Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

De Amerikaanse vrouw: geen emancipatie?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: De Amerikaanse vrouw: geen emancipatie?

Bericht door RiverCola »

Carly Cupcake schreef:Om even terug te komen op de hypotheken die hier zo hoog zijn dat vrouwen min of meer genoodzaakt zijn om te werken... stel nou dat dat niet zo was? Dan bleven de vrouwen thuis? Dat slaat natuurlijk nergens op.
Girl Power! :thumbup: :wink:
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Carly Cupcake schreef:Om even terug te komen op de hypotheken die hier zo hoog zijn dat vrouwen min of meer genoodzaakt zijn om te werken... stel nou dat dat niet zo was? Dan bleven de vrouwen thuis? Dat slaat natuurlijk nergens op. Mannen kunnen ook thuis zitten. Voor de kids zorgen/schoonmaken/wasjes draaien/opruimen/koken. Maar dat zie ik niet veel mannen doen, die zijn daar veel te trots voor. Bah. ;-)
Dat heb ik niet gezegd hoor. Ik heb gezegd dat doordat de hypotheken zo hoog zijn, stellen vaak genoodzaakt zijn om allebei te werken.
Als de hypotheek lager was, konden ze zelf afspreken wie er minder gaat werken.
Dat zou dus zowel de man als de vrouw kunnen zijn.
Als de man graag thuis wil blijven moet hij dat doen, als de vrouw liever thuisblijft moet ze dat doen. Als ze allebei evenveel uren willen werken moeten ze dat doen. Dat is iets tussen man en vrouw.
Ik denk dat er best wel mannen zijn die voor het huishouden/kinderen zouden willen zorgen, net als er ook vrouwen zijn die liever een volledige baan hebben.

Marjon
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Ik zou best wel huisman willen zijn (niet Hennie...), of part time huisman...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Zie je , dat bedoel ik, ze zijn er wel hoor, die mannen die daar niet te trots voor zijn :wink: :D
Mrs.Bean
Amerika-expert

Bericht door Mrs.Bean »

Ohh hier is er ook een hoor, die wil dat best. En partime werken of ooit oppas opa worden lijkt hem ook wel wat. :D
Maar zijn werkgever ziet hem al aankomen, zo ouderwets daar in die tuinbouw. :twisted:
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Die van mij wil dat ook wel maar ja op een 23-jarige passen is geen dringende noodzaak. :lol:
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Mijn man roept ook altijd dat als er een van ons minder gaat werken, hij dat wel wil zijn ;)
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
waitwhat
Amerikafan

Bericht door waitwhat »

vana schreef:
Carly Cupcake schreef:Om even terug te komen op de hypotheken die hier zo hoog zijn dat vrouwen min of meer genoodzaakt zijn om te werken... stel nou dat dat niet zo was? Dan bleven de vrouwen thuis? Dat slaat natuurlijk nergens op. Mannen kunnen ook thuis zitten. Voor de kids zorgen/schoonmaken/wasjes draaien/opruimen/koken. Maar dat zie ik niet veel mannen doen, die zijn daar veel te trots voor. Bah. ;-)
Dat heb ik niet gezegd hoor. Ik heb gezegd dat doordat de hypotheken zo hoog zijn, stellen vaak genoodzaakt zijn om allebei te werken.
Als de hypotheek lager was, konden ze zelf afspreken wie er minder gaat werken.
Dat zou dus zowel de man als de vrouw kunnen zijn.
Als de man graag thuis wil blijven moet hij dat doen, als de vrouw liever thuisblijft moet ze dat doen. Als ze allebei evenveel uren willen werken moeten ze dat doen. Dat is iets tussen man en vrouw.
Ik denk dat er best wel mannen zijn die voor het huishouden/kinderen zouden willen zorgen, net als er ook vrouwen zijn die liever een volledige baan hebben.

Marjon
Eens. Toch is er wel een verband te bespeuren tussen een krappe financieringsruimte en traditionele rollen. Al is het alleen maar omdat de kinderopvang steeds minder gesubsidieerd wordt. Met andere woorden, in opgeblazen economieen zie je vaker een sterke feminisering. Zodra de financieringsruimte kleiner wordt of zelfs helemaal verdwijnt, zie je een omgekeerde trend. In Ecuador sprak ik ooit eens een 19 jarige boer, die al getrouwd was. Hij begreep niet waarom uit ons gezelschap met eind-twintigers nog niemand was getrouwd. Het stukje land was alles wat hij had. Maar wel 100% self-sufficient. Vrouwlief hield zich bezig met de baby.
waitwhat
Amerikafan

Bericht door waitwhat »

marcuscj schreef:Met al die gemancipeerde vrouwen in Nederland en Amerika, is er nog steeds geen vrouwlijke prime minister of president gekozen.
In 4 van de 5 most populous muslim majority countiries is dat wel gebeurd.
Indonesia,Pakistan, Bangladesh en Turkey hebben vrouwelijke prime ministers of presidents gehad.
Dames, Uw commentaar please !
Waarschijnlijk is dus de reden dat Islamieten het niet zo hebben op kredieten.
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

@Waithwat; wat een rare stelling. Op het land in die arme landen werken de vrouwen juist keihard mee om brood op de plank te krijgen. Ze bewerken het land met hun eigen handen, soms wel tot ruim 10 uur per dag. Volgens mij is juist het omgekeerde het geval, daar waar mensen weinig hebben werken alle familieleden mee, zowel vrouwen als kinderen. Dit ligt wellicht een beetje anders in de Islamitische delen van de wereld, maar in landen in Zuid-Amerika, of Zuid-oost Azie zeker niet.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

waitwhat schreef:Waarschijnlijk is dus de reden dat Islamieten het niet zo hebben op kredieten.
Islam heeft niets tegen krediet, alleen een probleem met het eisen van rente.

Gr., Flipje
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

En met speculatie (gokken).
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

wie het schoentje past.... :mrgreen:

Afbeelding
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Mijn dierbare echtgenoot is momenteel "huisman", heeft al zijn kids op bezoek en 2 weken vrij. Hij vind het toch wel erg zwaar....... :mrgreen: :mrgreen:
Door "interne irritaties" heb ik mij momenteel volledig in gezamenlijk overleg op mijn fulltime baan gestort en doe niets in het huishouden;bevalt goed, kom thuis en het eten is klaar, was gedaan en huis redelijk opgeruimd.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Door "interne irritaties"
:lol: Succes daarmee! Ik ken in onze omgeving een aantal huismannen. Ik krijg wel de indruk, dat hun vrouwen nog heel wat doen in het huishouden na hun werkdag. Maar je weet natuurlijk nooit, of dat ook niet hun keuze is. Van een van hen weet ik, dat ze het heerlijk zou vinden huisvrouw te zijn, maar zij heeft een veel beter inkomen, dan haar Ierse man zou kunnen hebben (hij en ik hebben wel een beetje een overeenkomstig verleden, gestudeerd in onze thuislanden, maar hier niets met die studies kunnen doen).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Carly Cupcake
Amerikafan
Partner van: Hinko

Bericht door Carly Cupcake »

vana schreef:Zie je , dat bedoel ik, ze zijn er wel hoor, die mannen die daar niet te trots voor zijn :wink: :D
Ja okay, ik ben wat kort door de bocht. Maar toch denk ik dat als de omstandigheden anders zouden zijn er meer vrouwen dan mannen ervoor kiezen (of er voor hen gekozen wordt) thuis te blijven.
En dan valt het met die emancipatie toch wel weer mee...
http://usaroadtrip2012.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://backtothewest.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; komt eraan!
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

[youtube]Fr-NgWUBiRI[/youtube]
maureentje77
Amerika-newbie

Bericht door maureentje77 »

Waarom moeten de vrouwen zich altijd maar aanpassen aan de man! Wat ik hier mee wil zeggen, heb een Nederlandse vriend gehad, en laat ik het maar zo zeggen, die kon amper niets in de huishouding, wil ik daar ook aan toevoegen, was van huis uit, echt compleet verwend door zijn moeder, alles werd maar voor hem gedaan....

Daar heb ik destijds verandering in gebracht, heb hem als eerste een dunschiller, aardappels en een pan koud water in de handen geduwd, en gezegd dat ie moest leren aardappelschillen, de tweede stap de smerige was in de handen drukken, en hem laten wassen, de derde stap ramen laten lappen.... zo voed je verwende mannen op....

Wat zijn zussen destijds allemaal wel niet hebben geprobeerd om hem bij te brengen, wat niet lukte, heb ik hem in 2 jaar tijd bijgebracht...... En nog hoor ik van mijn ex-schoonzussen, dat het knap stukje werk is, wat ik hem heb bijgebracht.....

Een huishouden doe je samen, want je leeft ook samen, dat is mijn mening..... en of je in Nederland woont of elders, als je beiden werkt, probeer het beiden je huishouden te runnen, hij had toendertijd een geweldige hekel aan dweilen en stofzuigen, dus die taak nam ik ook wel op me..... douche schoonmaken deed ik ook, daar draaide ik mijn hand niet voor om...
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Ik denk dat je gewoon een verkeerde man hebt getroffen. Volgens mij weten de meeste jonge Nederlandse mannen tegenwoordig echt wel hoe ze moeten koken en een was draaien.
Toen mijn man en ik vroeger allebei werkten deelden we ook gewoon het huishouden. En ook nu is mijn man niet te beroerd om een was te draaien of te stofzuigen enz.
Toen we trouwden wisten we allebei niets van het huishouden,. Zowel mijn manals ik was thuis verwend en hoefden niet veel te doen, ik had zelfs nog nooit gekookt :lol:

Marjon
Jostravels
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Jostravels »

Mijn vriend kon inderdaad alles al hoor toen ik hem leerde kennen. Veel keukenattributen die we hebben zijn eigenlijk van hem afkomstig en schoonmaken gaat (met tegenzin) ook prima. Alleen de was blijft een lastig punt...
Zoveel te zien zo weinig tijd: waarheen gaat de volgende reis?!
2008: Zuidwest-USA
2011: New York & het diepe zuiden
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer