Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Belgische identiteiskaart maar geldig tot september

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Fraa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Belgische identiteiskaart maar geldig tot september

Bericht door Fraa »

DejaVu schreef:Gaat over het internationale rijbewijs. Een Belgisch rijbewijs is al een internationaal rijbewijs(Alle rijbewijzen in EU hebben dezelfde richtlijn), op twee staten na wordt die gewoon in de USA geaccepteerd.

Het is een vraag die hier minstens 1x in de 2 weken wordt gesteld. Internationaal rijbewijs is zonde van het geld.
Mijn vader heeft't een tijdje geleden nagevraagd in't stadhuis & volgens hun was't écht nodig. Omdat't bedrag niet veel voorstelt (16€ dacht ik) ben ik't gaan afhalen, maar toen ik tegen de meneer achter de balie zei dat zo'n internationaal rijbewijs eigenlijk niet nodig is, zei hij: "Toch wel, zonder mag je in principe in een land zoals the states niet rijden. Vaak zullen auto verhuur firma's ook moeilijk doen als je't niet hebt". Toen ik daar dan weer op antwoordde dat dat helemaal niet klopt & dat ze in principe verplicht zijn om je gewoon Belgisch rijbewijs te aanvaarden, herhaalde hij eigenlijk gewoon zijn eerste statement. Ik had geen zin in een discussie, dus ik ben maar gewoon weer vertrokken :lol:

Dus in sé heb je't helemaal niet nodig inderdaad & zijn ze verplicht om't te aanvaarden, maar praktisch bekeken is't zoals kastelke stelt wel waar dat't een vorm van hoffelijkheid is. Als een agent je tegen houdt & ziet dat je zelfs de moeite gedaan hebt om't hem makkelijk te maken, dan zal dat beter overkomen in ieder geval. De Belgische rijbewijssen zien er na een jaar als een oud, roze & versleten lapje papier uit. Stel dat een Nederlandse of Belgische agent zoiets in zijn handen geduwd krijgt van een Roemeen bv, hij zal toch ook eens aan zijn hoofd krabben :lol:

Het kan dus wel handig zijn om hele domme misverstanden te voorkomen & om een goede eerste indruk na te laten op een agent bv, maar voor de rest heeft zo'n internationaal rijbewijs geen echte waarde.
Reisblog: thisisfraa.be
Gast

Bericht door Gast »

Och, het heeft ook voordelen. Een collega van mijn man was eens van de weg gehaald omdat hij te hard reed. Is er met een waarschuwing vanaf gekomen omdat de agent geen idee had hoe hij het rijbewijs moest lezen :lol:

Mijn man is ook al eens gepakt voor (net) te hard rijden en heeft gewoon een bekeuring gehad, met zijn NL rijbewijs.

Je zou zelf natuurlijk ook een vertaling kunnen maken en meenemen. Heeft volgens mij dezelfde waarde.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ja, Ik ga niet de hele discussie weer herhalen maar er staat een naam, stad en geldig tot datum op. Daarnaast staat op de achterkant met een figuurtje aangegeven wat je mag rijden(autootje, motortje). Zelfs in China begrijpen ze het rijbewijs.

Heb je wel eens zo een international rijbewijs gezien? Als je een Amerikaanse agent in ze broek wilt zien pissen van het lachen dan moet je er eentje laten maken.

Afbeelding

Het lijkt wel een Sovjet papiertje uit 1950. Die agent denkt dat er een verborgen camera ergens staat. Daar doe je hem/haar echt geen plezier mee.

Het is trouwens een pasje of lopen jullie naast het paspoort ook al achter met het rijbewijs?
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

:lol:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Het internationale rijbewijs dat ik had vanuit Belgie ziet er anders uit dan dat fotootje hier boven.

Het oude Belgische rijbewijs (zoals mijn echtgenoot en ik dat hebben) ziet er blijkbaar anders uit dan het Europese/Nederlandse rijbewijs. Het was in ieder geval verwarrend als je geen Nederlands of Frans kent.
(en dat hebben we nogmaals bevestigd mogen zien toen we hier in Canada kwamen wonen. De gegevens die men ingegeven had obv ons Belgische rijbewijs waren niet correct, gelukkig hadden we een vertaler van de rechtbank alhier een beedigde vertaling laten maken)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ter illustratie:
Problemen in verband met oude Belgische rijbewijzen
In principe is het Belgisch rijbewijs (cat. B) permanent geldig. Toch blijkt het oude model de laatste jaren problemen te geven in het buitenland. Hierbij is een gaatje geknipt bij de geldige categorie (cat. B). Het rijbewijs is wel geldig voor elke hogervermelde categorie en de bijhorende cat. E (dus ook voor A en BE). In het buitenland kijken ze enkel naar de geknipte categorie, dit geeft problemen voor motorrijders en aanhangwagens. Daarom raden wij de mensen aan om het oud Belgisch rijbewijs om te wisselen naar een nieuw Europees rijbewijs in bankkaartmodel.

bron: http://www.brecht.be/VEILIGHEIDVERKEER/ ... fault.aspx

En zelfs Frankrijk had er grote problemen mee. Ook al hadden we alles ook in't Frans op het rijbewijs staan, en zijn zij een buurland... Wat verwacht je dan van Amerikanen?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Frankrijk: http://www.europarl.europa.eu/sides/get ... XML+V0//NL
Een internationaal rijbewijs had dat probleem dus opgelost. Nu zit je met een boete en moet je maar zien of je daar ooit nog vanaf geraakt. En je mag al de correspondentie in het Frans gaan doen.
Elke
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

De Belgische versie volgens google alleen staat niks in het Engels op...(kan hem uitklappen):

Afbeelding

@kastelke
Verlopen in België geen rijbewijzen na 10 jaar?
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Bovenstaande foto is idd het 'Belgische' internationale rijbewijs.

Rijbewijzen verlopen hier niet na 10 jaar.

Het oude rijbewijs waar Elke naar refereert, dat met de gaatjes, is wel het heeeel oude :-)

Vanaf 2013 gaat iedereen stilletjesaan overgezet worden op een bankpas type rijbewijs. Tot nu toe is het idd een rood papieren rijbewijs.(niet meer met gaatjes) We staan dus achter dejavu ;-)
Groetjes,
Carine
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Da's gek, wij hadden er eentje met Engelse tekst op. Denk dat we die indertijd bij het politiekantoor opgehaald hebben. (zeker niet bij VTB-VAB)
Elke
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

DejaVu schreef:De Belgische versie volgens google alleen staat niks in het Engels op
Internationaal als in "Nederland en Frankrijk" :D

Heerlijk draadje weer dit :lol:
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

DejaVu schreef:De Belgische versie volgens google alleen staat niks in het Engels op...(kan hem uitklappen)
Wel het hele artikel tonen he.. voordat we Belgen van allerlei rare fratsen gaan beschuldigen: http://www.nieuwingent.be/2009/04/21/se ... essioneel/
Semi-Professioneel

Zopas ben ik aan de Zuid op bureau 109 om m’n Internationaal Rijbewijs gegaan zodat ik deze zomer in Australië met de Jeep mag rijden (om in Australië te rijden heb je een geldig, in het Engels geschreven, rijbewijs nodig — het Belgische is dat uiteraard niet). Vlotte bediening, een vriendelijke madam, … totaal geen klagen over de Gentse Dienst Bevolking … binnen het half uur stond ik terug buiten met het rijbewijs in de hand.

Wat me echter wel stoorde is het internationaal rijbewijs zelf; Blijkt dat het een opgevouwd A5‘je papier/halfkarton is (opgeplooid dus een A6‘je), ingevuld met n’een Bic en 16 euro kost.

Afbeelding

Verder is het document op zich niet eens zo internationaal gezien het in het Nederlands en Frans opgesteld is. Het internationale aspect werd er nadien semi-professioneel ingeplakt; Letterlijk dan: in het midden van het document zitten wat witte blaadjes met daarop de vertalingen (onder andere in het Engels) gekleefd.

Afbeelding

Bij de vertaling zijn ze echter vergeten om ergens de term “Driver’s License” of “Driving Permit” of iets dergelijks te vermelden, kwestie van duidelijk te zijn veronderstel ik. D’oh!

Dat er maar snel één of andere minister dit leest en besluit om vanaf heden deftige versies – iets vergelijkbaar met onze identiteitskaarten perhaps? – uit te brengen. Ondertussen zal ik vol Belgische trots in schaamte vallen met m’n rijbewijsvoddeke, eens Down Under.
Het grote plaatje vind je hier: http://farm4.static.flickr.com/3581/346 ... cd26_b.jpg
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Conclusie blijft: het ziet er niet uit.
SpaceAce
Amerika-expert
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door SpaceAce »

cincijansen schreef:Je zou zelf natuurlijk ook een vertaling kunnen maken en meenemen. Heeft volgens mij dezelfde waarde.
En die staat hier: http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 52#p587752

:)
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

DejaVu schreef:Conclusie blijft: het ziet er niet uit.
Er zijn wel meer dingen die er niet uitzien maar daarom zijn ze niet persé nutteloos..
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door kalaman »

ik snap eerlijk gezegd écht niet waarover jullie het hier hebben : ik ben vóór onze 1e USA-reis gewoon een rijbewijs gaan halen waarop
in 24 (!!!) talen geschreven staat "Rijbewijs", althans dat veronderstel ik, want er staan ook heel wat tekens bij niet tot ons alfabet behoren...
(gelukkig, voor de VS :shock: , zijn ze zo slim geweest om het niet in het Arabisch te schrijven).
En dit is doodgewoon een "Rijbewijs model van Europese gemeenschappen". Ik wist trouwens niet dat er nu ook al Europese gemeenschapPEN
zijn, maar enfin de wonderen zijn de wereld niet uit en we leren elke dag bij.
Misschien kunnen die andere Europese gemeenschapPEN onze Europese gemeenschap bijspringen met financiële hulp...Dat onze Herman dáár nog
niet aan gedacht had... :thumbup:
sachasenne
Amerika-expert
Contacteer:

Kalaman, jij hebt het over het gewone Belgische (europese) rijbewijs. Dat is iets anders dan het internationale !

Je hebt in B 4! verschillende rijbewijzen.

http://www.okra.be/page?orl=5918&ssn=&l ... 2&nws=3898
Groetjes,
Carine
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

Nog even wachten en dan is ook dit probleem de wereld uit:
De toekomst?

Europa wil een einde maken aan de verschillende types rijbewijzen in de lidstaten. Het gebrek aan eenheid veroorzaakt immers heel wat problemen. De Europese Unie wil daarom een ‘eengemaakt’ Europees rijbewijs invoeren tegen 19 januari 2013. In 2010 is er in ons land dan ook een pilootproject van start gegaan dat in zeventien gemeenten de eerste nieuwe rijbewijzen afleverde. Op 1 januari 2013 zal de overschakeling compleet zijn. Vanaf dan kan begonnen worden met de massale omwisseling van de zes miljoen reeds in omloop zijnde rijbewijzen. Dit zal in de mate van het mogelijke parallel verlopen met de vernieuwing van de identiteitskaart.
Het nieuwe rijbewijs heeft de vorm van een bankkaart (zonder chip) en behoudt zijn roze kleur. Het is wel wat duurder dan het huidige. Zo moet je er 20 euro voor neertellen. Nu is dat nog 11 euro. De invoering van één kaart, die in de hele Unie geldig is, maakt controles makkelijker, versterkt de strijd tegen vervalsingen en vermindert problemen bij buitenlandse controles. Het rijbewijs zal wel niet meer levenslang geldig zijn en om de tien jaar hernieuwd moeten worden. Het is niet de bedoeling daar een nieuwe rijproef aan te koppelen. Men bekijkt momenteel nog of chauffeurs medische testen dienen te ondergaan bij de vernieuwing van hun rijbewijs.
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door kalaman »

@sachasenne : inderdaad, dat weet ik, maar dit Belgische/Europese is toch voldoende om om het even waar ter wereld te rijden?

Of heb ik het nu ook compleet verkeerd? Maar ik heb wel al zowel in Zuid-Afrika als in de VS met dit rijbewijs een auto gehuurd,
rijbewijs voorgelegd bij afhalen van de wagen en nog nooit een opmerking gekregen.
sachasenne
Amerika-expert
Contacteer:

Ja hoor. Dat is voldoende !
De discussie gaat over het internationale rijbewijs.

In belgie heeft men vier verschillende rijbewijzen in omloop EN is er spraakverwarring (mede door het dialectgebruik) tussen pas/reispas/identiteitskaart/paspoort.

En dat is verwarrend. Zeker voor onze noorderburen :lol:
Groetjes,
Carine
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer