Sta me toe een paar woorden te wijden aan mijn - en ook jullie- problemen met e-mail. De situatieschets is als volgt: ik krijg momenteel ongeveer 600 e-mails per dag binnen, waarvan ik ongeveer 95% kan weggooien, omdat het hier spam of virusmails betreft.
Nu heb ik een goede scanner die alle virussen en 90% van de spam afvangt, maar zelfs met mijn snelle Internetverbinding duurt het onder de hand 10 minuten eer alle e-mail binnen is.
Aan de spam kan ik weinig doen, hiervan ben ik me bewust. Maar aan de virusmails wel, want die zijn afkomstig van personen die ondanks alle uitgebreide media-aandacht en alle waarschuwingen nog steeds weigeren een goede virusscanner aan te schaffen.
Zonder verder op mezelf te focussen, wil ik even vertellen wat mensen zonder virusscanner en firewall hun geliefden, bekenden én zichzelf aandoen.
- Ze staan toe dat aan hun complete adressenbestand, dus familie, vrienden en kennissen, allerlei virusmails en wormmails worden verstuurd, zonder dat zijzelf daar weet van hebben.
- Ze staan toe dat alle toetsaanslagen die ze doen, gemonitord worden. Met andere woorden: elke e-mail die ze schrijven, elke website die ze bezoeken: alles kan vrijwel live gecontroleerd worden door ieder persoon die dit wil. Niets dat ze doen is meer veilig voor andermans ogen. Hun privacy is volledig verdwenen.
- Ze staat toe dat hun eigen computer geïnfecteerd wordt met rotzooi die voor marketingdoeleinden gebruikt wordt, zodat ze er direct voor verantwoordelijk bent dat hun eigen inbox nóg voller zit met spammails.
En dit is nog maar het tipje van de sluier.
Ik weet het, eigenlijk vertel ik dit voor niets, want iedereen die dit leest heeft toch al een virusscanner en een firewall. Ik ken mijn sitebezoekers en ik ben me terdege van bewust dat jullie allemaal verstandige mensen zijn.
Maar ik moet dit toch even van m'n hart, in de hoop dat ik misschien die éne persoon aanspreek die toch nog rotsvast gelooft dat het hem of haar niet overkomt.
En het lucht in ieder geval een beetje op.
Bedankt voor het luisteren.