Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Een woord over virusmails...

Vragen of opmerkingen over AllesAmerika.com of deze forums? Plaats ze hier.
Dennis
AllesAmerika.com Webmaster
Contacteer:

Een woord over virusmails...

Bericht door Dennis »

Hallo iedereen,

Sta me toe een paar woorden te wijden aan mijn - en ook jullie- problemen met e-mail. De situatieschets is als volgt: ik krijg momenteel ongeveer 600 e-mails per dag binnen, waarvan ik ongeveer 95% kan weggooien, omdat het hier spam of virusmails betreft.

Nu heb ik een goede scanner die alle virussen en 90% van de spam afvangt, maar zelfs met mijn snelle Internetverbinding duurt het onder de hand 10 minuten eer alle e-mail binnen is.

Aan de spam kan ik weinig doen, hiervan ben ik me bewust. Maar aan de virusmails wel, want die zijn afkomstig van personen die ondanks alle uitgebreide media-aandacht en alle waarschuwingen nog steeds weigeren een goede virusscanner aan te schaffen.

Zonder verder op mezelf te focussen, wil ik even vertellen wat mensen zonder virusscanner en firewall hun geliefden, bekenden én zichzelf aandoen.

- Ze staan toe dat aan hun complete adressenbestand, dus familie, vrienden en kennissen, allerlei virusmails en wormmails worden verstuurd, zonder dat zijzelf daar weet van hebben.

- Ze staan toe dat alle toetsaanslagen die ze doen, gemonitord worden. Met andere woorden: elke e-mail die ze schrijven, elke website die ze bezoeken: alles kan vrijwel live gecontroleerd worden door ieder persoon die dit wil. Niets dat ze doen is meer veilig voor andermans ogen. Hun privacy is volledig verdwenen.

- Ze staat toe dat hun eigen computer geïnfecteerd wordt met rotzooi die voor marketingdoeleinden gebruikt wordt, zodat ze er direct voor verantwoordelijk bent dat hun eigen inbox nóg voller zit met spammails.

En dit is nog maar het tipje van de sluier.

Ik weet het, eigenlijk vertel ik dit voor niets, want iedereen die dit leest heeft toch al een virusscanner en een firewall. Ik ken mijn sitebezoekers en ik ben me terdege van bewust dat jullie allemaal verstandige mensen zijn.

Maar ik moet dit toch even van m'n hart, in de hoop dat ik misschien die éne persoon aanspreek die toch nog rotsvast gelooft dat het hem of haar niet overkomt.

En het lucht in ieder geval een beetje op.

Bedankt voor het luisteren. :)
Dennis

AllesAmerika.com webmaster
AllesAmerika.com homepage | Lees de forumregels
freekb2
Amerikakenner

Bericht door freekb2 »

En mocht je dan toevallig een mailtje krijgen waar een virus in zit wordt niet kwaad op deze persoon.
Tegenwoordig is de kans groot dat deze persoon er niets aan kan doen. Ik zelf krijg wel eens mailtjes van me zelf met een virus er in, ik zend me zelf dus virusmails. Dit terwijl de pc virus vrij is. De virusprogramma's zoeken internet af naar e-mailadressen en gebruiken die als afzender van virusmails.

Daarom deze tip: Gebruik zo minmogelijk je 'persoonlijke' email. Als ik me moet registeren gebruik ik een ander e-mailadres. Bijvoorbeeld de WP, NY-Times, LA-Times en andere kranten eisen tegenwoordig een registratie. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een nieuw hotmailadres. Spam gaat daardan na toe, zodat de gewone, 'zakelijke, persoonlijke' mail gespaard blijft.
saknopper
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door saknopper »

Tja, dat is niet het enige probleem. Volgens mij bezoekt 90% v.d. mensen nooit WindowsUpdate en zo kun je idd nog wel even doorgaan.

Heb zelf trouwens geen last van virussen onder Linux..;)
Dennis
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Freek, juist dat is onderdeel van mijn frustratie... ik kan nooit achterhalen waaar een virusmail vandaan komt omdat heel vaak het afzendadres gefaked wordt.

Voor degenen die niet weten wat hiermee bedoeld wordt: er zijn virussen die het afzendadres veranderen, zodat het lijkt alsof de afzender van de e-mail iemand anders is dan de daadwerkelijke afzender. Zo kan het dus gebeuren dat iemand die mijn e-mailadres in zijn/haar adresboek heeft staan, virusmails naar andere mensen verstuurd in mijn naam.

Het overkomt mij dus zeer regelmatig dat ik waarschuwingen binnenkrijg dat ikzelf virusmails zou versturen, terwijl ik deze mails helemaal niet verstuur... en inderdaad, ook krijg ik virusmails binnen waarvan het lijkt alsof ikzelf de afzender ben.
Dennis

saknopper
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door saknopper »

Je kunt altijd in de header kijken en met een beetje geluk zie je dan wel de juiste server waarmee de mail verstuurd is. Of in elk geval het ip..;)

Als dat klopt dan kun je een mailtje sturen naar abuse@provider.iets en aangeven dat er vanaf dat ip veel spam-/virusmail komt.
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

saknopper schreef:Je kunt altijd in de header kijken en met een beetje geluk zie je dan wel de juiste server waarmee de mail verstuurd is. Of in elk geval het ip..;)

Als dat klopt dan kun je een mailtje sturen naar abuse@provider.iets en aangeven dat er vanaf dat ip veel spam-/virusmail komt.
yep precies, maar als je 500 spam mail krijgt per dag, heb je daar een dagtaak aan! Ik krijg er persoonlijk ongeveer 100 per dag en soms probeer ik wel te "unsubscriben" enz.. maar dat werkt ook niet!
Misschien moet ik mijn e-mail adres maar eens veranderen.
Alles wat op een virus lijkt in mijn inbox gaat direct de prullenbak in of ik stuur een mailtje zoals saknopper al zei, dat werkt wel voor die ene gast in dat kleine kamertje op het grote wereldwijde net!

Het allerergste vind ik nog, dat wanneer de 'spam' gefilterd wordt naar mijn spam box, er nog steeds mailtjes tussen zitten die ik wel wil hebben, van gewone mensen die ik ken die een vraag willen stellen!!!!!!!!!!!! Dus de spambox elke dag deleten werkt ook niet!

Mijn gehele gezin gebuikt AOL en die hebben een redelijke virus protectie op de mail, dus ik ben de enige $#@#%@ die het nog "gewoon" doet maar ben me er bewust van! Ik zit wel achter een firewall!
Ik ben er niet zo een die denkt, oh dat gebeurd mij niet, maar ik haat al die programma's op mijn computer! Dus de firewall is hardware matig en virus............. umm sorry dennis.................

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
saknopper
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door saknopper »

Tja, het is idd een dagtaak om al die headers te checken, maar als je er zo nu en dan eentje uitpikt?

Wat ik heb gedaan op mijn server hier thuis om dit alles tegen te gaan:
- firewall
- in- en uitgaande mail wordt gecontroleerd op virussen (dus voordat ik met mijn eigen pc de mail ophaal)
- alle inkomende mail wordt gecontroleerd m.b.v. blacklists. (open relays, spam e.d.)

Tot nu toe werkt het goed, er komt zo nu en dan nog wel eens wat door maar dat zijn er hooguit 10 per week.
Redneck
Amerikakenner

Bericht door Redneck »

Tja... Same here, Dennis. Elke dag tussen de 500-600 mails waarvan 95% ongeopend wordt weggegooid. Ik heb, net als Richard, de spamfilter van de provider geprobeerd, maar die vangt inderdaad ook gewenste e-mails af en na 7 dagen worden die gewist. Als ik elke dag naar hun site moet om mijn spam te controleren, dan heb ik het liever in mijn inbox. :(

Een virusscanner is al jaren een onmisbare tool voor mij en in 1998 is daar een firewall bijgekomen. Ook ad-ware wordt trouw elke dag weggegooid. Al dat gedoe heeft internet wel een stuk minder leuk gemaakt.

De mensen die Linux gebruiken, zijn maar ten dele veilig. Zodra het aantal Linux machines groter wordt, zal het voor de makers van virussen en worms "aantrekkelijker" worden om ook daar hun aandacht op te richten. Linux kent, evenals Windows, ook zwakke plekken.

gr. Redneck
Georgia on My Mind
saknopper
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door saknopper »

Da's waar, maar over het algemeen zijn systeembeheerders die met linux werken wat bekwamer dat windowsbeheerders. Bovendien heeft linux/unix al jaren het systeem van gebruikers, groepen, bestandspermissies e.d waar Windows nu pas mee begint te werken.

Als ik bijv. in mijn logs kijk en zie hoeveel mensen nog besmet zijn met allerlei worms voor IIS, echt om moedeloos van te worden. Is het dan zo moeilijk om te updaten? Blijkbaar...

Maar je hebt wel gelijk, als Linux interessanter begint te worden dan zullen ze uiteraard meer moeite doen om linuxsystemen te kraken. Je hebt weer hetzelfde probleem, hoe populairder linux wordt hoe meer mensen er zullen zijn die er niet genoeg van afweten en hun software niet patchen en/of niet configureren.
gretl
Amerika-ontdekker

Bericht door gretl »

Ik heb er nog zo eentje gevonden! Hij weigert virusscanners te gebruiken. Toevallig van de week een discussie over gehad met deze persoon. Hij heeft nog nooit een virus gehad, vindt het tot dusver overbodig om zich te beschermen met firewalls en virusscanners. Ik heb hem je relaast gemaild (virus-vrij :wink: ).
We kunnen natuurlijk met z'n allen 'm lastig vallen met berichten :D

Maar wie weet gaat-ie overstag na je verhaal!!
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Laat ik eens een gokje doen wie bij mij de grootste "vervuiler" was:

MSN Messenger

Tot voor kort was ik daar aangemeld met mijn "vaste" email adres. De junkmails en virussen waren bijna niet bij te houden... :cry:

Gelukkig heb ik een firewal en een goed Anti Virus programma (met goede updates) die de virussen tegenhoudt. Sinds ik mij met mijn vaste email adres afgemeld heb, en nu met een hotmail account aangemeld ben, gaat het stukken beter. Het aantal virussen is drastisch teruggelopen.

Verder maak ik ook op de prikpagina's mijn email adres niet meer zo gauw bekend. Volgens mij zijn er inderdaad zgn. "robots" (hoe moet ik ze anders noemen) die zulk soort forums afscannen naar email adressen. Sinds ik die ook verberg, gaat het ook een stuk beter.

Het zijn maar enkele simpele ingrepen, maar voor mij werken ze (tot nu toe) prima.

Groet,

Roland 8)
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Dennis
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Even ter info: ik krijg nu al 200 viruse-mails per 2 of 3 uur. Dit is niet bij te houden... voor diegenen die geen virusscanner MET firewall op hun computer hebben, het vriendelijke verzoek mijn e-mailadres onmiddellijk uit hun e-mailadresboek te verwijderen!
Dennis

rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

jouw e-mail adres is niet in mijn adresboek te bekennen dennis, het adresboek is zelfs helemaal leeg, zo probeer ik het zelf dus een beetje te beheersen, zoals ik al zei, geen virusscanner (doe wel online scans zo af en toe, ook voor de adware en spyware) maar ik ben er me zeer bewust van.

Misschien moet ik het toch maar installeren, het kon wel eens helpen :roll: 8) Ik houdt gewoon niet van al die programma's die op de achtergrond vanalles doen wat ik niet wil! Maar de tegenwoordige computers zouden dat makkelijk bij moeten kunnen houden!

just my .02

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
Redneck
Amerikakenner

Bericht door Redneck »

Enne Dennis? Heeft je oproep geholpen? Net als Richard heb ik je e-mailadres niet in mijn adresboek staan. Ik houd die met opzet zo beknopt als mogelijk. Wel triest dat het zo moet... :roll:

gr. Redneck
Georgia on My Mind
Redneck
Amerikakenner

Bericht door Redneck »

rperre schreef:jouw e-mail adres is niet in mijn adresboek te bekennen dennis, het adresboek is zelfs helemaal leeg, zo probeer ik het zelf dus een beetje te beheersen, zoals ik al zei, geen virusscanner (doe wel online scans zo af en toe, ook voor de adware en spyware) maar ik ben er me zeer bewust van.

Misschien moet ik het toch maar installeren, het kon wel eens helpen :roll: 8) Ik houdt gewoon niet van al die programma's die op de achtergrond vanalles doen wat ik niet wil! Maar de tegenwoordige computers zouden dat makkelijk bij moeten kunnen houden!

just my .02

Richard
Je hebt hopelijk wel een firewall??? Anders ben je helemaal aan de goden overgeleverd want Windows is zo lek als een mandje...

gr. Redneck
Georgia on My Mind
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

Redneck schreef:
rperre schreef:jouw e-mail adres is niet in mijn adresboek te bekennen dennis, het adresboek is zelfs helemaal leeg, zo probeer ik het zelf dus een beetje te beheersen, zoals ik al zei, geen virusscanner (doe wel online scans zo af en toe, ook voor de adware en spyware) maar ik ben er me zeer bewust van.

just my .02

Richard
Je hebt hopelijk wel een firewall??? Anders ben je helemaal aan de goden overgeleverd want Windows is zo lek als een mandje...

gr. Redneck
firewall is aanwezig want ik word gek van al die popups "uit het niets" maar ben gerust ik ben al bezig met een virus programma, ik wil alleen iets dat goed is en "KLEIN" dus geen norton of mcafee.
Ik heb er alleen moeite mee om de 5 computers in huis :shock: virusvrij en lopende te houden :D zolang ze maar van de mijne afblijven :evil:

Richard
Redneck
Amerikakenner

Bericht door Redneck »

Richard, kijk eens op de ZoneLabs site. Zij hebben sinds kort een suite in de aanbieding. Misschien het overwegen waard: http://www.zonelabs.com/store/content/home.jsp

Ik ken de virusscanner (nog) niet, maar de andere onderdelen zijn van uitstekende kwaliteit, zoals je misschien wel weet.

Ik weet dat het lijkt op reclame maken, maar zo is het niet bedoeld geachte administrator en alom geliefde moderator. 8) Het is slechts een behulpzame richtingaanwijzer voor een zoekende in de virusscannerwoestijn. :!:

Vijf computers? Dan mag je jezelf wel systeembeheerder noemen. :lol:

gr. Redneck
Georgia on My Mind
micky
Amerika-newbie

Bericht door micky »

wij worden ook heel erg overspoeld door virusmailtjes..
om knetter van te worden...
op mij clubs waar ik zit, daar hebben ze het zelfde last van...
dus we zijn niet de enige :?
Texas Cowboy
Amerikafan

Bericht door Texas Cowboy »

Ik heb op mijn eigen e-mailadressen nooit last van spam! Alleen op mijn e-mailadres van school kreeg ik elke dag 50 spam e-mails binnen. Ik gebruik verschillende e-mail adressen (hotmail, compuserve en van mijn internet provider, en heb er (gelukkig) nog nooit last van gehad. Ik zit ook wel achter een hardwarematige firewall en heb een goede visuscanner (en een leeg adresboek.....)
Hopen dat het zo blijft! Ik gebruik ook een "loos" hotmailadres om in te voeren op websites e.d. maar zelfs daar geen spam.

Succes met de e-mails! 500 - 600 berichten per dag....Verschrikkelijk!

Haye
Dennis
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Toen ik vanochtend mijn e-mail binnen wilde halen kreeg ik het bericht dat ik 100% van de limiet van mijn inbox (op de server van mijn provider) had bereikt.

Gisteravond om 21:00 uur al.

Tussen die tijd en 8:30 uur deze morgen heb ik geen e-mails kunnen ontvangen. Geen enkele e-mail zal zijn doorgekomen.

De reden? Ruim 300 virusmails van elk 67 Kilobytes groot, ofwel 20 Megabytes aan rotzooi. En nog eens 300 spammails.

Gezien het feit dat ik n.a.v. mijn nieuwsbrief veel reacties per e-mail verwachtte en ook kreeg, kan ik alleen maar een wilde gok wagen betreffende de hoeveelheid mensen die een onverklaarbare "bouncemail" van mij hebben gehad. En die opgeven en me nu niet meer zullen mailen.

Baal ik? Reken maar.
Dennis

Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer