wendyjol schreef:...ben ik super nieuwsgierig of je de balans voor jezelf al hebt opgemaakt.
Voor- en nadelen van de camper etc. Wordt het volgende keer weer een camper?
vana schreef:Marjan en Jan welkom thuis.
Ik ben zeer benieuwd hoe jullie de camper hebben ervaren, als ik de verhalen van Carola lees lijkt het me toch wel erg leuk.
Jasmino schreef:Hoe is jullie camper nu eigenlijk bevallen in het algemeen? Als jullie nog een keer naar Amerika gaan, zouden jullie dan beslist weer een camper nemen of toch weer terug naar de combi van een auto met een tentje en af en toe een motel?
Zoveel nieuwsgierigheid naar die camper, dat vraagt natuurlijk om een antwoord.
In z'n algemeenheid kan ik zeggen dat het zeer goed is bevallen. Heel luxe en comfortabel allemaal. En het zijn de kleine dingetjes die je opvallen, die het aangenaam of soms het tegenovergestelde uitmaken.
Het rijden met zo'n grote bak was geen enkel probleem. Je zit hoog en hebt een goed overzicht en uitzicht. Alles wat je maar kunt bedenken zat in de camper, behalve een afwasmachine. Uiteraard heb je daar profijt en plezier van. Je kon een grote voorraad eten en drinken inslaan en ook het bij de hand hebben van met name het toilet was voor mij (als superplasser) een waar genoegen. De douche hebben we niet hoeven te gebruiken, maar we konden steeds op de campgrounds fatsoenlijk douchen.
Het "gedoe" met het vullen en legen van al die tanks, waar ik zo tegenop zag, viel mij 200 procent mee. Dat stelt echt niets voor en na één keer weet je precies wat je moet doen en wanneer. Je hebt ook echt niet elke dag full hookup nodig. Je komt aan, steekt de stekker in het electr.kastje en koppelt de waterslang aan en klaar is kees. Na een X-aantal dagen laat je een keer de tanks leeg lopen en ook dat stelt weinig voor.
Er zat uiteraard airco in de camper en ook dat is een zegen met die hitte die wij gehad hebben, want zonder is het knap benauwd in zo'n ding. Dat vind ik dus weer een klein verschil met een tent. Daar zit je nooit in, want daar slaap je alleen maar en buiten is het minder benauwd dan binnen. Maar goed, de airco was er en ook verwarming die we overigens ook niet hebben gebruikt.
Op een aantal parkeerplaatsen was het soms wat moeilijk manoeuvreren. Je moet echt ruimte hebben om te kunnen draaien en parkeren. Ook hebben wij op sommige plaatsen niet kunnen stoppen onderweg, terwijl we dat met een auto wel gedaan zouden hebben. Zijn maar kleine dingen, maar ik noem ze toch maar even.
Verder moesten wij voor ons gevoel op de gebaande wegen blijven en wij zijn mensen die heel graag de "rimboe" ingaan. Daarin ben je dus beperkt in je mogelijkheden. We hebben een aantal malen van Roland zijn Mustang gebruik kunnen maken (bijv. in een stad als San Francisco was dat handig) en we hebben een keer een dag een jeep gehuurd om Canyonlands in te gaan.
Feit is dat dit soort dingen toch allemaal (extra) geld kosten. Ook de huurprijs van de camper lag € 1500 hoger dan van een 4x4 die we vorig jaar hadden. Bovendien hadden we de pech dat de benzineprijzen nog nooit zo hoog zijn geweest als deze keer en een camper is zeer dorstig kan ik je wel vertellen. In al die jaren in Amerika heb ik nog nooit meer als $ 40 hoeven te tanken en nu sloeg de pomp af bij $ 100 en zat de tank nog niet helemaal vol. Een aardig prijsverschil vind ik.
Ook de campgrounds vond ik duurder dan ik gedacht had. Je wilt toch graag een plek met stroom (voor de laptop) en liefst ook nog met WiFi. We zaten gemiddeld toch op plm $ 40 (ik moet het nog precies uitrekenen) en met de tent is dat de helft goedkoper. Denk niet dat ik nou beknibbel op een vakantie, want dat doe ik niet, maar door de bank heen was ik toch veel meer geld kwijt en eigenlijk ga ik voor dat geld liever nog een keer.
Conclusie:
Het reizen met een camper is goed bevallen, maar er zijn ook nadelen. Ik zou er zeker wel weer mee willen reizen, maar dat is ook afhankelijk van welk gebied en welk jaargetijde ik ergens heenga. In sommige gevallen is een motel handig, in weer andere gevallen geef ik de voorkeur aan de tent en als ik goed in de slappe was zit en ik wil naar een wat kouder en natter gebied bijv., geef mij dan maar weer een camper mee.
Groetjes Marjan
Gr. Marjan
20 USA-reizen: