Magnolia87 schreef: Wat raar eigenlijk, het zijn toch allemaal gewoon schijfjes? Cd's kun je ook gewoon afspelen in je cd-speler (ik wel tenminste) waarom dan niet dvd's?
Dat is vanwege het geld

Op deze manier valt er voor de film maatschappijen veel meer te verdienen. Op deze manier kunnen ze namelijk in verschillende delen van de wereld verschillende versies van de DVD (en verschillende prijzen) door je strot duwen. In NL heb je vaak een 'special edition' voor een eurootje of 25 als hij net uit komt. In de VS en Azie heb je een special giftset met vanalles erop en eraan voor, pak hem beet tussen de 50 en 150dollar. Diezelfde special edition (alleen dan vaak uitgebreider) kost in de VS misschien 20 dollar. Dat kan de filmmaatschappij doen, omdat er toch nog die giftset is die meer opbrengt. In NL worden die giftsets bijna nooit uitgegeven, omdat 'blijkt' dat Nederlanders deze niet kopen (hoewel er weetik veel van die dingen uit azie en de vs geimporteerd worden, maarja). Dus door het verschil in regio kunnen ze hier gewoon een slechtere editie duurder maken. Want zonder die regiocodering zou iedereen gewoon die goedkopere versie uit de VS bestellen. Dit is in ieder geval de gedachtegang hierachter zoals ik dat een tijdje geleden heb gelezen.
Ik ben zelf erg blij met mijn regiovrij DVD speler van Philips en mijn tv van Thomson die beide formaten aan kan. Lekker amerikaanse giftsetjes kijken

Wel jammer dat mijn vriendin zowel geen regiovrije speler als PAL tv heeft, dus ik kan geen van mijn dvd's meenemen deze zomer..