Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Kaart of TomTom?

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Q-BiC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Re: Kaart of TomTom?

Bericht door Q-BiC »

KimDaanUSA schreef:@ Q-Bic > welke app is dat? :thumbup:
OsmAnd: https://play.google.com/store/apps/deta ... mand&hl=nl

In de app zelf kan je dan kiezen van welke staten je alvast de kaarten wil downloaden. Als kaartweergave moet je dan "offline vector kaarten" ofzoiets instellen (je kan ook google maps, etc. als kaartweergave kiezen, maar dan heb je internetverbinding nodig om ze te bekijken)
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
johan67
Amerikafan

Bericht door johan67 »

Je bent toch op vakantie om nieuwe, onbekende dingen en mensen te ontmoeten en te zien ?

Na een aantal reizen met navigatie heb ik besloten om alleen nog maar op ''gevoel'' en op kaarten te rijden. Je komt zoveel meer tegen, je komt op plekken waar een tomtom je nooit brengt, je spreekt mensen omdat je de weg kwijt bent en rijdt ergens heen omdat het op de kaart zo leuk lijkt of omdat mensen je vertellen dat het er mooi is. Je wordt gedwongen om ergens te stoppen en stil te staan en je moet wel weten hoe en waar je rijdt. MEt een tomtom weet je niet eens meer of je noord, oost, zuid of west rijdt.

Het hele avontuur is toch weg met die navigatie, je weet in het begin van de vakantie al precies hoe laat je ergens aan zult aankomen. Het is toch veel leuker om te reizen zolang het leuk is en dan in een onbekende stad, waar je nooit meer komt, in een leuke kroeg, waar je niemand kent, te vragen naar een hotel, en maar afwachten of het iets is. Dit maakt het teninste nog een beetje avontuurlijk reizen in een land waar alles perfect geregeld is.
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Ik ben het zooo met je eens Johan :thumbup:
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

johan67 schreef:Na een aantal reizen met navigatie heb ik besloten om alleen nog maar op ''gevoel'' en op kaarten te rijden. Je komt zoveel meer tegen, je komt op plekken waar een tomtom je nooit brengt
Het is maar net hoe je ermee omgaat. Waarom zou dat met navigatie niet kunnen? :wink:

Het is al genoemd door Old Faithfull, maar met de TomTom kun je heel goed van te voren een route uitstippelen met Tyre zodat je langs de mooiste plekken komt. Overigens kom ik door het Geocachen echt op plekken die je anders nooit zou bezoeken. Erg leuk. :D
Sanne1984 schreef:1: We weten indd. dat we een USA kaart in onze TomTom moeten doen, die kopen we ong. 1 week van te voren en daar zetten we ook gelijk alle adressen etc. van alles waar we heengaan in.
Waarom pas een week van te voren? Kan immers net zo goed nu zodat je bijv. met behulp van het programma Tyre alvast adressen en routes kunt maken en die op je TomTom kunt zetten. Hoewel dat zonder die kaart ook kan, kun je met de demo-modus op je TomTom zien of het goed gaat.

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Q-BiC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Agree to disagree, johan67? :p

Niet iedereen is daarvoor te vinden. Sommigen willen wat zekerheid of structuur in hun dag.

omdat het op de kaart zo leuk lijkt of omdat mensen je vertellen dat het er mooi is.
Hoe kan iets nu leuk lijken op een kaart? En dat 2e gebeurt hier op het forum, vooraf, thuis. Je kan dus op je gemak alle plekjes "waar je tomtom je nooit zou brengen" op voorhand opzoeken en kijken wat je leuk zou vinden. Om dat tenslotte ter plaatse ..... in je tomtom te steken zodat hij je er brengt :mrgreen:
(Trouwens, je gaat ervan uit dat je met een gps nooit verkeerd kan rijden....)

MEt een tomtom weet je niet eens meer of je noord, oost, zuid of west rijdt.
Nu ook niet overdrijven. Als je op voorhand wat met je reis bezig bent, ken je je route in grote lijnen uit het hoofd. Ik heb al meermaals gehad dat ik tegen m'n reisgenoten iets zei in de zin van: "laat de GPS maar zitten, noorden is die kant op, dan op de oprit met de I70 naar links voor een tweetal uur en als die doodloopt, weer naar links, de I15-South op, en dan zien we wel weer". Je weg vinden van het ene nationaal park naar het andere is nu ook zo moeilijk niet en dat lukt vaak zonder gps. Enkel in steden om bv je hotel te vinden, kan het soms een must zijn.
Trouwens. Tomtom heeft denk ik ook een compass zitten. Smartphone ook. Auto meestal ook :mrgreen:

Het hele avontuur is toch weg met die navigatie. je weet in het begin van de vakantie al precies hoe laat je ergens aan zult aankomen.
Ik vind het al avontuur genoeg :) Zeker als je een lijstje met must-see's hebt en je reis goed gevuld staat, wil je wel wat structuur enzo.

maar afwachten of het iets is.
Geef mij maar de zekerheid van een mooi hotel met goede reviews :)

Nog een voordeel van een gps is dat je in een oogopslag kan zien wat je verwachtte aankomsttijd is, en hoeveel kilometer je nog moet rijden. Kan handig zijn om te bepalen wanneer je tankt. (En voor dat laatste kan je opnieuw de POI database gebruiken om een tankstation dichtbij te zoeken). Ook staat de naam van de weg waar je je op bevindt onderaan in beeld, ookal is er geen routebegeleiding actief. Tenslotte toont hij je (vaak) de maximaal toegelaten snelheid op die weg.

Het is gewoon handig om bij te hebben, zelfs al hanteer je andere vormen van navigatie.
Laatst gewijzigd door Q-BiC op 21 mei 2012, 12:58, 4 keer totaal gewijzigd.
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Q-BiC schreef: Tomtom heeft denk ik ook een compass zitten.
Ja hoor, op mijn TomTom kan ik precies zien waar het noorden is en dus weet ik ook welke kant ik oprijd. :wink:

Ik denk dat een combinatie van navigatie en kaartmateriaal het meest ideale is. Als ik rijd in Amerika heb ik altijd de Rand McNally opengeslagen naast me liggen zodat ik precies weet waar ik ben. De TomTom voorkomt dat ik regelmatig moet stoppen om te zien hoe ik moet rijden. Bovendien is het uiterst handig om te weten hoe laat je (ongeveer) ergens arriveert.

Ik denk dat iedereen zich wel met een kaart alleen zou redden maar waarom zouden we niet gebruik maken van de huidige moderne technieken? En ik zeg het nog maar eens, een telefoon of laptop hebben we toch ook niet echt nodig op vakantie maar 'vinden' we toch ook onmisbaar...? :wink:

Roland

vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

edit ; dubbel
Laatst gewijzigd door vana op 21 mei 2012, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Er is een verschil tussen het gebruiken van de kaart en de TomTom als steun gebruiken om iets op te zoeken e.d. of je route volledig in de TomTom zetten via Tyre en dat punt voor punt ook precies volgen zonder op de kaart te kijken. Ik denk dat Johan dat bedoelt met wel of niet avontuurlijk reizen.
Het eerste kan ik me prima in vinden, van het tweede zou ik echt de kriebels krijgen.

Ik las pas een artikel over iemand die avontuurlijke reizen verkoopt en daar kon ik me wel in vinden;
Het ging erom dat er vroeger, zonder navigatie, mobiele telefoons en internet veel meer avontuur was en dat het nu vaak doorslaat naar de andere kant.
Veel mensen willen hun reis volledig van tevoren plannen zodat ze niet voor verrassingen komen te staan en precies weten wat ze kunnen verwachten.

Een stukje uit het artikel

"Mensen zijn materialistischer, willen veel meer comfort, waar voor hun geld en tijd. Dat betekent snel van hoogtepunt naar hoogtepunt. Spontaan twee dagen omrijden voor een bijzondere ervaring , dar hoeven we niet meer mee aan te komen. Dat vindt men dus saai. En dat wordt ook keihard gezegd met de reisgids en routebeschrijving op schoot. Als er iets niet klopt krijgt de reiskleider mopperend de wind van voren. Genieten van het onverwachte lijkt definitief passé. Dingen gewoon op je af laten komen en accepteren is er jammer genoeg niet meer bij. Instant bevrediging noemen oude rotten in het vak dit. Het reizen op zich is hopeloos uit."
Nu gaat dit stukje over groepsreizen maar in grote lijnen gaat het ook wel een beetje op voor Amerika vakanties. Je hebt mensen die in de auto stappen en wel zien waar ze uitkomen, er zijn mensen die in grote lijnen hun route uitstippelen, wat hoogtepunten noteren en maar een paar hotels resreveren. Je hebt ook mensen die alle hotels vastleggen en verder alles alleen in grote lijnen uitstippelen
En tenslotte zijn er mensen die alles van minuut tot minuut in een reisschemavastleggen, precies de route in de navigatie zetten en daar ook niet van afwijken.

Iedereen voelt zich bij één van deze manieren het prettigst maar bij het laatste voorbeeld is er natuurlijk nog maar heel weinig avontuur over.

Als je je hele route vastlegt in je TomTom zul je in de praktijk natuurlijk niet snel een andere route nemen of verkeerd rijden en daardoor op hele onverwachte plekken terechtkomen. En dat maakt juist het avontuur.
Dat wil niet zeggen dat je vakantie minder leuk is als het niet avontuurlijk is, voor sommige mensen voegt juist die rust van alles vastleggen iets toe aan de vakantie.
Laatst gewijzigd door vana op 21 mei 2012, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Iris_1982
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

Ik vind autorijden in Amerika zo dodelijk eenvoudig dat wij nooit een tomtom bij ons hebben.
We kijken vaak 's morgens even in de Rand McNally waar we heen moeten en als je dan weet dat je de I-70 north moet hebben en daarna de 89 West kan er bijna niks fout gaan. Ik zou willen dat ze in Nederland eens met dit systeem gingen werken want laatst moest ik van Amsterdam Arena naar Rotterdam en kon ik kiezen uit Almere, Utrecht of Amersfoort.... :shock: :? Hadden ze gewoon A4 South aangegeven dan had ik meteen geweten waar ik heen moest.

Een tomtom kan wel handig zijn in de steden. Maar als je van elk hotel een duidelijke routebeschrijving hebt, kan ook daar niet zo heel veel fout gaan.

Daarbij komt dat ik eigenlijk een hekel heb aan tomtoms. Ik schrik vaak van ze (als dat ding al 25 km niks gezegd heeft en dan opeens begint te bulderen dat ik over 200 meter LINKSAF moet!!), en ik irriteer me aan de onjuistheden. Rij je op de snelweg en moet je switchen naar een andere snelweg gaat dat ding zeggen: houdt rechts aan, daarna: ga de snelweg op. Ja duh...daar reed ik al :wink:

Ik vind het ook leuker om met de Rand McNally te rijden...geeft toch een wat authentieker gevoel en ik krijg voor mn gevoel ook meer een beeld van waar ik me bevindt.
Met een tomtom rijd je toch vaak blind dat kastje achterna. Maar goed...handig zijn ze zeker, dat zal ik niet ontkennen :-)
Laatst gewijzigd door Iris_1982 op 21 mei 2012, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Oh ja, zeker. Heel handig als je de dichtsbijzijnde Starbucks of Walmart wilt vinden.
Iris_1982
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

vana schreef: En tenslotte zijn er mensen die alles van minuut tot minuut in een reisschemavastleggen, precies de route in de navigatie zetten en daar ook niet van afwijken.

Iedereen voelt zich bij één van deze manieren het prettigst maar bij het laatste voorbeeld is er natuurlijk nog maar heel weinig avontuur over.

.
Mijn manager is hier een heel extreem voorbeeld van.
T is sowieso een neuroot eerste klas, maar die maakt zijn reisschema's dus echt als volgt:

27 mei
Rijden naar Grand Canyon, 245 km, 1 uur en 36 minuten
Eten bij Burger King, afslag 42, 30 minuten
Lopen naar parkeerplaats (*400 meter, 0.04 uur)

Vervolgens plaatst hij ook bij elke dag de dagtemperaturen........ :shock: Zou hij zijn koffer dan ook op volgorde inpakken met setjes kleding op datum?

Jullie kunnen je denk ik wel voorstellen hoeveel vrijheid ik hier in mijn werkzaamheden heb :wink:
Jostravels
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Jostravels »

Wat erg! Dat het bestaat! Wat nou als de dagtemperatuur tegenvalt? Staat hij daar in z'n zwembroek in de vrieskou :lol: :lol: :lol:

Wij boeken meestal de meeste (tot alle) hotels wel vantevoren, maar er is nog geen vakantie geweest waarbij we niet tijdens de reis toch nog wat gewijzigd hebben. Omdat we een plaatsje toch niet zo leuk vonden of omdat we juist een dagje langer wilden relaxen ergens. Heerlijk vind ik dat, om toch wat flexibel te blijven. Maar het is zoals Marjon zegt, ieder z'n eigen stijl.
Zoveel te zien zo weinig tijd: waarheen gaat de volgende reis?!
2008: Zuidwest-USA
2011: New York & het diepe zuiden
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

vana schreef:Er is een verschil tussen het gebruiken van de kaart en de TomTom als steun gebruiken om iets op te zoeken e.d. of je route volledig in de TomTom zetten via Tyre en dat punt voor punt ook precies volgen zonder op de kaart te kijken. Ik denk dat Johan dat bedoelt met wel of niet avontuurlijk reizen.
Denk niet dat Johan het zo bedoeld had. Volgens mij meer dat hij niet met een TomTom wil rijden ongeacht of je nu TomTom laat kiezen waar langs te rijden of van van te voren een route planned.
Vana schreef:Als je je hele route vastlegt in je TomTom zul je in de praktijk natuurlijk niet snel een andere route nemen of verkeerd rijden en daardoor op hele onverwachte plekken terechtkomen. En dat maakt juist het avontuur.
Dat wil niet zeggen dat je vakantie minder leuk is als het niet avontuurlijk is, voor sommige mensen voegt juist die rust van alles vastleggen iets toe aan de vakantie.
Tja, als ik een route vooraf vastleg is het net zo avontuurlijk hoor. Ook ik kom nu op plekken die ik niet ontdekt had als ik TomTom zelf de route had laten kiezen... Verschil is dat jij het terplekke doet, ik doe het vooraf door een route te maken. Heeft in mijn optiek dan ook niets met 'rust' en 'niet avontuurlijk' te maken. Alsof een vakantie niet avontuurlijk kan zijn als je de route vooraf vastlegt... :roll: Ik doe het uit efficiency: meer zien door goed plannen. 8)
Iris_1982 schreef:Daarbij komt dat ik eigenlijk een hekel heb aan tomtoms. Ik schrik vaak van ze (als dat ding al 25 km niks gezegd heeft en dan opeens begint te bulderen dat ik over 200 meter LINKSAF moet!!),
Dat valt wel wat mee. Een TomTom geeft 2 km voordat jij een afslag moet nemen al aan dat jij er binnenkort af moet. Bovendien kan het toch nooit een verrassing zijn? Neem toch aan dat je af en toe wel eens een blik werpt op de TomTom hoever het nog naar de volgende afslag is?

Roland

Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

vana schreef:Als je je hele route vastlegt in je TomTom zul je in de praktijk natuurlijk niet snel een andere route nemen of verkeerd rijden en daardoor op hele onverwachte plekken terechtkomen. En dat maakt juist het avontuur.
Uhm, ik heb ooi op advies van de TomTom enorm veel avontuur gehad. Ik wilde in Californië van de 101 naar de 5, binnendoor, even wat andere landschappen bekijken. Dat in de TomTom vastgelegd en vervolgens stuurt dat kreng me een kleine dirtroad op. Zodanig klein dat ik in mijn auto geen tegenligger meer kon hebben en ook niet achteruit kon. Helemaal de berg op hopend dat je daar kan omdraaien, waar ik vervolgens een nog kleinere dirtroad werd opgestuurd. Wat ik heb geweigerd. Deze route was in een SUV al niet leuk, maar in een Crown Vic was het een regelrechte nachtmerrie. Meer avontuur is bijna niet mogelijk op Amerikaanse wegen.
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Dat is dus eigenlijk precies wat ik zeg. Je hebt een andere route genomen dan je van plan was en hebt Tomtom zelf een binnendoor route laten kiezen. Dat is wat anders dan wat ik bedoel met je hele route thuis al in je TomTom zetten via Tyre en daar niet meer van afwijken.'
Dat vind ik wel avontuurlijk, op TomTom ingeven ik wil binnendoor rijden en kies zelf maar de route. Dan kom je meestal wel voor verrassingen te staan.

Zo zijn wij met de TomTom in Italië ook een aantal keer op zeer verrassend smalle weggetjes terecht gekomen.
Roland schreef:Alsof een vakantie niet avontuurlijk kan zijn als je de route vooraf vastlegt... Ik doe het uit efficiency: meer zien door goed plannen.
Tja, daarover verschillende we dan van mening. Route vastleggen, efficiency en plannen staan voor mij niet synoniem met avontuur. Tenminste niet wat de route betreft en de plaatsen waar je terecht zal komen, die staan dan meestal wel vast. Je kunt natuurlijk wel andere avonturen beleven op je route, door bijvoorbeeld een beer tegen te komen :D

En meer zien betekent voor mij ook geen avontuur, dat betekent gewoon meer zien. Avontuur zit hem niet in hoeveel je ziet naar mijn idee.
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

En net zo goed betekent het ook niet dat je vakantie met TomTom niet danwel minder avontuurlijk zou zijn. Want zo wordt het wel gesteld en dat is niet juist vind ik. Heb er zelf genoeg ervaring mee om dat te constateren.

Een ieder doet het op zijn of haar manier. Met beide is niets mis maar ik 'proef' alweer de afgunst richting de TomTom gebruikers. Ik weet dat het niet zo bedoeld wordt maar zo komt het wel over. Zo gaat het elke keer als het over dit onderwerp gaat. :? Misschien moeten we daar eens mee ophouden.

En voordat ik weer van alles over me heen krijg. Bedenk dat niemand commentaar heeft op het feit dat iemand enkel een kaart gebruikt maar er wel steeds op gehamerd wordt toch vooral niet (alleen) een TomTom te gebruiken (iets met niet avontuurlijk enzo... :wink: ). Want ook enkel met een TomTom zou je je prima kunnen redden.

Roland

vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Coyote schreef: Een ieder doet het op zijn of haar manier. Met beide is niets mis maar ik 'proef' alweer de afgunst richting de TomTom gebruikers. Ik weet dat het niet zo bedoeld wordt maar zo komt het wel over. Zo gaat het elke keer als het over dit onderwerp gaat. :? Misschien moeten we daar eens mee ophouden.
Zucht.......
Sanne1984
Amerika-newbie

Bericht door Sanne1984 »

Sanne1984 schreef:1: We weten indd. dat we een USA kaart in onze TomTom moeten doen, die kopen we ong. 1 week van te voren en daar zetten we ook gelijk alle adressen etc. van alles waar we heengaan in.
Waarom pas een week van te voren? Kan immers net zo goed nu zodat je bijv. met behulp van het programma Tyre alvast adressen en routes kunt maken en die op je TomTom kunt zetten. Hoewel dat zonder die kaart ook kan, kun je met de demo-modus op je TomTom zien of het goed gaat.

Roland[/quote]

Daar heb je een punt Roland. :D
onze insteek was dit zo laat mogelijk te doen ivm updates die we op de TomTom uitvoeren, maar het programma Tyre kent mijn vriend vast wel, en de adressen e.d. die we opslaan zullen dan wel bewaard worden.. Voor de voorpret is het misschien wel leuk hier binnenkort mee te beginnen :thumbup:

Om even op de discussie TomTom versus Kaart in te gaan;

Voor ons is dit de allereerste keer dat we een dergelijke Roadtrip gaan maken.. Spannend en avontuurlijk ten top voor ons, en de hulp van een TomTom ( naast een kaart/Road MacNelly) is bij ons dan ook zeer welkom. Zeker ivm aangegeven reistijden/wegsnelheden e.d.
Daarnaast hebben we niet alle tijd van de wereld en we willen graag zo veel mogelijk zien.. Wij moeten persoonlijk heel lang sparen voor een reis als deze, en willen niet teveel afwijken van onze uitgestippelde route, we willen liever geen dingen waar we ons al zo lang op verheugen, mislopen.
Wellicht wordt dit door sommigen als minder avontuurlijk beschouwd, maar voor ons als nieuwelingen werkt dit nu het beste.
Mocht de staatsloterij ooit ons lot kiezen en we gaan nog eens terug, dan zullen we denk ik de navigatie minder gebruiken en meer op gevoel en/of kaart gaan rijden.. Maar misschien ook niet. :wink: Wat ieder graag wil en doet toch?

Laten we met zijn allen elkaar vooral tips geven en helpen, want goede tips worden hier zeker gegeven :thumbup: :thumbup: :D :thumbup:
Afbeelding
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Precies, iedereen doet het op de manier waar hij of zij zich het prettigst bij voelt, dat is heel persoonlijk.

Vandaar ook mijn toevoeging.
Het belangrijkste is dat je een fijne vakantie hebt, op wat voor manier dan ook.
Wij namen trouwens zelf ook de TomTom mee hoor, het is altijd handig.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Sanne1984 schreef: Voor ons is dit de allereerste keer dat we een dergelijke Roadtrip gaan maken.. Spannend en avontuurlijk ten top voor ons, en de hulp van een TomTom ( naast een kaart/Road MacNelly) is bij ons dan ook zeer welkom. Zeker ivm aangegeven reistijden/wegsnelheden e.d.
Daarnaast hebben we niet alle tijd van de wereld en we willen graag zo veel mogelijk zien.. Wij moeten persoonlijk heel lang sparen voor een reis als deze, en willen niet teveel afwijken van onze uitgestippelde route, we willen liever geen dingen waar we ons al zo lang op verheugen, mislopen.
Ik zie niet in hoe je met een tomTom meer zou kunnen zien en hoe je zonder TomTom dingen zou kunnen mislopen. En als je je route hebt uitgestippeld weet je al of de afstanden te doen zijn en wat de pure reistijd is. Wat je onderweg doet is echter het meest bepalend voor hoe laat je ergens aankomt en dat kan de TomTom niet voor je berekenen. En ik lees vaker dat men mét de TomTom is foutgereden (dirtroads zijn berucht) dan zonder TomTom.
Als je het prettiger vindt met een TomTom dan is dat prima natuurlijk, maar ik krijg vaak de indruk dat men denkt dat het niet zonder zou kunnen.

Marianne
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer