Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Pascal De Wilde: Phoenix - Montezuma - Phoenix mei 2013

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Re: Reis Pascal De Wilde: Phoenix - Montezuma - Phoenix mei

Bericht door kalaman »

Het wordt moeilijk antwoorden, Pascal, als je dezelfde vraag in 2 topics stelt... :?
Dus nogmaals mijn zelfde antwoord van in het dirt road topic :

Maak je hierover zeker geen zorgen, Pascal. Alles wat je daar over leest zijn pure verzinsels..."indianen"-verhalen dus :wink:
Pascal De Wilde
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door Pascal De Wilde »

Sorry hé, dacht gewoon effe m'n winstkansen te maximaliseren :D

Laat mij eens raden : jij hebt vast een "abonnement" op het trefwoord "Blue Canyon" :wink:

Hoedanook; dank je wel! En ik zal het maar geloven, zeker?

Groeten, P
If you always do what you've always done, you always get what you'd always got.
Patmanzzz
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door Patmanzzz »

@Pascal De Wilde: als ik uw route bekijk dan merk ik dat je Balanced Rock, CC en BC aandoet en daarna richting Navajo National Monument trekt: ik vroeg me bij deze af of je na je bezoek aan de Blue Canyon (die je veronderstel ik bezoekt vanafde zuidzijde (de 264)) of je dan doorsteekt via de noordelijke route om de 160 te bereiken op weg naar Navajo National Monument --> indien dit het geval zou zijn, mag ik je dan vragen de "wegbeschrijving" bij te houden die je aanhoudt - welke splitsingen je nam en dergelijke en nog belangrijker de algemene staat van de weg. zou van pas kunnen komen voor mij :) aangezien ik eind augustus min of meer hetzelfde ga doen
Pascal De Wilde
Amerika-ontdekker

Patmanzzz,

als het enigszins mogelijk is, is dat m'n plan ja... ware het niet dat ik met een stinkend dure kar zal rijden die niet van mij is... en dat de berichten over de noordelijke route niet zo bemoedigend zijn. Het zal er maar van afhangen wie ik tegenkom, welke info ik kan bijeensprokkelen, hoe ik me zelf voel en hoe ik die auto aanvoel... en hoe het weer en de wegen zijn op dat moment hé! Misschien, wellicht, maak ik gewoon rechtsomkeert en ga ik langs de zuidelijke "omweg" terug tot Tuba City.
Bijkomende moeilijkheid: de zuidelijke route is nogal eenvoudig, ik zie de kaart zo in m'n hoofd. En als ik er langs daar geraak, dan geraak ik ook terug. De noordelijke zit nog niet in m'n kopje, daar schijnen allerlei zijwegen op te zitten, en ik zal waarschijnlijk geen GPS hebben. Heb ook nog steeds niet leren werken met coördinaten. Als ik nog tijd vind, zal ik ze nader bestuderen. But I don't feel like getting lost in the desert :wink:

If I can make it, I'll tell you all you wanna know! Maar coördinaten enzo, dat zal er misschien niet bij zijn hé...

One week to go before the plane! Ten days to Blue Canyon! Yihaaa!

Groeten, Pascal
Patmanzzz
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Patmanzzz »

wat bedoel je met "noordelijke route" niet bemoedigend? ik dacht juist dat dat misschien beter was aangezien je die wash niet door moet die tot 1 meter diep kan zijn

ik zelf zat al te denken om na Coalmine Canyon terug te keren via Tuba City en daar de Noordelijke toegang te nemen... ik heb het uitgerekend via Google maps en dat zou in ieder geval tijdswinst opleveren ...het enige rare is dat wanneer ik bereken via Google Maps hij je rondstuurt en niet de afslag lat nemen die hieronder in beide beschrijvingen aangegeven staat ...
Er zijn inderdaad heel veel wegen noordelijk dus een GPS zou niet slecht zijn; een andere optie is voor mocht je een ipad hebben, dat is copilot USA; de app kost 14€ en je kan er zowel adressen als GPS coordinaten inzetten (enige probleem je kan op voorhand geen routes berekenen)

hier op het forum vond ik de volgende beschrijving:

1. On highway 160 from Kayenta turn left near milemarker 344 which is located about 1.1 miles after you pass the Elephant Feet (two large columns of sandstone at the side of the road - you will know them when you see them). After you turn left you will be passing behind the back of a house almost immediately after leaving the road and the dirt road you are on will continue.
2. Reset your odometer to zero after you turn off of highway 160!
3. After travelling about 3.1 miles on this dirt road it will appear to fork into two well used sections. Take the right fork.
4. After you have travelled 5.9 miles the road will fork. Take the right fork.
5. At 9.5 miles you will see a windmill on your right. If you see this windmill then you are where you should be.
6. At 11.7 miles the Blue Canyon cliffs will appear in the distance. You are almost there.
7. At 14.3 miles you will reach Blue Canyon. A spur road that comes off the main road to the left will allow you to drive into the Blue Canyon area.

en op http://www.americansouthwest.net/ het is minder gedetailleerde

Route: In the north, the unsigned road starts by descending a slickrock hill behind the trading post, then flattens out and for most of the first 4 miles is either uneven or rutted or both, though the track is wide and well used, by the nearby residents. Conditions improve once the road climbs out of the valley and heads south across a treeless plateau; the surface is now smoother, the route narrower and less traveled, with long straight sections and several minor dry wash crossings. Now there is no sign of any habitation, only a few lesser tracks at intervals, but also no sign of badlands, just gently rolling, grassy or sandy plains. After 10.9 miles the track starts a two stage descent to the floor of Moenkopi Wash, initially over the plateau edge into a wide basin, where hoodoos and cliffs come suddenly into view to the east. The route crosses a tributary wash after 12.7 miles, passes a side track to the Blue Canyon formations then curves south, reaching Moenkopi Wash after 14.2 miles

Blue Canyon: The short side track heads across bushy mud flats to the edge of the closest group of hoodoos, where it forks; the right branch follows the south edge while the other route runs along the north side towards the most extensive groups of formations. Lesser tracks split off in various directions and 4WD vehicles seemingly drive anywhere over the flat ground between the rocks. The hoodoos are centered on a flat-floored valley about half a mile wide lined by two low ridges, with formations along both sides of each ridge, while the top (northeast) edge of the valley is bordered by higher cliffs of greenish-yellow rocks, at the edge of a prominent mesa. Here are found scattered, tall, graceful hoodoos; greenish pillars below brown or white cap rocks. The hillside slopes quite steeply and some climbing is necessary to see the best hoodoos. The same rock layer is exposed in many other places hereabouts including on the south side of Moenkopi Wash but in this location the eroded band is steeper and hence thinner, with fewer formations.
Pascal De Wilde
Amerika-ontdekker

Hoi Patmanzzz!

Beetje vertraging, nogal druk hier... vijf dagen nog... en nog zoveel te doen!

Ik dacht net dat die diepe wash op de noordelijke route zat? Heb ik dat dan door elkaar gehaspeld?

Dank je voor die Copilot tip! M'n ex wil dat ik voor haar een iPad meebreng, dus misschien lukt dat wel.

Die routebeschrijvingen had ik al in m'n notities gekopieerd; de tweede is inderdaad minder praktisch, als is ze wel heel poëtisch :wink:

Groeten, Pascal
johan1973
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door johan1973 »

De zuidelijke route is de makkelijke. Je start met een brede 'dirt road' en die blijft vrij recht, vlak en heel goed. Dat spreekt helemaal voor zich tot je afdaalt en Blue Canyon eigenlijk vanzelf wel ziet. Na een lange bocht door de Moenkopi Wash verlaat je de dirt road aan de rechterkant en zoek je een plekje om de auto (uit zicht) te parkeren.

Vanuit het noorden is het een ander verhaal. Dan heb je een paar splitsingen, zoals in bovenstaande beschrijving, met spoorvorming en dips, waardoor hij lastiger is en net voor Blue Canyon moet je door een diep deel in de wash.

Kom je vanuit het zuiden, dan is het (is mijn ervaring) niet echt lastig om via de noordelijke route het gebied te verlaten. Heb je een auto die de wash helemaal doorkomt en het steile stuk in de washkan nemen, en vormt het mulle zand geen probleem (vaart houden), dan kan ik me niet herinneren bij één van die splitsingen lang te hebben getwijfeld (vanuit het zuiden gezien zijn het ook geen 'forks' meer). Durf je dat niet aan of heb je geen geschikte auto voor dat deel, dan is het een kwestie van de zuidelijke route ook terug te nemen.

Johan
Patmanzzz
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Patmanzzz »

Thx Johan!
Ik heb ons een midsize SUV besteld en zal zorgen voor high clearance en 4WD ... Verder is het allemaal nogal abstract om ons nu reeds een beeld te vormen van wat ons te wachten staat ... De auto mag misschien een en ander aankunnen maar gebrek aan ervaring om in zandwegen te rijden of steile hellingen aan te doen kan ons ook parten spelen ... Het laatste wat ik wil is tegen valavond ergens vast te zitten in the middle of nowhere :)

Ben benieuwd naar de ervaring van Pascal :)

@ Pascal: iets voorbij de Noordelijke route (1mijl)(op de weg van Tuba City naar Navajo National Monument) ligt ook nog een leuke foto te wachten: "elephant feet"

Wat de ipad betreft, je kan op voorhand al eens kijken welke staat welke tax aanrekent... Kan al wat schelen...

Goede reis alvast, en vergeet je ervaringen niet te posten :)
Pascal De Wilde
Amerika-ontdekker

You guys are startin' to feel like family to me!

Too late and too tired now, and I've got someone else on my mind right now... and she's comin' to visit me tomorrow! :wink:

But I'll do my best to get back to you before I leave!

Thanks for the info!

Slaapwel, Pascal
Pascal De Wilde
Amerika-ontdekker

Weeral eens van harte bedankt, Johan!

Zo meende ik het mij ook te herinneren uit wat ik allemaal heb gelezen; de zuidelijke route is veel evidenter en vooral minder moeilijk dan de noordelijke. Bij de minste aarzeling of twijfel, of het nu gaat om de auto, je eigen ervaring of het weer van de voorbije dagen, is het dus altijd aangewezen de safe bet van de zuidelijke route te nemen.

We'll see, maar zoals ik al had aangegeven, ik heb geen idee wat voor auto ze me daar gaan meegeven (zou een Escape willen, maar of ik die ook krijg?), en hij zal sowieso niet van mij zijn, so I'd rather play it safe. En om mezelf te gaan vastrijden bij valavond, daar voel ik ook niks voor!

Als ik het aandurf om de noordelijke te pakken (ik zal op z'n minst eens gaan kijken om te zien hoe ik het aanvoel, kan je desnoods rechtsomkeert maken?), en ik kan het hier komen navertellen, dan zal ik zeker niet nalaten om m'n ervaringen te delen. Sowieso eigenlijk, ook bij zuid-zuid.

Patmanzzz: dank je voor de tip ivm taxen, had ik ook al ergens in m'n achterhoofd. Nu is 't zo dat ik dat ding eigenlijk vooral nuttig zou vinden in 't begin van m'n trip, zoals de Blue Canyon episode bv, en Arizona is niet 't goedkoopste hé... Maar 'k heb er gisteren in de Fnac ééntje vastgehad, en ik snap toch de ballen van dat spul! Kan niet eens uitvissen hoe ik uit een scherm geraak... Gebruiksvriendelijk??? 't Zal wel aan mij liggen zeker? Heb geprobeerd haar een Google Nexus aan te praten, maar madam wil een appeltje...

En die "elephant feet", is dat uit die reeks van de "Painted Desert Project"? Wel gek, nog geen enkele reactie op dat topic... hoeft voor mij ook niet hoor, heb al genoeg te doen! Dank je voor de tip, zal m'n ogen open houden!

Nog een week voor Blue Canyon! Spannend!!!

Oh ja, verwacht aub niet teveel van mij tijdens m'n trip, zeker niet tijdens de eerste week. Kan best zijn dat ik heel de tijd zonder web zit (es afkicken zal geen kwaad kunnen), en de eerste week gaat zo druk zijn... En bovenal, I wanna be totally into it. Ik reis ook alleen, dus dan bots ik waarschijnlijk al sneller es op mensen waar ik mee kennismaak enzo. Denk niet dat ik veel op 't forum ga zitten. We'll see.

Bedankt voor de goede reis - wensen!
As I said, you guys feel like family to me!

Cheers,
Pascal
Pascal De Wilde
Amerika-ontdekker

@ Swastassijns:
ik zou niet weten hoe ik op die mail moet antwoorden (geen "knopje", geen adres). Voor berichtgeving tijdens m'n trip: zie m'n vorige post, laatste alinea...

En "niet toegankelijk", hoe moet ik dat interpreteren? Ik weet uit verscheidene verslagen dat het heel moeilijk, of zelfs niet te doen is, om in CMC af te dalen. Hoeft voor mij ook niet, I'm glad with what I get. Misschien is dat de betekenis? Of die prikkeldraadhistorie?
Of is het een "Indianenverhaal"? Nu ik er rustig en vol vertrouwen tegenaan kijk, hoef ik die écht niet. Als ik moet verwittigd worden voor één of ander onheil, dan zal dat wel ginds gebeuren zeker? 'k Heb ook de ervaring dat mensen mij weliswaar "ne rare" vinden, maar "gene kwaaie" :wink:
En ik lijk meer op een Indiaan dan op een Yankee :D

Ik ga gewoon kijken, zal wel zien. 't Wordt hoog tijd dat ik een grote jongen word.
CMC ligt op een boogscheut van Balanced Rock, en van de drie is het de enige die écht papgemakkelijk te bereiken is. So there's absolutely nothing to loose, except a little time and gas.

Oh, en sorry als ik wat hard zou overkomen, ik begrijp dat jouw mail goed bedoeld was. Soms klink ik gewoon zo. Vergeef me desgevallend!

Cheers, P
sabrinacom
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door sabrinacom »

Pascal De Wilde schreef: CMC ligt op een boogscheut van Balanced Rock, en van de drie is het de enige die écht papgemakkelijk te bereiken is.
, P
Oeps, wij waren eigenlijk verkeerd gereden. Had ik overal gelezen om de windmolen aan te houden, gaan we naar rechts... Er stonden bij ons ook wel heel veel koeien bij de windmolen. Maar waar wij aan de rand stonden, was het ook echt prachtig. Was absoluut een hoogtepunt! Maar alleen al die 800m van de weg af, was voor mijn al spannend, ben niet zo'n held. Dus: knap om het alleen te doen!
Pascal De Wilde
Amerika-ontdekker

Hoi Sabrina!

Blij te horen dat je 'n mooie reis maakt! Hier stijgt ondertussen de spanning... en als "kers op de taart" bagagestaking in Zaventem :mrgreen: Hopen dat ze er tegen donderdag uit zijn...

Ik ben ook helemaal niet zo'n held hoor! Hier zeggen ze "een groot bakkes met een klein hartje" :wink: Of nog beter, in 't Brussels: "ne gruute gaaz mè een hiel klain vlammeke" :D
Maar ik ben alleen, leef ook al jaren alleen, en dan moét het gewoon ook zo hé. Of ik blijf veilig in mijn bokaal zitten, of ik stap eruit en confronteer de wijde wereld.
"One life, one chance", heeft een maat van mij in 't groot op z'n borst getatoueerd...

En fijn dat er koeien staan! Dan voel ik me tenminste een beetje thuis, daar aan de andere kant van de wereld :D

Wanneer precies was je in Coal Mine Canyon? Hoe was het weer en de wegen daar? Droog of modderig? Ik ben er - als alles goed gaat, bagagestaking etc... - zondag of maandag as (19 mei namiddag in principe).

Geniet nog van je reis!
groetjes,
Pascal
swastassijns
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door swastassijns »

Pascal De Wilde schreef:
Oh, en sorry als ik wat hard zou overkomen, ik begrijp dat jouw mail goed bedoeld was. Soms klink ik gewoon zo. Vergeef me desgevallend!

Cheers, P
Mijn mail was uiteraard goed bedoeld, en je reactie is volkomen begrijpelijk, kwam helemaal niet hard over! Ik wens je een fantastische reis!
Pascal De Wilde
Amerika-ontdekker

Thanks, mate!

Daarmee weet ik nog niet wat werd bedoeld met "niet toegankelijk", maar wellicht wil ik dat ook niet weten :wink:

Dank voor de goede wensen, I'll make the most of it!

Cheers, P
Patmanzzz
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Patmanzzz »

@Sabrina: heb je ook ergens een reisverslag staan? fotoos ... ben benieuwd!! :)
@Pascal: no pain, no gain :) de " 'd " staat volgens mij te veel in het 2e deel van uw onderschrift :)
sabrinacom
Amerikafan

Ik ben helaas alweer terug. Met jetlag... We zijn gisterenochtend aangekomen, vandaag alweer gewerkt. :sadcry: :roll: Het was op 29 april dat ik er was. Het was toen behoorlijk warm, 32graden geloof ik. Het waaide ontzettend. De weg was zanderig, maar prima te doen. Wij hadden een Nissan Rogue, die had Kalaman ook. We hadden zelfs ook en witte! Ik heb helaas geen blog bijgehouden, ik zal straks op de computer een foto plaatsen (toch proberen iig....)
Pff, een staking! Maar dat zal toch niet zo lang duren hopelijk.
Pascal De Wilde
Amerika-ontdekker

@Patmanzzz : die 'd staat voor "had" - what you had always got. Slecht Engels, maar zo wordt het hier en daar wel gesproken. And I've got more British influences than American ones... :wink: Whatever. Eigenlijk is 't een literaire vrijheid, om de boel wat te doen rijmen. Of heb ik één of andere kwinkslag niet gesnapt? :blink:

@ Sabrina : ik kan die mensen best begrijpen, dat ze er genoeg van hebben en staken... dat maakt natuurlijk niks goed voor alle mensen die daarmee in de shit zitten.
Ik dacht eerst ook dat dat moeilijk tot donderdag kan blijven duren; maar als ik hoor dat dat zo'n tienduizend bagagestukken vertraging per dag oplevert, dan begin ik toch wel wat miserie te vrezen. En ik heb geen zin in een weekje Phoenix... :x Not even one day! :twisted:

Dank je voor de details!
En goeie moed met je jetlag-job!

Groeten, P
sabrinacom
Amerikafan

@patmanzz: volgens mij is het met de foto gelukt. Weet ik ook weer hoe dat moet! Het is niet zo'n mooie foto, we waren er ook midden op de dag met volle zon. De kleuren komen niet zo mooi uit...
Hmm, als ik zo zie nadat het bericht is geplaatst wil je er misschien helemaal niet meer naar toe :blink: Nou ja, iig geprobeerd!
Bijlagen
DSCkl00827.JPG
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door kalaman »

@patmanzz: als je foto's zoekt van Coal Mine Canyon : zie ons verslag van vorig jaar, 9 april, en vooral de bijhorende video's ep 9 part 1 (Blue Canyon) en part 2 : CMC en Balanced Rock.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer