Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Spullen mee of niet

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Spullen mee of niet

Bericht door roelb »

Irtje26 schreef: Zoals hierboven aangehaald word het verschepen wel vergoed maar krijgen wij waarschijnlijk geen geld als we dat niet laten doen.
Dan zou ik toch eens in gesprek gaan met die werkgever. Want dit is mijns inziens een beetje een gekke redenering. Als je voor een kortere periode (paar jaar) naar de VS gaat voor een werkgever lijkt het me juist helemaal niet verstandig om veel spullen mee te nemen. Verschepen is erg kostbaar en je spullen moeten ook weer terug. En voor dat bedrag kun je een prima Ikea interieur kopen voor die paar jaar. Ik kan me niet voorstellen dat een werkgever wel de transportkosten wil betalen maar niet datzelfde bedrag wil betalen als vergoeding voor het inrichten van het huis daar.

Voor jezelf dek je daarmee ook trouwens direct het risico af dat de werkgever zich terugtrekt (ontslag, failliet, etc) en je in de VS zit zonder visum met je hele inventaris daar. Dan draai je zelf dus op voor de kosten om het terug te verschepen naar NL.

Kijk, die werkgever wil jullie (of in ieder geval je vriend) daar hebben. Dan lijkt het me vrij normaal om te verwachten dat die werkgever dan ook zorg draagt dat jullie daar kunnen wonen. Zowel in de vorm van een vergoeding voor inventaris, maar eigenlijk ook wel in tijdelijke huisvesting, zeker in het begin.

Dan nog wat eenvoudige issues als je dingen gaat verschepen: Europese bedden en matrassen meenemen geeft problemen met het kopen van eenvoudig beddegoed, die maten zijn anders. Elektrische apparatuur meenemen geeft problemen qua voltage en frequentie. 220 (geen 240 maar echt 220v) lukt meestal nog wel, als je twee fasen binnenkrijgt, maar het is wel 60hz ipv 50hz en dat kan voor veel apparaten goed gaan, maar veelal ook niet. Een europese TV zal niet 1-op-1 werken (dat geldt zowel voor een analoge als een digitale tuner).

Ik zou er voor opteren om een aantal belangrijke en kleine zaken mee te nemen, bijvoorbeeld in een grote koffer per persoon. En als je niet alles op die manier mee kunt nemen dan vraag je bijvoorbeeld aan toekomstig bezoek of ze nog een extra koffer willen meenemen. Ik neem daarbij wel aan dat je in het eerste jaar wel een keertje familie over de vloer krijgt. Met deze oplossing praat je over een paar tientjes aan extra transportkosten, en je hebt de meeste eigen spulletjes die echt belangrijk zijn daar. En meubels kun je dan op je gemak daar zoeken, net als overige inventaris, zoals bijvoorbeeld een tv en andere elektronica.

Maar wellicht dat de werkgever van je partner wel veel meer regelt. Als het een tijdelijke plek betreft waar nu een andere Nederlander zit dan is er wellicht wel woonruimte beschikbaar gesteld door die werkgever.

Overigens, als je echt definitief gaat emigreren dan is het natuurlijk een ander verhaal. Maar je gaf duidelijk aan dat het om een tijdelijke verhuizing gaat.
te pakken met twee kleine kinderen waarvoor we geen echt logeeradres voor meerdere dagen hebben.
Gewoon lekker op vakantie gaan. Bij alle motels boek je een kamer met twee queen size bedden (150 breed). Een voor jullie, en een voor de kinderen.

Roel.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

roelb schreef:
Irtje26 schreef: Zoals hierboven aangehaald word het verschepen wel vergoed maar krijgen wij waarschijnlijk geen geld als we dat niet laten doen.
Dan zou ik toch eens in gesprek gaan met die werkgever. Want dit is mijns inziens een beetje een gekke redenering..
Een internationale verhuis is voor een bedrijf een aftrekpost.
roelb schreef: Als je voor een kortere periode (paar jaar) naar de VS gaat voor een werkgever lijkt het me juist helemaal niet verstandig om veel spullen mee te nemen. Verschepen is erg kostbaar en je spullen moeten ook weer terug. En voor dat bedrag kun je een prima Ikea interieur kopen voor die paar jaar. Ik kan me niet voorstellen dat een werkgever wel de transportkosten wil betalen maar niet datzelfde bedrag wil betalen als vergoeding voor het inrichten van het huis daar.
Zie mijn reactie hier boven.
Trouwens, niet iedereen zou er mee gediend zijn om zijn gezin te moeten verkassen voor een paar jaar, en dan ook nog eens in Ikea meubels te moeten gaan leven. Voor de ene is dat misschien heel leuk, maar als je altijd tussen de massieve kwaliteitsmeubels of tussen antiek gewoond hebt, dan vind je Ikea misschien helemaal niet leuk.
Trouwens, de kost van een internationale uitzending is dusdanig hoog, dat die verhuiskosten al niet meer de druppel zijn. Tevens hebben grotere werkgevers die regelmatig mensen uitzenden overeenkomsten met internationale verhuizers, waardoor zij ook nog wel andere prijzen krijgen dan jij en ik.
roelb schreef: Voor jezelf dek je daarmee ook trouwens direct het risico af dat de werkgever zich terugtrekt (ontslag, failliet, etc) en je in de VS zit zonder visum met je hele inventaris daar. Dan draai je zelf dus op voor de kosten om het terug te verschepen naar NL.
Door het aanvragen van je visum is het een verplichting van de werkgever om de kosten op zich te nemen, ook de kosten om terug te keren!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

