Ik weet wel gedeeltelijk hoe het zit, maar het heeft weinig zin om te reageren als topic startster spoorloos is.
Tenzij jullie het nu allemaal willen weten natuurlijk

.
Wat ik in elk geval kan zeggen is dat het slim is om het huwelijk in Nederland in te laten schrijven en ook meteen het huwelijk in Nederland te laten ontbinden voor de man dit in Amerika gaat doen. Vraagstelster moet dan ook zo snel mogelijk weer in Nederland gaan wonen voor ze gaat bevallen. Het kind wordt dan geboren terwijl de scheiding nog loopt, is op Nederlands grondgebied en zal dus verder aan Nederlands recht gebonden zijn ivm vragen als ouderlijk gezag, vaste woon- en verblijfplaats en alimentatie.
Bevalt vraagstelster in de US en vraagt ze in Nederland de scheiding aan, dan zal Nederland de scheiding uitspreken naar Nederlands recht, maar geen jurisdictie (beslissingsbevoegdheid) aannemen mbt het kind. Dit moet dan alsnog in een Amerikaanse rechtbank geregeld worden.
(Artikel 4;3b)
Vraagt man van vraagstelster de scheiding aan in de US nog voor vraagstelster is bevallen dan zal zij zich ook moeten houden aan Amerikaans recht, ondanks dat ze naar Nederland is vertrokken. Soms zijn er mogelijkheden om een annulment van het huwelijk aan te vragen. Het hangt van de staat af of die mogelijkheden er zijn en op welke grond annulment dan zou gelden.
Bevalt vraagstelster in de US en gaat ze daar de scheiding aanvragen, dan zijn er vele scenario's mogelijk, waarvan er eentje is dat zij terug moet naar Nederland (ivm geen verblijfsvergunning) en dat het kind in de US blijft en de vader alle rechten krijgt. De rechter die in de US als eerste uitspraken doet over ouderlijk gezag houdt voor altijd de jurisdictie en de eerste bevoegdheid om zaken mbt het kind te behandelen. Zie hiervoor: de
Uniform Child Custody Jurisdiction Enforcement Act. Deze is door bijna alle staten in de US geïmplementeerd in hun eigen Family Code en bepaalt datgene wat ik hierboven al schreef.
En nu maar hopen dat vraagstelster geen tijd had om te reageren omdat ze haar koffers aan het pakken was...