Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

66% jongeren kan jaar Onafhankelijkheid niet noemen

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Re: 66% jongeren kan jaar Onafhankelijkheid niet noemen

Bericht door Dento »

IngeRene schreef:Dan even on-topic: nog even een paar strikvragen aan mijn dochter van 15, met grote liefde voor muziek, gesteld: Wanneer was de 2e WO (wel gehad, maar weet ik niet meer). Ken je de Beatles (ja). Wie waren dat dan (geen idee). Ken je Bob Dylan (uuhhhh .. Bob ...?). Jimi Hendrix (nee). Bruce Springsteen (nee ... Bob Dylan daar heeft volgens mij iemand uit mijn klas een presentatie over gegeven ... ). :roll:
Tja, dat je dochter bepaalde muzikanten niet kent, da's jammer, maar het feit dat de jaartallen van de Tweede Wereldoorlog niet bekend zijn dat verrast me - in negatieve zin - toch wel een beetje, om te zien dat die kennis niet paraat is... wordt daar dan echt nog maar zo weinig aandacht aan besteed? Of is het echt het verschil in lesgeven tussen nu en 20 jaar geleden? Toen ik 15 was wist ik echt wel wat de jaren van WO I en WO II waren... Maar ja, als ik er zo over nadenk: hoe langer geleden dat het is, hoe minder nadruk erop komt te liggen. Ik zou je ook niet de jaartallen van de Tachtigjarige Oorlog kunnen noemen.

En ik denk dat je gelijk hebt: je kunt het tegenwoordig allemaal binnen 2 minuten op je telefoon opzoeken, en dat zal steeds meer (erger?) gaan worden.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Zou dat trouwens ook een verandering teweegbrengen in hoe - en of - we dingen wel in ons lange termijngeheugen opslaan, de wetenschap dat we het niet per se hoeven te onthouden omdat we het toch op kunnen zoeken?
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

IngeRene schreef:Wat ik me in NL al een tijdje afvraag is waarom wordt er nog steeds jarenlang tijd besteed aan Duits en Frans, terwijl het Engels zo enorm veel meer belangrijk is dan die twee talen. Het zou m.i. veel beter zijn om in heel Europa de eigen taal en Engels als 2e taal te verplichten en als men wil optioneel meerdere talen kiezen. Maak geschiedenis en aardrijkskunde ook (eerder, na de 'basis') een keuze voor diegene die hier toekomst in zien (beroepsmatig of uit interesse) en investeer veel meer in technologische ontwikkelingen van deze tijd. Social media, 3D, informatiemanagment etc allemaal zaken waar ik mijn meiden nooit over hoor (ja, als gebruiker), terwijl de invloed daarvan op de toekomst en straks dus de geschiedenis zo enorm veel groter is dan we nu bevatten.
Duitsland is onze belangrijkste handelspartner, en nog zeer veel technische stukken en journals zijn in het Duits opgesteld. Frankrijk is qua vakantie heel belangrijk en een belangrijke handelspartner. Geschiedenis is van belang om te weten waarom de dingen zijn zoals ze zijn, en aardrijkskunde? Tsja we hebben nu al te maken met mensen die zonder hun navigatiesysteem nergens meer kunnen komen. En zonder geschiedenis weten we niet dat de aardrijkskundige grenzen regelmatig zijn verschoven.
Mijn bezwaar tegen jouw stelling is dat we daarmee de basis wegslaan, de basis waarop de huidige kennis en ontwikkelingen gebaseerd zijn.
Dezelfde mensen die we iets moeten leren over 3D kunnen de teksten waarin een deel van de kennis staat niet meer lezen omdat deze in het Duits zijn.
IngeRene schreef:Wat ik niet echt naar voren zie komen is dat het tegenwoordig en in de toekomst alleen maar belangrijker wordt hoe je informatie kunt vinden i.p.v. dat je het allemaal weet. Met de huidige snelheid van ontwikkelingen op technologisch gebied, duurt het echt niet lang meer of je krijgt de informatie die je wilt hebben (vrijwel) net zo snel en in ieder geval vollediger dan wanneer je ze zelf uit je geheugen moet halen. De context is natuurlijk wat anders, maar ook dat ontwikkelt zich continue. In mindmaps en over een paar jaar in 3D op je beeldscherm en je ziet relaties waarvan zelfs de beste student het bestaan niet weet.
Maar hoe weet je dat de gevonden informatie correct is? En dat niet iemand het incorrect heeft neergezet? Hoe kan je de kwaliteit van het gevondene beoordelen als je alleen maar hebt geleerd het op te zoeken en niet de feiten zelf ooit hebt geleerd?
IngeRene schreef:Al even geleden maar als ik nog even mag :oops: v.w.b. de invloed van mensen in de sport of muziek denk ik dat die zeer tijdelijk is. Vraag eens aan een 15 jarig voetballiefhebber wie Beckenbauer of Pele of Platini of Di Stefano is en ze zullen je vrijwel allemaal vragend aankijken. Voor de Beatles (leden), Bob Dylan, Bruce Springsteen en Jimi Hendrix geldt zo ongeveer hetzelfde vrees ik. En ja, dit waren toch echt hele grote.
Dit ben ik deels met je eens. Sommige namen beklijven, zoals de echt grote, en velen zullen vervagen. Voor sport geldt dat zeker. Hoeveel van ons kennen de namen van grote gladiatoren uit de Romeinse tijd nog?
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Hockey schreef: Hoeveel van ons kennen de namen van grote gladiatoren uit de Romeinse tijd nog?

Spartacus, Emperor Commodus, Flamma, Thrimpus, Spiculus, Rutuba, Tetraides, Priscus, and Verus.

Emperor Commodus werkt tegenwoordig bij de IKEA :lol:
IngeRene
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door IngeRene »

Even zonder quotes, anders wordt het erg lang.

Net zoals de Friezen onderling Fries praten, zouden de Europeanen dat binnen de eigen grenzen prima kunnen handhaven. Maar alle internationale afspraken in één taal zou ook het 'thuisvoordeel' aanzienlijk weg nemen. En vwb de Fransen, ik heb nog nooit iemand gezien die met zijn of haar school-Frans zich verstaanbaar wist te maken in Frankrijk, laat staan wist te verstaan wat men daar zegt.

Met aardrijkskunde doelde ik eerlijk gezegd meer op de geologische kant, niet zozeer de topografisch. Hoewel ik me wel afvraag wat het nut is van 15 steden in Korea kennen of rivieren in de Oekraïne. Beter de eigen omgeving veel beter kennen en de rest globaal, dan van alles een beetje.

Ten aanzien van correctheid van informatie zie je ook steeds meer ontwikkelingen. Neem bv de "Google Like +1". En Wikipedia is toch ook zeer betrouwbaar gebleken? En komt het -eigen ervaringen- vaak voor dat er foute info bovenaan staat bij Googlen? Bij mij volgens mij niet, ik kom zeer zelfden op pagina twee bv.

Waarom wisten wij 15 jr geleden wel te onthouden wanneer WOI / II was en nu niet? Inderdaad bijzonder, zeker omdat ik toen maar Mavo deed en de meiden waar ik het over heb nu op de Havo zitten, wat toch ook wel iets zou moeten zeggen. Ik denk dat er nu veel en veel meer informatie tot iedereen komt dan toen. Wij gingen voetballen of verstoppertje spelen, nu leest men Twitter, Facebook, Hyves etc of kijkt men naar de zoveelste niets-zeggende serie op TV of DVD en dat is ook allemaal informatie. Je zou haast denken dat het gewoon teveel informatie wordt en dan blijft alleen nog hangen wat men echt boeit. 't Is toch bijzonder dat ik die rare Franse rijtjes of Duitse naamvallen nog zo kan opdreunen (als absolute nul op taal gebied die alleen de d en dt regels goed kent omdat die gewoon logisch zijn :mrgreen: Al het andere zoek ik op... ).

Hoe nu alles opgeslagen wordt vraag ik me ook af. Zou haast denken dat het lange termijn geheugen grotendeels ongebruikt blijft .... klinkt eng.
Lees alles over onze fantastische vakantie naar ZW-USA op Belderbos naar Amerika '11 blog. Andere reizen vind je op IngeRene.nl
IngeRene
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door IngeRene »

Texas Boy schreef:
Hockey schreef: Hoeveel van ons kennen de namen van grote gladiatoren uit de Romeinse tijd nog?

Spartacus, Emperor Commodus, Flamma, Thrimpus, Spiculus, Rutuba, Tetraides, Priscus, and Verus.

Emperor Commodus werkt tegenwoordig bij de IKEA :lol:
Ik ken alleen Spartacus (van DVD :oops: ) en bij Ikea kom ik eigenlijk nooit meer, ws omdat het tegenwoordig om de hoek ligt en daardoor te dichtbij is.
Lees alles over onze fantastische vakantie naar ZW-USA op Belderbos naar Amerika '11 blog. Andere reizen vind je op IngeRene.nl
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Dento schreef:Maar ja, als ik er zo over nadenk: hoe langer geleden dat het is, hoe minder nadruk erop komt te liggen. Ik zou je ook niet de jaartallen van de Tachtigjarige Oorlog kunnen noemen.
Ik wel, zo uit het blote hoofd, 1568 tot 1648. Ik loop met een hoofd vol jaartallen, want ik onthoud cijfers gemakkelijk. Ik ben heel detail georienteerd en heb een goed geheugen. Andere mensen hebben dat niet en weten ongeveer, wanneer zich iets afspeelde. Als je weet, dat de Tachtigjarige Oorlog zich in de 16e eeuw afspeelde, of zelfs in de Middeleeuwen/Renaissance, dan vind ik dat prima. Hetzelfde geldt voor de Wereldoorlogen. Ik weet mezelf geloof ik niet goed uit te drukken. Ik vind het natuurlijk wel belangrijk, dat er een bepaalde basis aan kennis is, maar zoals Ingrid al schreef, de precieze jaartallen kun je zo opzoeken. Er is trouwens ook nog zoiets als interesse van de student(en). Alleen omdat men een feit niet kan noemen, betekent niet, dat het nooit is onderwezen.
En ik denk dat je gelijk hebt: je kunt het tegenwoordig allemaal binnen 2 minuten op je telefoon opzoeken, en dat zal steeds meer (erger?) gaan worden.
In Italie had ik veel baat bij de vertaalsites op het internet. Ik spreek een redelijk woordje Italiaans, maar sommige woorden moest ik opzoeken op mijn telefoon en die vond ik zo online. Erg handig. Ook over sommige van de historische plekken, die we bezochten, las ik heel veel informatie online. Wat wel belangrijk is daarbij, alweer zoals Ingrid schrijft, met wie ik het erg eens ben, is dat je moet weten hoe of waar te zoeken. Vroeger leerden we hoe boeken in een bibliotheek bijvoorbeeld gerangschikt waren. Tegenwoordig is het belangrijk, dat kinderen leren, hoe digitale informatie te vinden. Dat komt niet bij iedereen even makkelijk, heb ik gemerkt. Je moet maar net de juiste trefwoorden invoegen. Daar zou inderdaad meer onderwijs in moeten zijn.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

IngeRene schreef:En vwb de Fransen, ik heb nog nooit iemand gezien die met zijn of haar school-Frans zich verstaanbaar wist te maken in Frankrijk, laat staan wist te verstaan wat men daar zegt.
Ik denk dat dit geen probleem is voor de Belgen die algemeen vormend onderwijs genoten hebben.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Als kind ben ik vier jaar naar de Franse school geweest in Senegal en daarna heb ik op het gymnasium nog drie jaar Frans gehad. Ik spreek de taal nog zeer goed, ondanks jarenlang niet gebruiken. Waarschijnlijk komt dat door de leeftijd, dat ik in Senegal naar school ging, want mijn broers, die een paar jaar jonger zijn, en hetzelfde aantal jaren op die school zaten, maar pas veel later schoolFrans kregen, spreken er geen woord meer van. Eigenlijk zou talenonderwijs voor het twaalfde leerjaar moeten beginnen, dan leren kinderen het best en meest accentloos spreken.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Petra/VS schreef:Ook over sommige van de historische plekken, die we bezochten, las ik heel veel informatie online. Wat wel belangrijk is daarbij, alweer zoals Ingrid schrijft, met wie ik het erg eens ben, is dat je moet weten hoe of waar te zoeken. Vroeger leerden we hoe boeken in een bibliotheek bijvoorbeeld gerangschikt waren. Tegenwoordig is het belangrijk, dat kinderen leren, hoe digitale informatie te vinden. Dat komt niet bij iedereen even makkelijk, heb ik gemerkt. Je moet maar net de juiste trefwoorden invoegen. Daar zou inderdaad meer onderwijs in moeten zijn.
Daarmee kom ik dan weer terug op mijn eerdere punt m.b.t. kinderen tegenwoordig en langetermijngeheugen: je zoekt het wel op, maar onthou je er ook iets van? Of is het iets wat je nu leest omdat je het nú nodig hebt, maar vergeet je het binnen de kortste tijd weer omdat die noodzaak van het onthouden er niet meer is omdat je het toch weer op kunt zoeken? Ik zou wel eens willen weten welke invloed dat kunnen opzoeken heeft op het leer- en onthouvermogen van kinderen vandaag de dag.

Onze website | Mijn blog
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Als ik op mezelf persoonlijk afga, onthoud ik dingen juist beter, als ik er actief naar op zoek moet en de informatie tot me moet nemen. Maar ik ben een heel visuele leerling, ik weet niet, hoe dat met mensen, die meer op luisteren of kinetische manier leren, zit.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Plus: jij hebt altijd alles op een andere manier (aan)geleerd (gekregen) dan tegenwoordig gebeurt.

Onze website | Mijn blog
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Dat ook, maar onze grootouders en ouders kregen dingen ook anders aangeleerd, dan wij en vonden de methodes voor ons gebruikt waarschijnlijk maar nieuwerwets en ondergeschikt. Feit is, dat het digitale tijdperk hier is en het onderwijs moet zich daar naar mijn mening op instellen.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

De vraag is alleen in welke mate.

Onze website | Mijn blog
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Iedereen leert op een wat andere manier. Cijfers en jaartallen kan ik maar met grote moeite onthouden, en dan moet ik een of andere connectie maken met wat anders. Zo zal ik altijd de 2e wereldoorlog weten vanwege de verhalen van mijn ouders, de 1e golfoorlog; een van mijn kinderen was net geboren, etc. Dat helpt niks met oudere jaartallen, daar moet ik dan wat anders op verzinnen om te onthouden. Bij de douane werd me gisteren gevraagd wat mijn nummerplaat is, geen idee, ik wist alleen twijflend de eerste 3 letters te noemen, maar ik weet de cijfers echt niet.
Aan de andere kant kan ik je precies vertellen wat de doseringen voor veel medicaties zijn. Geen idee waarom dat wel blijft plakken, maar er zal vast ook een onbewuste connectie zijn. We zijn geen computers die dingen ergens op een harde schijf hebben staan. Of misschien heb ik het vaak genoeg opgezocht en gegeven. Ik leer het beste kinetisch, door het doen. Bij geschiedenis leren is dat wat moeilijker.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Dento schreef:De vraag is alleen in welke mate.
Zoveel mogelijk, IMO. Je kunt niet bij de oude lesmethodes blijven en je studenten kunnen intussen thuis van alles op hun computers vinden. Dat is een probleem, dingen zijn online te vinden, die er eigenlijk niet zouden mogen staan, maar ze staan er toch (examens, uitslagen etc.). Daarentegen bereidt onze jongste zich voor op haar verkeerstheorieexamen en vindt daarvoor een heel aantal proefexamens online. Heel fijn om te oefenen, had ik vroeger zeker niet!
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Petra/VS schreef:Dat ook, maar onze grootouders en ouders kregen dingen ook anders aangeleerd, dan wij en vonden de methodes voor ons gebruikt waarschijnlijk maar nieuwerwets en ondergeschikt. Feit is, dat het digitale tijdperk hier is en het onderwijs moet zich daar naar mijn mening op instellen.
Wat mij kriebelt bij de mensen die het kunnen opzoeken benadrukken is dat het een of-of verhaal wordt. We kunnen dingen opzoeken, dus we hoeven geen feiten meer te stampen. (Ik chargeer het nu) Waarom kan het niet en-en zijn? Dus én feiten leren én het onderwijs instellen op het digitale tijdperk?
Ik heb al eens de website van States Webgames aangehaald, dit is mijns inziens een prima manier om én de feiten te leren én het te doen middels de mogelijkheden van het digitale tijdperk. Op deze manier heb ik me alle staten van de VS eigengemaakt en kan ik ze op de kaart aanwijzen. Idem voor de Zuid-Amerikaanse landen en de landen in Europa.
In geef nogmaals de link, hopelijk is dat toegestaan:
http://www.sheppardsoftware.com/web_games.htm

Mijn vraag is dus (aan allen die in deze discussie meedoen), waarom kunnen we niet én feiten leren én ons onderwijs instellen op het digitale tijdperk.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Helemaal mee eens; het een hoeft het ander niet uit te sluiten (moet het ander niet uitsluiten).

Onze website | Mijn blog
Tinkerbell
Amerikakenner

Bericht door Tinkerbell »

In dergelijke mate dat ze zich ook kunnen redden als er geen stroom (meer)is.
IngeRene
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door IngeRene »

Tinkerbell schreef:
In dergelijke mate dat ze zich ook kunnen redden als er geen stroom (meer)is.
lol
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer