Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Ziekenhuisrekening

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Re: Ziekenhuis rekening

Bericht door Big Al »

Amerikanist schreef:Is wanbetaling niet een strafbaar feit? Dan kan ik me wel voorstellen dat het aan de grens problemen oplevert.
Als ik het goed heb dan is wanbetaling in de VS niet strafrechtelijk te vervolgen. Wellicht een civiele procedure, maar ik denk niet dat het over het algemeen een strafbaar feit is.

Wanbetalers worden hier uiteindeljk naar een incassobureau gestuurd (niet te verwarren met een deurwaarder - dat fenomeen is hier onbekend). Dat heeft een bijzonder negatieve invloed op de kredietscore, wat het heel moeilijk maakt om daarna nog een lening af te sluiten (bijv. credit card, hypotheek) maar ook telefoonbedrijven, electriciteitsbedrijven e.d. zullen aarzelen (en bijv. een hoge borg eisen).
Uiteindelijk kan een bedrijf naar de rechter stappen en een civiele procedure starten. Met hypotheken en auto-leningen is het iets anders, omdat er sprake is van onderpand en de bank daar derhalve beslag op kan leggen.

De belastingdienst is weer anders; die kunnen zonder meer beslag leggen op salaris, een claim op een huis leggen (die het zeer moeilijk maakt om dat huis te verkopen). Vreemd genoeg volgt de belastingdienst niet het Amerikaanse principe van "innocent until proven guilty" - als zij zeggen dat je niet hebt betaald dan is dat zo tot je het tegendeel kan bewijzen.
Overigens is er een groot verschil tussen de federale belastingdienst en de plaatselijke belastingdiensten (d.w.z. de afzonderlijke staten, gemeenten, e.d.).
vivalavida
Amerika-newbie

Re: Ziekenhuisrekening

Bericht door vivalavida »

Er staat een code op 2010021, mailadres hebben ze niet want dat heb ik al uitgezocht. Telefoonnummer van de Customer Service staat er wel op maar dan moet ik in de avonduren bellen met een mobiele telefoon vanuit Nederland. Ik heb gevraagd om een specificatie maar nog niks ontvangen. Wel een herinneringsnota maar ik wil eerst weten waar die 1000 dollar voor is berekend.
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

Als je even gratis Skype op je computer/laptop/tablet/smartphone zet kun je voor heel weinig bellen naar Amerika. Lijkt me toch wel de moeite waard om die moeite te nemen en dat je dat in de avonduren moet doen is toch geen drama?
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

Kan je ziektekosten- of reisverzekeringsmaatschappij dit niet voor je regelen? Zo werkt het hier meestal.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Ik ben toch ook benieuwd wat er op die "itemized bill" komt te staan.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
vivalavida
Amerika-newbie

Katja schreef:Als je even gratis Skype op je computer/laptop/tablet/smartphone zet kun je voor heel weinig bellen naar Amerika. Lijkt me toch wel de moeite waard om die moeite te nemen en dat je dat in de avonduren moet doen is toch geen drama?
Dat is zeker geen drama, maar mailen is toch wel handiger omdat je dan de gesprekstof op papier heb staan. Ik vind het heel vreemd dat een groot bedrijf zoals een ziekenhuis geen mailadres heeft voor vragen en klachten enz.
vivalavida
Amerika-newbie

Big Al schreef:Kan je ziektekosten- of reisverzekeringsmaatschappij dit niet voor je regelen? Zo werkt het hier meestal.
Omdat het tijdverschil 9 uur is en het ziekenhuis te bereiken is vanaf 09.00 uur is het voor de ziektekostenverzekering moeilijk om te bellen naar New York, zij werken niet in de avonduren. Bovendien denk ik niet dat zij voor de telefoonrekening willen opdraaien. Ik wacht gewoon de opgevraagde specificatie af.
vivalavida
Amerika-newbie

Dutchess schreef:Ik ben toch ook benieuwd wat er op die "itemized bill" komt te staan.
Anders ik wel want ik heb er 3 uur op een stoel gezeten en dat voor 1000 dollar zonder dat er naar me werd omgekeken en werd toen weggestuurd.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

vivalavida schreef:Omdat het tijdverschil 9 uur is en het ziekenhuis te bereiken is vanaf 09.00 uur is het voor de ziektekostenverzekering moeilijk om te bellen naar New York, zij werken niet in de avonduren.
Het tijdsverschil met New York is 6 uur dus vanaf 15:00 uur NL-tijd zou je ziektekostenverzekeraar kunnen bellen. :)

Overigens, zou ik er voor zo'n bedrag toch zelf een telefoontje aan wagen, zelfs als ik enkel een mobiel had. Neem aan dat je deze site al gevonden had?

Je kunt contact opnemen met ze van 08:00 AM - 05:00 PM (lokale tijd).

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
MMMaaike
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door MMMaaike »

Ik zit nu zelf ook met hetzelfde en vindt het nogal een gedoe!

Ik ben vorig jaar november in New York een middag in het ziekenhuis opgenomen geweest. Toen daar mijn zorgpas gegevens en adres achtergelaten en een hele tijd niks van gehoord. Totdat ik 2 maanden later (2 weken terug) ineens een email ontving (die ik trouwens eerst meteen naar mijn spamfolder heb gedropt) met daarin 3 rekeningen met een totaal van ong. 3300 dollar (2570 euro) Ik vond het nogal vreemd omdat ik geen emailadres heb achter gelaten. Misschien hebben ze deze van mijn zorgverzekering gekregen, maar dat weet ik niet. Ik schrok me wel even een hoedje! Wat een bedrag!! Ik heb alles opgestuurd naar mijn zorgverzekeraar en heb vanmorgen het bedrag op mijn rekening binnen. Maar nu! Het overmaken naar de US is niet zo eenvoudig vind ik. Ik heb er nu maar voor gekozen om het limiet van mijn creditcard te verhogen zodat ze het daar op kunnen boeken. Dit leek mij de meest gunstige optie.

Wat mij trouwens ook is gebleken dat als je een recept haalt in het buitenland de zorgverzekeraar hier ook het recept wil zien anders vergoeden ze dus NIKS. Nou ja... die heb ik dus niet meer. Weer 122 dollar foetsie! TIP! Vraag altijd een kopie!
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

Veel apotheken scannen de recepten ("prescriptions"). Wellicht hebben ze een copie die ze naar je kunnen sturen?

Betalen met een credit card is een goed idee, ook al omdat het een spoor achterlaat (zodat je later kan bewijzen dat je betaald hebt). Het rare is dat het ziekenhuis in jouw geval zo'n $100 aan het credit-cardbedrijf zal moeten betalen... Dat is niet jouw probleem, maar het geeft wel aan hoeveel geld er jaarlijks door ziekenhuizen wordt uitgegeven aan credit-cardkosten.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

De rekening van de dokter die het recept voorschrijft, vermeldt dat soort recept-gegevens soms ook. Misschien dat je dat kunt gebruiken. En inderdaad: bij de apotheek kun je het recept opvragen; gisteren toevallig nog gedaan bij CVS, was mooi ingescand, dus een fluitje van een cent om daar even een uitdraai van te maken.

Toen ik in Zwitserland woonde, nietten ze het recept altijd vast aan het zakje; hier in de VS doen ze dat niet, maar op de rekening staat wel altijd de naam van de arts die het voorschreef. Beetje flauw van de verzekering om daar geen genoegen mee te nemen, ik zou het er niet bij laten zitten.

P.S. Toen ik laatst een doktersrecept wilde inscannen voor de verzekering, verschenen er in grote letters en meerdere malen de woorden "unauthorized copy" dwars over de tekst. Het is maar de vraag of je verzekering daarmee genoegen zou hebben genomen, ook al omdat de eigenlijke tekst nauwelijks nog te lezen was.
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

De eis om het recept te laten zien is een beetje bekrompen, daar je het hier inderdaad altijd inlevert (en meestal niet terugkrijgt). Doet me een beetje denken aan de ING-bank, die met alle geweld een "Uittreksel uit het Bevolkingsregister" van mij wil hebben. Daar doet men hier echter niet aan (je kunt hier gewoon verhuizen - dat hoeft het gemeentehuis niet te weten).
Driek1983
Amerika-newbie

Bericht door Driek1983 »

Een vriendin van mij licht in het ziekenhuis omdat ze zich met een mes heeft gestoken en ze is niet verzekert en heeft een rekening van 90000€ wat kan ze nu doen zodat ze vlug mogelijk in Nederland is want die kosten kan ze niet betalen
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

@Driek1983, ik neem aan dat je $90.000 bedoelt en niet euro. Waarom kan ze niet gewoon naar Nederland vliegen?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Gewoon van zich te steken met een mes tijdens een vakantie? Of woont ze in de US? En is het niet gewoon even 'opeiste, mes uitgeschoven'?
Ligt ze nu nog steeds in het ziekenhuis?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Driek1983 schreef:Een vriendin van mij licht in het ziekenhuis omdat ze zich met een mes heeft gestoken en ze is niet verzekert...
Misschien iets meer uitleg over de situatie?

- Is je vriendin op vakantie in Amerika of woont ze daar (tijdelijk)?
- Iedereen in Nederland heeft een verplichte basiszorgverzekering die wereldwijd de geneeskundige kosten en ziekenhuisverblijf vergoedt. Zij het dat dit gemaximeerd is tot het in Nederland geldende tarief.
- Kennelijk is de verwonding dusdanig groot dat ziekenhuisopname nodig is. Waarom is haar Nederlandse zorgverzekeraar niet ingelicht?

Kortom, ik denk dat hier nog niet een volledig beeld is van wat er precies aan de hand is. Misschien iets meer verduidelijken voordat men hier gericht advies kan geven?

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer