Petrified Forest en de Painted Desert bij Winslow, donderdag is de grote dag met Blue Canyon (wat is best, 's ochtends of 's namiddags?), Coal Mine Canyon en Ha-Ho-No-Geh (als er tijd over is ook nog es Balanced Rock, just to amuse the kids :wink: ), vrijdag Jarno z'n verjaardag in Flagstaff, en dan op een of andere manier terug naar Winslow waar ik de jeugd zaterdag heel vroeg op de Amtrak zet, om vervolgens via Show Low en Apache Trail terug naar Phoenix af te zakken.

Hehe, na uren moeizame brainstorm zijn we er toch uit geraakt :D

De groeten ginder!
Pascal
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Hey Pascal, wat het tijdstip betreft : Blue Canyon is, in tegenstelling tot hetgeen de naam doet vemoeden, géén canyon. In de écht Blue Canyon kom je helemaal niet, al zie je die, in de verte, wel liggen en dan zal je ook zien waarom het "Blue" Canyon is. Dus vermits je eigenlijk gewoon op een grote vlakte loopt, tussen de mooie rood/witte rotsen, speelt het tijdstip geen rol. Behalve voor de warmte uiteraard. Toen wij er op 9 april waren was het al behoorlijk heet, ik weet dus niet hoe het nu zal zijn.
Coal Mine bezoek je echter best niet te laat, want dit is wél een canyon en hier krijg je dus steeds meer schaduwen later op de dag.
Veel succes :thumbup: .
Pascal De Wilde
Amerika-ontdekker

Thanks a lot, mate!

Coal Mine en Ha-Ho-No-Geh eerst dan, en ik vermoed dat het beter is om Ha-Ho-No-Geh eerst aan te doen, aangezien daar de mooiste formaties op het oosten georienteerd zijn, voor zover ik heb kunnen zien bij m'n blitzbezoekje vorige week. Coal Mine staat in ieder geval veeleer op 't zuiden, en is waarschijnlijk 't best als de zon hoog staat. Vorige week was ik er in de late namiddag bij zware (dreigende) bewolking, en de volgende dag rond de middag, maar toen was ik wel effe van m'n melk :mrgreen:

En dan pakken we de hele namiddag voor Blue Canyon, "om het goed te maken" :wink:

Voor wie geinteresseerd was in mijn ervaringen met de noordelijke route, kan ik alvast zeggen dat ik ze niet ga rijden... om te beginnen ligt ze deze keer niet op de logische weg, en bovendien heb ik ze gisteren eens bekeken op de iPad, en het allerlaatste, meest noordelijke deel boezemt me niet veel vertrouwen in. De track wordt daar duidelijk smaller met een duidelijke grasberm in 't midden. Als ik een 4wd onder m'n kont had zou ik het alleen al voor de sport doen, al is 't een beetje een omweg, maar met die ietwat lage 2wd luxebak en twee onschuldigen aan boord begin ik er toch liever niet aan. Bovendien willen we, als het niet te laat is, nog even langs Balanced Rock. Sorry jongens!

Allez, morgen zijn we de piste in! I'll keep you posted, maar ik beloof niet dat het nog voor deze week zal zijn...

Allemaal bedankt nog maar eens,
de groeten,
Pascal
johan1973
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door johan1973 »

Pascal De Wilde schreef:net na de knik in de 264
Dat was wel een handige toevoeging geweest in de routebeschrijving...
Veel plezier nog!
Johan
Pascal De Wilde
Amerika-ontdekker

Dank je Johan!

Inderdaad een handig herkenningspunt... een ander, van deze meneer:

http://www.zehrer-online.de/htm_hikes_blue_canyon.htm

bij milemarker 355 vermeldt hij, kan ook handig zijn, had ik die gehad was ik waarschijnlijk niet verkeerd gereden.

En nog eentje van mij: als je heel hard inzoomt op Google Maps, kan je de hoogspanningslijn zien. Ze kruist de 264 even ten zuidoosten van Ha-Ho-No-Geh en Bat Canyon, voor de knik in de baan als je van Tuba City komt. Aan de bovenkant van diezelfde knik, bij de 90-graden-bocht naar het oosten, loopt ze vrij dicht ten noorden van de Highway, maar of je ze daar vanuit de auto kan zien weet ik niet, want het is daar nogal heuvelachtig (ik kan het nu even niet checken, de iPad ligt in Hayley's kamer en die twee tortelduifjes liggen nu nog in bed :wink: ) Ik vemoed wel dat je ze kan zien na de knik, net op het moment dat je noordwaarts de dirtroad moet nemen, die duidelijk zichtbaar begint met een stukje asfalt.

Ik raad alleszins aan om met een zo goed mogelijk apparaat met zo hoog mogelijke resolutie de hele weg eens goed te bestuderen voor je er naartoe trekt, want als je gewoon heel basically op Google Maps kijkt, lijkt het daar een kluwen van gelijkaardige dirttracks; eens ik op de iPad met Maps (niet Google, wel de Apple-tegenhanger) hard inzoomde in 3D en de hele route virtueel afreed, werd het inderdaad heel duidelijk dat er slechts een (amerikaans machien waar ik op typ, anders hadden er accenten gestaan op die 1) hoofdpiste is, en alle zijwegen zijn zeer duidelijk ondergeschikt, of hoe moet ik het zeggen? You got the point...

Enkel bij de grote splitsing (na 3,6 mijl volgens Kalaman - links noordwest, rechts noordoost) lijken ze nogal gelijkwaardig.

Voor de noordelijke route, als je van zuid naar noord rijdt, geldt voor zover ik me herinner ('t was al heel laat 's avonds toen ik het heb bekeken, maar het stemt wel overeen met wat Johan hier vroeger al stelde) hetzelfde: de hoofdtrack is duidelijk te onderscheiden van alle zijwegen; enkel het laatste stukje Indian Route 7, dat zowat oost-noordoostelijk loopt, net voor je op de 21 terechtkomt, is smaller met een begroeide middenberm. Van op de iPad he, ik ben er niet geweest en weet ook niet van wanneer de beelden dateren.
Remember: bij een dirtroad geldt altijd dat elke getuigenis slechts een momentopname is!
Als het gisteren goed geregend heeft en er is een vette jeep of monstertruck doorgevlamd, dan heb je meteen een hele andere situatie...

So be prepared and watch out...

Wij gaan er alleszins ons best doen, en ik heb er nu alle vertrouwen in! Al geven ze voor vandaag 20% kans op thunderstorms in Tuba City... Onze planning is om er overmorgen te zijn.

Keep you posted, de groeten allemaal!
Pascal
Patmanzzz
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door Patmanzzz »

We blijven een en ander volgen maar in ieder geval "may the force be with you" :)
Pascal De Wilde
Amerika-ontdekker

Thanks mate!

Just had some scrambled eggs, so I figure it'll work out :D

Hitting the road now!

Cheers, P
sabrinacom
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door sabrinacom »

Oooooo, het gaat lukken! :D
Ik wacht vol spanning :clock: :clock:
Pascal De Wilde
Amerika-ontdekker

We did it!

Blue Canyon is prachtig, echt wel de moeite waard! En de moeite -lees: de weg- was op zich ook al een waar plezier!

Ben op dit moment te moe om een volwaardig verslag te typen (moet trouwens m'n vingers weer omschakelen naar azerty :wink: ), want ik kom net van Zaventem en heb in de laatste 48u hooguit 5u "geslapen", maar dat hebben jullie nog van me te goed!

Wat ik nu meteen wel wil meegeven: we zijn er langs 't zuiden naartoe gereden, en langs 't noorden weer weg, voor de sport! Voor wie er nu meteen naartoe zou trekken, nog voor m'n volledig verslag hier staat: zorg bij voorkeur voor 4wd, een beetje high clearance kan geen kwaad, maar geen van beiden zijn onontbeerlijk als het droog blijft. Maar dan moet je wel wat haar op je tanden hebben... 't was tamelijk "sportief" :D

Langs het zuiden er naartoe is eigenlijk peanuts; of langs het zuiden weer weg even evident is weet ik niet: de steile helling waar Kalaman het over heeft is bijzonder indrukwekkend... en had ik tijd gehad, dan had ik geprobeerd ze op te rijden om hierover te kunnen rapporteren, maar dat is dus niet gebeurd. De noordelijke weg is volgens mij in beide richtingen even moeilijk, of even plezant, zo je wil :wink:

Nu wat rusten en lanterfanten, serieus verslag is voor één dezer dagen... een volledig reisverslag, als daar interesse voor is (hint, peiling!), kan even op zich laten wachten. Heb al een pak notas, maar ze zijn verre van volledig.

De groeten,
en een goede reis aan al wie op vertrekken staat!
Pascal
Pascal De Wilde
Amerika-ontdekker

Oh en Sabrina:

Dank je van harte! Jouw morele steun raakt me echt wel!

:thumbup:
P
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

ein-de-lijk Pascal...ik dacht al dat je opgegeten was door indianen op weg naar Blue Canyon :o :wink:

Ben je akkoord met hetgeen ik ook in onze blog schreef de dag dat we naar BC gereden waren :
Veel kopzorgen vooraf omtrent permits, wegtoestand, de meest onheilspellende berichten op allerlei fora, enz, maar...alles bleek een fluitje van een cent. De weg (via de 264) rijdt zo goed als een gewone weg. Op bepaalde momenten betrapte ik mij er zelfs op dat ik aan 70miles/uur reed... :shock: , zo ongeduldig waren we...
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Kalaman, wat die helling betreft : volgens mij is dekans groot dat die n stuk steiler is dan toen jij er was. Wij waren er kort na jou en toen was de weg na de helling helemaal weggespoeld. Ik. Kan me inbeelden dat die helling dus ool steiler wordt.
Groetjes,
Carine
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

allicht heb je wel gelijk Carine, vandaar dat ik graag eens updated info had gekregen, want omtrent die inmiddels 'beruchte' helling lopen de meningen toch wel heel erg uiteen :wink:
Patmanzzz
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door Patmanzzz »

ik meen een feedback van Kalaman ontvangen te hebben :) dat een en ander peanuts was ... de laatste berichten laten inderdaad uitschijnen dat de mount Everest peanuts is in vergelijking met :))

na het uitslapen ... de jetlag ... het opnieuw leren typen ... :) ... verwacht ik wel een verslag van de Noordelijke terugrij route ...

in ieder geval blij dat je de Blue canyon kunnen bezoeken hebt!!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer