Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Waarom amerika???

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Ziva
Amerika-expert

Re: Waarom amerika???

Bericht door Ziva »

Ik ben het helemaal eens met DixieChick.

Ja ook ik ben van mening dat het zeker raadzaam is dat TS eerst een bezoek aan de VS bengt. Je koopt ook meestal niet een huis blind, dan wil je toch eerst even kijken, laat staan dat je naar een land gaat emigreren waar je nog nooit geweest bent. Dat TS daar x aantal jaren mee wil wachten snap ik dan weer niet echt omdat je je dus de komende jaren dan bezighoudt met een emigratie terwijl het misschien wel erg kan tegenvallen en dat lijkt me zonde van de tijd, je bezighouden met een emigratie en er dan achter komen dat het toch niet echt jouw land is, maar dat is mijn mening.

Maar aan de andere kant vind ik het wel apart om zoveel negatieve reacties te lezen, helemaal van mensen die er zelf dolgraag zouden willen wonen maar dat niet kunnen (door geen visa, door geen gelegenheid, etc.) Dat vind ik echt vreemd, ik denk dat de meesten heel goed weten waarom Amerika zo'n fantastisch land is maar een beetje aan het doomdenken zijn.

Ja natuurlijk is het, zeker als je 3 kinderen hebt, belangrijk om te weten waar je aan begint. Meer dan wanneer je in je uppie op de bonnefooi vertrekt, en het is waar dat Amerika, net als Nederland, problemen kent maar Amerika heeft wel een aantal eigenschappen heeft die je in Nederland gewoon niet (meer) terugvindt. Ik ben hier nu 6 maanden en heb nog geen moment heimwee gehad. Ja naar vrienden en familie, dat is logisch, maar voor de rest is het geweldig hier. De rust, de ruimte, de natuur, de vriendelijkheid, de enorme winkels waar je los kunt gaan, autorijden zonder iemand tegen te komen, vriendelijkheid van mensen, big-bigger-biggest en ga zo maar door. Ja, het hangt er vanaf waar je woont maar je hebt wel erg veel keuze om het jezelf naar de zin te maken in Amerika.

Nederland is absoluut geen slecht land om te wonen, veel is goed geregeld en je hebt er heel veel kansen op een goed leven. Maar datzelfde geldt voor Amerika alleen in een iets andere vorm en misschien met wat minder sociale zekerheden ;)
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

cincijansen schreef:Mijn man heeft 10 vakantiedagen voor een heel jaar, dus niet veel tijd om een boel te zien van Amerika. Volgens mij is dit vrij standaard als je pas bij een bedrijf begint.
Dat is inderdaad ook zo. En ik heb het hier al vaker geschreven: voor mij persoonlijk is dat HET grote nadeel aan wonen in Amerika. Het worden er meer naarmate je langer bij een bepaald bedrijf bent, maar in het begin zijn het er weinig. Ik had er 15 (inmiddels 18) en dat vond ik al weinig. Helemaal omdat er hier en daar natuurlijk ook best wat dagen opgaan aan familiebezoek uit NL, of een eigen tripje naar NL. Leuk om dan even vrij te zijn, maar "echt" vakantie is het ook niet.

Persoonlijk snap ik dat idolaat zijn van een bepaald land nooit zo goed. Het zal een gevoel zijn, maar ik ken het niet. Voor mij is wonen waar dan ook gewoon een plek waar je werkt, leeft, speelt en je hypotheek betaalt. En dat dat op een plek is die je bevalt is natuurlijk mooi, maar er zijn overal voor- en nadelen. Voor mij is Amerika ook zeker niet het beloofde land, al heb ik het er wel meer naar mijn zin dan in NL. Maar ik heb ook weer geen hekel aan NL.

Wat de opmerkingen over ruimte betreffen, verkijk je niet op het feit dat op vakantie gaan in Amerika heel anders is dan er wonen. Op vakantie rijd je misschien National Parks af en geniet je van de landschappen daar. Maar het gros van Amerikanen woont in steden in gebieden die een stuk minder spectaculair zijn. Je moet tenslotte ook nog ergens werken en dus woon je waar er economische activiteit is. Hoe dan ook is een vakantie in de VS natuurlijk wel de manier om het land te leren kennen en dus is dat wat de eerste stap zou moeten zijn.
Petra/VS schreef:Eerlijk gezegd lees ik daarover voornamelijk op dit forum, want Amerikanen zijn over het algemeen super optimistisch. Wij hebben vrienden hier in de buurt, waarvan de man al een paar jaar geen werk heeft en zij zijn toch zeer positief over de toekomst. Eerlijk gezegd heb ik, slechte tijden of niet, nooit 1001 dingen gevonden hier, die mij niet bevielen.
Dat is inderdaad ook wat misschien wel wat mij het meeste bevalt aan Amerika: de mensen. En dan vooral de meer optimistische kijk op het leven, of tenminste, zo ervaar ik dat. Zo bestaat het woord "probleem" niet in het Amerikaanse vocabulaire, maar wordt dat een "uitdaging". Ik heb weleens gelezen dat NLers tot de meeste oververzekerde en meest risicovermijdende mensen behoren. En je moet je ook niet overal maar onbezonnen instorten, maar soms moet je ook gewoon bepaalde risico's nemen en je afvragen wat nou het ergste is dat er kan gebeuren.
"Keep Georgia On Your Mind"
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

DixieChick schreef: ....maar als je hoe we het nu doen vergelijkt met hoe het honderd of twee honderd jaar geleden ging...je spaarde wat geld, stapte op de boot naar een land waar je alleen maar wat vage dingen over gehoord had, en je had geen keuze dan het daar te maken. En dat is toch ook redelijk wat mensen gelukt.....
Mijn overgrootvader en 8 van zijn kinderen en ook nog een paar kleinkinderen zijn rond 1912 met de boot naar Amerika vertrokken. Geen idee waar ze aan begonnen natuurlijk. Eén van de broers van mijn oma woonde er al wel een aantal jaren. Nu we met de stamboom bezig zijn begrijp ik uit de brieven die ze stuurden naar Nederland dat het een zwaar leven was in die tijd. Maar ze waren er gelukkig en hun nazaten zijn, voorzover we tot nu toe ontdekt hebben allemaal goed terechtgekomen.
Wel kwamen ze in een vrijwel totaal Hollandse gemeenschap in Michigan en Minnesota terecht. Er was dus wel een soort van vangnet en een gemeenschap die elkaar hielp.

Wat betreft eerst op vakantie gaan; Wij gingen min of meer toevallig 7 jaar geleden voor het eerts op vakantie naar Amerika. Inmiddels zijn we er al vier keer een maand geweest en nog ken ik maar een klein gedeelte van Amerika. Maar voor mij is dit toch genoeg om te weten dat ik er niet zou willen wonen. Natuurlijk is de natuur prachtig en zijn er grote supermarkten en kun je uren rijden zonder iemand tegen te komen en kun je in een groot huis wonen. En toch zou ik er niet willen wonen. Laat mij maar lekker in Nederland blijven.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ik zou qua vakantie om de VS te leren kennen bijna willen adviseren: ga tweemaal en vermijd dan de nationale parken. En pak per vakantie twee totaal verschillende gebieden. Bijvoorbeeld Mississippi en Alabama afgezet tegen New York en bijvoorbeeld Boston. En dan een keer Wisconsin en Michigan (zonder Detroit) afgezet tegen Los Angeles en San Francisco.
Dat zal een mooi contrast vormen, en een beter beeld geven aangaande hoe verschillend het kan zijn.
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Ik schreef onder mijn reactie dat ik bepaalde aspecten van de negatieve kant benaderde, puur om Daantje te laten zien dat het niet de materiële of oppervlakte zaken zijn die een mens gelukkig maken. Niet om Amerika negatief te bestempelen maar om Daantje een realistischer beeld te geven van de VS en de roze wolk van groot huis en shoppen bij de wal mart door te prikken. Natuurlijk is de VS leuk, maar Nederland is ook leuk. Allebei hebben plussen en minnen.

Ik vind het sowieso geen goede zaak om je boeltje te pakken omdat je Nederland niet zo leuk vind, dat lijkt me geen prettig startpunt. Als je in Nederland gelukkig kunt zijn, kun je dat ook in Amerika. Andersom weet ik dat zo net nog niet (in Nederland niet gelukkig, waarom dan wel in de VS?).
Daarnaast, als je hier een goed leven hebt, waarom zou je dan willen vertrekken naar een land dat je niet kent, waar je nog nooit geweest bent? Dan moet je toch echt het gevoel hebben dat dat land je een meerwaarde biedt. En dat kun je volgens mij nu echt alleen maar bepalen als je er (meerdere keren) geweest bent en de voors- en tegens kent. Je vertrekt namelijk vanuit een goede positie, dan doe je dat, lijkt me, alleen maar als je weet waar je aan begint en dan nog steeds van mening bent dat je daar gelukkiger kunt worden.

Ik ben het helemaal met Ziva eens dat het zonde is van je tijd om te dromen over een emigratie op basis van geen kennis van het land en van concrete mogelijkheden. Natuurlijk kan dromen altijd, dat doe ik ook. Maar aan de vragen die Daantje stelt op dit forum, sinds ze kort geleden lid is geworden, lijken die dromen heel ver te gaan daar waar er nog geen enkele basis is. Dat lijkt me pijnlijk, wanneer de droom niet waar gemaakt kan worden of de realiteit ineens heel anders is dan verwacht.
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Elk land heeft zijn nadelen, daar ben ik me ook wel goed van bewust, maar dit topic heeft als titel “Waarom Amerika” en niet, “Waarom NIET Amerika”, waar het bij sommige posts op begint te lijken. Daarom vond ik het nodig om mijn verhaal te vertellen, mijn “Waarom Amerika”.

Ik zat nog op de basisschool toen ik elke week naar de bibliotheek ging om boeken over de Amerikaanse geschiedenis te lezen, om over de sporten te lezen die wij niet kenden in Nederland, en voelde al een erg grote aantrekkingskracht met het land. Niet veel later kregen we internet thuis, en chatte ik elke dag met mensen uit dat, voor mij, magische land. Ik volgde tweetalig onderwijs om zo al een taal voorsprong te krijgen. Ik had niets liever gewild dan een high school year, maar helaas zagen mijn ouders dat toen niet zitten. In het eerste jaar van de middelbare school moesten we een verslag schrijven over wat we wilden bereiken, en hoe we daar zouden komen. Dat plan wat ik toen heb geschreven, is nagenoeg gelijk aan hoe ik het heb uitgevoerd. Goed je best doen op school, een studiekeuze wat me mogelijkheden zou geven om in de VS aan de slag te kunnen, gecombineerd met een ‘never give up’ instelling, heeft ervoor gezorgd dat ik wat dichter bij mijn droom ben gekomen. Ik kon niet wachten tot ik eindelijk 18 was en mee kon doen aan de DV-lottery! En ik kan eerlijk zeggen, dat toen ik dit jaar tijdens de Mei trekking won, het de gelukkigste dag van mijn leven was. Ik hoef jullie dan waarschijnlijk ook niet te vertellen hoe vreselijk de dag was, toen we hoorden dat er een nieuwe trekking zou plaatsvinden, en we uiteindelijk niet gewonnen hadden. Ik ben zo blij dat ik al op jonge leeftijd mijn huidige man heb ontmoet, die zich net zo voelde over de VS dan ik deed. Samen werkten we aan onze toekomst, die we allebei in de VS zagen.
Toen we begin dit jaar vertrokken om voor een jaar hier te wonen zijn we wel eens gewaarschuwd door mensen die hadden verwacht dat we te hoge verwachtingen hadden, en bang waren dat we teleurgesteld zouden raken. Gelukkig hebben wij hier absoluut geen last van gehad, maar ik denk ook dat dit komt doordat we goed voorbereid waren. We keken al jarenlang elke dag het Amerikaanse nieuws, en waar je in het begin Stephen Colberts’ grapjes over actualiteiten niet altijd kon begrijpen, lachte je niet veel later hardop mee. Blogs van (Neder)Amerikanen over het dagelijks leven zorgde ook voor veel vertier. Honkbal is onze sport, en we zijn nu zo blij dat we, als we willen, elke game kunnen zien, en niet slechts de day games vanwege het tijdsverschil (alhoewel de Red Sox nu even niet zo spelen als we ze graag willen zien spelen :shock: ). Met elke reis die we maakten door de VS leerden we weer een nieuw stukje van het land en de mensen kennen. We hebben nog meer dan de helft van de staten niet bezocht, maar ik zou niets liever doen dan ze allemaal ontdekken. Iedere plek heeft wat unieks, en hoewel het me niet allemaal aanspreekt, vind ik het alsnog een leuke ervaring om dit zelf mee te maken.
Ik hou van het optimisme, en van het streven naar het betere. De vrijheid om in de auto te stappen en nieuwe landschappen te gaan bekijken. Dat jonge mensen op veteranen in D.C. afstappen en ze bedanken voor vrijheid. Ik hou ervan dat mensen verschillende achtergronden hebben, maar zich toch Amerikaan noemen. Ik hou van de mogelijkheden, en dat ik verschillende mensen van boven de 50 ken die weer naar school gaan. Ik hou van hoe de mensen samen komen, zoals twee weken geleden, of op de 4th of July, en van het patriottisme wat er bij gepaard gaat. Dat er nog steeds mensen zijn die bereid zijn om alles in te pakken en te vertrekken naar een nieuwe staat, om daar weer opnieuw te beginnen net zoals de pioniers, of de frontiers die alles achter lieten en naar het westen trokken. Wat een lef! Of dat mensen niet gek aangekeken worden als ze in sweatpants naar de winkel gaan. De saamhorigheid bij sportevenementen, de vriendelijke mensen, de mogelijkheid om om 4 uur ’s nachts je boodschappen te doen, en de klantgerichtheid die je tegenkomt in winkels en restaurants. Ik vind het fijn dat er zoveel gestemd kan worden, rechters, sherrifs etc. De bill of rights, die ook de macht van de regering limiteert. Dat er niet neergekeken wordt op een medewerker bij Walmart, en men trots is te kunnen werken. Ik ben heel blij dat we nu de mogelijkheid hebben om hier te wonen, en ik hoop dat we uiteindelijk een manier vinden om dit land voor altijd ons thuis te mogen noemen.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ja, dat is realistisch vana. Je vindt het een prachtig land om vakantie te vieren maar zou er niet willen wonen. Dat kan ik me ook helemaal voorstellen ook al heb ik het erg naar mijn zin hier.

Vakantievieren is zeker niet hetzelfde als ergens wonen en dat ervaar ik ook zo nu ik een baan heb. En je hebt als je veel werkt minder tijd om van alle mooie dingen te genieten natuurlijk. Vond ik het een maand geleden heerlijk om uren in die enorme winkels rond te kijken, nu ik minder tijd heb wordt "even snel iets halen" toch wat lastiger ;)

Verder denk ik dat ik enorm geboft heb want ik heb bij mijn eerste baan nu 20 vakantiedagen en daar komen nog sick days bovenop. Het kan dus wel dat je vrij veel dagen hebt :)
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Mooie post SemJes, zeker in het laatste gedeelte kan ik me enorm goed vinden want ook ik ervaar dat zo dagelijks.

Live and let live is heel erg aanwezig hier en dat is voor mij denk ik wel het mooiste hier.
Gast

Bericht door Gast »

Mooi omschreven Semjes, ben het helemaal met je eens. Ik vind het hier ook geweldig. Voel me hier ook al helemaal thuis en prijs mezelf gelukkig dat ik hier mag wonen. Dat begint al elke ochtend als ik de voordeur opendoe om met mijn zoontje naar de bushalte te wandelen.
sept2011 010 small.jpg
sept2011 010 small.jpg (57.34 KiB) 925 keer bekeken
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Heel mooi SemJes! Ik gun het jullie van harte daar te kunnen blijven!!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

In 2008 gingen we voor de eerste keer naar Canada, naar de omgeving van Vancouver (hier 3500 km vandaan). En op dat moment hadden we al vaker gedacht aan verhuizen naar Canada. In 2010 zijn we een 2de keer in Canada geweest, toen in de omgeving van Toronto, waar we uiteindelijk ook gaan wonen zijn. Maar we hadden toen de visaprocedure al lopen.
Dus ik kan begrijpen dat mensen zeggen dat je een land eerst moet leren kennen vooraleer je kan besluiten dat je er wilt wonen, maar zelf doe ik daar niet aan mee. ;-) Het zou me een decennium genomen hebben om een gebied te leren "kennen" dat loopt van Belgie tot Afghanistan. En wat "ken" ik er dan van, wat het Echte Leven betreft? Toch ook nog niet veel.

Wel vind ik dat wij alle 3 de juiste mentaliteit hadden om zo'n verhuis te doen. En dat is iets waar ik vaak toch wel grote :?: bij heb als ik heel wat immigranten hier zie. Ook Nederlanders. Ze komen hier toe en zitten constant op vanalles te vitten, het is allemaal beter geregeld in Nederland, ze gaan naar de Nederlandse koffieclub, doen hun boodschappen in de Nederlandse winkel, gaan naar de Nederlandse hobby- en/of talenclub, zoeken Nederlandse vriendjes voor hun kinderen, bouwen hun sociaal leven uit omringd door Nederlanders, ...Dan vraag ik me wel eens af waarom je nou perse hier wou komen wonen. :lol:

In het geval van Daantje, waar je met 3 opgroeiende kinderen zit en een man die vermoedelijk niet > $100,000/jaar verdient, zou ik wel eens heel erg diep nadenken. Ik ben heel erg blij dat we er maar eentje hebben, die me -als het hem meezit- de komende 5-7 jaar minstens $25,000/jaar aan studies gaat kosten.
Immers, je trekt die kinderen wel mee in je avontuur, en misschien vinden zij het helemaal niet zo leuk om aan levensstandaard in te moeten leveren omdat ma en pa perse Een Droom hebben. Zo ken ik hier kinderen die hier dik tegen hun goesting zitten, in een vergelijkbare situatie. Ik hoop dus niet dat het voor Daantje en haar gezin zo uit gaat pakken.

Wij kennen hen niet, kennen hun persoonlijkheid niet, kennen hun waardes in het leven niet, weten niet wat voor hen belangrijk is. Dus kunnen we ook niet oordelen of ze "er op vooruit" gaan (naar hun normen) door naar Amerika te verhuizen.
Ik vond het best wel eng om mijn grote woning en tuin op te moeten geven voor een kleinere woning met een mini tuin in suburbia. Dacht dat dat mijn grootste aanpassing zou zijn. Terwijl dat net heel erg vlot verloopt en het me totaal niet stoort! (ik zie er zelfs de voordelen van) Dus je weet het nooit.

Wat wel belangrijk is, is dat je je zo goed mogelijk informeert over wat de gevolgen zijn van je verhuis. En dat je tracht met je twee voetjes op de grond te blijven staan.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gast

Bericht door Gast »

En dat is iets waar ik vaak toch wel grote :?: bij heb als ik heel wat immigranten hier zie. Ook Nederlanders. Ze komen hier toe en zitten constant op vanalles te vitten, het is allemaal beter geregeld in Nederland, ze gaan naar de Nederlandse koffieclub, doen hun boodschappen in de Nederlandse winkel, gaan naar de Nederlandse hobby- en/of talenclub, zoeken Nederlandse vriendjes voor hun kinderen, bouwen hun sociaal leven uit omringd door Nederlanders, ...
Daar snap ik inderdaad ook niets van. Ik moet er niet aan denken om daar tussen te wonen. Ik ken hier inn de buurt maar 1 Nederlander en dat is een collega van mijn man die hier al jaren woont, getrouwd met een Amerikaanse. Aan die NL clubjes heb ik helemaal geen behoefte.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

kastelke schreef:Wel vind ik dat wij alle 3 de juiste mentaliteit hadden om zo'n verhuis te doen. En dat is iets waar ik vaak toch wel grote :?: bij heb als ik heel wat immigranten hier zie. Ook Nederlanders. Ze komen hier toe en zitten constant op vanalles te vitten, het is allemaal beter geregeld in Nederland, ze gaan naar de Nederlandse koffieclub, doen hun boodschappen in de Nederlandse winkel, gaan naar de Nederlandse hobby- en/of talenclub, zoeken Nederlandse vriendjes voor hun kinderen, bouwen hun sociaal leven uit omringd door Nederlanders, ...Dan vraag ik me wel eens af waarom je nou perse hier wou komen wonen. :lol:
Ik ga nu even op de preekstoel staan.
Ik ben in 3 grote emigratielanden geweest, te weten Amerika (VS), Australië en Nieuw Zeeland. In elk land heb ik emigranten gesproken en mensen die er al woonden, waarbij dus ook mensen die de emigranten kenden. En allemaal was het verhaal hetzelfde. Je redt het alleen als je ook echt inwoner van het land wordt. Dus de taal spreken, vrienden die niet uit je thuisland komen, meedoen met de activiteiten (sport etc.), meedoen met hun vakanties en feestdagen, en alles wat er nog meer in zo'n land gebeurt.
Zo niet, dan zal je als je oud bent ongelukkig zijn en terugwillen. Terugwillen naar een land wat inmiddels ook compleet veranderd is. En voel je je dus ook niet meer thuis in je oude land als je terug zou gaan. Je voelt je dan nergens meer thuis.

Ik snap het punt van kastelke prima. Of je gaat ervoor, of je blijft thuis.
De mensen die het het beste redden zijn eigenlijk zij die een partner uit het nieuwe land hebben, en zij bij wie je bij de kinderen al niet meer kan zien dat de ouders niet van origine uit het nieuwe land komen.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik merk dat ik het juist wel fijn vindt om Nederlanders in Amerika te ontmoeten en hun ervaringen te horen en ja, ik word blij als ik een winkel binnenloop met herkenbare (Nederlandse) produkten.

Dat betekent voor mij niet dat ik heimwee heb of terugwil of onzeker ben, dat betekent voor mij dat ik erken dat ik in Nederland geboren heb, daar mijn roots liggen en dat dit nooit zal veranderen ook al woon ik hier 100 jaar. Dat klinkt triest misschien, dat je nooit een "echte Amerikaan zult worden omdat je er niet geboren bent", maar ik vind het zelf geen probleem om mezelf als "dutch american" te beschouwen. Ik vind het eigenlijk wel leuk en voel me alsof ik van 2 werelden het beste heb.

Zo ga ik binnekort Halloween vieren maar het lijkt me ook te gek om Sinterklaas in Amerika te vieren. Hetzelfde met gerechten eten, de heerlijkheden van Amerika en de heerlijkheden van Nederland. Misschien zal ik nooit helemaal goed integreren maar wie zegt dat dat moet? De meeste Amerikanen hebben voorouders van over de hele wereld en vinden het vaak prachtig als je zegt dat je uit Nederland komt :D
Thierry73
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Thierry73 »

Dat je dingen uit je geboorteland meeneemt naar een nieuw land lijkt me niet meer dan logisch.
Daar is Amerika natuurlijk ook groot mee geworden.
Sinterklaas vieren in Amerika lijkt me juist lachen.

Maar dat is wat anders dan in een nieuw land te gaan wonen en dan zeuren dat in je oude land alles zoveel beter geregeld was.
Ga dan terug.
Je moet realistisch blijven.
In geen een land ter wereld is alles perfect geregeld.
Sommige dingen is in het ene land beter en andere in het andere land.

Daar zal je altijd een afweging in moeten maken als je vertrekt.
Zelfs als je een tijd bezig ben met emigreren dan nog zal je tegen allerlei verrassingen aanlopen.
Maar je een beetje voorbereiden kan natuurlijk geen kwaad.
Ik spreek met vrienden en familie in Amerika juist graag over de dingen die zij vervelend of niet leuk vinden.
Juist ook om een beeld te blijven houden of dat iets kan zijn waar ik zelf veel problemen mee zou gaan krijgen.

Die afweging zal ik altijd blijven maken, maar mocht het lukken om ooit naar Amerika te emigreren dan kies ik ook wel volledig voor Amerika.
Dat je dan je eigen dingen daarin meeneemt lijkt me logisch,
Zo zal ik altijd het voetbal blijven volgen. Dat zit nu eenmaal in me.
Ook als ik halverwege de wereld zit ;)
Dan maar zondagochtend vroeg via internet :P
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ben ooit naar de sinterklaas optocht in Pella Iowa geweest. Toch wel een diepe teleurstelling. Met witte pieten en kerstliedjes ipv zwarte pieten en sinterklaasliedjes :sadcry:

Ik ben er als alleenstaande immigrant ook helemaal voor gegaan. Mijn enige afwijking was dat ik een nederlandse vrouw hier vond ipv een amerikaanse :lol:
Gast

Bericht door Gast »

Hier ook geen Sinterklaas. Heb al aan mijn jongste uitgelegd dat we een brief naar de Sint en de Kerstman hebben gestuurd. Vindt het ook een beetje raar. Al zijn vriendjes hier uit de buurt krijgen dan iets van de Kerstman en hij krijgt 5 december zijn kadoos. Ik ga het toch echt geen twee keer vieren, alhoewel de kids dat niet erg zouden vinden..... :lol: Hij heeft er zelf ook totaal geen probleem mee (hij vindt Kerst stiekum leuker).

Ik ga trouwens wel proberen pepernoten te bakken, dat dan weer wel... :lol:
Laatst gewijzigd door Gast op 27 sep 2011, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Thierry73
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Thierry73 »

ned in MO schreef:Ben ooit naar de sinterklaas optocht in Pella Iowa geweest. Toch wel een diepe teleurstelling. Met witte pieten en kerstliedjes ipv zwarte pieten en sinterklaasliedjes :sadcry:

Ik ben er als alleenstaande immigrant ook helemaal voor gegaan. Mijn enige afwijking was dat ik een nederlandse vrouw hier vond ipv een amerikaanse :lol:
Ach wie weet liepen ze daar hartstikke voor op hun tijd joh.
Hier gaat de discussie elk jaar weer met zwarte piet...
ze hebben zelfs al bonte pieten geprobeerd.

Maar volgens mij moeten die toch ook weer hartstikke zwart worden als ze door de schoorsteen moeten kruipen om de kadootjes af te leveren :P
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Thierry73 schreef:Ach wie weet liepen ze daar hartstikke voor op hun tijd joh.
Hier gaat de discussie elk jaar weer met zwarte piet...
ze hebben zelfs al bonte pieten geprobeerd.
Wat door zeer velen wordt afgekeurd.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ze heten Zwarte Pieten, dus moeten ze zwart zijn, en sinterklaas een mijter op en een rood gewaad aan.
Daarom heeft de kerstman rendieren en geen koeien voor zijn kar en worden in amerika in films vaak lilliputters gebruikt om de rol van elf te vertolken
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer