En al sinds de eerste ontmoeting maakt m'n stiefschoondochter het overduidelijk dat ik minder ben omdat ik niet Amerikaans ben. Bij alles wat ze doet legt ze uit hoe het moet want ja, ik moet toch eens leren om het goed te doen eh? Alles wat ik doe is raar en verkeerd. Kaas snijden voor een kaasplankje bijvoorbeeld, ik snij de kaas in blokjes en zet ze leuk neer op een plankje. Net zoals bijna alle Amerikanen die ik ken waar ik ooit een kaasplankje heb gehad. Helemaal verkeerd, kaas hoort in dikke plakken gesneden zodat het op een cracker kan. Okay, kaasplakjes op een crackertje zijn ook lekker maar dat is geen kaasplankje toch? Kaas om zo te eten snij je in hapklare brokken, kaas die ergens op moet snij je in plakjes. Maar goed, mijn gesneden kaas werd aan de kant gepleurd en stiefschoondochter nam het zuchtend over.
Gehaktballetjes draaien...niet zo moeilijk toch? Maar de Nederlandse manier is dus ontzettend raar en onhandig en niet lekker. Mijn gehaktballetjes zo groot als een pingpongbal waren helemaal verkeerd maar haar balletjes van hetzelfde formaat waren wel goed want ja, zo doen ze dat in Amerika. Okay, dat het handig is als de balletjes allemaal ongeveer even groot zijn snap ik maar dat waren ze dus ook! En ze kon zelf niet eens meer zien welke balletjes van haar waren want ze plette zuchtend 1 van haar eigen balletjes onder het vrolijke gemoppper dat het niet erg was, zij had het ook ooit moeten leren en ze was geduldig genoeg om me te helpen.
Dan de crescent rolls, uit een blik met dat vrolijke deegmannetje erop. Deed ik ook helemaal verkeerd maar gelukkig kon m'n stiefschoondochter het allemaal herstellen. Haar vader is namelijk Italiaans dus zij weet alles van Europees brood.

En zo ging het maar door en zo ging het maar verder enz enz enz enz enz enz enz enz enz enz enz. Nu kan ik me gewoon neerleggen bij het feit dat m'n stiefschoondochter gewoon geen leuk mens is maar ik maak wel vaker dit soort dingen mee. Dit is dan een beetje extreem maar ik merk wel vaker dat ik 'minder' ben omdat ik niet Amerikaans ben en dat mijn gewoontes maar raar zijn.
Meestal niet trouwens, meeste Amerikanen vinden het interessant om te horen over een ander land en andere gewoontes. Zelfs als ze die gewoontes vreemd vinden zorgt het meestal voor leuke gesprekken. Maar een enkele keer kom ik dus dit soort mensen tegen. Weet nog dat een narrige dame bij de Walmart m'n man begon uit te leggen dat er in Amerika met dollars betaald wordt en niet met die rare Eurodollar en dat hij maar goed z'n muntjes moest bekijken. Ze had uit ons gesprek opgemaakt dat we uit Duitsland kwamen en toen ging m'n man los, dat hij in Duitsland voor de Special Operations Comand Europe had gewerkt, retired Navy Chief is, nu voor de US Army werkt en dat hij 6th generation Texan is enz enz enz enz. Kortom, Amerikaans tot in z'n botten. Lol, narrige dame was helemaal overdonderd.
Anyway, ik ga mijn halfHollandse kinderen naar bed brengen en dat zal ik waarschijnlijk ook helemaal verkeerd doen want de Amerikaanse manier van kinderen naar bed brengen is natuurlijk veeeeeeeeeel beter. Ik heb me vandaag trouwens prima vermaakt met me niet druk maken over wat dat mens zei en had de grootste lol toen ze steeds narriger werd. Een buitenlander de grond in boren is blijkbaar lang niet zo leuk als de buitenlander niet reageert. Had ik eerder moeten doen, de eerste dagen probeerde ik steeds om een zinnig gesprek met haar te voeren maar dat was geen succes. Net doen of niet door heb wat ze doet is veel leuker, helemaal omdat m'n schoonpapa overduidelijk laat merken hoe dol hij is op z'n Nederlandse schoondochter die zich toch maar zo makkelijk aanpast aan de familie en altijd onder de indruk is van z'n Texaanse accent (kan daar zo van genieten als schoonpapa zich echt laat gaan).