dimona schreef:Sandy schreef:Ok maar heb je dan ook bewijs dat hij het niet gezegd heeft?
http://www.inquisitr.com/440462/morgan- ... ly-a-hoax/
Ongeacht wat er wel of niet aan klopt: het is gewoon zorgelijk dat zoveel mensen zoiets zonder na te denken verspreiden; toen ik het de eerste keer las, dacht ik al gelijk "Huh?" - vooral omdat niemand lijkt te weten wanneer, waar en tegen wie hij dat gezegd zou hebben.
De media onzorgvuldigheid verwijten en vervolgens zelf ook massaal datzelfde pad op gaan: is het een serieuze optie dat we daar iets aan kunnen veranderen?
Ik sluit me helemaal aan bij deze opmerking. Ik wordt af en toe helemaal flauw van het gemak waarmee mensen, vooral op facebook, teksten en posts delen zonder kritisch na te denken of het klopt. Ik denk ook niet dat je alles maar op de media kunt schuiven, maar dat gebeurd de laatste tijd wel steeds weer met het allergrootste gemak. En dan komen we daarmee aan bij de opmerking van Kastelke:
kastelke schreef:PSVwally schreef: Verder lees je nu dat de geweldadige films en games weer als oorzaak worden aangewezen (dader was een lan-party feestganger).
Veel moordenaars zijn ook voetbalfans.
Veel moordenaars eten graag hamburgers.
Veel moordenaars hebben bruin haar.
(het is niet omdat B volgt na A, dat A de oorzaak is van B)
Het ligt in de aard van de mens om verbanden te leggen, ook al is daar geen enkele grond voor. Het is de kracht van de mens, en tegelijkertijd haar valkuil. Dus als we kastelke's redenering doortrekken:
- de media bericht uitgebreid over dergelijke gebeurtenissen, en dus zal die aandacht er wel mee te maken hebben dat mensen tot dit soort daden komen.
- In films en games zit veel geweld en kinderen kijken hiernaar, spelen ermee, en dus zal er wel een oorzaak in te vinden zijn.
Ik denk dat we enkel naar factoren kunnen kijken die een rol kunnen spelen. Heeft iemand hier weleens de film 'We need to talk about Kevin' gezien? (
http://www.imdb.com/title/tt1242460/). In deze film is eigenlijk te zien wat er kan gebeuren als bepaalde signalen stelselmatig genegeerd worden en welke rol 'geweld' kan spelen bij het tot stand komen van een drama. In dit geval leert de vader de jongen ook nog eens boogschieten, het enige waarvoor hij als jonge jongen enthousiast lijkt te zijn (en daarom wordt het dus bemoedigd door de vader). En uitgerekend met dit wapen pleegt de jongen uiteindelijk een massa-moord.
Ik denk dat een aantal factoren, die met name in de Amerikaanse maatschappij (maar ook in anderen) voorkomen, een rol spelen. Factoren die in een land(je) als Nederland in veel mindere mate aanwezig zijn:
- Ten eerste is er in Amerika minder ruimte voor imperfectie, voor problemen. Die positieve insteek heeft ook z'n keerzijde. Namelijk dat het niet echt geoorloofd is om problemen te hebben, psychische bijvoorbeeld. Amerikanen lijken daarmee minder makkelijk naar buiten te treden, waardoor veel achter de voordeur blijft. Bovendien speelt in Amerika ook heel sterk dat je zelf verantwoordelijk bent voor je eigen succes. Als je het gemaakt hebt dan wordt je geprezen, als je het slecht hebt, heb je dat aan jezelf te danken (beetje gechargeerd gezegd).
- Het zorgsysteem zou er ook aan bij kunnen dragen dat mensen geen hulp zoeken bij psychische problemen. Als je de mogelijkeid niet hebt om psychologen/pshychiaters te bezoeken en er geen hulp is voor een kind, of een gezin kunnen problemen onontdekt blijven of onnodig groter worden.
- Het beoefenen van sporten (of dat nou schieten met geweren of met een boog is) die geweldadig zijn, is veel meer geaccepteerd dan in sommige andere landen. In Nederland zal iemand z'n wenkbrouwen optrekken als je verteld dat je met je 9-jarige zoon op zondag gaat schieten met een geweer, in Amerika is het redelijk geaccepteerd.
Bovenstaande is puur gebaseerd op speculatie! Maar ik denk dat het interessant en goed zou zijn als er uitgebreid onderzoek gedaan zou worden naar de omstandigheden waarin dit soort massa-shootings tot stand komen. Wie zijn de daders? In wat voor omstandigheden groeiden zij op? Hadden zij psychologische problemen, reeds in hun jeugd? Is er hulp gezocht? In welke mate speelde geweld een rol in hun leven? Hoe was het contact met leeftijdgenoten? Ervoeren zij een bepaalde mate van falen in hun leven, in de maatschappij waar zij onderdeel van uitmaakten? Enzovoorts, enzovoorts, enzovoorts....