kastelke schreef:
roelb schreef: Dan zou ik toch eens in gesprek gaan met die werkgever. Want dit is mijns inziens een beetje een gekke redenering..
Een internationale verhuis is voor een bedrijf een aftrekpost.
Ik ken de belastingwetgeving in Belgie niet (daar kom je vandaan aan de schrijfstijl te zien), maar hier in Nederland wel en een dergelijke vergoeding kan gewoon betaald worden en volledig ten laste komen van de belastbare winst van de onderneming en die belastingvrij vergoed mogen worden aan de werknemer. Het betreft dan een vergoeding voor extraterritoriale kosten. Zolang die kosten maar aannemelijk gemaakt kunnen worden en kosten zijn die de werknemer niet had gehad als hij niet was uitgezonden naar het buitenland dan mogen ze onder deze regeling vergoed worden.
Trouwens, niet iedereen zou er mee gediend zijn om zijn gezin te moeten verkassen voor een paar jaar, en dan ook nog eens in Ikea meubels te moeten gaan leven. Voor de ene is dat misschien heel leuk, maar als je altijd tussen de massieve kwaliteitsmeubels of tussen antiek gewoond hebt, dan vind je Ikea misschien helemaal niet leuk.
Trouwens, de kost van een internationale uitzending is dusdanig hoog, dat die verhuiskosten al niet meer de druppel zijn. Tevens hebben grotere werkgevers die regelmatig mensen uitzenden overeenkomsten met internationale verhuizers, waardoor zij ook nog wel andere prijzen krijgen dan jij en ik.
Een container huren en verschepen kost geld. En zeker voor een tijdelijke verhuizing naar de VS is dit echt onzinnig, duur en totaal onpraktisch. En iemand die zo gehecht bent aan eigen omgeving en meubels lijkt me sowieso niet de juiste persoon om een paar jaar aan de overkant van de oceaan te gaan werken :-). Dat vergt toch wel wat flexibiliteit.
roelb schreef: Voor jezelf dek je daarmee ook trouwens direct het risico af dat de werkgever zich terugtrekt (ontslag, failliet, etc) en je in de VS zit zonder visum met je hele inventaris daar. Dan draai je zelf dus op voor de kosten om het terug te verschepen naar NL.
Door het aanvragen van je visum is het een verplichting van de werkgever om de kosten op zich te nemen, ook de kosten om terug te keren!
Nee hoor. Hooguit om je retourticket te betalen. Maar als jij met die werkgever overeen komt dat hij het verschepen van een container heen en terug betaalt dan is dat gewoon een overeenkomst tussen jou en die werkgever, daar heeft het visum verder niets mee te maken. Als die werkever het daarna laat afweten dan heb je toch echt zelf een probleem. En bij een faillisement houdt het helemaal op natuurlijk.

Maar goed. Ik zou voor een tijdelijke verhuizing voor werk echt nooit met grote spullen gaan slepen. Als je definitief gaat emigreren is het een ander verhaal.

Roel.
robertm
Amerika-ontdekker

Bericht door robertm »

Hoi Iris,

Ik heb zelf in CA gewoond met mijn gezin dus ik kan je wel een paar tips geven.
Geen kasten voor de slaapkamer meenemen, meeste huizen hebben inbouwkasten.
Wij hebben bepaalde spullen niet meegenomen zoals bank, koffietafel, lampen, tvkastje etc omdat we dat toch nieuw wilden kopen. Zoals al werd aangegeven zijn de meubels niet zo modern en strak als in NL, dus houd daar rekening mee. Wij hebben veel spullen gekocht via Potterybarn. Nadeel was een levertijd van een aantal weken maar dat je heb ook met verschepen van meubels.
In NL hebben wij een grote eetkamer tafel (2x1) deze had in de VS niet in de eetkamer "nook" gepast. Vaak hebben ze een kleinere ruimte voor een eettafel, dus dat kan een probleem zijn als je huurhuis niet met een eetkamer komt.
Verder hebben we veel spullen nieuw gekocht, aangezien het veel voordeliger is dan in NL en van goede kwaliteit, bijvoorbeeld beddegoed, kussens, bed etc.

TV, dvd-speler etc daar bestellen via websites die versies aanbieden die in de VS en in NL werken.

Van de volgende zaken had ik spijt dat ik ze had meegenomen
-Boeken (geen moment naar gekeken)
-Kleren die ik in NL ook al niet meer gebruikte
-CD's

Wat heb ik gemist
-Logeer spullen (was handig geweest voor de vele bezoekers)
-Kampeerspullen (was handig geweest toen we het nodig hadden)
-NL'se kinderboeken (hadden wij nog niet nodig, maar we hadden het wel gemist)
2007-2009 California
2009-2011 Nederland
2011 Misschien wel weer California via DV2011
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Hhm...je geeft aan dat je niet zeker weet of je spullen er mooier van worden als je ze laat verschepen? Onze spullen zijn nu al een paar keer de oceaan over en weer geweest, en de dingen die stuk zijn gegaan kan ik letterlijk op een hand tellen:
- een leeslamp
- een delfts blauwe vaas (was stukje vanaf, heb ik er weer aan vast gelijmd)
- een gieter die gedeukt was
- de bank was een beetje beschadigd bij de laatste oversteek (heel klein stukje leer van de onderkant was beschadigd).

Volgens mij was het dat. Serieus.

Toen we van ons huurhuis naar ons huidige huis gingen nu twee jaar geleden is er meer beschadigd.
Bij internationale verhuizingen wordt alles meestal letterlijk ingepakt in rollen en rollen van dat hele dikke papier (corrugated paper noemen ze dat hier, een soort karton achtig papier), en gebeurt er echt niks mee. Wat ook geldt: alles dat de verhuizers uit elkaar halen, zetten ze weer in elkaar. Dus ook daar zou ik me niet druk om maken.

Als je baas betaalt (dat is bij ons dus ook altijd zo geweest), dan zou ik het zeker meenemen. Vooral iin het begin zal het vast fijn zijn om je eigen spulletjes te hebben. Wegdoen en opnieuw kopen kan ook hier in de VS nog.

Oh ja, en ik zag het een paar voorbij komen, maar als jouw partner voor zijn werk naar de VS gaat, en jij wilt mee, dan -moet- je getrouwd zijn. Anders kom jij niet aanmerking voor een visum (je kinderen wel, mits je man op hun geboortecertificaat staat).
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Natasja L.
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Natasja L. »

Als je 3 tot 5 jaar gaat, vind ik het wel de moeite om je meubels mee te nemen. Wij zitten voor 3 jaar in Amerika en wij hebben onze spullen ook meegenomen. Het is toch een vertrouwd gevoel om je eigen spullen om je heen te hebben. Aan de muren hangen foto's die in Nederland ook aan de muur hingen. Zo voelde ons huurhuis, toch al snel als 'thuis' aan. Even die persoonlijke touch. Er werd in een eerdere reactie aangegeven dat de eetkamertafel waarschijnlijk niet zal passen, maar daar hebben wij geen problemen mee gehad. Onze diningroom is lekker groot en heb nu nog meer ruimte dan in Nederland. Het ligt er dus maar helemaal aan wat voor soort huis je gaat/mag huren. Alles wordt inderdaad goed ingepakt. Zelfs voor onze (kostbare) grote vazen werden speciale kratten gemaakt en zijn zonder problemen aangekomen. Zelfs alle kerstballen waren heel. Het was soms grappig met uitpakken, want dan zat er één dingetje in wel 5 lagen papier. Wij hebben zeer goede ervaringen met KHZ. Het enige wat we hadden, is dat onze kast door de droogte en temperatuursverschillen is gaan 'werken'. We hebben een antieke kast.

Als je besluit niets mee te nemen, dan moet je niet alleen meubels aanschaffen, maar ook bestek, glazen, kopjes, kookgerei etc. Ga maar na, wat je in je keukenkastje hebt staan. Dat is best veel, hoor. Dat moet je dan allemaal aanschaffen. Denk er wel aan dat als je je eigen bed meeneemt, dat je dan genoeg dekbedovertrekken en hoeslakens bij je hebt. De maten van bedden zijn hier anders dan in Nederland. Ook heb ik mijn stofzuiger en strijkijzer meegenomen. In Amerika een converter gekocht en het werkt prima! Hier hebben ze van die rare stofzuigers. Die converter kan ik in Nederland ook weer gebruiken. Wij hebben hier wat apparaten aangeschaft, zoals de crockpot en blender. Zo is het geen weggegooid geld. TV, lampen etc. hebben we hier aangeschaft, evenals de sneeuwschep :wink:! Met ons Nederlands formaatje was het met een halve meter sneeuw best doorbikkelen. Maar dat ligt er ook weer aan waar jullie komen te wonen. De BBQ moet je in Amerika kopen. Het merk Weber is hier aanzienlijk goedkoper dan in Nederland. We hebben zelfs spullen en kleding meegenomen waar we in Nederland niets meer mee deden. Hier houden ze namelijk wel van een 'garage sale'. We hebben lekker opgeruimd en er nog een leuk zakcentje aan over gehouden. Als me nog iets te binnen schiet, dan zal ik het zeker hier plaatsen. Succes met het nemen van de beslissing!
Als expats woonachtig in Amerika

http://ourlifeoverseas.blogspot.com/
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Natasja L. schreef: Als je besluit niets mee te nemen, dan moet je niet alleen meubels aanschaffen, maar ook bestek, glazen, kopjes, kookgerei etc. Ga maar na, wat je in je keukenkastje hebt staan. Dat is best veel, hoor. Dat moet je dan allemaal aanschaffen. Denk er wel aan dat als je je eigen bed meeneemt, dat je dan genoeg dekbedovertrekken en hoeslakens bij je hebt. De maten van
Maar toch. Je geeft EUR 10k uit om spullen heen- en weer terug te verschepen die vermoedelijk minder waarde hebben dan dat. En die actie heeft ook een flinke CO2 footprint die helemaal niet nodig is.

Als je eigen spullen opslaat en dat geld daar uitgeeft aan nieuwe spullen dan heeft het ook een hoop voordelen. Je eigen spullen worden niet gebruikt en slijten dus ook niet. Als je ze meeneemt wel. Ook raak je snel bekend met je nieuwe omgeving als je moet gaat winkelen met een doel: meubels en inventaris. Je kunt in het begin ook makkelijker switchen van huurwoning als het niet bevalt zonder dat je telkens heel veel spullen moet verhuizen. En de meeste kleine, persoonlijke dingen die je echt mee wilt nemen krijg je wel in extra koffers die je zelf mee kunt nemen bij het vliegen. Natuurlijk betaal je ook wat voor (extra koffer, waarschijnlijk extra gewicht), maar het valt in het niet bij de kosten van een zeecontainer volgestopt met meubels die je _twee_ keer moet betalen! En tot slot is er ook nog het risico dat je container nooit aankomt. De kans is klein, maar het gebeurt echt. Zo'n 10.000 containers per jaar verdwijnen in zee tijdens stormen e.d.

Stofzuigers en strijkijzers meenemen lijkt me sowieso teveel van het goede. Dan moet je dus 240v/50hz gaan regelen voor ruim 2 kilowatt. Dat is geen eenvoudige omvormer meer maar een flink apparaat. Een beetje sinusomvormer voor zo'n vermogen (en dat heb je wel nodig als je je stofzuigermotor goed wilt laten draaien) kost ook aardig wat. Natuurlijk, alles kan. Maar je kunt ook een nieuwe stofzuiger kopen. Dat is denk ik een stuk goedkoper. En die kun je dan gewoon in elk stopcontact steken, is ook wel zo praktisch en je hebt meteen een mooi nieuw apparaat.

Kijk, je moet als je daar gaat wonen een hoop dingen regelen. Wat meubels en apparaten kopen lijkt me dan echt het minst grote probleem. En ook wel leuk, want tegen de tijd dat je weggaat kun je er weer anderen blij mee maken. Of je houdt een leuke garage sale.

Roel.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Roel, onze lederen zetels alleen al hadden bijna de nieuwwaarde van het verzenden van de container (en ze waren nog geen 2 jaar oud). Het is dus heel persoonlijk hoor, wat iemand inboedel kost. Tel daar nog al ons zilverwerk bij, een paar duizend euro aan kristal, ... En ja, ik hou heel veel van die dingen en ben blij dat ik ze verhuisd heb. En hadden we maar voor 3 jaar gegaan, dan had ik dat ook gedaan. Want uiteindelijk weet je nooit helemaal zeker of je echt maar 3 jaar ginder blijft. Ik heb ooit meer dan 1 collega weten vertrekken 'voor 2-3 jaar', maar uiteindelijk beviel het hun ginder zo goed, dat ze voor de green card gegaan zijn en gebleven zijn.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Inderdaad, schepen met containers kunnen vergaan, of zoals met een vriendin van mij die van Ramstein naar Oklahoma ging, in de haven van New Orleans aankomen, en dan met orkaan Katrina "vergaan". Maar een opslagplaats kan ook afbranden, of waterschade oplopen. Spullen kunnen, ook in opslag, kwijtraken (dat is een vriendin van mij van de zomer overkomen - twee containers gewoon foetsie). Ik bedoel, er kan altijd vanalles misgaan. Wat je ook doet.

Persoonlijk lijkt mij de stress van verhuizen zo groot, dat ik niet de stress van "ik moet bedden en dekbedhoezen en kopjes en bestek kopen" erbij zou willen hebben. Helemaal niet als het verschepen gratis zou gebeuren.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Natasja L.
Amerika-ontdekker
Contacteer:

roelb schreef:1. Maar toch. Je geeft EUR 10k uit om spullen heen- en weer terug te verschepen die vermoedelijk minder waarde hebben dan dat. En die actie heeft ook een flinke CO2 footprint die helemaal niet nodig is.

2. Je kunt in het begin ook makkelijker switchen van huurwoning als het niet bevalt zonder dat je telkens heel veel spullen moet verhuizen.

3. Ook raak je snel bekend met je nieuwe omgeving als je moet gaat winkelen met een doel: meubels en inventaris. Kijk, je moet als je daar gaat wonen een hoop dingen regelen.

Roel.
1. Onze spullen waren meer waard dan de kosten van het verschepen. Ik had begrepen dat het verschepen van de spullen werden vergoed door het bedrijf. Dat was bij ons ook het geval, dus waarom dan niet meenemen? Het heeft ons niets gekost. Ik ben nu eenmaal niet zo van de Ikea en de meubelen van bijvoorbeeld Restoration Hardware (die ik wel mooi vind) zijn best aan de prijs. Ik zou daar geen geld aan uitgeven, als ik thuis (achtergebleven in Nederland) ook al mooie meubelen zou hebben staan. Voor ons was er geen enkel twijfel...alles is meegegaan. Wij waren bewust van het risico dat er iets mis zou kunnen gaan met de container, maar waren hiervoor verzekerd. Oké, het is niet leuk om je spullen kwijt te raken, maar financiëel zou het opgelost worden.

2. Gelukkig hadden wij een bezichtigingsreis voorafgaande aan ons vertrek en hebben gelijk een huurhuis naar onze zin gevonden. Het tussendoor switchen van huurhuizen zou mijn voorkeur niet hebben. Ook al heb je niet zo veel meubels zoals jij beschrijft, je moet toch kosten maken om te verhuizen. Lijkt me ook geen ideale situatie. Daarbij komt nog dat je vaak vast zit aan een contract. Wij hebben echter een diplomatenclausule in het contract. Wij kunnen de huur ten allen tijden opzeggen, maar de verhuurder kan ons er niet uit zetten. Niet elke verhuurder gaat daarmee akkoord. Ik heb daarom mijn huiswerk in Nederland al gedaan voor wat betreft het soort huurhuis, het vinden van een huis binnen het budget wat wij kregen, duur van het huren en de locatie.

3. Wij waren snel bekend met de omgeving, daar hadden wij de 'must om te kopen' niet voor nodig. Ik geef alleen maar aan, hoe wij het ervaren hebben en wat ik fijn/handig vond. Iemand anders kan daar iets mee doen of niet. Laat ik zeggen dat ik er geen moment spijt van heb gehad, dat we alles hebben meegenomen.

roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

DixieChick schreef: Persoonlijk lijkt mij de stress van verhuizen zo groot, dat ik niet de stress van "ik moet bedden en dekbedhoezen en kopjes en bestek kopen" erbij zou willen hebben. Helemaal niet als het verschepen gratis zou gebeuren.
Gratis? Niets is gratis. Dat een werkgever alle kosten vergoed lijkt me helder. Maar of dat nu de kosten zijn van verschepen is of de aanschaf van nieuwe spullen dat is eender. Voor de werkgever maakt het iig niets uit, ook belastingtechnisch niet.

Ik heb het al eerder genoemd, maar houd ook rekening met het financiele risico bij faillissement van de werkgever of ontslag. Dat laatste kun je nog afdekken in een overeenkomst, maar het eerste niet. En dan zit je dus zelf met de kosten van verschepen. Maar er is ook altijd de mogelijkheid dat je na een half jaar al weer terug moet. Omdat plannen van bedrijven veranderen, of dat je zelf tegen problemen aanloopt. Plus met allerlei praktische bezwaren: bijvoorbeeld het feit dat eigenlijk alle elektronica niet zoveel zin heeft om mee te nemen, dat beddengoed voor europese bedden niet te krijgen is, dat simpele dingen als lampen geen zin hebben, etc.

Het risico van verlies op zee zou ik ook niet helemaal bagetaliseren. Het gebeurt iig vaker dan dat er een opslagruimte afbrand.

Je kunt natuurlijk ook voor een middenweg kiezen. Een krat per zeevracht met spullen, maar geen meubels. Het ligt er ook aan wat je met je woning hier doet. Als die eigendom is dan is het wellicht verstandig om niet voor verkoop maar voor tijdelijke verhuur te kiezen, wellicht zelfs binnen het eigen netwerk. En dan zou je ook kunnen overwegen om gemeubileerd te verhuren. Of te kiezen voor opslag in de eigen woning.

Roel.
Natasja L.
Amerika-ontdekker
Contacteer:

roelb schreef:Ik heb het al eerder genoemd, maar houd ook rekening met het financiele risico bij faillissement van de werkgever of ontslag. Dat laatste kun je nog afdekken in een overeenkomst, maar het eerste niet. En dan zit je dus zelf met de kosten van verschepen. Maar er is ook altijd de mogelijkheid dat je na een half jaar al weer terug moet. Omdat plannen van bedrijven veranderen, of dat je zelf tegen problemen aanloopt. Plus met allerlei praktische bezwaren: bijvoorbeeld het feit dat eigenlijk alle elektronica niet zoveel zin heeft om mee te nemen, dat beddengoed voor europese bedden niet te krijgen is, dat simpele dingen als lampen geen zin hebben, etc.

Het risico van verlies op zee zou ik ook niet helemaal bagetaliseren. Het gebeurt iig vaker dan dat er een opslagruimte afbrand.
Roel.
Het ligt er helemaal aan wie je werkgever is. Een faillissement zal bij ons niet voorkomen en ook de kans op ontslag is nihil. Wij zullen dus nooit de kosten van het verschepen hoeven te betalen. Dat is ons voordeel. Daarom was destijds de beslissing snel gemaakt. De enige extra kosten die wij kunnen krijgen is als we 2 auto's ipv 1 mee terug willen nemen :D . Dat je container op de bodem van de oceaan kan belanden of dat je waterschade kan krijgen, dat risico zit er inderdaad in. Maar wie niet waagt, die niet wint. Bij de overige collega's die hier zitten is het ook allemaal goed gegaan. Dus naast de 'horrorverhalen' zijn er ook positieve verhalen. Laten we nu niet iedereen gaan afschrikken. Ik begrijp uit jouw reacties dat je een tegenstander bent van spullen verschepen, maar je moet ook begrijpen dat er mensen zijn die er geen bezwaar tegen hebben. Maar daarintegen is het altijd goed om mensen te attenderen op de risico's.

Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

roelb schreef:Als je eigen spullen opslaat en dat geld daar uitgeeft aan nieuwe spullen dan heeft het ook een hoop voordelen. Je eigen spullen worden niet gebruikt en slijten dus ook niet. Als je ze meeneemt wel.
Als je thuis blijft slijten ze ook.
roelb schreef:Ook raak je snel bekend met je nieuwe omgeving als je moet gaat winkelen met een doel: meubels en inventaris.
Afhankelijk van waar je terecht komt kan het echter erg moeilijk zijn om een meubelwinkel te vinden die iets heeft in jouw smaak, en dat kan dan weer frustrerend werken. Je nieuwe omgeving leer je toch wel kennen, ook als je op zoek gaat naar een supermarkt, of een delicatessenwinkeltje - en dan zonder de frustratie van "ik moet nu meubels hebben".
roelb schreef:Wat meubels en apparaten kopen lijkt me dan echt het minst grote probleem.
Als je je eigen meubels meeneemt heb je al helemaal geen probleem, én - zoals al door meerderen, inclusief mijzelf, aangehaald - je zit meteen in een enigszins vertrouwde omgeving omdat je eigen spullen er staan. Ja, je kunt ook schilderijtjes en foto's meenemen, maar het is ook lekker om in je nieuwe, onbekende omgeving in je nieuwe, onbekende huis op je eigen comfortabele bank neer te kunnen ploffen.
roelb schreef:En ook wel leuk, want tegen de tijd dat je weggaat kun je er weer anderen blij mee maken. Of je houdt een leuke garage sale.
Hmmm, en dan krijg je drie tientjes terug voor de kast die je voor $600 hebt gekocht, en $5 voor die eetkamerstoel die $80 kostte, en $10 voor de tafel die $300 kostte, of je komt het aan de straatstenen niet kwijt (zoals zo vaak gebeurt bij een garage sale, want niet iedereen wil tweedehands meubels hebben) en moet je ze uiteindelijk weggeven. Die anderen zijn dan wel blij, maar jij bent het geld kwijt.
Natasja L. schreef:Het was soms grappig met uitpakken, want dan zat er één dingetje in wel 5 lagen papier. Wij hebben zeer goede ervaringen met KHZ.
Wij hebben ook KHZ gebruikt, en waren ontzettend tevreden - er was werkelijk helemaal niets kapot of beschadigd. De Amerikaanse verhuizers waren onder de indruk van hoe alles was ingepakt.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

roelb schreef: Kijk, je moet als je daar gaat wonen een hoop dingen regelen. Wat meubels en apparaten kopen lijkt me dan echt het minst grote probleem.
Net omdat je zoveel moet regelen tijdens die eerste periode, is het daarbovenop ook nog eens moeten gaan shoppen voor meubels er net wel teveel aan!
Je moet door de adminstratieve mallemolen, ergens geraken duurt vaak wat langer omdat je de juiste weg nog niet kent, of nog niet weet waar de goede parkeerplekjes zijn. Je moet nog uitzoeken welke winkels die dingen verkopen die jij wilt qua voeding, al die verpakkingen lezen om te kijken wat het nou juist is. De eerste weken was gewoon de dagelijkse boodschappen doen iets wat ik niet snel even deed, vaak zat ik 1 tot 2 uur in de winkel voor ik alles had wat ik kon gebruiken!
En als ik de uuuuren optel die bij besteedt hebben aan het bezoeken van meubelzaken, en hoe ver we gereden zijn, terwijl we enkel nog een eetkamertafel zochten en een zetel met wat bijzettafeltjes... Maar als ik duizenden dollars uitgeef, dan wil ik dat wel doen aan iets dat echt mijn smaak is. Tenslotte moet ik er in wonen, en ik vind mijn huis maar gezellig als ik de spullen die er staan mooi vind.
Wij hebben onze container zelf moeten betalen, maar ik heb er nog geen moment spijt van gehad! Integendeel, ik denk dat, als ik het nu opnieuw moest doen, wetende wat ik nu weet, dat ik de 40 foot had genomen ipv de 20 foot en een aantal meubelstukken niet had verkocht maar mee had gebracht.
Elke
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Dento schreef:
roelb schreef:En ook wel leuk, want tegen de tijd dat je weggaat kun je er weer anderen blij mee maken. Of je houdt een leuke garage sale.
Hmmm, en dan krijg je drie tientjes terug voor de kast die je voor $600 hebt gekocht, en $5 voor die eetkamerstoel die $80 kostte, en $10 voor de tafel die $300 kostte, of je komt het aan de straatstenen niet kwijt (zoals zo vaak gebeurt bij een garage sale, want niet iedereen wil tweedehands meubels hebben) en moet je ze uiteindelijk weggeven. Die anderen zijn dan wel blij, maar jij bent het geld kwijt.
Of je dat geld (wat je werkgever je onbelast mag vergoeden!) nu kwijt bent aan twee keer verschepen of dat je er anderen na een paar jaar blij mee maakt? Dan kies ik toch liever voor het tweede. Of wellicht komt er wel iemand van hetzelfde bedrijf die de functie overneemt en in dezelfde woning kan trekken. Je weet het niet.

Maar goed, ieder z'n ding. Ik vind het echt totaal onzinnig om voor zo'n korte periode een container over de oceaan te verschepen met meubels die vermoedelijk minder waarde hebben dan de kosten van het verschepen. Overigens waarde is natuurlijk niet gelijk aan de aanschafprijs. De waarde van meubels is over het algemeen niet zo hoog. Daarnaast denk ik ook nog aan de extra CO2 footprint die je met verschepen achterlaat.

En dan tot slot, voor drie jaar heeft Ikea ook prima meubels, kun je in een middagje regelen, zelfs online. Dus tijd hoeft geen bezwaar te zijn.

Roel.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

roelb schreef:En dan tot slot, voor drie jaar heeft Ikea ook prima meubels, kun je in een middagje regelen, zelfs online. Dus tijd hoeft geen bezwaar te zijn.
Je weet dat er in heel de VS maar 37 IKEA's zijn, dat de afstand tot een IKEA daardoor veel te ver kan zijn, en dat de bezorgkosten bij online bestellen dermate hoog op kunnen lopen dat het een beetje "cost prohibitive" wordt? :wink:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Ik weet dat er (nog) weinig zijn maar dat je ook kunt laten leveren. Dat de bezorgkosten hoog waren wist ik idd niet.

Roel.
Laatst gewijzigd door Rob op 20 jan 2011, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Zie bij de "AllesAmerika.com Mededelingen" a.u.b. "Het quoten (citeren) van andere berichten".
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Wij hebben ook onze spullen mee genomen en het heeft zeker bij gedragen tot het hier sneller "thuis" voelen.
Voor mijn gevoel werd ons nieuwe huis pas "ons" huis toen de container met spulletjes kwam.
Sommige mensen zullen dat minder hebben met "spullen" maar voor mijn was dat wel een fijn gevoel.

Bij ons ook alles heel over gekomen. Wel waren hadden twee antieke kasten een soort van wit uitgebeten.
Maar nadat ze weer in de was stonden kwam dat allemaal weer goed.
Wij zouden hier voor 5 jaar heen gaan en zitten er nu al 6 jaar en wellicht ook nog wel langer als het even meezit.
Dus ben echt wel blij dat we onze spulletjes hebben.

Wat ik wel gezien heb hier bij vrienden is dat de verhuizers in Amerika wel anders te werk gaan.
En dat meubelen minder worden ingepakt dan vanuit NL. Met sommige wat minder gevolgen bij aankomst in NL.
Dat zou je eigenlijk ook in gedachte moeten houden met spullen meenemen.

Verder heb ik ook van een vriendin vernomen die deze zomer terug naar NL is gegaan, dat de spullen die zij
nog in opslag hadden er ook niet beter van geworden waren. Zo had de droger die ze hadden opgeslagen
het binnen 1 week begeven en hadden ze apparatuur die eigenlijk na 5 jaar hier, ook niet echt meer
voldeed aan hun eisen. Bijv. oud koffie zet apparaat en zo. Het is moeilijk in te schatten wat je over 3 -5 jaar nog gaat gebruiken natuurlijk en of het waard is om op te slaan.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

roelb schreef:2. Je kunt in het begin ook makkelijker switchen van huurwoning als het niet bevalt zonder dat je telkens heel veel spullen moet verhuizen.

Roel.
Nog even afgezien van al het andere, Iris verhuist naar Columbia, Maryland of omgeving en gemeubileerde huurhuizen zijn in dit gebied ontzettend duur, bovendien is er niet veel keuze in.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
John V
Amerikafan

Bericht door John V »

Als de verplaatsing door de werkgever wordt betaald dan is dit natuurlijk een 'no brainer'. Spullen gewoon meenemen. Mooi meubilair is, als je het al kunt vinden, erg prijzig. En voor wat betreft de CO2 foorpint. Tjsa……....die gaat zo wie zo enorm toenemen als je in de VS woont. Auto’s verbruiken meer, je gebruikt de auto vaker en voor grotere afstanden, je gaat meer elektriciteit en/of gas gebruiken omdat hier de huizen in vergelijking tot Nederland slechter zijn geïsoleerd. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Wij hebben destijds de meubels meegenomen. Zoals al eerder aangegeven zijn de eerste maanden in je nieuwe woonomgeving erg hectisch. Het is dan juist extra fijn als je snel een vertrouwde omgeving om je heen hebt gecreëerd. Dat geeft rust. Ik was versteld hoe snel het huurhuis als ‘eigen’ voelde zodra onze spullen er in stonden. Dat ‘eigen’ maken hoeft natuurlijk niet met alleen maar je eigen spulletjes. Maar alles nieuw, vooral als het van Ikea is, heeft ook niet echt veel sfeer. Begrijp me niet verkeerd. Ook wij hebben wat aanvullende spullen bij de Ikea gekocht (wij hebben gelukkig twee filialen in de regio). Maar we hebben het wel zo gedaan dat het goed samen gaat met de rest van het meubilair en niet overheerst.
Tot slot nog even over elektrische apparatuur. Als ik van één ding spijt heb, dan is het wel dat ik niet meer elektrische apparatuur heb meegnomen. De meeste elektrische apparaten werken tegenwoordig op zowel 50 als 60Hz. Met een omvormer werken die spullen hier prima. Indien op het apparaat alleen 50Hz wordt vermeld dan kan het in sommige gevallen hier toch werken. Denk hierbij b.v. aan apparaten met verwarmingselementen, geluidsapparatuur etc.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer