Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Bank in Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Bank in Amerika

Bericht door Loek »

dimona schreef:Gebrek aan common sense, ok, daar ken ik ook wel voorbeelden van, maar eigen verantwoordelijkheid (ik neem aan dat je dat bedoelt) dat herken ik niet. Er zijn maar weinig vangnetten hier, dus als je het verprutst, dan draag je daar toch echt zelf de consequenties van.
Dat bedoel ik precies. Accepteren dat jou gedrag bepaalde consequenties heeft en niet proberen anderen daar de schuld van te geven. Het is de schuld van de bank dat ik een te hoge hypotheek heb (je was er zelf toch bij?)
De "sue" cultuur is er het gevolg van. Het is niet mijn schuld dat er een heet kopje koffie over mijn schoot valt als ik met een kop koffie in een rijdende auto zit; het is de schuld van het bedrijf die te hete koffie schenkt. Ik heb mijn hondje in de magnetron gedroogd en nu is het dood, dat is niet mijn schuld maar het bedrijf die de magnetron heeft gemaakt. Mijn kind blijft achter in school dus de leraren zijn fout, ook al hebben ze na school vele uren extra werk geinvesteerd in datzelfde kind wat thuis vrijwel geen opvang krijgt.

...soms (vaak) is het je eigen schuld en moet je op de blaren zitten.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

:offtopic: Inderdaad, dat van de eigen verantwoordelijkheid dragen valt me ook op en het gaat veel verder dan je denkt. Amerikanen zijn geneigd alles en iedereen de schuld geven voordat ze eens de schuld bij zichzelf gaan zoeken heb ik ook weleens het idee. Het gevolg is de sue cultuur maar ook een soms eng geheel waarin niemand verantwoording neemt voor de meest stomme dingen. Stapels papieren die je moet tekenen voor simpele dingen, ellelange procedures die gevolgd moeten worden want "anders..." maar ook common sense wordt daardoor aangetast omdat je bijvoorbeeld beschrijvingen voor het bereiden van eten krijgt die geschreven lijken voor idioten (haal het bakje uit de magnetron, pas op het bakje is heet!) of mensen doen niets meer zonder dat ze dat op papier gemeld wordt. Op mijn werk draaien dingen soms echt eeuwig in de rondte omdat er niemand is die eens zegt "nou, daar ga ik zorg voor dragen!". Het jammere is dat je er wel in mee moet. Dus waar ik in Nederland geneigd was gewoon te doen in plaats van te lullen doe ik dat hier minder snel uit zelfbescherming ook al is het goed bedoeld.

Qua modernisering van bankzaken moet ik soms wel lachen ja. Gisteren had ik het er nog met een collega over die zei "Nou, ik gebruik nooit debet want dan kan iemand meekijken en je pincode zien". Nou verbaas ik me inderdaad regelmatig over de pinautomaten die zo gemaakt zijn dat Jan en Alleman vrolijk mee kan kijken maar dan kun je gelukkig altijd nog je hand erover leggen als je pint (dat doe ik dus). Nee, credit is beter.... tja.... beter om fraude mee te plegen denk ik dan haha.

Word je bij Albert Heijn vriendelijk verzocht om na het scannen van de eerste boodschap direct je pinpas er doorheen te rossen zodat je daarna lekker je boodschappen in kan pakken, hier probeer ik datzelfde te doen maar ik wordt toch regelmatig terugefloten door de kassiere dat ik moet wachten of mag het aan het eind opnieuw doen. Daar kunnen de dames niets aan doen natuurlijk, ik ben gewoon te modern haha.

Het komt allemaal echt wel en wordt echt wel beter en het is ook helemaal niet mijn bedoeling om een Amerika vs Nederland topic te hebben maar soms zijn er nou eenmaal dingen, zoals nu de bankzaken dan, waar je je als relatief verse emigrant over blijft verbazen. Dan kun je 2 dingen doen, je erover blijven verbazen tot in de eeueiwgheid of zoals ik dus nu deed, vragen of meer mensen dat zo ervaren. Soms zijn dingen niet zoals ze lijken weet ik maar al te goed en wellicht dat er een systeem of wet in Amerika bestaat dat ervoor zorgt dat bepaalde zaken niet anders kunnen.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Het verhaal van de magnetronnis een 'urban legend', maw zo goed als zeker nooit gebeurd.
De vrouw die verbrandde dankzij McD koffie had derdegraads verbrandingen en heeft pijnlijke operaties moeten ondergaan. De jury gaf haar gelijk omdat bleek dta McD de koffie heter zette omdat ze dan minder koffie hoefden te gebruiken.

Velen van jullie hebt geen idee wat er gespeeld heeft in de regio waar ik woon omstreeks 2004-2005 en hoe de banken toen de OG markt en de hypotheken gemanipuleerd hebben. Vaal 'slachtoffers' waren nieuwkomers die ternauwernood Engels spraken, de kontrakten ternauwernood konden lezen, en in goed vertrouwen afgingen op adviseurs. En in veel gevallen is er fraude gepleegd, de kopers gaven hun inkomen eerlijk op en dan pasten de hypotheekbemiddelaars de getallen wat aan. Veel kopers begrepen niet dat de getallen die hen voorgeschoteld werden alleen golden voor de eerste twee jaar en daarna dramatisch aangepast zouden worden.
De ratings agencie hebben goud verdiend aan het rubber stampen van wat in feite toxic waste was. Ze zijn er nooit echt op aangesproken.
Plus wie hier een huis koopt in CA wordt mede dankzij de vele belangengroepen (bv. LBTH community) en ooit gevoerde processen (vaak over non-issues) overstroomt met papierwerk dat getekend moet worden. Mede hierdoor kunnen bepaalde documenten ondergesneeuwd worden. Als je net een uur heb om ruim 50x je handtekening te zetten (als echtpaar 2x die 50x) dan wordt het echt lastig in de gaten te houden of alle documenten identiek zijn aan degene die je vooruit hebt gelezen, of dat er niet een extra document bij ingestopt is.

Deze nieuwkomers werd verteld 'zo doe je het in de US' en ze geloofden dat. Ik heb destijds gebeld met poltici en gesmeekt in te grijpen mbt. liar loans enz. maar ook de vertegenwoordigers van de CA politici (oa. Boxer, Feinstein) vertelden me "zo doen we dat hier".
Ken Lewis (BofA) kocht in 2007 nog Countrywide. Dus degenen die ervaring hadden op dit terrein, ervoor gestudeerd hadden, en beter hadden moeten weten, gingen al de fout in.
Als iedereen om je heen je vertelt dat je gek bent als je niet mee profiteert van de geboden kansen dan moet je wel heel sterk in je schoenen staan om nee te zeggen. (Wij zeiden 'nee' op alle aanbiedingen van de makelaar en de hypotheekgever, maar dat heeft ons in zoverre niet geholpen dat we ook $ 140.000 lichter zijn door de hele situatie).
Lees eens een boek ! Michael Lewis heeft er een aantal geschreven over deze sitiatie.

Omdat zoveel niet-getroffenen totaal geen idee hebben over wat er precies gebeurd is - en het is ook heel gecompliceerd - is er nooit echt onderzoek gedaan naar het hoe en wat en mochten al degenen die miljoenen in feite gestolen hebben, dat geld houden.

Het gaat me niet om schuld geven, het gaat me erom dat er velen aan de top in de hele situatie schuldig waren en ermee weggekomen zijn. Als we het hebben over eigen verantwoordelijkheids, prima. Maar degenen die de zaak opgelicht hebben hadden allemaal daarop aangesproken moeten worden en ook beboet moeten worden in verhouding tot de zwaarte van hun vergrijpen.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Gewoon een vraagje tussendoor:

Vragen Amerikaanse banken ook een jaarlijkse bijdrage voor een creditcard? Ik begrijp in ieder geval niet waarom NLse banken dit doen...het is niet alsof ze aan de kaart zelf niks verdienen.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Je hebt allerlei soorten credit cards; voor sommigen moet je betalen, voor andere weer niet. Ik heb zelf een cc die gekoppeld is aan mijn rekening bij BofA (voor wat het voorstelt, want ik moet de cc rekeningen nog wel aktief betalen) en die is gratis, tót het moment dat ik de fout in ga en een betaling vergeet; dan is het gelijk uit met de pret. Ik heb de indruk dat er hier in de VS veel meer verdiend wordt aan schulden op cc's, dus het is vanuit die optiek wel logisch dat er in Nederland kosten aan verbonden zijn. Iedereen die ik ken, betaalt keurig aan het eind van de maand het schuldbedrag; het is eigenlijk meer zoiets als een uitgestelde betaling dan dat je het idee hebt geld te lenen.
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

Ik denk ook dat in Nederland de meeste mensen ervoor kiezen om hun credit card rekening aan het eind van de maand automatisch af te laten schrijven, ik ken in mijn omgeving niemand die het anders doet.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Winkeliers moeten trouwens een % afdragen van het bedrag aan MC/Visa/Amex. Dus daar verdienen ze ook aan.
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Harry schreef:Ik denk ook dat in Nederland de meeste mensen ervoor kiezen om hun credit card rekening aan het eind van de maand automatisch af te laten schrijven, ik ken in mijn omgeving niemand die het anders doet.
Hier ook denk ik.
Ik wist eigenlijk zelfs niet dat het anders kon. Ik ken wel mensen die zo een maand verder leven dan hun loon . Als de afrekening komt is hun nieuwe loon gestort, en staan ze op 0. Waarna er nog een maand komt die identiek verloopt.
Groetjes,
Carine
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik heb dat in Belgie altijd zo gedaan, en doe het hier ook: als de rekening komt, alles betalen.
Maar ik gebruik die credit card hier wel veel meer. Omdat ik op voeding 1,25% terugkrijg en op andere aankopen 1%. ;-)
En ik zou helemaal niet op afbetaling willen werken met een credit card, volgens mij is een persoonlijke lening van de bank een stuk goedkoper. Ik denk dat het in de US ongeveer hetzelfde is als hier: als je crediet gebruikt via je credit card, dan kost me dat bijna 20% aan interesten! :shock: Je zou wel gek zijn!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Hier ook een automatische afbetaling elke maand, en kaarten zonder jaarlijkse bijdrage. Bijna alle betalingen doen we met de cc, vooral door de cashback inderdaad. Op een van onze kaarten krijgen we nu bijvoorbeeld 5% terug op benzine, scheelt toch weer wat. Wel zijn we heel secuur met de credit limieten, zo gebruiken we nooit meer dan 20% van ons limiet omdat hoger gaan kan zorgen voor een minder snelle stijging in credit score. Als we wel iets duurs moeten kopen met credit dan betalen we een tussentijdse rekening, zodat de eindrekening alsnog onder de 20% zit.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Wat heb jij dan voor limiet? Ik heb 2500 dollar en als ik dan niet over de 20% zou gaan, dan kan ik daar nog niet eens mijn boodschappen van betalen. Nou gebruik ik hem daar ook niet meer voor, want het is me nou al een paar keer gebeurd dat ik wat grotere bedragen moest betalen (autohuur, vakantiehuisje, summercamp) en dat ik dan in de problemen kwam. De medicijnen voor mijn dochter betaal ik met mijn Nederlandse credit card, want dat red ik niet eens met die 2500 dollar. Ik vind het eigenlijk maar een onding, die credit card.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik heb een limiet op mijn kaart van $5,000 (tenminste, die heb ik er op laten zetten nadat de bank mij leuk kwam vertellen dat ik een limiet van $15,000 kreeg :shock: ). En ik heb toch regelmatig gehad dat ik $3,000 of zelfs meer aan aankopen had.
Toch had ik op iets meer dan 1 jaar tijd een creditscore van 750. Dus ik denk niet dat mijn benutting van de limiet een erg negatieve invloed had. De bankdirecteur zei me ook dat dat niet het geval zou zijn. Zo lang je er maar niet over ging en aan het einde van de maand direct alles betaalde.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
USA2004
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door USA2004 »

Elke, werkt het krediet systeem in Canada hetzelfde als de VS? Zijn de kredit bureau's ook het zelfde? TransUnion, Experian en Equifax?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ja.
En je creditscore van de US wordt dus overgenomen als je naar Canada verhuisd, en ik vermoed dat dat omgekeerd ook zo werkt.
Elke
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

oortjes schreef:Het verhaal van de magnetronnis een 'urban legend', maw zo goed als zeker nooit gebeurd.
De vrouw die verbrandde dankzij McD koffie had derdegraads verbrandingen en heeft pijnlijke operaties moeten ondergaan. De jury gaf haar gelijk omdat bleek dta McD de koffie heter zette omdat ze dan minder koffie hoefden te gebruiken.
De jury gaf haar geen gelijk, de zaak is voor een "undisclosed" bedrag gesetteled (Liebeck vs McDonalds; is zo te vinden in een lawbook). De enige reden dat Stella Liebeck 3de graads verbrandingen opliep was omdat ze haar hete koffie in een schommelende auto meenam. Ze heeft geen "pijnlijke operaties" ondergaan; het totaal van haar medical bills was $10500 hetgeen, als je de hoge kosten van US medical care kent, niet veel is en niet meer dekt dan een paar pleisters en wat brandzalf bij de ER. Stella was 79 jaar oud toen het gebeurde en liep door haar leeftijd daardoor makkelijker een zwaardere graad verbranding op. De koffie wordt nooit heter dan het kookpunt van water en dan weet je als normaal mens dat je jezelf kunt verbranden, zeker als je probeert als bijna 80-jarige die koffie in een schommelende auto te balanceren.

Wat je opmerkingen over "nieuwkomers" betreft; ik was ook een nieuwkomer toen ik me hier vestigde. Maar ik heb mijn huiswerk gedaan en niet voor zoete koek aangenomen wat een persoon me probeert wijs te maken. Ik ken ook vele andere nieuwkomers uit vele andere landen die er ook niet zijn ingestonken. Je blijft verantwoordelijk voor je eigen acties en als je het allemaal niet snapt, dan begin je er toch gewoon niet aan? Nogmaals elk normaal denken mens weet dat je niet meer kunt uitgeven dan je hebt. Ik heb daar totaal geen medelijden mee, jij en alleeen jij bent uiteindelijk verantwoordelijk voor jouw beslissingen tenzij er sprake is van opzettelijke fraude.
En diegenen aan de top waarover jij spreekt hielden zich aan de dan geldende wetten. Het is makkelijk er nu op terug te kijken en te zeggen dat het fout is, maar daar had men dan destijds iets aan moeten doen.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik ken echt veel mensen hier bij wie een creditcard een soort verkapte lening is hoor. Ik verbaas me er echt over maar schulden van 10.000/20.000 of hoger op slechts 1 creditcard zijn geen uitzondering hier hoor!

Tja... ieder zijn wil denk ik maar alleen toch begin ik er liever niet aan. Wat dat betreft is het echt te zot voor woorden dat je voor een creditscore juist aan de creditcards moet gaan, dat zal ik echt nooit begrijpen.
Wallstreet
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Wallstreet »

Even een vraagje...

Als Belg een rekening openen bij een bank in de VS, is het nog altijd zo dat je daarvoor naar daar moet?
In het verleden moest iedereen in real life bij de desbetreffende bank gaan om een account te openen, dit om oa. terrorisme en illegale praktijken te vermijden.
Zo heb ik het althans begrepen.

Hebben jullie bij bepaalde banken een gratis bankaccount zoals wij hier bv bij argenta (België)?
Indien ja, is dit ook van toepassing voor non residents of dien je een SSN te hebben en is dat niet mogelijk. Ik heb me ook laten vertellen, dat banken een minimum deposit vereisen, dit kan van 250 tot minimum 10000dollar.

Sorry voor de vragen, maar ik wil een Amerikaanse bankrekening openen. Ik heb geen creditcard nodig enkel een account zodat ik vanuit de account hier in België,
geld kan storten op een toekomstige Amerikaanse rekening.

Raden jullie bepaalde banken aan qua veiligheid of qua geringe kosten? Ik ken de volgende Amerikaanse banken:
Bank of America, Wells Fargo, Chase.

Ter verduidelijking: Ik heb geen adres in de VS, dus geen SSN
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer