Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Langer blijven op ESTA

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
gegfeld09
Amerika-newbie

Re: Langer blijven op ESTA

Bericht door gegfeld09 »

Coyote schreef:
Hockey schreef: Als het goed is wordt jouw paspoort gescand zodra je door security gaat. Dat is het moment dat wordt vastgelegd dat je weggaat.
Ik zit even diep te peinzen...

Wordt jouw paspoort wel gescand als je langs de TSA (security) gaat als je het land weer uit gaat? Volgens mij wordt enkel je boardingpass met je paspoort gecontroleerd en zetten ze een 'vinkje' op je boardingpass.

Dus dan is het wel te verklaren waarom TO zich afvraagt hoe het geregistreerd wordt als je het land verlaat. Wanneer je het land binnenkomt is inderdaad bekend (Immigrations) maar volgens mij niet als je Amerika verlaat.
Precies, ik vraag me echt af hoe ze dat controleren! Iemand hier een antwoord op?

Verder heb ik contact gehad met het stage bedrijf en zij gaan het nog eens bespreken met hun Amerikaanse advocaat of ik idd een visum nodig heb. Ook is het mogelijk om de stage in te korten en daarna nog een vakantie achteraan te plakken en binnen de 90 dagen te blijven.

Blijft natuurlijk wel mijn nieuwschierigheid over bovenstaande vraag.... Het zou toch raar zijn dat ze dreigen met van alles en nog wat als je langer blijft maar dat vervolgens helemaal niet controleren!

Groet, G. Feld.
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

Je paspoort wordt over het algemeen gescand bij het inchecken op het vliegveld. En als je van tevoren online ingecheckt hebt, scannen ze je paspoort ofwel bij het afgeven van je bagage, ofwel bij het instappen voor je eerste vlucht (of dat nou een internationale vlucht is, of een domestic flight als verbinding voor de internationale vlucht). Het wordt dus wel degelijk geregistreerd dat je het land verlaat.

En wat betreft alle 'mogelijkheden' om dingen op het VWP te doen die niet mogen 'omdat ze dat toch niet merken' (stage lopen, langer blijven :shock:): NIET DOEN. Je brengt jezelf in de grootste problemen als je ooit nog eens terug het land in wilt. Met immigratieregels kun je niet voorzichtig genoeg zijn.
bello
Amerikakenner

Bericht door bello »

Niet alleen wordt je paspoort bij verlaten van het land gescand, maar minstens zo belangrijk: bij aankomst in de VS is zo'n beetje de eerste vraag die je krijgt: "How long are you here for?" Als je dan verklaart dat je 89 dagen blijft, maar de beste kerel/dame ziet dat je retourticket geboekt staat voor vier maanden later, gaan de alarmbellen wel rinkelen. En als je dan ook nog zegt dat je stage komt lopen, vraag ik me af of je zelf je bagage van de band mag gaan halen. Waarschijnlijker is dat je die per kerende Boeing weer mee mag nemen.

Ik vind ze bij de grens over het algemeen niet onvriendelijk, maar wel grondig/professioneel. Ben altijd blij als ik er (terwijl we authentieke toeristen zijn zonder enige werk/stage/studieambitie aldaar) zonder kleerscheuren weer langs ben.
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

gegfeld09 schreef:Precies, ik vraag me echt af hoe ze dat controleren! Iemand hier een antwoord op?
Ik heb het antwoord al gegeven. Op LAX gebeurt hetgeen ik zeg.
gegfeld09 schreef:Verder heb ik contact gehad met het stage bedrijf en zij gaan het nog eens bespreken met hun Amerikaanse advocaat of ik idd een visum nodig heb. Ook is het mogelijk om de stage in te korten en daarna nog een vakantie achteraan te plakken en binnen de 90 dagen te blijven.
Nogmaals, je mag op het VWP geen stage lopen. Dat zal elke Amerikaanse immigratieadvocaat je zeggen. Ik hoop dan dus ook dat het stagebedrijf zo slim is een immigratieadvocaat te raadplegen.
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

The Visa Waiver Program (VWP) enables nationals of 37 participating countries* to travel to the United States for tourism or business (visitor visa purposes only) for stays of 90 days or less without obtaining a visa.

Stage = geen tourisme = geen VWP
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

gegfeld09 schreef: Verder heb ik contact gehad met het stage bedrijf en zij gaan het nog eens bespreken met hun Amerikaanse advocaat of ik idd een visum nodig heb.
Ik kan 2 redenen bedenken waarom ze je geen visum regelen:
- ofwel uit onwetenheid, omdat ze niet weten wat de wet is
- ofwel kennen ze de wet wel, maar weten ze dat zij/jouw taak niet kwalificeren als stage
- ofwel kennen ze de wet wel, maar willen ze de kosten en het papierwerk niet doen om jou dat visum te regelen (immers, JIJ draagt de gevolgen als het fout loopt, JIJ bent diegene die de US niet meer ingeraakt zonder visum. Zij lopen zelf geen echt risico.)

Maar voor het geval je het nog steeds niet gelooft:
The Visa Waiver Program (VWP) enables citizens of participating countries to travel to the U.S. for tourism or business for 90 days or less without obtaining a U.S. visa.
http://amsterdam.usconsulate.gov/visa_w ... gram2.html
In tegenstelling tot:
The exchange visitor program is designed to promote the interchange of persons, knowledge, and skills in the fields of education, arts, and sciences. The most common types of exchanges include: high school students; visiting scholars; interns (stage); visiting researchers; practical trainees; au pairs; camp counselors; etc. There are hundreds of organizations in the U.S., including most universities, that can sponsor an exchange visitor.

Interested applicants must apply directly to the school or organization. Once an applicant is accepted into a program, they are issued a DS-2019 form which they must then present to the consulate.
http://amsterdam.usconsulate.gov/j_visas.html

En nog meer visa, als je wilt kijken wat wel en niet kan:
http://amsterdam.usconsulate.gov/visa_categories.html

Als dat bedrijf beweert dat jij stage kan lopen zonder visum, vraag dan ook even naar een verwijzing naar een officiele US bron (die hebben de .gov in het adres).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
heidem
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door heidem »

Katja schreef:Die groene strookjes moesten wel uit je paspoort maar als dat niet gebeurde kwam je de volgende keer wel gewoon het land in dus volgens mij was dat niet doorslaggevend.
:offtopic: Soms leidt het wel tot problemen. Een groen strookje dat in 1994 er niet uit is gehaald, heeft sinds 2002, 2003 voor een familielid tot gevolg dat bij elke reis naar de VS hij apart genomen wordt en wordt ondervraagd over wanneer hij de VS heeft verlaten. Ondanks dat hij ten minste eenmaal per jaar naar de VS reist.
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

Dat is me gelukkig bespaard gebleven.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

EddieMike, iemand die legaal ! in de US werkt heeft een visum, meestal een L1 of H1B. Dat visum is zg. multiple entry - al is er wel een I-94 aan verbonden dat korter geldig kan zijn dan het visum. Dus geen enkel probleem op en neer naar Canada te reizen. (In hoeverre door die dagen in Canada te werken eventueel Canadese wetten worden overtreden, dat is een ander verhaal.)

Gaat een toerist die naar de US is gekomen voor enkele dagen naar Canada (of naar Mexico) dan tellen die dagen mee voor het max. van 90 dagen dat je op VWP mag verblijven in de US.

Als mensen hier vragen stellen, geven we aan wat de regels zijn. Overigens hebben we er allemaal belang bij dat bezoekers en immigranten in spe de regels volgen. Als land in aanmerking komen voor VWP is een gunst van de US overheid. Wordt er te vaak misbrui gemaakt van die gunst, dan wordt het land uit het VWP verwijderd.

Katje, ik heb ook eens met een (net) verlopen I-94 aan de grens gestaan en kan je zeggen: het geeft een hoop gezeur.
Je hebt nl. de US officieel niet verlaten en bent dus in principe in overstay.

Het bedrijf van TS laat hem denk ik gaan onder 'business purposes allowed under WVP". Bij mijn wten zijn dat: bezoeken seminars, congressen, trade show, alsmede demonstraties krijgen, vergaderingen bijwonen.
Een stage, en zeker een stage van bijna drie maanden, lijkt me echter hier buiten te vallen.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Ik ben gisteren via Atlanta terug gekeerd van mijn tripje naar NL. Wat mij bij immigrations opviel, dat er behoorlijk gecontroleerd werd en heel veel mee mochten naar een aparte ruimte voor een extra gesprek.
Mijn advies is dan ook niet alleen goed na te denken over eventueel een overstay, maar ook ervoor zorgen dat je een goed verhaal hebt bij aankomst.
Naar mijn weten word er terdege wel gecontroleerd of je wel het land uitgaat tijdens inchecken: ik kon nergens online inchecken, omdat ik geen gebruik maak van ESTA, maar een resident ben en dat bij de balie moest aantonen bij zowel heenreis naar NL, als terugreis.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

wiepster schreef: Naar mijn weten word er terdege wel gecontroleerd of je wel het land uitgaat tijdens inchecken: ik kon nergens online inchecken, omdat ik geen gebruik maak van ESTA, maar een resident ben en dat bij de balie moest aantonen bij zowel heenreis naar NL, als terugreis.
Ik heb een drukke dag gehad, dus misschien dat het daaraan ligt, maar ik kan je niet helemaal volgen hier. Moest je bij vertrek uit de VS aantonen dat je een US resident was? Hoe ging dat dan? Het enige waar ze bij mij altijd in geïnteresseerd zijn, is mijn bagage; voor de rest heeft er nog nooit iemand bij vertrek interesse getoond in mijn verblijfsstatus (ok, ik ben in totaal pas 3 keer het land uit geweest, maar toch).

En kon je ook bij vertrek uit de VS niet online inchecken? Die klacht heb ik van mijn zeer veel reizende man nog niet gehoord.

Overigens heeft mijn man dat gedoe van niet online kunnen inchecken opgelost door een ESTA aan te vragen. Dat was geen probleem; je kunt zelfs gewoon bij de aanvraag aangeven dat je in de VS woont en dan krijg je keurig een ESTA goedkeuring waarmee je overal probleemloos online kunt inchecken.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

dimona schreef:
wiepster schreef: Naar mijn weten word er terdege wel gecontroleerd of je wel het land uitgaat tijdens inchecken: ik kon nergens online inchecken, omdat ik geen gebruik maak van ESTA, maar een resident ben en dat bij de balie moest aantonen bij zowel heenreis naar NL, als terugreis.
Ik heb een drukke dag gehad, dus misschien dat het daaraan ligt, maar ik kan je niet helemaal volgen hier. Moest je bij vertrek uit de VS aantonen dat je een US resident was? Hoe ging dat dan? Het enige waar ze bij mij altijd in geïnteresseerd zijn, is mijn bagage; voor de rest heeft er nog nooit iemand bij vertrek interesse getoond in mijn verblijfsstatus (ok, ik ben in totaal pas 3 keer het land uit geweest, maar toch).
Ik kon alleen het eerste stukje online inchecken, niet internationaal, vanwege mijn adres in de US. Gelukkig kon ik wel ingecheckt worden aan de balie, ook voor ATL-AMS, nadat ze mijn paspoort door de scanner haalde. Vandaar mijn vermoeden dat er zeker wel gecheckt word of tijdig het land verlaten word.

dimona schreef:En kon je ook bij vertrek uit de VS niet online inchecken? Die klacht heb ik van mijn zeer veel reizende man nog niet gehoord.

Overigens heeft mijn man dat gedoe van niet online kunnen inchecken opgelost door een ESTA aan te vragen. Dat was geen probleem; je kunt zelfs gewoon bij de aanvraag aangeven dat je in de VS woont en dan krijg je keurig een ESTA goedkeuring waarmee je overal probleemloos online kunt inchecken.
Je geeft zelf het antwoord al: ik wist niet dat dat kon. Een idee voor een volgende keer :thumbup:
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Amikix schreef:Je paspoort wordt over het algemeen gescand bij het inchecken op het vliegveld. En als je van tevoren online ingecheckt hebt, scannen ze je paspoort ofwel bij het afgeven van je bagage, ofwel bij het instappen voor je eerste vlucht (of dat nou een internationale vlucht is, of een domestic flight als verbinding voor de internationale vlucht). Het wordt dus wel degelijk geregistreerd dat je het land verlaat.
Dan gaan we er dus vanuit dat de Airlines een 'open lijntje' hebben met de Immigrations of een andere overheidsinstantie? Ja, dat je paspoort gescand wordt door de Airlines is mij bekend maar betekent dat ook automatisch dat die de gegevens doorspelen aan de Amerikaanse overheid. Daar ben ik nog niet zo zeker van. Ik zou het me best kunnen voorstellen (is immers de meest eenvoudige manier om e.e.a. te registreren) maar gebeurt het ook daadwerkelijk? Ik bedoel is dit ergens terug te vinden dat het zo gaat of is het een aanname?

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Katja
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Katja »

Stom eigenlijk dat we met z'n allen best veel naar de VS reizen maar niet weten waar we geregistreerd worden.
Mijn gok is dat het tijdens het boarden gebeurt. Daar wordt je paspoort ook gescand en dat geeft ook de zekerheid dat je echt het land uit gaat.
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Gebeurt dat bij het boarden? Gek, ben ik al zo vaak op en neer gereisd en kan mij gewoon niet herinneren of dat gebeurt. Volgens mij wordt enkel je paspoort ingezien maar niet gescand. Voorheen moest je de groene kaartjes inleveren, hetzij bij het boarden, hetzij tijdens het wachten voor het boarden (kon je ze afgeven). Maar ik kan me gewoon niet voor de geest halen wanneer je paspoort gescand wordt. Wel bij het inchecken maar niet daarna. Kennelijk zijn mijn gedachten dan alweer ergens anders. :wink:

Heb overigens sowieso het gevoel dat de controle op alles veel strenger is wanneer je het land inkomt dan wanneer je het land verlaat. Dat gevoel heb ik al zolang ik in Amerika kom.

Roland

Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Je moet online inchecken.. Dan staat je paspoort toch ook al gekoppeld aan je vliegticket.
Kleine moeite om naam + paspoortnummer door te geven op het moment dat ze je boarding pass scannen.

En dat gebeurd dus ook. Zie http://www.condor.com/eu/fileadmin/dam/ ... AQ_USA.pdf
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Ja, dat gebeurt ook maar dat is wanneer je vanuit Europa naar Amerika vliegt (staat ook in de kop van het .PDF-document). Het is iedereen inmiddels wel bekend dat die gegevens dan wel doorgespeeld worden aan de Amerikaanse overheid. Maar gebeurt het ook als we Amerika verlaten? Het document spreekt nergens van gegevens die doorgespeeld worden als je Amerika verlaat.

Roland

heidem
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door heidem »

Bij elke commerciële vlucht vanuit de V.S. moet de luchtvaartmaatschappij de Advanced Passenger Information van elke ingecheckte passagier doorgeven aan de CBP en TSA 30 minuten voor het sluiten van de deuren. Uiterlijk 30 minuten na het sluiten van de deuren moet vervolgens worden opgegeven welke passagiers wel zijn ingecheckt, maar niet zijn ingestapt.

Wie het wettelijk voorschrift wil lezen, zie hier: http://www.gpo.gov/fdsys/pkg/CFR-2012-t ... 22-75a.pdf

De gegevens die worden doorgegeven:
(i) Full name (last, first, and, if available, middle);
(ii) Date of birth;
(iii) Gender (F = female; M = male); (iv) Citizenship;
(v) Status on board the aircraft;
(vi) Travel document type (e.g., P = passport; A = alien registration card); (vii) Passport number, if a passport is
required;
(viii) Passport country of issuance, if a passport is required;
(ix) Passport expiration date, if a passport is required;
(x) Alien registration number, where applicable;
(xi) Passenger Name Record locator, if available;
(xii) International Air Transport Association (IATA) departure port code;
(xiii) IATA code of port/place of final arrival (foreign port code);
(xiv) Airline carrier code;
(xv) Flight number; and
(xvi) Date of aircraft departure.
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Kijk, dat is wat ik zocht. :D

Het wordt dus inderdaad doorgespeeld als je Amerika verlaat. Had het ook wel verwacht maar wist nooit hoe dat ging. En ja, met aannames alleen komen we er niet. We willen immers de juiste informatie uitwisselen hier op het forum. :)

Bedankt voor het opzoeken heidem! :thumbup:

Roland

Katja
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Katja »

Weer wat geleerd! :geek:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht