Dan zou ik toch eens in gesprek gaan met die werkgever. Want dit is mijns inziens een beetje een gekke redenering. Als je voor een kortere periode (paar jaar) naar de VS gaat voor een werkgever lijkt het me juist helemaal niet verstandig om veel spullen mee te nemen. Verschepen is erg kostbaar en je spullen moeten ook weer terug. En voor dat bedrag kun je een prima Ikea interieur kopen voor die paar jaar. Ik kan me niet voorstellen dat een werkgever wel de transportkosten wil betalen maar niet datzelfde bedrag wil betalen als vergoeding voor het inrichten van het huis daar.Irtje26 schreef: Zoals hierboven aangehaald word het verschepen wel vergoed maar krijgen wij waarschijnlijk geen geld als we dat niet laten doen.
Voor jezelf dek je daarmee ook trouwens direct het risico af dat de werkgever zich terugtrekt (ontslag, failliet, etc) en je in de VS zit zonder visum met je hele inventaris daar. Dan draai je zelf dus op voor de kosten om het terug te verschepen naar NL.
Kijk, die werkgever wil jullie (of in ieder geval je vriend) daar hebben. Dan lijkt het me vrij normaal om te verwachten dat die werkgever dan ook zorg draagt dat jullie daar kunnen wonen. Zowel in de vorm van een vergoeding voor inventaris, maar eigenlijk ook wel in tijdelijke huisvesting, zeker in het begin.
Dan nog wat eenvoudige issues als je dingen gaat verschepen: Europese bedden en matrassen meenemen geeft problemen met het kopen van eenvoudig beddegoed, die maten zijn anders. Elektrische apparatuur meenemen geeft problemen qua voltage en frequentie. 220 (geen 240 maar echt 220v) lukt meestal nog wel, als je twee fasen binnenkrijgt, maar het is wel 60hz ipv 50hz en dat kan voor veel apparaten goed gaan, maar veelal ook niet. Een europese TV zal niet 1-op-1 werken (dat geldt zowel voor een analoge als een digitale tuner).
Ik zou er voor opteren om een aantal belangrijke en kleine zaken mee te nemen, bijvoorbeeld in een grote koffer per persoon. En als je niet alles op die manier mee kunt nemen dan vraag je bijvoorbeeld aan toekomstig bezoek of ze nog een extra koffer willen meenemen. Ik neem daarbij wel aan dat je in het eerste jaar wel een keertje familie over de vloer krijgt. Met deze oplossing praat je over een paar tientjes aan extra transportkosten, en je hebt de meeste eigen spulletjes die echt belangrijk zijn daar. En meubels kun je dan op je gemak daar zoeken, net als overige inventaris, zoals bijvoorbeeld een tv en andere elektronica.
Maar wellicht dat de werkgever van je partner wel veel meer regelt. Als het een tijdelijke plek betreft waar nu een andere Nederlander zit dan is er wellicht wel woonruimte beschikbaar gesteld door die werkgever.
Overigens, als je echt definitief gaat emigreren dan is het natuurlijk een ander verhaal. Maar je gaf duidelijk aan dat het om een tijdelijke verhuizing gaat.
Gewoon lekker op vakantie gaan. Bij alle motels boek je een kamer met twee queen size bedden (150 breed). Een voor jullie, en een voor de kinderen.te pakken met twee kleine kinderen waarvoor we geen echt logeeradres voor meerdere dagen hebben.
Roel.