Inderdaad, dat van de eigen verantwoordelijkheid dragen valt me ook op en het gaat veel verder dan je denkt. Amerikanen zijn geneigd alles en iedereen de schuld geven voordat ze eens de schuld bij zichzelf gaan zoeken heb ik ook weleens het idee. Het gevolg is de sue cultuur maar ook een soms eng geheel waarin niemand verantwoording neemt voor de meest stomme dingen. Stapels papieren die je moet tekenen voor simpele dingen, ellelange procedures die gevolgd moeten worden want "anders..." maar ook common sense wordt daardoor aangetast omdat je bijvoorbeeld beschrijvingen voor het bereiden van eten krijgt die geschreven lijken voor idioten (haal het bakje uit de magnetron, pas op het bakje is heet!) of mensen doen niets meer zonder dat ze dat op papier gemeld wordt. Op mijn werk draaien dingen soms echt eeuwig in de rondte omdat er niemand is die eens zegt "nou, daar ga ik zorg voor dragen!". Het jammere is dat je er wel in mee moet. Dus waar ik in Nederland geneigd was gewoon te doen in plaats van te lullen doe ik dat hier minder snel uit zelfbescherming ook al is het goed bedoeld.
Qua modernisering van bankzaken moet ik soms wel lachen ja. Gisteren had ik het er nog met een collega over die zei "Nou, ik gebruik nooit debet want dan kan iemand meekijken en je pincode zien". Nou verbaas ik me inderdaad regelmatig over de pinautomaten die zo gemaakt zijn dat Jan en Alleman vrolijk mee kan kijken maar dan kun je gelukkig altijd nog je hand erover leggen als je pint (dat doe ik dus). Nee, credit is beter.... tja.... beter om fraude mee te plegen denk ik dan haha.
Word je bij Albert Heijn vriendelijk verzocht om na het scannen van de eerste boodschap direct je pinpas er doorheen te rossen zodat je daarna lekker je boodschappen in kan pakken, hier probeer ik datzelfde te doen maar ik wordt toch regelmatig terugefloten door de kassiere dat ik moet wachten of mag het aan het eind opnieuw doen. Daar kunnen de dames niets aan doen natuurlijk, ik ben gewoon te modern haha.
Het komt allemaal echt wel en wordt echt wel beter en het is ook helemaal niet mijn bedoeling om een Amerika vs Nederland topic te hebben maar soms zijn er nou eenmaal dingen, zoals nu de bankzaken dan, waar je je als relatief verse emigrant over blijft verbazen. Dan kun je 2 dingen doen, je erover blijven verbazen tot in de eeueiwgheid of zoals ik dus nu deed, vragen of meer mensen dat zo ervaren. Soms zijn dingen niet zoals ze lijken weet ik maar al te goed en wellicht dat er een systeem of wet in Amerika bestaat dat ervoor zorgt dat bepaalde zaken niet anders kunnen.