Naief misschien, maar ik hoop dat het een tijdje wordt uitgesteld. En dat het kabinet snel valt zodat het hele wetsvoorstel niet doorgaat

Loek schreef:Jij hebt betaald voor de mensen die destijds toen jij werkte met AOW ontvingen. Op dezelfde manier betalen de mensen die nu werken om jouw AOW te betalen. Jij krijgt dus niet AOW omdat jij er destijds voor betaald hebt. Anders zouden mensen die hun hele leven in NL hebben gewoond maar niet hebben gewerkt (bijv. toegewijde huisvrouw of -man) niet in aanmerking komen voor AOW.
http://www.nu.nl/politiek/2750933/dubbe ... unnen.html'Dubbele pas in buitenland moet kunnen'
Laatste update: 27 februari 2012 17:00 info
DEN HAAG - Nederlanders in het buitenland die een andere nationaliteit aannemen, moeten de Nederlandse tegelijk kunnen behouden.
Foto: ANP
Dat vindt Tweede Kamerlid Gerard Schouw van D66. Hij komt met een voorstel daarvoor. Hij reageert ermee op een brief van minister Liesbeth Spies van Binnenlandse Zaken.
Ze schrijft daarin dat Nederlanders die vrijwillig een andere nationaliteit aannemen, nooit meer de Nederlandse kunnen behouden. Dat konden ze meestal al niet, maar er waren uitzonderingen mogelijk. Die gaan nu ook van de baan.
D66 stoort zich eraan: ''Praktische zaken, zoals het aankopen van onroerend goed in Mexico of het krijgen van bepaalde banen in de VS, zijn bijna alleen mogelijk als ook je de nationaliteit van het woonland bezit.''
Daarnaast loopt Nederland internationaal erg uit de pas, vindt Schouw. ''Wereldwijd is de trend juist het verruimen van de mogelijkheden voor een meervoudige nationaliteit, omdat steeds meer mensen in het buitenland werken, wonen en trouwen. Dit kabinet gaat volstrekt voorbij aan het feit dat mensen in de 21e eeuw lang niet altijd hun hele leven in hun eigen land wonen en werken.”
In 1993 stelde De Raad van Europa vast dat de toestand die aanleiding gegeven had
tot het Verdrag van 1963 ondertussen grondig veranderd was. De Raad verwees naar
de massale migratie van werkkrachten met hun gezinnen in de jaren ’60 en ’70.
Tegen het einde van de jaren ’80 bleek nu dat de meeste van deze migranten
permanent zullen blijven in een van de lidstaten. ‘Het wordt daarom wenselijk dat de
migranten zich gaan integreren in het land van verblijf en daarbij is het verwerven van
de nationaliteit een belangrijk element. Om geen scherpe breuk met het verleden te
veroorzaken wordt meervoudige nationaliteit wenselijk.’
[...]
Het Verdrag RvE 1963 bleef wringen en in 1997 kwam er een nieuw verdrag. De
Raad stelde toen vast dat het principe van het Verdrag van 1963, namelijk het
beperken van meervoudige nationaliteit, moest onderzocht worden. Het was namelijk
gebleken dat vele migranten weigerden de nationaliteit van hun nieuw land aan te
vragen omdat ze hun oorspronkelijke nationaliteit niet wilden verliezen. De integratie
door volledige participatie in het politieke leven van hun nieuw vaderland bleek maar
mogelijk door verwerving van een nieuwe nationaliteit. De integratie werd
belangrijker dan het streven naar enkelvoudige nationaliteit. Daarom besliste de Raad
over te gaan tot het sluiten van het Verdrag van de Raad van Europa van 6 november
1997. Dit Verdrag RvE 1997 laat aan de individuele landen de vrijheid om al dan niet
een stelsel van dubbele nationaliteit in te voeren.