Even de situatie:
Mijn man doet een fellowship van 1 jaar waarvoor hij een stipend krijgt. Op de DS-2019 staat dat hij onder de "research scholar" categorie valt (en niet onder de student of trainee). We zijn hier dus langer dan 183 dagen, en zouden dus als residents gezien worden volgens de "substantial presence test", maar ik lees nu dat J- scholars (die minder dan 3 jaar in de US zijn geweest voor de laatste 6 jaar) "exempt" zijn. De administratief medewerker van zijn werk vertelde dat er geen overeenkomst is tussen Nederland en de US die voor hem geldig zou zijn, omdat hij hier langer dan 183 dagen is. Dit zou inhouden dat hij gewoon federal en state taxes moet betalen. En dan is de vraag, moet dit als resident, of als non-resident. Een bijkomstige vraag, we zijn getrouwd, kunnen we filen als married filling jointly (ik heb een J-2 visum)? Geldt de standard deductable ook voor ons? Ik heb hierover gelezen dat je als J-1 visumhouder geen aanspraak hierop kan maken.
En dan nog de laatste vraag; hoe zit het met de belastingen in Nederland. Ik heb wat informatie over de treaty opgezocht, en vond dit:
An individual who visits one of the States for a period not exceeding two years for the purpose of
teaching or engaging in research at a university, college or other recognized educational institution in that
State, and who was immediately before that visit a resident of the other State shall be taxable only in
that other State on any remuneration for such teaching or research for a period not exceeding two years
from the date he first visits the first-mentioned State for such purpose. If the visit exceeds two years, the
first-mentioned State may tax the individual under its national law for the entire period of the visit, unless
in a particular case the competent authorities of the States agree otherwise
(Bron: http://www.unclefed.com/ForTaxProfs/Treaties/nether.pdf)
De "state" wijst niet op een Amerikaanse staat in dit geval, behalve voor ons dan in de eerste zin. Betekend dit dat we nu juist alleen in Nederland belasting moeten betalen?
Ik hoop dat er mensen zijn die ervaring hiermee hebben.