Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Credit history

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Vol
Amerikafan

Re: Credit history

Bericht door Vol »

Je kunt wel een rekening openen zonder SSN maar dat zal je creditscore niet helpen daar deze gekopppeld is aan je SSN. Je zult (hoogstwaarschijnlijk) ook geen cc aan kunnen vragen zonder ssn.

Ik zou het volgende doen:
Bij je gc activatie een rekening openen. Hier voldoende geld opzetten ($7500 oid)
Vervolgens de situatie uitleggen bij de bank en alvast de aanvraagformulieren voor de cc meenemen.
Als je je ssn hebt 2 kaarten aanvragen. Ik heb goede ervaringen met de secured cards van Bank of America en Citi Group.

De bank of america kaart heeft een limiet van $1500 dus dat zal je er bij het openen op moeten storten.
Bij Citi kan je zelf de limiet bepalen. Het grote voordeel van de Citi kaart is dat je inleg in een deposito (CD) komt en je er nog een stevige rente over krijgt ook.
Beide kaarten worden na 1 jaar braaf betalen 'normale' kaarten. Al moest ik er bij BAC wel om vragen....

De meeste zaken kan je dan vanuit NL regelen en je gebruikt je checking account om de deposits mee te betalen en de maandelijkse aflossing. Je moet er wel activiteit op hebben om gerapporteerd te worden dus koop maandelijks wat pakjes kauwgom online :) Je zult alleen wel een adres in de US moeten hebben om de kaarten etc naar toe te laten sturen dus let daar even op.

Door 2 kaarten te nemen begin je direct met het bouwen aan een score en een history omdat je 2 creditlijnen hebt. Met 1 kaart bouw je vooral een score op. Je bent nu wellicht nog niet geinteresseerd in de grotere zaken als hypotheek en autolening etc maar dat kan over 1 tot 2 jaar anders zijn en dan helpt het enorm als je nu al begint met het opbouwen van meerdere lijnen. (al werd mij gezegd dat je er tegenwoordig 3 nodig hebt)
shivo
Amerikafan

Bericht door shivo »

Voor een hypotheek is mij ook gezegd dat ik er drie creditlijnen nodig zijn. Ik ben al een aantal jaar in de VS en heb er verder nooit echt acht op geslagen, en eigenlijk is dat nu heel erg jammer nu ik in de gelegenheid ben om een huis te kopen maar geen hypotheek kan krijgen wegens gebrek aan credit history.
bart1
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door bart1 »

Zit midden in proces van een hypotheek en moet zeggen dat het af en toe behoorlijk frustrerend is!
Het lijkt wel of de US van gratis credit helemaal omgeslagen is naar geen mortgage meer.

2 creditlijnen zijn tegenwoordig het minimum.
3 creditlijnen is beter voor een hypotheek.

maar creditscore is maar 1 onderdeel. Al even belangrijk is dat je 1 jaar werkt en dan liefst nog in dezelfde industrie als je vorig werk.
Niet evident voor iemand die de grote sprong waagt over de plas!

Bart1
Bezoek onze blog: http://www.bloggen.be/ineke_en_bart/" onclick="window.open(this.href);return false;
jaja5
Amerikakenner

Bericht door jaja5 »

apart he, succes bart en bedankt!
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Bart, kijken jullie ook naar FHA mortgages?
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

bart1 schreef:Het lijkt wel of de US van gratis credit helemaal omgeslagen is naar geen mortgage meer.
Dat is zeker waar, het is van heel gemakkelijk, veel te moeilijk geworden. En niet alleen voor particulieren, maar ook voor bedrijven. Dat is een van de redenen waarom het economisch herstel zo traag gaat, maar dat terzijde.
"Keep Georgia On Your Mind"
Vol
Amerikafan

Bericht door Vol »

shivo schreef: heel erg jammer nu ik in de gelegenheid ben om een huis te kopen maar geen hypotheek kan krijgen wegens gebrek aan credit history.
Ik had 3 maanden geleden 2 aanbiedingen voor een hypotheek (zogenaamde LSR's) tegen een erg goede marktrente (dus geen 'points' en die onzin) met maar 2 creditlines. Voor de ene was het belangrijk dat ik een vaste baan had (hoefde alleen maar aan te tonen dat ik de offer letter had geaccepteerd) de andere werkte met mijn toenmalige 1099 schap.
1 van de creditlines was op dat moment 1.5 jaar oud en die andere 2 maanden. We hebben er onder andere een solvabiliteitsverklaring van de Rabo in NL er tegenaan gegooid.
Het is dus niet onmogelijk maar je moet wel creatief zijn en goed zoeken naar de juiste adviseurs.

Als ze bij het eerste gesprek al beginnen te zuchten wanneer je aangeeft dat je niet voldoende lines hebt kan je beter gewoon doorlopen. Kijk zeker even bij de nieuwbouwers, die zijn doorgaans wat behulpzamer en de meeste hebben (hier in de buurt althans) ook nog eens mooie buydown rates voor de rente.
bart1
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door bart1 »

Dento schreef:Bart, kijken jullie ook naar FHA mortgages?
Jawel hebben wij naar gekeken via BoA. Hier kwam enkel mijn vrouw in aanmerking omdat zij 6 maanden employment history heeft.
Helaas ben ik de 'grootverdiener' en hadden we dus liefst lening op mijn naam om zo een huis naar ons zin te kunnen kopen zonder gans onze spaarrekening te plunderen!
Aldus afgestapt van FHA en wat aan shopping gedaan met allerlei mortgage providers, niet alleen banken. Wij hadden een lijst gekregen van onze realtor en op die basis toch iemand gevonden die onze file 'interessant' vond. Alle papieren zijn ingevuld en nu wachten we op antwoord van underwriter.

Bart1
Bezoek onze blog: http://www.bloggen.be/ineke_en_bart/" onclick="window.open(this.href);return false;
jaja5
Amerikakenner

Bericht door jaja5 »

wat en hoe betaal je met een debit card (is dit vergelijkbaar met in NL pinnen) en wordt dit op veel plaatsen geaccepteerd?
helpt dit ook voor je credit history (wellicht een overbodige vraag, maar ik stel hem liever overbodig dan niet)
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Je kunt een debit card vrijwel overal voor gebruiken, en de kaart wordt ook vrijwel overal geaccepteerd - hetzij voor een pintransactie, of voor een credit card transactie.

Een debit card is namelijk tot op zekere hoogte vergelijkbaar met je Nederlandse pinpas, maar met het verschil dat er op je debit card ook een credit card nummer staat: naast betalen met je pin (debit) kun je je debit card ook als credit card gebruiken door als betalingswijze i.p.v. 'debit' 'credit' te selecteren. In plaats van je pincode in te toetsen zet je dan je handtekening, net zoals je dat bij een credit card zou doen. In tegenstelling tot bij een credit card wordt bij een credit betaling met je debit card het geld echter meteen van je rekening geschreven, net alsof je met je pin hebt betaald.

Het gebruik van een debit card heeft geen invloed op je credit score, omdat er geen sprake is van credit: je betaalt namelijk met geld wat je al op je rekening hebt, in tegenstelling tot bij een credit card waar je (kort door de bocht) betaalt met geleend geld wat je terug moet betalen.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
jaja5
Amerikakenner

Bericht door jaja5 »

bedankt dento!
Sten

Bericht door Sten »

@ Dento

Ach so... we waren vorig jaar in Amerika en bij tankstations begrepen we dit al niet, we wilden met Credit card betalen, en toen stond er ook, kies voor "debet" of credit". We deden maar willekeurig wat en dat lukte dan wel. 8)
bart1
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door bart1 »

Niet helemaal credit history topic maar wij hebben net beslist om de zoektocht naar een eigen huis en hypotheek stop te zetten.
Mijn credit history is uitstekend maar tegenwoordig moet je ook steady employment kunnen voorleggen.
Ondanks overeenkomst met verkopers inzake prijs, 40% downpayment en uitstekende credit history kunnen wij op geen enkele manier een lening bekomen, conventioneel of niet conventioneel.
:cry:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Da's eigenlijk echt wel triest!
Enig idee of men er na een tijdje anders tegenaan kijkt (langere credit history, nog hogere downpayment,...)?
En zou het een oplossing zijn om een woning te zoeken waar je kan financieren via de eigenaar die het verkoopt?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Da's wel bijzonder vervelend, Bart!

Ik denk dat ik onze zoektocht naar een koopwoning nog even een jaar ga uitstellen. Wij zouden ook het liefst aan het eind van dit jaar willen gaan kijken naar een koopwoning, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ons dat ook niet zal gaan lukken. Ik zal zeer zeker geen downpayment van 40% op kunnen hoesten...

Onze website | Mijn blog
Vol
Amerikafan

Bericht door Vol »

bart1 schreef: maar tegenwoordig moet je ook steady employment kunnen voorleggen.
Bart,

Daar liep het bij ons ook bijna op mis maar toen ik eenmaal een offer letter had was het vooral een zaak om de 3 jaars geschiedenis aan te tonen.
In mijn geval heb ik dus van de laatste 3 jaar de NL jaaropgaven laten vertalen en die als bewijs ingediend wat ook geaccepteerd werd. Uiteindelijk bleef er een gat van bijna 6 maanden over waarin ik als 1099 actief was maar dat was niet zo'n probleem omdat ik wel inkomen had.

Ik volg je blog niet dagelijks maar ik begreep wel dat je nu een baan hebt. Als dat niet op 1099 basis is zou je het wellicht over die boeg kunnen gooien?

Ik kan je wel een nummer geven van een tussenpersoon die vaker met dit bijltje heeft gehakt maar ik weet niet of zo werkt, die zit namelijk in AZ.
bart1
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door bart1 »

We hebben zowat alles geprobeerd maar de guidelines zijn blijbkaar een stuk scherper dan pakweg 6 maanden terug.

Wij hadden ook onze loonstaten van Belgie laten vertalen en ingediend. Het gat van unemployment was voor mij wel iets groter nl 8 maanden en ik was ook nog een keer van industrie veranderd. Een groter downpayment wilden wij niet om toch nog een leuk aftrekpost te hebben voor mortgage en we toch nog wel een voldoende geldreserve wilden laten staan op onze spaarrekeningen in Belgie en US.

We hebben inderdaad ook sellers finance geprobeerd maar wij vonden de balloonpayment over een jaar toch wel wat risky want dat moet je dus in eenmaal ophoesten en dus refinance zien te regelen. We hadden zoiets van nou lijkt ons toch wel iets te gewaagd je weet maar nooit wat er in het volgend jaar kan gebeuren zoals ongeval, ziekte, werkloosheid e.d. Je kan natuurlijk altijd gokken dat je een goede band hebt met de vorige eigenaar en de balloon payment opnieuw kan opschuiven maar blijft toch wel een risico en als het niet lukt ben je wel je downpayment kwijt.
We hebben dan maar voorgesteld om een lease with option te doen maar daar werden de verkopers niet wild van. Ze wilden toch wel wat meer geld zien op korte termijn dus dat werd ook een doodlopende straat.

Maar goed niet getreurd: we gaan gewoon een jaartje verder huren en dan opnieuw de stap zetten. Misschien zal de markt dan wel terug opgeveerd zijn en dus zullen we iets dieper in de buidel moeten tasten maar dit is nu eenmaal onderdeel van het emigratieproces.

Aldus hebben wij alvast terug iets bijgeleerd: als je naar bank of een mortgage broker gaat, zeggen ze al vlug dat gaan wel lukken tot puntje bij paaltje komt. En geduld is een gave dus nood aan goede credithistory en goede employment history!

Bart1
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Ook even een update hier:

24 juli kwam ik het land binnen. 28 juli ben ik naar het social security kantoor gegaan. Aanvraag werd zonder opmerkingen geaccepteerd en mij werd geadviseerd om na een week te bellen of er al een nummer was toegewezen.
2 augustus gebeld, maar toen was het volgens een ander persoon nog te vroeg en ik moest 5 augustus weer bellen.
5 augustus weer gebeld en toen was de check of mijn immigratie ok was nog niet afgerond dus nu moet ik volgende week dinsdag weer bellen.

Vandaag ook een AT&T family plan genomen met twee iphones. Hier moesten we per lijn 500 borg voor betalen dus in totaal $1000.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
bart1
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door bart1 »

Oscar

Welkom in Amerika als nieuwe emigrant.
Je zal tegen gebrek aan credit history nog wel een aantal keren aanlopen. Ik vond persoonlijk de deposit belachelijk hoog en hebben geopteerd voor een pay phone bij AT&T en stel vast dat ik niet eens $10 per maand op bel, dus een stuk goedkoper dan al die goedkope telefoons (met vaak dure plans).
De rest doe ik lekker met telefoon van mijn werk :lol: :lol:

Bart1
shivo
Amerikafan

Bericht door shivo »

Als je employment kunt overleggen hoef je volgens mij geen deposit te overleggen voor iets simpels als een telefoon. Het duurde wel even voordat ik mijn eerste credit card kreeg.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer