Stukjes als dit zijn natuurlijk heerlijk opruiend, en leggen natuurlijk de nadruk op alles wat slecht is aan Walmart. Maar misschien ga je erg makkelijk voorbij aan de dingen die ook goed zijn aan Walmart, en de dingen die Walmart doet om bij te dragen aan de samenleving, en aan de eigen verbetering?
Denk bijvoorbeeld aan het installeren van lichtsensoren die het licht in de winkels deels uitschakelen als er genoeg daglicht binnenvalt door de "sky lights", om zo minder energie nodig te hebben? Of de herziening van het logistiek systeem, waardoor er in het eerste jaar na invoering 85 miljoen(!) mijl minder is gereden met hun vrachtwagens? (Al zullen tegenstanders dat dan weer uitleggen als een manier om nog meer geld te besparen in plaats van dat het beter is voor het milieu

). En denk aan de werkgelegenheid die ze creeëren?
En denk aan het inkomen (belastingen) voor de steden waar ze zich vestigen? Recentelijk is in Louisville, Colorado een Sam's Club (onderdeel van Walmart) gesloten, waardoor niet alleen 125 werknemers op straat zijn komen te staan, maar waardoor Louisville ook nog eens bijna $1 miljoen per jaar aan belastingen misloopt. En met $1 miljoen kan een stadje met een omvang van ongeveer 19.000 zeer veel doen.
En met hoeveel Walmart werknemers heb je daadwerkelijk gesproken om de conclusie te trekken over hoe Walmart zijn personeel behandelt?
Natuurlijk heb ik geen oogkleppen op, en heb ik van dichtbij meegemaakt hoe Walmart werkt, en ik zie ook wel dat er dingen niet altijd even goed zijn, maar als je goed gaat kijken naar de grote corporaties, dan zul je denk ik zien dat dit in heel veel grote bedrijven gebeurt, niet alleen bij Walmart. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar Undercover Boss, en je ziet de voorbeelden langskomen over hoe personeel behandeld wordt.
Heel veel is een kwestie van je alleen richten op alles wat slecht is aan de grote corporaties, en Walmart is altijd het zwarte schaap, terwijl ik ervan overtuigd ben dat heel veel andere grote ondernemingen zoals Target niet veel beter zullen zijn (getuige bijv. de rechtszaak uit 2009 in California waarin Target werd aangeklaagd wegens illegaal dumpen, of een andere rechtszaak uit 2009 waarin Target werd aangeklaagd wegens het willens en wetens verkopen van in China gemaakt speelgoed met te veel lood in de verf, enz. enz.