Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Discussie: nl VS usa

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Batman
Amerikafan

Bericht door Batman »

Het is hetzelfde als mensen die zeggen dat zolang je niets heb misdaan je niets hoeft te vrezen en dat je alles moet toelaten. Tja, zo werk ik dus niet. Het is niet mijn taak om te bewijzen dat ik onschuldig ben, het werkt in de meeste gevallen andersom.
Het mooie in NL is namelijk dat j eniet hoeft mee te werken aan je eigen veroordeling. Dat is maar goed ook denk. Het begint al bi jhet feit dat mensen niet tot antwoorden verplicht zijn op vragen die door politie gesteld worden aan een verdachte die te maken hebben met gepleegde strafbare feit. Iets wat j eook veel hoord is: "My home is mij castle." En in NL klopt dat aardig. Je komt niet zomaar in iemands huis. Kortom het opsporingsapparaat in NL is heel lastig, maar geeft ook vele bevoegdhedenWat ik wel wil toegeven is het feit dat camera's niet mogen vanwege het recht op privacy een beetje overtrokken is. Zolang die beelden niet publiekelijk toegankelijk zijn zie ik het probleem niet en werken een (vals) gevoel van veiligheid in de hand. Dat is goed, want zolang de bevolking zich veilig voelt gaat het goed met de economie! . Geen flauw idee hoe dat in de VS is geregeld.

Je hebt denk ik gelijk als je zegt dat je niets hebt gedaan ook niets hebt te vrezen, maar dat betekend zeker niet dat je ook maar alles hoeft te pikken.
Wat ik wel wil toegeven is het feit dat camera's niet mogen vanwege het recht op privacy een beetje overtrokken is. Zolang die beelden niet publiekelijk toegankelijk zijn zie ik het probleem niet en werken een (vals) gevoel van veiligheid in de hand. Dat is goed, want zolang de bevolking zich veilig voelt gaat het goed met de economie!
Camerabeelden zijn niet publiek toegankelijk. En camera hebben hun nut echt wel bewezen.
Dat bouwt direct weer een brug terug naar verschillen tussen Nederland en Amerika. Ik heb het idee dat Bush angst heeft gecreeerd onder de bevolking om vervolgens meer grip te krijgen op zijn land.
Ik ben ervan overtuigd dat als je angst weet te creeeren onder de bevolking dat het veel meer macht opleverd. Ben je dan een goed leider???? Volgens mij heeft Bush dat wel laten zien :D Daar tegenover vind ik NL dat we te veel praten. En de situatie hoe die nu is vind ik ronduit belachelijk. Balkenende mag gewoon aan zijn 3e kabinet beginnen. Al is het maar voor even, maar toch. .....
sweatbox
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door sweatbox »

Batman schreef:Daar tegenover vind ik NL dat we te veel praten.
Ik vraag me af of dat verschil tussen Nederland en Amerika zo groot is. Ik denk dat veel praten een onderdeel van een democratie is. Het is de manier om beleid te ontwikkelen, tot overeenstemming te komen, draagvlak te creëren enz. Buiten Amerika krijg je de resultaten te zien en veel minder het proces vooraf.
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Denk dat in Amerika beleid gemaakt wordt, goed of slecht en Nederland volgt dit beleid als een afgericht hondje.
Michigan
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Michigan »

Praten.... het poldermodel :hilarious: .
Daar zijn we wel bekend om in de wereld.

Maar serieus... wij praten inderdaad veel zonder actie te ondernemen. Dat schuif ik altijd snel op bureaucratie af, maar als er ergens een grote bureaucratische organisatie is dan is het wel in de VS. De overheid aldaar is het grootste ambtenaren apparaat ter wereld.
- Mike
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

In de vergelijking VS vs Nederland/België zie je heel vaak het argument komen van de sociale zekerheid.
Daar moest ik deze ochtend ook nog aan denken toen ik de krant las:

Enkele collega's kregen een brief van hun verzekeringsmaatschappij in de bus met de boodschap dat de premie voor hun hospitalisatieverzekering de hoogte in gaat. De tariefverhoging is niet de eerste en zeker niet de laatste.
Op nauwelijks vijf jaar tijd - van 1998 tot 2003 - is de kostprijs van onze gezondheidszorg met 35 procent gestegen en dat weerspiegelt zich ook in de uitgaven van privé-verzekeraars. Omdat de patiënt almaar meer uit eigen zak moet betalen, neemt die een hospitalisatieverzekering, waardoor het uiteindelijk de privé-verzekeraar is die de rekening gepresenteerd krijgt.
(...)
Net zoals een wettelijk pensioen zelden nog volstaat om de levensstandaard van een moderne gepensioneerde te blijven garanderen, volstaat ook de wettelijke ziekteverzekering niet langer om de terugbetaling van alle medische kosten te dekken. (...)
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... D=GB5VNQTE

Hospitalisatieverzekering wordt pak duurder
BRUSSEL - (Belga) Verscheidene verzekeringsmaatschappijen verhogen hun tarieven voor hun hospitalisatieverzekeringen. DKV, dat met 1,3 miljoen klanten marktleider is in de tak 'ziekte', verhoogt dit jaar de premies met negen procent. Ook andere maatschappijen voeren gelijkaardige tariefverhogingen door.
"Omdat het niet anders kan", stelt Peter Wiels van beroepsverzekering Assuralia. De jongste drie jaar is de sector van de hospitalisatieverzekeringen verlieslatend. http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... 5347060801

Dus: de kosten van de ziekteverzekering stijgen hier ook angstwekkend, waardoor we ons ook privé zullen moeten gaan verzekeren, én ook die verzekering gaat steeds meer en meer kosten.

Daarnaast hebben we nog de schitterende pensioenen waarvan wij denken dat ze beter zijn dan in de VS. Maar de pensioenkast is haast leeg, huidige pensioenen worden gefinancierd door het geld van een generatie die NU werkt. Met het vooruitzicht dat mensen steeds langer gaan leven (= veel meer jaren pensioen nodig hebben) én dat er steeds minder mensen zijn die als werkende geld in het laatje brengen, denk ik heel eerlijk gezegd niet dat er voor mij nog een pensioen zal uitbetaald worden door mijn staat, over iets minder dan 30 jaar.
Dus voor mij is dat zeker geen reden om in België te blijven, die sociale zekerheid, want tegen de tijd dat ik denk dat ik deze meer nodig zou kunnen hebben, vrees ik dat ik deze ook alleen maar kan bekomen indien ik privé goede verzekeringen heb afgesloten.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Batman
Amerikafan

Bericht door Batman »

De overheid aldaar is het grootste ambtenaren apparaat ter wereld.
Maar daar wonen ook wel heel veel mensen.....
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

:D das een goeie, vraag me altijd al af hoe Amerika kan blijven functioneren met zo'n grote onkostenpost, zo veel import, zo weinig export. Maar ja, denk dat ze ook veel staatsdrukkerijen hebben waar de dollarbiljetten uit de pers vliegen.
Batman
Amerikafan

Bericht door Batman »

Vooral zo'n staatsdrukkerij is een makkelijke manier om aan veel geld te komen. Ik wil ook zo'n appraat hebben :D

Iemand nog leuke suggesties om dit topic nieuw leven in te blazen????
Batman
Amerikafan

Bericht door Batman »

Zo'n staatsdrukkerij is handig. Ik wil ook zo'n ding hebben. 8)

Heeft iemand nog suggesties om dit topic nieuw leven in te blazen?
Kwaajknarie
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Kwaajknarie »

Zullen we het dan even over belastingverschillen hebben?

In Nederland;

inkomstenbelasting (drie boxen, inkomen, aanmerkelijk belang en vemogen)
vennootschapsbelasting
accijns
btw
assurantiebelasting
overdrachtsbelasting
onroerende zaak belasting
hondenbelasting
kapitaalbelasting
precariobelasting

als ik er nog vergeet, vul gerust aan!

Wat hebben we in de VS?

Maakt niet uit, al is het 0% Ik blijf toch in Nederland wonen. :D De VS is een prachtig land met een enorm gevarieerd landschap, geografisch en sociaal. Ik denk dat "beter of slechter" zodra je landen met een democratie en redelijke welvaart met elkaar gaat vergelijken niet te zeggen is. Op individueel niveau natuurlijk wel. Als het goed met je gaat en je gezond en sociaal economisch succesvol bent is de VS fantastisch. Als het je tegen zit in het leven zou ik nergens liever zijn dan in nederland.
Dat je als zelfstandig ondernemer in Nederland beperkt wordt in je ontwikkeling geloof ik niet. Ondernemerschap, geslaagd ondernemerschap tenminste, vraagt kennis, doorzettingsvermogen, inspanning en een flinke portie geluk. Dat is een universele basis voor succes en in de VS echt niet anders dan in nederland denk ik.

Ik ga er als nederlandse ondernemer graag op vakantie maar ik ga ook graag weer terug naar "huis" En daar waar je je "thuis" voelt is het het beste.
Batman
Amerikafan

Bericht door Batman »

Over belastingen he..... Hmmm hebben ze in de VS ook al van die blauwe enveloppen :twisted: ...

Als het over verschillen in belastingen gaat kan ik niet echt meepraten. daar heb ik echt te weinig verstand van om een goed oordeel te geven. Wat ik wel weet is dat ik van de belastingen in Nederland baal. Een groot gedeelte van mijn salaris gaat naar de belasting. het i sal niet zo'n vetpot wat ik verdien, maar toch. Verder ALLES wat ik koop betaal ik ook belasting over....... Denk ik niet genoeg betaald te hebben aan die belastingen, krijg ik eens in het jaar een aanslag...... HELP........

Maar goed, we batelen hier veel belasting. Daar staat dan denk ik tegenover dat als je het slecht hebt in het leven, je het beter in Nederland slecht kan hebben. Dat verschilt dan nog eens met de VS.
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Batman schreef:Daar staat dan denk ik tegenover dat als je het slecht hebt in het leven, je het beter in Nederland slecht kan hebben. Dat verschilt dan nog eens met de VS.
Oftewel: als je het goed hebt, ben je beter af in Amerika. Als je het slecht hebt, kun je beter in NL blijven.

Oftewel: de "goede" mensen trekken weg, en de "slechte" mensen blijven achter. De emigratiegolf van de afgelopen jaren betreft voornamelijk HBO'ers en WO'ers. Nederland was altijd kenniseconomie maar met wegtrekkende hoger-opgeleiden en verslechterende scholen en onderwijssystemen staat dit erg onder druk.

Het gaat niet de goede kant op... Kan Nederland de concurrentie van andere landen nog wel aan?
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Mack schreef:Het gaat niet de goede kant op... Kan Nederland de concurrentie van andere landen nog wel aan?
en ik zeg al een hele tijd: wat ik qua sfeer en mentaliteit in Nederland zie, zie ik na een jaar of 3 in België aan belanden. En ja hoor, afgelopen week verschenen de cijfers: ook de Belgische intelligentia trekt, meer dan ooit tevoren, naar het buitenland... (en onze gepensioneerden naar Frankrijk en Spanje).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Batman
Amerikafan

Bericht door Batman »

Oftewel: als je het goed hebt, ben je beter af in Amerika. Als je het slecht hebt, kun je beter in NL blijven
Ik vind dit geweldig geformuleerd :D Het klopt aan alle kanten.
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Batman schreef:
Oftewel: als je het goed hebt, ben je beter af in Amerika. Als je het slecht hebt, kun je beter in NL blijven
Ik vind dit geweldig geformuleerd :D Het klopt aan alle kanten.
Denk dat een Amerikaan precies het omgekeerde zegt. Ik zit strakkies liever met minder geld in de USA dan dat ik met hier blijf hangen voor alle zekerheid die we hier hebben.
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

Voor mij was het de baan die ik hier kon krijgen. In Nederland kun je als onderzoeker bijna alleen terecht op een Universiteit en daar is het moeilijk binnenkomen omdat veel blijven zitten tot aan hun pensioen.
Nu we hier wonen in de buurt van New York is het ook dat er zoveel te zien is, ik heb in NY meer Nederlandse kunst gezien dan in Nederland zelf bijvoorbeeld. Het 2e argument geldt niet voor heel Amerika...

En misschien is dit argument al eerder aan bod geweest, maar soms denk ik dat ouderen hier langer mee draaien, dat ervaring meer respect krijgt. In Nederland ben je snel te oud. Dit kan ook komen omdat in de VS je betaald krijgt naar prestatie. In Nederland hangt het ook af hoe oud je bent. In NL iemand die precies hetzelfde doet maar ouder is, verdient meer, en is dus snel te duur.

Dora
Kwaajknarie
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Kwaajknarie »

Denk dat een Amerikaan precies het omgekeerde zegt. Ik zit strakkies liever met minder geld in de USA dan dat ik met hier blijf hangen voor alle zekerheid die we hier hebben.
Alles is relatief, minder geld betekent in nederland wellicht iets anders omdat bijna iedereen hier wel een dak boven zijn hoofd heeft en verzekerd is zodra je ziek wordt. In de VS is minder geld misschien wel geen onderdak, of je leven lang moeten blijven werken, of misschien met een boodschappenkar vol met lege blikjes langs de straten zwerven.

Het is niet voor niets dat nederland samen met enkele scandinavische landen hoger scoort op de landen waarin het goed toeven is dan de VS. Wat uiteraard niet wegneemt dat de VS niet een fantastisch land is met veel mogelijkheden. Maar waar hoge toppen zijn........
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Als je nooit het risico neemt om het uit te vinden zul je het ook nooit weten. Het zijn allemaal theorien die nu snel veranderen. Op dit moment is het in de bejaardenhuizen zo dat je 1x per week wordt gewassen en er geen geld is voor toetjes. Ja, het is hier zo slecht nog niet!!!! Ik ga liever dood in The Death Valley.....
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

a4plus schreef:Als je nooit het risico neemt om het uit te vinden zul je het ook nooit weten. Het zijn allemaal theorien die nu snel veranderen. Op dit moment is het in de bejaardenhuizen zo dat je 1x per week wordt gewassen en er geen geld is voor toetjes. Ja, het is hier zo slecht nog niet!!!! Ik ga liever dood in The Death Valley.....
Dit zijn allemaal theorien om je weggaan goed te praten, zoals veel anderen met jou.....alleen maar menselijk, afgeven op het oude en roze bril voor het nieuwe.

Ben wel met je eens, als je het niet probeert, dan weet je het niet...ik ben nu bijna 5 maanden hier in Fla en ondanks dat sommige dingen tegenvallen, wil ik nog steeds niet terug.....
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Voor mij is het geen roze bril, heb alleen nagedacht over mijn toekomst. Ik kan kiezen om niets te doen en lekker oud te worden in Nederland met de zekerheid dat ik waarschijnlijk nooit dakloos word of ik neem het risico om iets te gaan doen wat mijn leven op de kop zet en totaal geen zekerheid biedt. Ik kies voor het 2e en zie wel hoe ver ik kom.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer