Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Wat een lekker plekkie...

Als je vraag over Hawaii gaat, kun je hem hier plaatsen.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Wat een lekker plekkie...

Bericht door Loek »

Gisteren hebben we een lange dag gehad. We zouden eerst met een pinzgauer de rand van de waipio valley doen, maar we zijn van gedachten veranderd en hebben de "Volcano Twilight Tour" gekozen. Aangezien we met eigen huurauto niet over Saddle Rock road mogen, leek onze deze tour wel leuk. We hadden een gevarieerd gezelschap in de auto: Australiers, Canadezen en Americanen. Het was echter wel een "tossed salad" gezelschap want de Australiers waren van Indiase afkomst, de Candazen waren origineel Amerikanen en de Amerikanen waren van aziatsche afkomst. De man van het andere amerikaanse echtpaar werkte voor Phillips en zat voor zijn werk regelmatig 2-3 maanden in Nederland, ook wel toevallig. We hebben wel veel lol gehad met z'n allen. De tocht voerde over Saddle Rock Road naar het Volcano NP, en onze gids was echt een waardevolle bron van informatie. Hij wist ontzettend veel over de lokale flora en fuana en vertelde honderduit over de legendes van de Hawaiian cultuur en hoe het zo nu en dan best goed aansloot bij de werkelijke historie van de eilanden. We bezochten in het park de bekende en minder bekende plekken voordat we terug gingen naar het dopr Volcano waar we een maaltijd nuttigden bij Ira Ono, een ge-immigreerde artiest uit New York die "Cafe Ono" was gestart hier. Na de maaltijd gingen we weer terug naar Volcano NP om de vulkaan krater in het donker te bekijken. Onze gids had tripods bij zich zodat we ook goed fotos konden maken met langere belichting. De krater had een licht rode gloed van de magma die net onder de rand uit het zicht was, maar de lucht en de rook uit de krater werden in het donker mooi verlicht en dat probeerden we te fotograferen. Net toen ik een lang belichte foto aan het maken was van zo'n 12 seconden, besloot de vulkaan even een oprisping te laten. Uiteraard was dit teveel voor mijn lang belichtte foto, maar uiteindelijk gaf het een heel apart effect op de foto. De krater zelf was zwaar overbelicht, maar de rand eromheen baadde in het licht van de de oprisping; een heel apart effect. Ik heb de kabel van mijn camera niet bij me, maar ik kan hier wel de foto's laten zien die Gepke heeft gemaakt met haar camera.

Onze groep
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo'n vulkaan in het donker is wel de moeite waard, en ik kan het iedereen aanbevelen. We hadden volgens de gids wel veel geluk, want het gebeurt niet vaak dat de krater zo'n dikke oprisping van magma geeft. Hij had het al 2 jaar niet gezien.
Laatst gewijzigd door Loek op 04 mar 2011, 07:15, 1 keer totaal gewijzigd.
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Geweldig om dit mee te maken zo'n spuwende vulkaan van dichtbij. Super Loek!

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Geweldig!
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
gleuknie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door gleuknie »

Prachtig!!! Tegen die tijd dat we weer naar Big Island gaan, zoek ik zeker deze topic weer op. Vulkaniteit van zo dichtbij zien is echt nog iets wat ik heel graag mee wil maken.

Ik neem aan dat je Waipio Valley bedoelt met waar jullie eerst heen zouden gaan?
Dat lijkt mij ook nog prachtig om te doen. Wij hadden overigens wel een 4x4 gehuurd, maar veel te weinig tijd om ook nog die stijle weg naar beneden te rijden vanaf Waipio Valley Overlook. Ik vond de Saddle Road er niet zo slecht bij liggen overigens dan wat ik van tevoren had verwacht.

Bedankt voor het delen van jullie prachtige reis inclusief foto's.
Groetjes René

2009: Zuidwest-V.S. en Hawaii. Foto's: http://www.youtube.com/watch?v=x7AM-aOKxBM" onclick="window.open(this.href);return false;
2011: 4 weken V.S.: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 05#p554595" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: Denver - S.F.?
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Dat ziet er mooi uit Loek! Apart om zo dicht bij een vulkaan te zijn. Mooi dat jullie zo'n leuke groep hadden! :thumbup:

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

gleuknie schreef:
Ik neem aan dat je Waipio Valley bedoelt met waar jullie eerst heen zouden gaan?
Inderdaad bedankt, meteen even gecorrigeerd. Deze houden we nog maar even tegoed, we komen hier vast nog wel een keer. Het schijnt dat de rim boven de Waipio Valley even indrukwekkend is als de vallei zelf, maar dat is allemaal prive land, dus wat moeilijker om te komen.
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Loek schreef:We hadden volgens de gids wel veel geluk, want het gebeurt niet vaak dat de krater zo'n dikke oprisping van magma geeft. Hij had het al 2 jaar niet gezien.
En volgens mij nog meer geluk, ik las namelijk net vanochtend dat het lava niveau inmiddels weer drastisch is verlaagd. Jullie kwamen blijkbaar exact op het juiste moment :D

edit: nou schijnbaar heeft dat niet lang geduurd haha: http://www.staradvertiser.com/news/brea ... apse_.html (staan trouwens wat leuke filmpjes op) :)
dimple
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door dimple »

Hij speelt behoorlijk op als ik het nieuws zo volg??
Eriq
Amerika-ontdekker

Bericht door Eriq »

hee wat leuk! volgens mij zie ik het hotel dat wij in september hadden op de achtergrond. Outrigger Keauhou Beach Resort.
dan zou het kunnen dat op de foto die ik vanaf ons balkon heb genomen jullie huis zou kunnen staan...

Afbeelding

en Volcano NP at night is zeker mooi, effe dit plaatje posten:

Afbeelding
nee, geen Photoshop, sluitertijd op 30 sec. en wachten maar...
The Great American Eclipse Trip 2024
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Mooie foto van die vulkaan! Helemaal met die sterren er zo duidelijk op, erg mooi :D
gleuknie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door gleuknie »

Echt een prachtige foto. En inderdaad zelfs de sterren op de foto. Welke camera heb je voor deze foto gebruikt? Ik wil dolgraag de sterrenhemel in Death Valley fotograferen tijdens onze komende reis.
Groetjes René

2009: Zuidwest-V.S. en Hawaii. Foto's: http://www.youtube.com/watch?v=x7AM-aOKxBM" onclick="window.open(this.href);return false;
2011: 4 weken V.S.: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 05#p554595" onclick="window.open(this.href);return false;
Eriq
Amerika-ontdekker

Bericht door Eriq »

gleuknie schreef:Echt een prachtige foto. En inderdaad zelfs de sterren op de foto. Welke camera heb je voor deze foto gebruikt? Ik wil dolgraag de sterrenhemel in Death Valley fotograferen tijdens onze komende reis.
Ik heb de Canon EOS 550D. Speciaal voor deze reis de 350 verkocht en de 550 gekocht (want de 550 kan ook HD filmen). Daarop heb ik een Tamron 18-250mm lens. Hoewel de camera zeker een belangrijke bijdrage levert aan een goede foto moet je ook van de automatische programma's af durven stappen en experimenteren.
Een foto zoals bij de vulkaan en wat je straks bij Death Valley gaat doen, neem je als eerste op een statief. De sluitertijd zet je maximaal en de ISO waarden zo hoog mogelijk (of zoals bij de 550 kun je die wel automatisch laten instellen). Gebruik een afstandsbediening om de foto te maken (want ook een statief kan wiebelen bij het indrukken van de knop) of gebruik de zelfontspanner.
Zorg dat je geen mensen om je heen hebt die met de flits staan te fotograferen want die verpesten dan ook jouw foto's. En ze zijn er... van een sterrenhemel foto's maken met de flits.

In het donker en op het display is moeilijk te zien of de foto goed gelukt is, dus maak een hele serie. Da's het mooie van digitaal fotograferen en toch is mijn foto van alleen de sterrenlucht mislukt. Boven op de vulkaan stond toch nog een behoorlijk windje en die heeft de camera een beetje doen bewegen... helaas... nu moet ik maar een keer terug gaan.

Death Valley is prachtig om te fotograferen vooral zo rond zonsondergang.

edit:
Ik zie nu in je signature staan waar je allemaal heen gaat, super! Deels van die route hebben we in 2008 gedaan. Geen Bryce canyon? zou zonde zijn om die over te slaan. Yosemite is ook prachtig om sterrenhemel te fotograferen en nog wel veel meer.
gleuknie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door gleuknie »

Dat is wel toevallig. Dat is precies de camera die ik aan wou schaffen. DVDGuy hier op het forum is er ook zeer positief over. Nu weet ik helemaal zeker dat ik deze camera aan wil schaffen.

Bedankt ook voor de vele tips. Ik moet inderdaad alles nog leren op het gebied van het fotograferen met een spiegelreflexcamera. Tijdens onze reis in 2009 had ik een Kodakje mee van 100 euro. Ook wel mooie foto's hoor, maar ik wil dit jaar voor de prachtige foto's gaan haha.
Hoe nam je je statief mee dan? Ik wil lange wandelingen gaan maken. De langste in de Grand Canyon (22km.). Heb je daar een speciale tas voor? Ja, ik ben inderdaad nog erg onwetend haha.

Bryce Canyon hebben we in 2009 ook al gezien. Vandaar dat we Bryce Canyon dit keer niet in de route op hebben genomen. Ik twijfelde zelf ook nog wel om misschien toch een overnachting daar te nemen. Foto's met zonsondergang en zonsopkomst hebben we daar inderdaad nog niet kunnen maken. Wellicht moeten we toch nog eens naar onze route kijken. Onze route staat overigens wel in een topic.:

viewtopic.php?f=36&t=24997&start=100#p554595

Die ene nacht bij Capitol Reef is bewust. Het park zelf willen we tijdens een volgende reis bezoeken.
Groetjes René

Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Eriq schreef:
gleuknie schreef:De sluitertijd zet je maximaal en de ISO waarden zo hoog mogelijk (of zoals bij de 550 kun je die wel automatisch laten instellen).
Dat advies zou ik niet opvolgen, of Eriq heeft zich hier vergist.
Als je op statief fotografeert en avond- of nachtfoto's maakt, kies je liever een zo laag mogelijke iso waarde. Hoe hoger de iso, hoe meer ruis! Laat de camera nooit de iso waarde bepalen, of geef een maximum in dat hij kan kiezen.

En René, als je dat soort foto's wil gaan maken zou ik ook een beginnerscursus volgen met je nieuwe camera. De Canon eos 550d is een fijne camera, ik heb hem ook!
Wat betreft het slepen van de spullen: koop een fijne rugzak voor je foto apparatuur, waar je ook je statief aan kan bevestigen.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Eriq
Amerika-ontdekker

Bericht door Eriq »

Jasmino schreef: Dat advies zou ik niet opvolgen, of Eriq heeft zich hier vergist.
Als je op statief fotografeert en avond- of nachtfoto's maakt, kies je liever een zo laag mogelijke iso waarde. Hoe hoger de iso, hoe meer ruis! Laat de camera nooit de iso waarde bepalen, of geef een maximum in dat hij kan kiezen.

En René, als je dat soort foto's wil gaan maken zou ik ook een beginnerscursus volgen met je nieuwe camera. De Canon eos 550d is een fijne camera, ik heb hem ook!
Wat betreft het slepen van de spullen: koop een fijne rugzak voor je foto apparatuur, waar je ook je statief aan kan bevestigen.
Nee, klopt je hebt gelijk, vergissing. Met een hoge ISO heb je last van ruis, een korrelige (grijze) waas. De Auto Iso functie van de 550 past zich zelf goed aan aan het licht. En je kunt de ruisonderdrukking inzetten.
gleuknie schreef:Dat is wel toevallig. Dat is precies de camera die ik aan wou schaffen. DVDGuy hier op het forum is er ook zeer positief over. Nu weet ik helemaal zeker dat ik deze camera aan wil schaffen.

Bedankt ook voor de vele tips. Ik moet inderdaad alles nog leren op het gebied van het fotograferen met een spiegelreflexcamera. Tijdens onze reis in 2009 had ik een Kodakje mee van 100 euro. Ook wel mooie foto's hoor, maar ik wil dit jaar voor de prachtige foto's gaan haha.
Hoe nam je je statief mee dan? Ik wil lange wandelingen gaan maken. De langste in de Grand Canyon (22km.). Heb je daar een speciale tas voor? Ja, ik ben inderdaad nog erg onwetend haha.

Bryce Canyon hebben we in 2009 ook al gezien. Vandaar dat we Bryce Canyon dit keer niet in de route op hebben genomen. Ik twijfelde zelf ook nog wel om misschien toch een overnachting daar te nemen. Foto's met zonsondergang en zonsopkomst hebben we daar inderdaad nog niet kunnen maken. Wellicht moeten we toch nog eens naar onze route kijken. Onze route staat overigens wel in een topic.:

viewtopic.php?f=36&t=24997&start=100#p554595

Die ene nacht bij Capitol Reef is bewust. Het park zelf willen we tijdens een volgende reis bezoeken.
Een aluminium statief weeg niet zo veel en je kunt er inderdaad een aparte tas voor kopen om hem mee te nemen, of in een ruime rugzak lukt het ook. Bij mij hangt die aan de fototas, niet altijd even prettig, maar ach... Je kunt die dingen redelijk klein krijgen. Voor foto's overdag heb je zelden een statief nodig, dus als je lange wandelingen alleen overdag maakt, zou ik het niet meenemen. Alleen in de schemering en nacht. Zeker als je dan zonder flits wilt fotograferen.
Als je overstapt naar spiegelreflex is een cursus geen overbodige luxe. Al is het maar de basis principes van de fotografie en koop je camera op tijd zodat je nog kunt oefenen. Neem voldoende geheugenkaartjes mee en let bij de 550 er ook op dat je de juiste koopt om goed HD te filmen. Dat staat in de handleiding waar je op moet letten. Want in de US / Hawaii had ik nog een hele zoektocht om er een te vinden.
De EOS 500 is ook een aanrader, die is op dit moment vaak in de aanbieidng en er zit weinig verschil tussen.

Als ik in de buurt was van Bryce ging ik er zeker nog eens langs al is het maar voor 1 dag. De Navajo Loop trail in de ochtend zorgt voor mooie plaatjes met een geweldige camera. Ik ga zo in je topic kijken.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Ja, met die belichtingstijden zat ik ook lekker te klungelen. Ik had een redelijke op een grote afstand met een mooie belichting van de rook boven de krater, dat werd dus deze:

Afbeelding

Toen wilde ik eentje maken met alleen de krater erop, maar het werd al donkerder dus deed ik een iets langere belichting. Net op dat moment besloot de vulkaan tijdens mijn lange belichtingstijd een een oprisping los te laten. Gevolg een overbelichte krater, maar toch wel een grappig effect:

Afbeelding
Eriq
Amerika-ontdekker

Bericht door Eriq »

Mooi hoor Loek, dit was ook vanaf Jaggar Museum?
Gaaf dat je ook nog een oprispeing hebt gezien. Bij ons in december was het rustig en niet bijzonder veel lava. Zaten we gisteren de Eruption Update bluray te kijken dan ze je wel dat het erg de moeite is om er zeker nog eens terug te gaan.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer