Mijn vader heeft't een tijdje geleden nagevraagd in't stadhuis & volgens hun was't écht nodig. Omdat't bedrag niet veel voorstelt (16€ dacht ik) ben ik't gaan afhalen, maar toen ik tegen de meneer achter de balie zei dat zo'n internationaal rijbewijs eigenlijk niet nodig is, zei hij: "Toch wel, zonder mag je in principe in een land zoals the states niet rijden. Vaak zullen auto verhuur firma's ook moeilijk doen als je't niet hebt". Toen ik daar dan weer op antwoordde dat dat helemaal niet klopt & dat ze in principe verplicht zijn om je gewoon Belgisch rijbewijs te aanvaarden, herhaalde hij eigenlijk gewoon zijn eerste statement. Ik had geen zin in een discussie, dus ik ben maar gewoon weer vertrokkenDejaVu schreef:Gaat over het internationale rijbewijs. Een Belgisch rijbewijs is al een internationaal rijbewijs(Alle rijbewijzen in EU hebben dezelfde richtlijn), op twee staten na wordt die gewoon in de USA geaccepteerd.
Het is een vraag die hier minstens 1x in de 2 weken wordt gesteld. Internationaal rijbewijs is zonde van het geld.
Dus in sé heb je't helemaal niet nodig inderdaad & zijn ze verplicht om't te aanvaarden, maar praktisch bekeken is't zoals kastelke stelt wel waar dat't een vorm van hoffelijkheid is. Als een agent je tegen houdt & ziet dat je zelfs de moeite gedaan hebt om't hem makkelijk te maken, dan zal dat beter overkomen in ieder geval. De Belgische rijbewijssen zien er na een jaar als een oud, roze & versleten lapje papier uit. Stel dat een Nederlandse of Belgische agent zoiets in zijn handen geduwd krijgt van een Roemeen bv, hij zal toch ook eens aan zijn hoofd krabben
Het kan dus wel handig zijn om hele domme misverstanden te voorkomen & om een goede eerste indruk na te laten op een agent bv, maar voor de rest heeft zo'n internationaal rijbewijs geen echte waarde.