Als ik het goed heb dan is wanbetaling in de VS niet strafrechtelijk te vervolgen. Wellicht een civiele procedure, maar ik denk niet dat het over het algemeen een strafbaar feit is.Amerikanist schreef:Is wanbetaling niet een strafbaar feit? Dan kan ik me wel voorstellen dat het aan de grens problemen oplevert.
Wanbetalers worden hier uiteindeljk naar een incassobureau gestuurd (niet te verwarren met een deurwaarder - dat fenomeen is hier onbekend). Dat heeft een bijzonder negatieve invloed op de kredietscore, wat het heel moeilijk maakt om daarna nog een lening af te sluiten (bijv. credit card, hypotheek) maar ook telefoonbedrijven, electriciteitsbedrijven e.d. zullen aarzelen (en bijv. een hoge borg eisen).
Uiteindelijk kan een bedrijf naar de rechter stappen en een civiele procedure starten. Met hypotheken en auto-leningen is het iets anders, omdat er sprake is van onderpand en de bank daar derhalve beslag op kan leggen.
De belastingdienst is weer anders; die kunnen zonder meer beslag leggen op salaris, een claim op een huis leggen (die het zeer moeilijk maakt om dat huis te verkopen). Vreemd genoeg volgt de belastingdienst niet het Amerikaanse principe van "innocent until proven guilty" - als zij zeggen dat je niet hebt betaald dan is dat zo tot je het tegendeel kan bewijzen.
Overigens is er een groot verschil tussen de federale belastingdienst en de plaatselijke belastingdiensten (d.w.z. de afzonderlijke staten, gemeenten, e.d.).