Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

baby geboren in USA, kan die na einde relatie mee naar NL?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
donut

Re: baby geboren in USA, kan die na einde relatie mee naar N

Bericht door donut »

Hmm volgens haar was het de meest voorkomende manier van aan je GC komen d.m.v. huwelijk (in haar praktijk) voor mensen uit landen met visa waiver.
Een NL vriend van me heeft het ook zo gedaan. Licht er wellicht ook aan uit welk land je komt.
De vrouw die ons destijds hielp in Philadelphia met al het papierwerk, zei ook dat een k1 niet nodig is als je uit een 'goed' land komt. Scheelt een hoop tijd. Dus ja, als dat soort experts het ook al zeggen. Misschien zijn ze gewoon makkelijker in PA 8)

Sorry :offtopic:
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Over de expertise van immigration lawyers valt ook nog een aardige discussie te houden, maar ik denk dat er weinig bedrijven zijn die eerst alle mogelijke grootste risico's van hun service/product opnoemen bij potentiële klanten;) ( sorry, :offtopic: inderdaad )
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Snap het ook niet helemaal. Al zou je een green card krijgen op basis van het huwelijk, moet je dacht ik minimaal voor 3 jaar getrouwd zijn wil je na een scheiding je green card houden. Dus de verblijfs vergunning die je nu hebt levert je dan toch geen blijvende green card op.
donut

Bericht door donut »

Oscar die vrouw van het papierwerk was van het US immigratiekantoor zelf.

Staceybeesie 2 jaar GC o.b.v huwelijk. Ga je scheiden binnen die 2 jaar dan moet je terug. Conditional GC. Ik heb de mijne nu ruim een jaar en volgend jaar dus de verlenging aanvragen voor een onconditional. Ik geloof na 3 jaar huwelijk mag je staatsburgerschap aanvragen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik denk dat ik niet goed weet wat de topicstarter nu eigenlijk wil. Vandaar even mijn samenvatting en mogelijke denkpistes, in de hoop dat Thongpoon dan even duidelijkheid kan scheppen...

1) Thongpoon gaat gewoon zonder visum maar op het Visa Waiver Program naar Amerika
2) daar toegekomen beslissen zij binnen de 90 dagen om te trouwen (en starten ze de green card procedure op)
3) ondertussen zijn er "complicaties", en wil Thongpoon naar Nederland gaan na de geboorte van haar kind

Je spreekt over "na einde relatie". Dus het huwelijk gaat verbroken worden?
Dan heb je een serieus probleem: je baby mag niet mee naar Nederland zonder de vader zijn toestemming.
Meer nog: jij bent nog geen twee jaar gehuwd met de vader, dus jij hebt bij een echtscheiding geen geldig visum of green card om in het land te blijven...

Dus ik herhaal mijn vraag: hoeveel weken ben je zwanger? Zit er nog een mogelijkheid in dat je buiten Amerika kan gaan bevallen? (en heb jij een verzekering die de kosten van bevalling in Amerika of eender welk buitenland dekt???)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
lelie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door lelie »

Als je nog mag vliegen, zou ik echt z.s.m. terug naar Nederland gaan.
robertm
Amerika-ontdekker

Bericht door robertm »

Of ga naar Canada!!!
2007-2009 California
2009-2011 Nederland
2011 Misschien wel weer California via DV2011
aatje1
Amerika-ontdekker

Bericht door aatje1 »

Heeft het kind automatisch de Amerikaanse nationaliteit? Naar mijn weten hebben kinderen met een Nederlandse ouder (hier de moeder en het is zeker dat het de moeder is) recht op de Nederlandse nationaliteit. Dus die zou het ook kunnen hebben.
Overigens is het meenemen van het kind niet afhankelijk van de nationaliteit van het kind.
Als ik me goed herinner uit het Haags Kinderontvoeringsverdrag gaat het erom waar het kind geleefd heeft, een leven opgebouwd heeft. Daar kan je nu nog niet echt van spreken. Maar aangezien beide ouders nu in Amerika wonen, neem ik aan dat de rechter zal zeggen dat het kind in Amerika moet blijven. Tenzij de vader natuurlijk toestemming geeft om het mee te nemen naar Nederland. Doet hij dat niet, dan zou ik niet naar Nederland gaan. De vader kan dan (mits hij het erkend heeft en alles geregeld is) aangifte doen wegens kinderontvoering.
Maar, wat ik nu bedenk, ik weet niet hoe het zit als dingen als erkenning en gezag niet geheel geregeld zijn. Misschien even Nederlandse ambassade contacten. Alhoewel die ook niet altijd heel behulpzaam zijn. Een advocaat is misschien ook nog een idee.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Er zijn hier nu al twee pagina's met dezelfde adviesen vol gekletst terwijl de topicstarter maar 2 berichtjes geplaatst heeft. Verder verduidelijkt ze haar situatie helemaal niet (terwijl daar meerdere keren om gevraagd wordt) en heeft ze nog geen enkele keer geantwoord waarom ze niet terug naar NL gaat......

Ik zou even ophouden met posten hier en kijken of Thongpoon nog een beetje uitleg komt geven.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ja dat gebeurt wel erg vaak hier soms.

Mensen "gooien wat neer" vervolgens doen alle forummers hun best om die persoon te helpen en advies te geven en dan hoor je nooit meer iets. Geen antwoord op wedervragen, geen bedankje, niets over de afloop...

Beetje jammer vind ik. Ik krijg er een beetje een "stank voor dank gevoel" van en ik help niet eens zoveel omdat ik zelf nog te weinig weet. Kun je nagaan voor diegenen die dat wel doen..
aatje1
Amerika-ontdekker

Bericht door aatje1 »

Misschien is Thongpoon zo ontroerd door de vele antwoorden en informatie die ze krijgt, dat ze er geen woorden voor heeft. Of ze ligt een kind te baren. Of het verhaal komt uit een dikke duim. :wink:

Als je een bedankje verwacht, moet je denk niet op een forum schrijven.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Katja schreef:Weet niet of het in Amerika net zo werkt maar als je in Nederland als moeder aangifte doet en de vader daarbuiten houdt dan heeft hij geen zeggenschap over het kind.
Ook als je getrouwd bent? Hier niet, de vader heeft hier net zoveel rechten, als de moeder, als ze getrouwd zijn.
aatje1 schreef:Maar, wat ik nu bedenk, ik weet niet hoe het zit als dingen als erkenning en gezag niet geheel geregeld zijn. Misschien even Nederlandse ambassade contacten. Alhoewel die ook niet altijd heel behulpzaam zijn. Een advocaat is misschien ook nog een idee.
Hoe bedoel je dat? Erkenning en gezag zijn automatisch, als de ouders getrouwd zijn. De vader en moeder hebben dan gelijke rechten, tenzij er duidelijke mishandeling van het kind is aan een van beider kanten.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Ik weet wel gedeeltelijk hoe het zit, maar het heeft weinig zin om te reageren als topic startster spoorloos is.
Tenzij jullie het nu allemaal willen weten natuurlijk :wink: .

Wat ik in elk geval kan zeggen is dat het slim is om het huwelijk in Nederland in te laten schrijven en ook meteen het huwelijk in Nederland te laten ontbinden voor de man dit in Amerika gaat doen. Vraagstelster moet dan ook zo snel mogelijk weer in Nederland gaan wonen voor ze gaat bevallen. Het kind wordt dan geboren terwijl de scheiding nog loopt, is op Nederlands grondgebied en zal dus verder aan Nederlands recht gebonden zijn ivm vragen als ouderlijk gezag, vaste woon- en verblijfplaats en alimentatie.

Bevalt vraagstelster in de US en vraagt ze in Nederland de scheiding aan, dan zal Nederland de scheiding uitspreken naar Nederlands recht, maar geen jurisdictie (beslissingsbevoegdheid) aannemen mbt het kind. Dit moet dan alsnog in een Amerikaanse rechtbank geregeld worden. (Artikel 4;3b)

Vraagt man van vraagstelster de scheiding aan in de US nog voor vraagstelster is bevallen dan zal zij zich ook moeten houden aan Amerikaans recht, ondanks dat ze naar Nederland is vertrokken. Soms zijn er mogelijkheden om een annulment van het huwelijk aan te vragen. Het hangt van de staat af of die mogelijkheden er zijn en op welke grond annulment dan zou gelden.

Bevalt vraagstelster in de US en gaat ze daar de scheiding aanvragen, dan zijn er vele scenario's mogelijk, waarvan er eentje is dat zij terug moet naar Nederland (ivm geen verblijfsvergunning) en dat het kind in de US blijft en de vader alle rechten krijgt. De rechter die in de US als eerste uitspraken doet over ouderlijk gezag houdt voor altijd de jurisdictie en de eerste bevoegdheid om zaken mbt het kind te behandelen. Zie hiervoor: de Uniform Child Custody Jurisdiction Enforcement Act. Deze is door bijna alle staten in de US geïmplementeerd in hun eigen Family Code en bepaalt datgene wat ik hierboven al schreef.

En nu maar hopen dat vraagstelster geen tijd had om te reageren omdat ze haar koffers aan het pakken was...
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

Petra/VS schreef:
Katja schreef:Weet niet of het in Amerika net zo werkt maar als je in Nederland als moeder aangifte doet en de vader daarbuiten houdt dan heeft hij geen zeggenschap over het kind.
Ook als je getrouwd bent? Hier niet, de vader heeft hier net zoveel rechten, als de moeder, als ze getrouwd zijn.
Nee, niet meer als je getrouwd bent. Ik heb in het openingsbericht gelezen dat het om haar vriend ging maar heb het zinnetje erachter gemist dat ze daar inmiddels mee getrouwd was.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Topicstarter is 1 oktober voor de laatste keer op het forum ingelogd...

@Houstonwehaveproblem: bedankt voor deze interessante toelichting! Het blijkt wel dat het een best ingewikkelde (en zeer gevoelige) materie is.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
aatje1
Amerika-ontdekker

Bericht door aatje1 »

Ik had ook alleen gelezen over haar vriend, dus ging er vanuit dat ze niet getrouwd was. Als ze getrouwd is dan is gezag en erkenning natuurlijk automatisch geregeld.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer