Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Belasting betalen op J-1

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
SemJes
Amerika-expert

Belasting betalen op J-1

Bericht door SemJes »

De afgelopen tijd heb ik geprobeerd zelf achter het antwoord te komen, maar ik kom er maar niet uit. De universiteit geeft verschillende antwoorden, en ik heb van andere internationals op de universiteit gehoord dat er vaak fouten worden gemaakt als het op belastingen aankomt. Er werd ons eerst verteld dat er geen belasting betaald zou moeten worden, en nu is dit opeens veranderd en zou er juist een enorm hoog bedrag betaald moeten worden.

Even de situatie:
Mijn man doet een fellowship van 1 jaar waarvoor hij een stipend krijgt. Op de DS-2019 staat dat hij onder de "research scholar" categorie valt (en niet onder de student of trainee). We zijn hier dus langer dan 183 dagen, en zouden dus als residents gezien worden volgens de "substantial presence test", maar ik lees nu dat J- scholars (die minder dan 3 jaar in de US zijn geweest voor de laatste 6 jaar) "exempt" zijn. De administratief medewerker van zijn werk vertelde dat er geen overeenkomst is tussen Nederland en de US die voor hem geldig zou zijn, omdat hij hier langer dan 183 dagen is. Dit zou inhouden dat hij gewoon federal en state taxes moet betalen. En dan is de vraag, moet dit als resident, of als non-resident. Een bijkomstige vraag, we zijn getrouwd, kunnen we filen als married filling jointly (ik heb een J-2 visum)? Geldt de standard deductable ook voor ons? Ik heb hierover gelezen dat je als J-1 visumhouder geen aanspraak hierop kan maken.
En dan nog de laatste vraag; hoe zit het met de belastingen in Nederland. Ik heb wat informatie over de treaty opgezocht, en vond dit:
An individual who visits one of the States for a period not exceeding two years for the purpose of
teaching or engaging in research at a university, college or other recognized educational institution in that
State, and who was immediately before that visit a resident of the other State shall be taxable only in
that other State on any remuneration for such teaching or research for a period not exceeding two years
from the date he first visits the first-mentioned State for such purpose. If the visit exceeds two years, the
first-mentioned State may tax the individual under its national law for the entire period of the visit, unless
in a particular case the competent authorities of the States agree otherwise

(Bron: http://www.unclefed.com/ForTaxProfs/Treaties/nether.pdf)
De "state" wijst niet op een Amerikaanse staat in dit geval, behalve voor ons dan in de eerste zin. Betekend dit dat we nu juist alleen in Nederland belasting moeten betalen?

Ik hoop dat er mensen zijn die ervaring hiermee hebben.
choco
Amerikafan

Re: Belasting betalen op J-1

Bericht door choco »

Ik heb geen ervaring met jou situatie, maar ik heb even gekeken of er iets over scientists in de info stond die ik destijds heb gekregen:
Tax Treaty Benefits: Visiting Scientists
In limited circumstances, treaty benefits for Visiting Scientists are included in treaty articles that apply to Professors and Teachers
Under many tax treaties, compensation paid to nonresident alien Professors or Teachers who temporarily visit the U.S. to teach or conduct research at an accredited educational institution is not subject to U.S. income tax for the first 2 or 3 years.

Als ik de tekst die jij quote lees, dan lijkt het er dus inderdaad op dat je als research scholar ook de eerste 2 jaar geen belasting in de US hoeft te betalen.
Zijn er geen andere buitenlandse scholars binnen de universiteit die jullie kunnen raadplegen?
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Ja, zo komt het op mij ook over. De andere international scholars, die op hetzelfde visum zijn binnengehaald, hoeven geen tax te betalen. Hier zijn ze ook veel te laat achtergekomen, en proberen het nu terug te krijgen. Het frustrerende eraan is alleen dat ik nergens een bron heb wat ik de mensen bij de universiteit kan laten zien, waarin staat dat het ook voor Nederlanders geldt. Misschien toch maar eens met de bovenstaande quotes aankomen, en kijken of dat ze van gedachten doet veranderen.
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Hmm, en nu lees ik in datzelfde document dit
1. Subject to the provisions of Articles 17 (Directors' Fees), 19 (Pensions, Annuities, Alimony), 20
(Government Service), and 21 (Professors and Teachers), salaries, wages, and other similar
remuneration derived by a resident of one of the States in respect of an employment shall be taxable
only in that State unless the employment is exercised in the other State. If the employment is so
exercised, such remuneration as is derived therefrom may be taxed in that other State.
2. Notwithstanding the provisions of paragraph 1, remuneration derived by a resident of one of the
States in respect of an employment exercised in the other State shall be taxable only in the firstmentioned State if
a) the recipient is present in the other State for a period or periods not exceeding in the
aggregate 183 days in the taxable year concerned;
b) the remuneration is paid by, or on behalf of, an employer who is not a resident of the
other State; and
c) the remuneration is not borne by a permanent establishment or a fixed base which the
employer has in the other State.
3. Notwithstanding the preceding provisions of this Article, remuneration derived by a resident of
one of the States in respect of an employment as a member of the regular complement of a ship or
aircraft operated in international traffic, shall be taxable only in that State.
Dit maakt het nog ingewikkelder. Gaat dit er nu gewoon over dat er dus geen belasting betaald hoeft te worden in NL om die redenen, en houdt het dan ook in dat er wel belasting betaald moet worden in de US? Of staat dit alsnog los van elkaar? Eigenlijk zouden ze gewoon belastingadviseurs in dienst moeten nemen die de internationals hierin kunnen begeleiden zeg :roll:
choco
Amerikafan

Bericht door choco »

Ik kan me helemaal voorstellen hoe frustrerend dit moet zijn, als je voortdurend andere info van de uni krijgt. Zou dat artikel over exemption dat andere stukje tekst niet 'over-rulen'?
De info die ik heb gekregen is overigens van het bedrijf Goodman & company, die de tax seminars bij het NIH verzorgen. Aangezien aan hun info geen rechten ontleend kunnen worden, zou ik als ik jullie was de tekst van de tax treaty tussen NL-US eens helemaal goed doorspitten en kijken wat ze over scholars/professors/teachers zeggen.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Uit IRS Publication 901 (Professors, Teachers, and Researchers; The Netherlands):
An individual is exempt from U.S. income tax on income received for teaching or research for a maximum of 2 years from the date of arrival if he or she:

* Is a resident of the Netherlands immediately before visiting the United States, and
* Is in the United States to teach or engage in research at a university, college, or other recognized educational institution for not more than 2 years.

If the individual's visit to the United States is longer than 2 years, the exemption is lost for the entire visit unless the competent authorities of the Netherlands and the United States agree otherwise.

The exemption does not apply to income from research carried on primarily for the private benefit of any person rather than in the public interest. Nor does the exemption apply if the resident claimed during the immediate preceding period the benefits described later under Students and Apprentices.
Zolang je dus uiterlijk 2 jaar blijft zou je geen federale belasting moeten betalen (misschien wel state income tax, niet alle states erkennen de tax treaties). Dat van die 183 dagen is dus een beetje raar.
SanneN
Amerikakenner

Bericht door SanneN »

Het is echt vreemd dat ze het niet weten bij jullie universiteit. Ik zit ook op een J-1, research scholar en betaal geen federal tax...
Volgens mij is het stuk dat jij aanhaalt voor H1B of O1 visa houders. Op J-1 ben je exchange, wat er ook op je DS_2019 staat. Ik zal vanavond eens thuis op mijn papieren van de NIH kijken, wie weet staat er nog wat nuttigs in.

Jullie zijn iig non-resident omdat voor J1 en J2 een uitzondering bestaat, ben je trouwens van plan zelf ook te gaan werken?
goldenhills
Amerika-expert

Nog een stukje van de IRS (Substantial Presence Test):
Exempt Individual

Do not count days for which you are an exempt individual. The term "exempt individual " does not refer to someone exempt from U.S. tax, but to anyone in the following categories who is exempt from counting days of presence in the U.S.:

* An individual temporarily present in the United States as a foreign government-related individual
* A teacher or trainee temporarily present in the United States under a "J " or "Q " visa, who substantially complies with the requirements of the visa
* A student temporarily present in the United States under an "F, " "J, " "M, " or "Q " visa, who substantially complies with the requirements of the visa
* A professional athlete temporarily in the United States to compete in a charitable sports event
Als je niet eerder een visum hebt gehad en nu 1 jaar op een J-1 in de VS bent als visiting scholar bij een erkende universiteit lijkt me het nogal simpel: je bent geen resident, en je kunt aanspraak maken op de tax treaty. Samen met IRS Publication 901 kun je dat bewijzen. Zolang de univerisiteit geen officiele regels kan laten zien die dat overrulen zou ik mijn poot stijf houden... Overigens kun je altijd de belasting terug krijgen als je gelijk hebt... Uiteindelijk beslist de IRS, niet de universiteit.

Wel een vervelende situatie, ik hoop dat ze bijdraaien.
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden. Als ik de quotes zo lees zou ik inderdaad denken dat we geen federal tax hoeven te betalen. Nu heeft mijn man dit net voorgelegd aan iemand van de universiteit, en zij komt met IRS Publication 901 aan om juist haar punt te bevestigen; dat we dus federal tax moeten betalen. Ze citeert dan dit stuk:
Income that residents of the Netherlands receive for employment in the United States (dependent personal services) is exempt from U.S. income tax if the following three requirements are met.
*The resident is in the United States for no more than 183 days during the tax year.
*The income is paid by, or on behalf of, an employer who is not a U.S. resident.
*The income is not borne by a permanent establishment or fixed base the employer has in the United States.
En dan gaat het dus alleen om het eerste punt, waar we dan niet aan voldoen. Ik begrijp niet of het nu <183 dagen is of <2 jaar. Of heeft dit met de Substantial Presence test te maken, en geldt dit dus niet voor J1 visumhouders?

@Sanne: Ja ik ga een EAD aanvragen (heb ergens gelezen dat je het beste een paar weken kunt wachten om te bewijzen dat je van het salaris rond kunt komen, en het te verdienen geld dus niet naar de verzorging van je J1 echtgenoot gaat). Is je man hier ook mee bezig?
goldenhills
Amerika-expert

Dat stuk is uit de eerste sectie van 901, welke over algemeen inkomen gaat, en niet specifiek op visiting scholars slaat. De crux is inderdaad dat je vanwege je J-1 exempt bent bij de 'substantial presence test', en dus geen resident bent.
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Daar hoopte ik al op! Denk ook dat ik het langzamerhand door ga krijgen. Ik ben heel benieuwd wat ze nu gaan zeggen, mijn man heeft ze de stukjes doorgestuurd met een uitleg erbij. Het scheelt een aantal honderd dollar in de maand, wat voor ons een verschil maakt van 'net rond kunnen komen' of 'erg gemakkelijk leven'.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Is de belasting al afgedragen door de universiteit of is het nog de diskussie of het moet ?
Laatst gewijzigd door USInsider op 01 mar 2011, 19:23, 2 keer totaal gewijzigd.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

IRS Publication 519 - US tax guide for Aliens - Appendix B Exemptions for Teachers and Researchers - per land de vereisten en wat je moet invullen.

Dit is de link: http://www.irs.gov/pub/irs-pdf/p519.pdf

Sterkte !

En nee je kunt niet joint filen op J status. Jij moet wel 'gewoon' belasting etc. betalen op je verdiensten hier.
Laatst gewijzigd door USInsider op 01 mar 2011, 20:01, 5 keer totaal gewijzigd.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik vond een andere web site waar je misschien iets aan hebt: http://www.visataxes.com

Ze doen tax returns (tegen betaling denk ik) maar ze geven ook veel info op hun site, plus er is een forum waar mensen vragen kunnen stellen.
Laatst gewijzigd door USInsider op 01 mar 2011, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Het gaat erom of het nog moet. Hij moet zijn eerste paycheck nog ontvangen, en daar zou het dan van afgehaald worden. De bovengenoemde website geeft ook wat info over J-1 Scholars, en het lijkt er dan toch echt op alsof er geen tax betaald hoeft te worden! Zou echt heel fijn zijn.
Zojuist mail ontvangen dat de administratief medewerker een exemption form door gaat sturen naar de IRS, die dan zullen bepalen of het wel of niet betaald moet worden.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

SemJes, ik wilde een bijdrage verwijderen, dat ging niet, dus heb ik mijn laatst gevonden info (IRS publicatie plus de verwoording van het verzoek om exemption) daarvoor in de plaats gezet. Dus even hierboven opnieuw lezen svp.
Sterkte met alles !
SanneN
Amerikakenner

Bericht door SanneN »

SemJes schreef:@Sanne: Ja ik ga een EAD aanvragen (heb ergens gelezen dat je het beste een paar weken kunt wachten om te bewijzen dat je van het salaris rond kunt komen, en het te verdienen geld dus niet naar de verzorging van je J1 echtgenoot gaat). Is je man hier ook mee bezig?
Yep, hij heeft het aangevraagd en moet volgende week vrijdag zijn vingerafdrukken laten nemen. Probeer het trouwens online aan te vragen, dat scheelt denk ik tijd, maar het is wel een heel gedoe, en je moet de brief met alle bijbehorende papieren ook opsturen! Ik verdien hier "genoeg" voor ons 2en, en we hebben een begroting in de brief geplaatst, dus hopelijk komt het allemaal goed en krijgt binnen een paar maanden zijn EAD!
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Oortjes: Heel erg bedankt voor de Appendix B Exemptions for Teachers and Researchers tip. Als we dit niet hadden gelezen was het zonder deze bijlage verzonden (en na navraag te hebben gedaan bleek dat dit echt wel nodig was!). Super :thumbup: Nu is het afwachten!
@ Sanne: Hoelang hebben jullie gewacht met de EAD aanvraag? Ik wil het eigenlijk zo snel mogelijk doen. Vraag me alleen af welke bewijzen we moeten meesturen om aan te tonen dat we kunnen rondkomen van de stipend.
SanneN
Amerikakenner

Bericht door SanneN »

Wij hebben ongeveer 1.5 week gewacht, maar dat was meer omdat we toen pas een bankpasje hadden en online konden betalen. Het kan dus niet met een buitenlandse creditcard! Ik heb een officiele brief met mijn stipend erop, dit staat zelfs op mijn DS-2019, dus dat als "bewijs" van inkomsten.

Onze begroting:

Rent, including utilities $ 1,800
Food $ 600
Transportation $ 100
Health Insurance (included in contract) $ 0
Clothing, utensils household, etc.. $ 300
-----------------------------------------------------------------
Total monthly amount $ 2,800
Monthly Salary $ 3,700

Ik weet nog niet of dit goedgekeurd gaat worden, maar ga er vanuit dat het gewoon goed is! Ik zie nu dat wij de state tax niet hebben genoemd, maar dat is minder dan 200 dollar per maand, dus dat zal geen probleem zijn.

Succes!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

SemJes, you're welcome ! en nu maar afwachten of het inderdaad zo afloopt als wij denken dat de bedoeling is. Je laat het nog wel even weten he ?
Overigens, dank voor je reactie, die ik zeer waardeer !
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer