Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Schietpartij op basisschool Connecticut

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
dimona
Amerika-expert

Re: Schietpartij op basisschool Connecticut

Bericht door dimona »

LeenG schreef:ik denk dat de oorzaak van het probleem idd eerder bij de mentaliteit tov wapens ligt, dan bij de wetgeving. Ik heb de indruk dat wapens in de VS nog al te veel verheerlijkt worden. Dat maakt het moeilijk om een wetgeving te veranderen én om kinderen weg te houden van wapens
Helemaal mee eens. Veel Amerikanen leven hun leven nog steeds met de mentaliteit van hun voorouders die zich vrijvochten van de Britse kolonisten: met hand en tand beschermen wat je hebt, want voor je het weet pakt iemand het van je af. Het is op zich niet eens verheerlijking, meer de alledaagsheid van wapens. In Zwitserland zijn er ook schuttersfeesten voor kinderen, maar de vermenging van wapens met het dagelijkse leven heb je daar niet.

Daarbij komt nog eens de heersende afkeer van federale bemoeienis, die maakt dat je in dit land eigenlijk nooit een mentaliteitsverandering kunt afdwingen met wetten; de overheid is in feite vleugellam in dit soort kwesties, en dan wil ik nog niet eens nadenken over de ongezond lange arm van de NRA.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Sandy schreef:Ok maar heb je dan ook bewijs dat hij het niet gezegd heeft?
http://www.inquisitr.com/440462/morgan- ... ly-a-hoax/

Ongeacht wat er wel of niet aan klopt: het is gewoon zorgelijk dat zoveel mensen zoiets zonder na te denken verspreiden; toen ik het de eerste keer las, dacht ik al gelijk "Huh?" - vooral omdat niemand lijkt te weten wanneer, waar en tegen wie hij dat gezegd zou hebben.

De media onzorgvuldigheid verwijten en vervolgens zelf ook massaal datzelfde pad op gaan: is het een serieuze optie dat we daar iets aan kunnen veranderen?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

PSVwally schreef: Verder lees je nu dat de geweldadige films en games weer als oorzaak worden aangewezen (dader was een lan-party feestganger).
Veel moordenaars zijn ook voetbalfans.
Veel moordenaars eten graag hamburgers.
Veel moordenaars hebben bruin haar.

(het is niet omdat B volgt na A, dat A de oorzaak is van B)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Worstelen er eigenlijk nog meer mensen met het besluit of ze het hier met hun kinderen wel of niet over moeten hebben? Mijn oudste van 12 heb ik het wel verteld, maar ik vind het eigenlijk helemaal niet nodig om de rest daar mee lastig te vallen. Op school zal het echter wel aan de orde komen morgen, vermoed ik. De 10- en 8-jarige dan toch maar inlichten, of afwachten tot ze thuiskomen? Moeilijk hoor, dit soort dingen; ik hoop maar zo dat het in de klas van mijn jongste (5) niet ter sprake wordt gebracht. Waarom zouden zulke jonge kinderen zoveel onbegrijpelijks te verwerken moeten krijgen...
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Mijn jongste was 8 jaar met 9/11, iets waar je toch echt niet onderuit kon om het er met hem over te hebben. Ik het op zijn niveau verteld, en kaarsjes opgestoken. Toen we daar na een paar dagen mee ophielden wilde hij doorgaan met die gewoonte; "people are suffering today too." Je kunt er niet onderuit om er met hun over te praten, en dat kan je als ouder beter doen dan een andere. Er zijn veel dingen in de wereld die schokkend zijn en waar je over moet praten.
Maar gezellig met de familie gaan schieten is een uitje. Onlangs een programma op tv gezien van Paul Ryan the wannabe vice president na de verloren verkiezingen. Hij heeft na die verkiezingen zich twee weken terug getrokken van de pers en heeft zijn dochtertje leren schieten en er voor gezorgd dat ze haar permit kreeg.
Wij hebben een BB gun in huis waar we af en toen (zo'n 1 a 2 keer per jaar) mee schieten. Ik vindt het zelf ook wel leuk om te doen, en heb liever dat mijn kinderen de veiligheid met het omgaan met een geweer van mijn man leren dan niks. Ik heb hun ook altijd gezegd toen ze klein wat ze moesten doen als ze bij een vriendje gingen spelen en ze een geweer zagen; je weet hier nooit welk vriendje ze een keer een wapen van een ouder laat zien. Het is nooit voorgekomen gelukkig.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

dimona schreef:De media onzorgvuldigheid verwijten en vervolgens zelf ook massaal datzelfde pad op gaan: is het een serieuze optie dat we daar iets aan kunnen veranderen?
Misschien is dat juist de grap om een punt te maken op dezelfde wijze. Maar gezien die link zal dat wel niet..
Sandy
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

dimona schreef:
Sandy schreef:Ok maar heb je dan ook bewijs dat hij het niet gezegd heeft?
http://www.inquisitr.com/440462/morgan- ... ly-a-hoax/

Ongeacht wat er wel of niet aan klopt: het is gewoon zorgelijk dat zoveel mensen zoiets zonder na te denken verspreiden; toen ik het de eerste keer las, dacht ik al gelijk "Huh?" - vooral omdat niemand lijkt te weten wanneer, waar en tegen wie hij dat gezegd zou hebben.

De media onzorgvuldigheid verwijten en vervolgens zelf ook massaal datzelfde pad op gaan: is het een serieuze optie dat we daar iets aan kunnen veranderen?
Ik sluit me helemaal aan bij deze opmerking. Ik wordt af en toe helemaal flauw van het gemak waarmee mensen, vooral op facebook, teksten en posts delen zonder kritisch na te denken of het klopt. Ik denk ook niet dat je alles maar op de media kunt schuiven, maar dat gebeurd de laatste tijd wel steeds weer met het allergrootste gemak. En dan komen we daarmee aan bij de opmerking van Kastelke:
kastelke schreef:
PSVwally schreef: Verder lees je nu dat de geweldadige films en games weer als oorzaak worden aangewezen (dader was een lan-party feestganger).
Veel moordenaars zijn ook voetbalfans.
Veel moordenaars eten graag hamburgers.
Veel moordenaars hebben bruin haar.

(het is niet omdat B volgt na A, dat A de oorzaak is van B)
Het ligt in de aard van de mens om verbanden te leggen, ook al is daar geen enkele grond voor. Het is de kracht van de mens, en tegelijkertijd haar valkuil. Dus als we kastelke's redenering doortrekken:
- de media bericht uitgebreid over dergelijke gebeurtenissen, en dus zal die aandacht er wel mee te maken hebben dat mensen tot dit soort daden komen.
- In films en games zit veel geweld en kinderen kijken hiernaar, spelen ermee, en dus zal er wel een oorzaak in te vinden zijn.

Ik denk dat we enkel naar factoren kunnen kijken die een rol kunnen spelen. Heeft iemand hier weleens de film 'We need to talk about Kevin' gezien? (http://www.imdb.com/title/tt1242460/). In deze film is eigenlijk te zien wat er kan gebeuren als bepaalde signalen stelselmatig genegeerd worden en welke rol 'geweld' kan spelen bij het tot stand komen van een drama. In dit geval leert de vader de jongen ook nog eens boogschieten, het enige waarvoor hij als jonge jongen enthousiast lijkt te zijn (en daarom wordt het dus bemoedigd door de vader). En uitgerekend met dit wapen pleegt de jongen uiteindelijk een massa-moord.

Ik denk dat een aantal factoren, die met name in de Amerikaanse maatschappij (maar ook in anderen) voorkomen, een rol spelen. Factoren die in een land(je) als Nederland in veel mindere mate aanwezig zijn:

- Ten eerste is er in Amerika minder ruimte voor imperfectie, voor problemen. Die positieve insteek heeft ook z'n keerzijde. Namelijk dat het niet echt geoorloofd is om problemen te hebben, psychische bijvoorbeeld. Amerikanen lijken daarmee minder makkelijk naar buiten te treden, waardoor veel achter de voordeur blijft. Bovendien speelt in Amerika ook heel sterk dat je zelf verantwoordelijk bent voor je eigen succes. Als je het gemaakt hebt dan wordt je geprezen, als je het slecht hebt, heb je dat aan jezelf te danken (beetje gechargeerd gezegd).
- Het zorgsysteem zou er ook aan bij kunnen dragen dat mensen geen hulp zoeken bij psychische problemen. Als je de mogelijkeid niet hebt om psychologen/pshychiaters te bezoeken en er geen hulp is voor een kind, of een gezin kunnen problemen onontdekt blijven of onnodig groter worden.
- Het beoefenen van sporten (of dat nou schieten met geweren of met een boog is) die geweldadig zijn, is veel meer geaccepteerd dan in sommige andere landen. In Nederland zal iemand z'n wenkbrouwen optrekken als je verteld dat je met je 9-jarige zoon op zondag gaat schieten met een geweer, in Amerika is het redelijk geaccepteerd.

Bovenstaande is puur gebaseerd op speculatie! Maar ik denk dat het interessant en goed zou zijn als er uitgebreid onderzoek gedaan zou worden naar de omstandigheden waarin dit soort massa-shootings tot stand komen. Wie zijn de daders? In wat voor omstandigheden groeiden zij op? Hadden zij psychologische problemen, reeds in hun jeugd? Is er hulp gezocht? In welke mate speelde geweld een rol in hun leven? Hoe was het contact met leeftijdgenoten? Ervoeren zij een bepaalde mate van falen in hun leven, in de maatschappij waar zij onderdeel van uitmaakten? Enzovoorts, enzovoorts, enzovoorts....
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Bovenstaande is puur gebaseerd op speculatie! Maar ik denk dat het interessant en goed zou zijn als er uitgebreid onderzoek gedaan zou worden naar de omstandigheden waarin dit soort massa-shootings tot stand komen. Wie zijn de daders? In wat voor omstandigheden groeiden zij op? Hadden zij psychologische problemen, reeds in hun jeugd? Is er hulp gezocht? In welke mate speelde geweld een rol in hun leven? Hoe was het contact met leeftijdgenoten? Ervoeren zij een bepaalde mate van falen in hun leven, in de maatschappij waar zij onderdeel van uitmaakten? Enzovoorts, enzovoorts, enzovoorts....
Maar goed dat je erbij zegt dat het speculatie is :)
Er is al research, en een snelle greep hieruit http://journalistsresource.org/studies/ ... ch-roundup
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

dimona schreef:Ik las vandaag nog een interessante insteek: als je die 200 à 300 miljoen wapens niet onder controle weet te krijgen (en ik denk dat dat inderdaad echt een probleem is dat je niet even oplost met strengere wetten) zorg dan in ieder geval dat je de munitieverkoop onder controle krijgt. Daar zit wel een waar woord in, want van de gedode moeder wordt nu gezegd dat ze een wapenverzamelaarster was, maar dat lijkt me toch een iets te sympathiek beeld als je in ogenschouw neemt dat munitie in haar huis blijkbaar ook ruimschoots voorhanden was.
Munitie is heel makkelijk zelf te maken. Als je naar een range gaat, kan je de afgeschoten hulzen meenemen en weer herladen.

Hubby, zelf een wapen-liefhebber, zou heel graag willen dat bepaalde wapens weer verboden gaan worden, zoals voor de ban, die eindigde in 2004. Strikter verkoop, niet meer tijdens gun-shows of pawn-stores etc. Elke 2 jaar vergunningen vernieuwen, samen met een wapen-controle, zodat men weet of de wapens nog steeds in bezit zijn bij de orginele eigenaar.
Wapens krijg je niet weg uit de Amerikaanse cultuur, maar een strengere wetgeving of toepassing van bestaande regels zou zeker helpen. Niet alleen om dit soort excessen te voorkomen, maar ook schietpartijen in de relationele sfeer en onterechte "stand-your-ground"-incidenten.
USA2004
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door USA2004 »

ANY schreef:Er is al research, en een snelle greep hieruit http://journalistsresource.org/studies/ ... ch-roundup
Dank je wel voor die link.
TedjevanEs
Amerikakenner

Bericht door TedjevanEs »

Ik lees hier best wat aardige argumenten maar ook wat onzin, het probleem is dat je dit soort dingen (helaas) niet tegenhoud en ik zal 'Proberen!' uit te leggen waarom.
Toen ik afgelopen Vrijdag in de bedrijfskantine (ik kreeg mijn lunch al niet meer naar binnen) naar de live beelden zat te kijken was er al een verslaggever en een psycholoog aan het proberen uit te leggen of rationaliseren wat er gebeurd was. Ik zei tegen een collega naast me: Why are they trying to explain things? You can't explain crazy!

In een ver verleden heb ik een collega verloren door 'slechts' twee kogels, ik stond op nog geen vijf meter. Tijdens die confrontatie en ook twee eerdere heb ik geschoten op diegene die mij en mijn collega's beschoten. Deze gebeurtenissen hebben op mij een grote indruk gemaakt en ik 'droom' er ook nog wel eens van... Denk je dat zo'n dader, zo'n gek ook deze gevoelens heeft? Of ook maar een greintje remorse?

1. Wapenbezit: Het is inderdaad te gemakkelijk in de US, ik heb zelf afgelopen zomer een wapen gekocht (om ons te beschermen tegen het wildlife here), piece of cake, ze vroegen mij echt niet of ik mentaal wel okay was. Maar zoals velen al aangeven dat is zozeer het probleem niet. Waarom heeft iemand meer dan 1 wapen nodig en meer dan, laten we zeggen 24 round of ammo? Per familie dan, dan word het al iets moeilijker voor zo'n mafkees (lack of better words) om veel schade aan te richten als ie maar 1 (en geen (semi-) automatich) wapen heeft met een beetje ammo.
2. Computer games: Too close for comfort, niet alleen zijn sommige van die spellen te geweldadig, ook zijn de wapens die ze gebruiken precies wat je in het leger hebt of bij de gunshop kunt kopen!
3. Geweldadige films: Kom op zeg in sommige films worden er toch wel heel veel mensen afgeknalt met bloedspetters op de camera, alsof het allemaal niks voor stelt zo even iemand afknallen, neem maar van mij aan, in het echie stelt het wel wat voor, maar dan moet je wel gevoel in je donder hebben en dat heeft zo'n nutcase niet...

Je kan aan punten 1,2 & 3 wat proberen te doen, zodat je
A. Het wat moeilijker maakt voor die mafketels om aan de middelen te komen (ik geloof dat die batman killer 1000's rounds of ammo had, kom op zeg!).
B. Het geweld van de webvliezen wegneemt en die mafketels in ieder geval probert bij te brengen dat geweld niet de oplossing is en niet sociaal geaccepteerd.

Misschien zou het een beetje helpen? We zullen het nooit weten want ze zullen mijn 3 puntjes toch niet aanpassen...
Maar ik kan het wel voor mijzelf doen, dus mijn 13 en 15 jarige, hebben geen idee dat ik een rifle heb, ze kijken geen geweldadige films en ik koop geen geweldadige videogames....
Jaydee.
Amerikakenner

Bericht door Jaydee. »

Ik weet niet of computerspellen en/of films bijdragen aan dit soort verschrikkelijke gebeurtenissen. Ik hou ook van een potje Call of Duty of een geweldadige film/serie op z'n tijd, maar ik word daar niet een ander persoon van. Voor mij is het vermaak en associeër dat fictieve niet met real life.

M.i. moet het al niet helemaal lekker met je gaan wil je overgaan tot dit soort daden. Oftewel, vroeg of laat zou de bom wel gebarst zijn bij zo'n persoon. Ongeacht of hij nou 3 afleveringen of de hele serie van The Sopranos gekeken heeft. (Bij wijze van).
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Nog een link, met het argument voor meer geestelijke gezondheidszorg.
http://www.huffingtonpost.com/2012/12/1 ... _ref=false
Misschien zou het een beetje helpen? We zullen het nooit weten want ze zullen mijn 3 puntjes toch niet aanpassen...
Maar ik kan het wel voor mijzelf doen, dus mijn 13 en 15 jarige, hebben geen idee dat ik een rifle heb, ze kijken geen geweldadige films en ik koop geen geweldadige videogames....
Misschien wel, als je zelf politiek actief wordt of lid wordt van organisaties die zich inzetten voor de dingen waarin je gelooft :)
TedjevanEs
Amerikakenner

Bericht door TedjevanEs »

Jaydee84 lees mijn verhaaltje nog eens het gaat om diegene in de maatschappij die wat labieler zijn... Ik gun jou best je spelletje...
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Teleurgesteld in de speech van Obama zondagavond. Vol medeleven en prachtig gebracht. Maar de zin die ik miste: "morgen begin ik te werken aan een "Gedenk Newtown" wet die onder meer de verkoop van zware vuurwapens weer verbiedt en betere controle op de verkoop van vuurwapens instelt."

Gelukkig beginen er in ieder geval in de senaat stemmen op te gaan ((Dianne Feinstein zondag) om te gaan proberen met het beginnen van iets te doen aan de veel te vrije verkoop van vuurwapens.

Obama heeft helaas nog niet eens de eerste stap in die richting gezet.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Encinitas
Amerikafan

Bericht door Encinitas »

Ik hoop het, ben echter niet positief gestemd Benno. Ik geloof niet dat er op korte termijn veranderingen komen. Er zal veel verzet komen als aan "hun heilige basisrechten" wordt getornd.
Mocht het zover komen dat er iets wordt gedaan aan de zware wapens, dan is dat mooi meegenomen, maar dat feit alleen zal niet veel veranderen aan de duizenden wapengewelddoden/jr. Er is een groot monster gecreerd in de USA met het liberale wapenbeleid, en behoudens grote verandering in mentaliteit/bewustwording, zijn we daar nog niet van bevrijd.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

ANY schreef:Mijn jongste was 8 jaar met 9/11, iets waar je toch echt niet onderuit kon om het er met hem over te hebben. Ik het op zijn niveau verteld, en kaarsjes opgestoken. Toen we daar na een paar dagen mee ophielden wilde hij doorgaan met die gewoonte; "people are suffering today too." Je kunt er niet onderuit om er met hun over te praten, en dat kan je als ouder beter doen dan een andere. Er zijn veel dingen in de wereld die schokkend zijn en waar je over moet praten.
Ja, de 8-jarige inmiddels verteld wat er is gebeurd; hij zit een klas hoger dan zijn leeftijd, dus het is wel vrijwel zeker dat er op school over gesproken gaat worden. Wat betreft de 5-jarige hoop ik eigenlijk dat het morgen niet ter sprake komt. Het bevattingsvermogen van kleuters is naar mijn mening echt niet toegerust op dit soort gruwelijkheden.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Hier werd als advies gegeven om er met je jonge kinderen over te spreken als je denkt dat de kans bestaat dat ze het opvangen in de pers of ergens op school of bij vriendjes. Je zou het gesprek kunnen beginnen als "Er is een schietpartij geweest op een school in Amerika, en daarbij zijn kinderen en volwassenen gedood.". De therapeut gaf als advies om dan vooral niet verder te gaan praten, maar te luisteren naar wat je kind zegt. Misschien hebben ze niet de behoefte er verder over te spreken, maar willen ze koekjes bakken of zo. Of misschien willen ze er op een later moment over spreken, dus dan komen ze wel af. Of misschien hebben ze direct vragen, en dan antwoord je daar zo eerlijk mogelijk op...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik geloof/hoop dat Newtown toch wel iets zal losmaken. Immers, zelfs een grote meerderheid van de leden van de NRA (ik dacht 84 procent opgevangen te hebben, afhankelijk hoe ver je wilt gaan) is er niet tegen dat er wat verandert. Je zou kunnen beginnen met een paar kleine stappen (zoals echte oorlogswapens als de M16, AK47 en soortgelijke wapens, die niemand nodig heeft om op Bambi te kunnen jagen). Maar beginnen MOET.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Jaydee.
Amerikakenner

Bericht door Jaydee. »

Het trieste is dat je weinig kunt beginnen tegen labiele gekken.. vaak zijn het stille wateren waar vroeg of laat de bom barst en die dan hier toe in staat zijn.
Een verbod op wapens zal dit soort slachtpartijen ongetwijfeld drastisch verminderen maar nooit helemaal uitbannen, jammer genoeg..
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer