Dat noemen we "passive aggressive"Ziva schreef:Ik heb sowieso soms het idee dat Amerikaanse vrouwen veel gemener kunnen zijn dan Nederlandse vrouwen. Ze zijn veel minder direct en verpakken het soms zo dat je er niets of weinig van kunt zeggen.

Dat noemen we "passive aggressive"Ziva schreef:Ik heb sowieso soms het idee dat Amerikaanse vrouwen veel gemener kunnen zijn dan Nederlandse vrouwen. Ze zijn veel minder direct en verpakken het soms zo dat je er niets of weinig van kunt zeggen.
Dat is ook mijn ervaring. De Nederlanders die ik hier tegenkom, en dan vooral de toeristen, hebben vaak hele stellige denkbeelden over hoe dingen gedaan "horen" te worden. En dat is dan toevallig altijd de manier waarop dat in Nederland gebeurt...Petra/VS schreef:Ik heb hier eerder het omgekeerde meegemaakt, eerlijk gezegd.
Ja die term heb ik weleens vaker gehoord en die is zeker van toepassing in dit verhaal. Lastig mee om te gaan vind ik soms. Deels heb ik de neiging om gewoon doodleuk te zeggen waar het op staat en deels ben ik geneigd het spelletje mee te spelen en gewoon maar lief te glimlachenMachteld schreef:Dat noemen we "passive aggressive"
Maar het gaat er niet om hoeveel mensen weten, maar wat de kwaliteit van de informatie is. Een voorbeeld wat ik daarbij kan geven is bij het RTL Nieuws. Vroeger had je daar Max Westerman die eens in de paar weken interessante verhaaltjes over Amerika bracht. Max is er toen mee gestopt en het stokje is overgenomen door Eric Mouthaan. Waar Max van Amerika hield en is het bij Eric overduidelijk dat hij Amerikanen maar raar vind. Zo presenteert hij zijn stukjes, met een bepaalde invalshoek. Vaak genoeg klopt er geen bal van. Ook is hij ééns per week (oid) bij 538 op de radio om met de DJ eens flink te lachten over die rare Amerikanen. Zo was het deze week 'toch belachelijk dat die Amerikanen geen vuurwerk mogen afsteken met oudjaar'.Ziva schreef:En dat Nederlanders (denken) veel over Amerika te weten worden ook mede veroorzaakt door de vele nieuwsberichten over Amerika die je als Nederlander dagelijks voorgeschoteld krijg. Nu zeg ik niet dat alles klopt maar ik denk zeker wel dat Nederlanders meer over Amerika weten dan Amerikanen over Nederland (of Europa algemeen).
Ziva schreef:En ja, ik merk dat Amerikanen het absoluut heel interessant vinden als je uit een ander land komt en ze over het algemeen heel vriendelijk zijn en hun best doen om je te helpen maar als het erop aankomt verwachten ze toch echt wel van je om dingen "the American way" te doen of te beschouwen. In dat opzicht zijn ze soms net zo trots en arrogant als de Fransen haha.
Dat is nu een mooi voorbeeld van puur naar iets kijken vanuit alleen je eigen (culturele) standpunt. In Nederland is het afsteken van vuurwerk heel gewoon, iets wat helemaal in de cultuur van het land is ingebakken. Dat wil nog niet zeggen dat andere landen daarom maar belachelijk zijn omdat ze het niet doen?Clint schreef:Zo was het deze week 'toch belachelijk dat die Amerikanen geen vuurwerk mogen afsteken met oudjaar'.
Misschien, maar ik woon hier nu 28 jaar en heb heel wat Nederlandse vooroordelen en "wij doen dat toch beter" over ongeveer alles opmerkingen over me heen gekregen sinds ik hier woon. Op de lagere school van onze kinderen waren meer dan 20 nationaliteiten vertegenwoordigd en ieder jaar was er een international night met informatie over al die landen. Op de scholen hier wordt ESOL (English as a second language) onderwezen. ieder kind dat geen Engels of minder Engels kent krijgt die les. Is dat in Nederland zo? Iedere communicatie via de scholen hier komt in zes talen. Ook Amerika. Je vergelijkt, zoals veel mensen, een mug met een olifant.Simone66 schreef:maar in Nederland wordt je toch veel meer begrip en tolerantie bijgebracht voor andere culturen dan wat ik hier tegenkom.
Alleen als je de USSR en China niet aan de geallieerde kant rekent, en met "doden" alleen "dode soldaten" bedoeld. Het zal van streek tot streek uitmaken: hier (SF Bay Area) leeft WOII vooral vanwege de opbloei van de scheepsbouw (en het snelle verval daarvan na afloop van de oorlog), met alle gevolgen voor de lokale bevolking van massale migratie van werkers; niet vanwege het aantal slachtoffers. Het kan natuurlijk aan mijn gebrekkige kennis liggen, maar ik ken diverse (nu braakliggende) oude scheepsbouwterreinen, scheepswrakken, voormalige navy bases, musea over industriele activiteiten, etc.. Ik kan mij zo echter geen WOII monument voor gesneuvelden voor de geest halen. Soortgelijk geldt dan ook voor die meneer met het snorretje: men vocht hier tegen de U-boat, niet tegen Adolf.Clint schreef:Amerikanen hebben bijna allemaal niet van WOII gehoord? Van alle geallieerden hebben de Amerikanen de meeste doden geleden.
Wij hebben samen met een groep buren nieuwjaar gevierd. Zij wisten van ons dat in NL vuurwerk werd afgestoken met oudjaar. Bleek dat ze nog 2 pijlen hadden liggen van 4th of July (hardstikke illegaal, mag hier niet). Deze hebben ze voor ons om 12.00 uur de lucht in geschoten.Zo was het deze week 'toch belachelijk dat die Amerikanen geen vuurwerk mogen afsteken met oudjaar'.
China heb ik ooit tot de geallieerden gerekend, kan fout zijn van mij, maar bij geschiedenis zijn zij nooit op het toneel verschenen (kan dus ook een fout van het ministerie van onderwijs zijn geweestFlipjeBTiel schreef: Alleen als je de USSR en China niet aan de geallieerde kant rekent,
http://www.wwiimemorial.com/Ik kan mij zo echter geen WOII monument voor gesneuvelden voor de geest halen
Geen idee, ik woon in MissouriEn misschien weten ze in Kansas misschien gewoon meer over de WO II.