Jasmino schreef:
Dat advies zou ik niet opvolgen, of Eriq heeft zich hier vergist.
Als je op statief fotografeert en avond- of nachtfoto's maakt, kies je liever een zo laag mogelijke iso waarde. Hoe hoger de iso, hoe meer ruis! Laat de camera nooit de iso waarde bepalen, of geef een maximum in dat hij kan kiezen.
En René, als je dat soort foto's wil gaan maken zou ik ook een beginnerscursus volgen met je nieuwe camera. De Canon eos 550d is een fijne camera, ik heb hem ook!
Wat betreft het slepen van de spullen: koop een fijne rugzak voor je foto apparatuur, waar je ook je statief aan kan bevestigen.
Nee, klopt je hebt gelijk, vergissing. Met een hoge ISO heb je last van ruis, een korrelige (grijze) waas. De Auto Iso functie van de 550 past zich zelf goed aan aan het licht. En je kunt de ruisonderdrukking inzetten.
gleuknie schreef:Dat is wel toevallig. Dat is precies de camera die ik aan wou schaffen. DVDGuy hier op het forum is er ook zeer positief over. Nu weet ik helemaal zeker dat ik deze camera aan wil schaffen.
Bedankt ook voor de vele tips. Ik moet inderdaad alles nog leren op het gebied van het fotograferen met een spiegelreflexcamera. Tijdens onze reis in 2009 had ik een Kodakje mee van 100 euro. Ook wel mooie foto's hoor, maar ik wil dit jaar voor de prachtige foto's gaan haha.
Hoe nam je je statief mee dan? Ik wil lange wandelingen gaan maken. De langste in de Grand Canyon (22km.). Heb je daar een speciale tas voor? Ja, ik ben inderdaad nog erg onwetend haha.
Bryce Canyon hebben we in 2009 ook al gezien. Vandaar dat we Bryce Canyon dit keer niet in de route op hebben genomen. Ik twijfelde zelf ook nog wel om misschien toch een overnachting daar te nemen. Foto's met zonsondergang en zonsopkomst hebben we daar inderdaad nog niet kunnen maken. Wellicht moeten we toch nog eens naar onze route kijken. Onze route staat overigens wel in een topic.:
viewtopic.php?f=36&t=24997&start=100#p554595
Die ene nacht bij Capitol Reef is bewust. Het park zelf willen we tijdens een volgende reis bezoeken.
Een aluminium statief weeg niet zo veel en je kunt er inderdaad een aparte tas voor kopen om hem mee te nemen, of in een ruime rugzak lukt het ook. Bij mij hangt die aan de fototas, niet altijd even prettig, maar ach... Je kunt die dingen redelijk klein krijgen. Voor foto's overdag heb je zelden een statief nodig, dus als je lange wandelingen alleen overdag maakt, zou ik het niet meenemen. Alleen in de schemering en nacht. Zeker als je dan zonder flits wilt fotograferen.
Als je overstapt naar spiegelreflex is een cursus geen overbodige luxe. Al is het maar de basis principes van de fotografie en koop je camera op tijd zodat je nog kunt oefenen. Neem voldoende geheugenkaartjes mee en let bij de 550 er ook op dat je de juiste koopt om goed HD te filmen. Dat staat in de handleiding waar je op moet letten. Want in de US / Hawaii had ik nog een hele zoektocht om er een te vinden.
De EOS 500 is ook een aanrader, die is op dit moment vaak in de aanbieidng en er zit weinig verschil tussen.
Als ik in de buurt was van Bryce ging ik er zeker nog eens langs al is het maar voor 1 dag. De Navajo Loop trail in de ochtend zorgt voor mooie plaatjes met een geweldige camera. Ik ga zo in je topic kijken.