Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Promotie, doen of niet?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Promotie, doen of niet?

Bericht door RiverCola »

Ziva, gefeliciteerd! Wat een prestatie!

Je geeft aan dat je wilt verhuizen en dat je gezin mee wil. Maar je man zal een nieuwe baan moeten zoeken. Na 14 jaar bij hetzelfde bedrijf te hebben gewerkt geeft hij dus heel wat op en neemt risico. Dat zou je mee moeten nemen in je onderhandelingen: jouw gezin is bereid te verhuizen en risico te nemen, maar daar mag ook wat tegenover staan. Zo, da's 1!
Je geeft aan dat de omgeving een hogere levensstandaard heeft dan waar je nu woont. Je zult daar een nieuw huis moeten zoeken. Kijk eens even rond, wat kost een vergelijkbare woning in je nieuwe omgeving? Hoeveel duurder is dat? Daar mag wat tegenover staan. Da's 2!
Je krijgt een promotie, je wordt leidinggevende! Blijkbaar heb je je in korte tijd bewezen, ze vinden dat je kwaliteit levert. Dat mag ook gewaardeerd worden. Inderdaad, wat verdienen anderen in een vergelijkbare positie? Dat moet je dus echt weten want die informatie geeft jou een idee en die kun je gebruiken bij je onderhandelingen. Da's 3!

Bovenstaande zou zich moeten vertalen in een helder, op goede argumenten gebaseerd, tegenbod mbt je salaris van jouw kant. Als ik jou was zou ik dit los zien van relocation costs.

En dan de relocation costs. Wat is gebruikelijk? Hebben vrienden van je hier ervaring mee? Onlangs verhuisde Matosh (ooit heel bekend op dit forum vanwege zijn levensblog) van Colorado naar Texas. Ik zou hem eens kunnen vragen wat hij precies heeft gekregen voor zijn relocation?

Succes meid, you can do this :headbang:
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Verhuiskostenvergoeding kan lopen van alles betaald (inclusief in- en uitpakken) tot een vast bedrag van een paar duizend dollar. Met vaak een voorwaarde dat als je binnen x aantal jaren vertrekt, je dan y procent (meestal dalend over de jaren) moet terugbetalen. Ook weer over onderhandelen dus.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Zet het op een rijtje

Extra kosten (levens standaard, scholen voor de kinderen, commute, kosten verhuizen, verlies inkomen van je man totdat hij een nieuwe baan heeft gevonden etc).
Heb je een koophuis wat je kwijtmoet?. Vergis je niet in de kosten van verkopen en weerkopen (10% van de waarde van je huis om aan te houden totaal)
Kijk dan wat je baan waard is, vergelijk het met wat ze bieden, gooi er een percentage bovenop en kijk of ze daar wat mee willen doen.
Je kan altijd naar beneden met onderhandelen. Omhoog is een ander verhaal.

Overweeg een tijdelijke commute en bereken die kosten en vraag om vergoeding (of een leenauto met tankpas of zoiets) zodat je pas hoeft te verhuizen als je man een andere baan heeft gevonden, huis verkocht etc.

Zij willen er beter van worden, maar jij moet er ook beter van worden. Misschien kan jij de baan van je baas waar je nu zit overnemen en gaat die baas dan naar de andere locatie.

Mogelijkheden genoeg. Je hebt een vrij sterke startpositie denk ik
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ziva, jouw partner was toch politieagent? Hoe moeilijk is het voor hem een nieuwe baan te krijgen bij het korps in de andere plaats?
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Klopt Hockey, ja geen idee. Ik hoop niet al te moeilijk.

Mijn baas is DE baas van IT. Er is niemand anders en ik zou dus daarmee direct eindverantwoordelijke worden over de vestigingen van het bedrijf. Ook openen ze binnen 2 jaar een nieuwe vestiging en binnen pagwek 10 jaar 2 andere. Dat maakt de functie dus ook relatief zwaarder.

Het is gewoon echt krom. Zo enthousiast als ze zijn en zo graag als ze me willen en dat ook echt niet onder stoelen of banken steken en dan een aanbod waarvan ik denk... hmmm...mjah...
TedjevanEs
Amerikakenner

Bericht door TedjevanEs »

2 uur is toch niks voor Amerikaanse begrippen? :wink:

Kan je niet 'in between' verhuizen? Zodat jij en je partner allebei een uurtje commuten?
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Zou ik ook doen als ik jouw baas was :lol: . Daarom voor jezelf opzetten wat er moet gebeuren om dit voor jou haalbaar te maken. Weet je hoe zwaar de functie zal worden?

http://www.cbsalary.com/salary-informat ... ticleid=71
Wallstreet
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Wallstreet »

Dit is puur Amerika he! :wink: Ik zou zeggen: DOEN!!! Het zal terug wel aanpassen worden voor jou en je gezin, maar zo een kans krijg je niet zomaar.
In elk geval, denk er nog eens over na, veel succes met het maken van de juiste keuze.
suebrons
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Het is wel heel mooi dat je zo snel al een nieuwe positie aangeboden krijgt. Ik zou alle voor en tegens tegen elkaar afwegen.

Of een extra $10K goed of te weinig is dat hangt af van wat je totale salaris wordt afgezet tegen de gaande salarissen voor de regio. En natuurlijk ook of het er vanaf kan met de hogere levenskosten, en de andere baan die je partner dan moet zoeken etc.

Success met de beslissing nemen. Het klinkt in elk geval als een mooie kans (salaris etc even daar buiten gelaten).
Via de DV2007 permanent in de USA (eerst in Los Angeles en nu in Orlando)

Kijk ook eens op mijn weblog:
http://www.sueintheusa-nl.blogspot.com
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

Of je iets moet doen is onmogelijk om te zeggen maar het klinkt als een mooie kans. Qua salaris moet je gewoon onderhandelen afhankelijk van de functie zullen ze ook graag willen zien dat je dat doet.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik heb morgen omgedoopt tot "D-Day" dus ik ben benieuwd wat ze gaan zeggen. Heb nog een paar alternatieve scenario's voor ze bedacht mocht het nodig zijn.

Heel erg bedankt voor al jullie tips en adviezen. Ik weet dat het lastig is maar ik ben nog zo on-amerikaans in dit verhaal dat ik gewoon wat adviezen nodig had :)
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

SUCCES!!!!
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Succes morgen!
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ook van mij succes, ik ben heel benieuwd. Laat ons zo snel mogelijk weten hoe het is gegaan.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Goh Ziva, wat goed zeg, gefeliciteerd! Ik heb dit draadje even doorgelezen en heb een paar opmerkingen/tips/ideeën.

Zoals anderen ook al zeiden, zou je eerst eens even goed op een rijtje moeten hebben hoeveel duurder je leven wordt na de verhuizing. Het lijkt me voor de hand liggen dat verhuizing en relocation expenses door de werkgever gedragen worden, maar wat echt van belang is, is hoe je er op de lange termijn voorstaat qua inkomsten en wat je daaraan overhoudt.

10.000 dollar is op zich helemaal geen slechte deal, maar veel hangt af van de omstandigheden. Wij zijn voor het werk van mijn man een paar keer verhuisd en dat soort salarisverhogingen heb ik hier nog niet voorbij zien komen, ondanks dat hij wel steeds fors meer verantwoordelijkheden kreeg. Het probleem met grote stijgingen ineens is ook dat je nog tientallen jaren aan carrière voor je hebt en wat kan een bedrijf je in die jaren nog bieden als je nu een megasprong maakt? Misschien is het een idee om eens te kijken in hoeverre secundaire arbeidsvoorwaarden je salaris nog omhoog kunnen krikken. Is er bijvoorbeeld een bonusregeling of een optieregeling?

Het is op zich een idee om eens rond te kijken naar gangbare salarissen in vergelijkbare functies, maar je moet je daar niet blind op staren. Veel heeft ook te maken met ervaring en de hierboven genoemde secundaire voorwaarden die je als buitenstaander misschien niet direkt doorziet. Mijn man heeft in zijn functie een aantal oudere werknemers onder zich werken die fors meer verdienen dan hijzelf.

Het feit dat je naar een regio zou vertrekken met betere scholen, zou voor mij heel zwaar wegen. Dat valt eigenlijk niet in geld uit te drukken. Ik ken iemand die dolgraag naar ons school district zou willen verhuizen en wiens man er alles aan doet om hier in de buurt een baan te vinden.

Veel succes met de onderhandelingen Ziva, ik ben heel benieuwd!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Verder is $10,000 ook relatief he! Als je van $60,000 naar $70,000 gaat, dan is dat een ander soort opslag dan wanneer je van $160,000 naar $170,000 gaat.
Maar in ieder geval vind ik, als zij je laten verhuizen, dat ze dan maar de kosten daarvan volledig op zich moeten nemen. Zij hebben immers nooit open kaart gespeeld.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
TedjevanEs
Amerikakenner

kastelke schreef:Verder is $10,000 ook relatief he! Als je van $60,000 naar $70,000 gaat, dan is dat een ander soort opslag dan wanneer je van $160,000 naar $170,000 gaat.
Waarom?
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

TedjevanEs schreef:
kastelke schreef:Verder is $10,000 ook relatief he! Als je van $60,000 naar $70,000 gaat, dan is dat een ander soort opslag dan wanneer je van $160,000 naar $170,000 gaat.
Waarom?
Salarisverhogingen zijn bij mijn weten altijd een percentage van het laatste loon. Als jij dus van 20.000 naar 30.000 gaat, dan kun je dat met recht een forse stap vooruit noemen; toch heel anders dan iemand die van 120.000 naar 130.000 gaat.

Het is wat anders als je buiten het bedrijf een andere baan vindt, maar binnen een bedrijf zijn promoties die samengaan met een salarisverhoging van 20% of meer toch echt niet aan de orde van de dag.
TedjevanEs
Amerikakenner

...dus als ik 100k verdien en ik krijg er 10k bij, dan kan ik niet net zo blij zijn als diegene die 40k verdiend en er 10k bij krijgt?

Ik dacht dat het misschien belasting technisch een verschil maakte, maar het is dus meer een 'the rich get richer' gebeuren....
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Hier in CA is van $20K -> $30K niet echt iets waarbij je leven er substantieel op vooruit gaat, omdat je allerlei subsidies en belastingvoordelen verliest (hangt af van je gezinssituatie, natuurlijk). Van $120K -> $130K is dan een stuk leuker (volgende "belasting-dal" begint hier bij ong. $150K).

In geval van een verhuizing naar een duurdere buurt is het een ander verhaal, natuurlijk. Dan moet je echt eerst kijken wat je overhoudt nadat de extra kosten verrekend zijn. Na belasting is $10K/jaar maar een paar honderd per maand (afhankelijk van de schijf waarin je zit, uiteraard). Dat kan zomaar opgaan aan extra huur of extra vervoerskosten als je meer werk/verantwoordelijkheden krijgt.

Gr., Flipje
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer