edit: maar goed, wat is deze markt over 4/5 jaar? niemand weet het

Hockey schreef:@Steffen, niet relevant zijn studies waar weinig vraag naar is. Sociologie, en dergelijke. Eigenlijk alles wat je als "zwammologie" kan classificeren. Alle studies die specifiek zijn voor een land qua regelgeving. Daar is medicijnen een belangrijke is, maar ook Nederlands recht, en psychologie en fysiotherapie. Talenstudies van dode talen zullen weinig opleveren, alsmede talenstudies van talen waar men in de VS al genoeg ervaring mee heeft, of talenstudies die niet iemands moedertaal zijn, bijvoorbeeld Zweeds als je een Nederland bent.
Nuttig is vaak techniek, en exact, zoals natuurkunde, scheikunde en wiskunde e.d.
Er is inderdaad niet een zeer duidelijke lijst van wat wel en wat niet helpt. In elk geval minimaal hbo (als je via een baan naar de VS wil) is aan te raden. Verder valt ook aan te raden een studie te doen die je leuk vindt en dus ook iets waar je goed in bent. Ga niet natuurkunde studeren omdat dit kansen zou vergroten, terwijl je passie ligt bij middeleeuws Zweeds, want dan haal je de studie toch niet.
Wat het altijd wel goed doet is informatica, en dan vooral de programmeer kant.
Ik heb er ook een aantalJeroenJK schreef:en ook speciale Microsoft en Cisco certificaten
Inderdaadoortjes schreef:Ik heb toch wat problemen met mensen die sociologie etc. even klassificeren als zwammologie.
Je zou eens moeten weten hoeveel info een beetje psychologisch geschoold persoon al kan afleiden uit zo een bijdrag (LOL.)
Dat is mooi. Mijn advies: probeer een zo goed mogelijke opleiding te krijgen in de komende jaren. Vergeet dat soort certificaten, die kun je altijd later nog halen en zijn veel minder belangrijk dan een goede basis opleiding. Als je het aankunt raad ik je aan om een BS + MS degree te proberen te halen.JeroenJK schreef:Informatica is ook juist wat ik erg graag wil studeren. Dat wil ik al erg lang, dus dat heeft er niets mee te maken.
Op de opleiding die ik ga doen worden verschillende programmeertalen aangeleerd, en ook speciale Microsoft en Cisco certificaten, dus ik kan zo iets anders programmeren dan alleen maar Apps voor de iDevices van Apple.
Jep, maar ik kan niet zeggen dat zo'n vakantie me echt veel heeft geleerd over het leven in de VS. Het zijn natuurlijk super leuke ervaringen, dat wel!JeroenJK schreef:En was je daarvoor al eens in Amerika geweest?
Mooi gezegd. Daarnaast is in de innovatiehoek (nieuwe diensten, apps, social media, ...) er ook vraag naar programmeurs die vooral probleemoplossend vermogen hebben, en hun hand niet omdraaien om een nieuwe tool te leren. Je moet daarvoor goed zijn in logisch en abstract denken, een architectuur kunnen opzetten, etc. Je mag een geek zijn, maar je moet wel in een paar dagen iets nieuws onder de knie kunnen krijgen en een innovatieve oplossing voor een lastig probleem kunnen bedenken.Loek schreef:En bedrijven die niet uitbesteden zitten niet te wachten op pure programmeurs; men wil "developers", mensen die het hele process kunnen ondersteuenen vanaf inventariseren van systeemeisen, ontwikkelen van applicaties tot en met implementatie en documentatie. Dus je moet afgezien van goeie technische vaardigheden, ook vaardigheden hebben op het gebied van communicatie, economie, bedrijfsorganizatie en veelal ook management.
Is dat wel zo? Wij hebben een developer die tot voor kort op een L1 bij onze vestiging in de US werkte. Hij is geen manager en was dat ook niet bij vestiging in India vanwaar hij is overgeplaatst. Dit jaar heeft hij ook inmiddels zijn green card verkregen dankzij bemiddeling van ons bedrijf.oortjes schreef:Voor een L1 visum moet je een jaar bij de werkgever gewerkt hebben en de funktie moet min. managersniveau zijn. De funktie bij de US moet eveneens managersniveau zijn.
Thanks.oortjes schreef:Wat is je vraag ?
Voor een ev. emigratie naar de US moet je in jouw situatie of een visum winnen in de DV lottery, of een aanbod voor een baan krijgen van een US werkgever zodat je op een H1B naar de US kunt.
Mbt. je opleiding, verzamel van alles wat je gedaan hebt, ook het jaar journalistiek, verklaringen.
Als je bijna 15 jaar werkervaring hebt, en daar zit een stijgende lijn in met steeds meer verantwoordelijkheid, en het is min of meer op hetzelfde vakgebied, dan kan dat potentieel gewaardeerd worden naar ong. vijf jaar studie. Of dat voldoende is om te voldoen aan de 'bachelors'eis die geldt voor H1B kan een evaluation service hier je vertellen.
Maar het is niet eenvoudig hier een baan te vinden als er geen kontakten zijn via bv. de huidige werkgever.
Een andere mogelijkheid is, uitgezonden worden naar de US via de huidige werkgever - als die onderdeel is van een groter bedrijf met vestigingen in de US. Voor een L1 visum moet je een jaar bij de werkgever gewerkt hebben en de funktie moet min. managersniveau zijn. De funktie bij de US moet eveneens managersniveau zijn.