Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Rijden met automaat

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Rijden met automaat

Bericht door Dento »

't Is niet mijn auto... :wink: :lol:

De handel in de Chrysler zit dus op dezelfde plaats als op de foto van Dennis... :mrgreen: :wink:

Bij mijn Explorer zit de handel ongeveer op de plek van de motorkap-handel op de foto (zo ook bij de 2008 modellen van de campers op Ford onderstel).
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Ook goed ;-)
Izognoeg
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Izognoeg »

Mijn eerste 'automaat' staat nog heel goed in mijn geheugen als een sublieme ervaring.
Bij de proefrit van dat tweedehandsie (laat altijd een ander de 'kop' eraf rijden) had Wim, de garagebaas, een vork op het dashboard gelegd.
Hij legde uit: "Je hebt twee pedalen, eentje voor gasgeven en eentje voor remmen en allebei bedien je met je rechtervoet.
Er is geen koppeling meer, dus je linkerbeen moet je in gedachten even afschroeven en op de achterbank leggen, die is hier nergens voor nodig...
En als je maar enigszins aanstalten maakt om toch je linkerbeen te bewegen (hij wees op de vork), steek ik die vork in je been...
Je bent namelijk gewend in een schakelauto om met je linkerbeen te 'koppelen' en daar zet je altijd kracht voor.
Als je dat in deze auto ook doet en je raakt met kracht het rempedaal, dan vlieg je met je hoofd zeer gevoelig tegen de voorruit..."

Ook vertelde hij nog dat ik na twee weken met een 'automaat' gereden te hebben, nooit meer iets anders zou willen.
En dat het dan moeilijk zou worden om, als ik er weer aan toe was, een andere auto te vinden met een automatische versnelling, want die waren toch wel zeldzaam. (Is ook heel erg lang geleden...)

Zou echt niet meer iets anders dan een 'automaat' willen rijden...
Tegenwoordig kan ik, als ik dat wil en een tik tegen de 'pook' geef, ook gewoon schakelen.

Groetjes,
Paul
Een paar reisverhaaltjes: http://www.izognoeg.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Wij zijn heel "slecht" en gebruiken de voetrem eigenlijk nooit :oops: . Een automaat zal niet snel zelf op "hol" slaan, alleen op heel sterke hellingen gebruik ik hem nog. Rick doet hetzelfde, wat me doet denken, dat veel Amerikanen hun voetrem niet gebruiken. Het heet een "emergency brake", dus wordt gezien als de extra rem in noodgevallen, niet als parkeer extra rem.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Yep, héél veel Amerikanen doen dat inderdaad. Ik weet nog heel goed van járen geleden in een keer een Amerikaanse serie - het zou me niets verbazen als het "Home Improvement" was met Tim Allen - waar de man tegen zijn vrouw zei dat de "Park"-stand van de automaat geen "kick-stand" was - "use the foot brake"...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Er zijn ook veel amerikanen die wel met beide voeten rijden.
Rechts gas, links rem. het gevolg is dat je ze soms over de weg ziet rijden metde remlichten aan.
En dan vragen ze zich af waarom ze 5000 mijl al weer nieuwe remblokjes nodig hebben :lol:

een voetpedaal voor emergency brake zit niet alleen in amerikaanse auto's. In mijn VW zit het ook.
Ik vind het wel handig. Heb je meer ruimte voor je drinkbekers in het midden.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Klopt, ja, de Touareg heeft dat ook... (heb een tijdje erin rond mogen rijden). Dat was ook weer intrappen om de rem eraf te halen, toch? Of vergips ik me nu...?

Onze website | Mijn blog
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Wat Mark zegt over met 2 voeten de pedalen bedienen herken ik ook. We zagen het een paar keer de afgelopen vakantie en vroegen ons af hoe iemand in vredesnaam zo kon rijden. Op weg naar Denver reed er iemand voor ons die bijna de hele weg zo reed. Dat er geen rook uitkwam mag een wonder heten. :lol: :lol:
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

ned in MO schreef: een voetpedaal voor emergency brake zit niet alleen in amerikaanse auto's. In mijn VW zit het ook.
Ik vind het wel handig. Heb je meer ruimte voor je drinkbekers in het midden.
Misschien is het iets Duits? In mijn Mercedes zit het ook.
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Dat denk ik niet wij rijden Opel en daar zit een gewone handrem in.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Mercedes heeft de voetrem al heel lang. Bij VW is - tot nu toe - de Touareg de enige waarbij de voetrem is gebruikt, volgens mij.

De nieuwe Audi A4, A5, A6 en de A8 hebben tegenwoordig een klein knopje/handeltje om de parkeerrem in te schakelen en te ontgrendelen in de middenconsole, en dus helemaal geen voet-of handrem meer. De nieuwe Volkswagen CC gebruikt hetzelfde electronisch handremsysteem, al zit het knopje daar op een andere plaats. Ook enkele Passats zijn/waren uitgerust met dit systeem, net zoals enkele Renaults, Citroens, een type Jaguar (weet niet meer welke) en de 7-serie van BMW, en nu ook de 2010 versie van de Subaru Legacy/Outback.

Volgens mij hebben voor de rest alle Duitsers gewoon nog de ouderwetse handrem...

Onze website | Mijn blog
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Dento schreef:Klopt, ja, de Touareg heeft dat ook... (heb een tijdje erin rond mogen rijden). Dat was ook weer intrappen om de rem eraf te halen, toch? Of vergips ik me nu...?
\\Je vergipst je :lol: zie maar

Afbeelding
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Who knew? :wink: Ik wist het niet meer zeker, ondanks dat ik drie weken in een Touareg heb rondgereden. Toch een slecht... ehm... hoe heet dat ook alweer... oh ja: geheugen! :wink:

Onze website | Mijn blog
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Ik rij, in een automaat althans, altijd met twee voeten, dus links remmen en rechts gas, veel makkelijker en sneller, als je er aan gewend bent.
En ja, wel even voet van de rem halen tijdens het rijden. :mrgreen:
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

breaker9240 schreef:Dus je rijd de bergen in (heb dan vooral op het afdalen)
Je rijd in D maar je kan dan mooi terug schakelen naar 3-2-1?
Niet altijd waar, steeds meer automaten hebben alleen een D,R en P stand, dus er valt niks meer te schakelen dan.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Bij die moderenere automaten waar je geen 3,2 en 1 hebt, heb je bij de "D" stand vaak de mogelijk om "+" en "-" te kiezen. Je kunt dan geheel met het handje schakelen en alle standen die de automaat kiest ook zelf kiezen. Dat is vooral handig bij het rijden in de bergen. Bij de VW Jetta van mijn vrouw heb je via de keuze pook op die manier de beschikkeing over 6 versnellingen. Op het display zie je dan in welke versnelling je zit. Op onze mercedes kun je middels "paddles" aan het stuur kiezen voor "+" en "-" om omhoog en omlaag te schakelen. Daar hebben we de beschikking over 7 versnellingen. Het is niet altijd even voor de hand liggend, maar op heel veel moderne auto's zit deze optie. Soms wordt het tiptronic genoemd, soms iets anders.

Afbeelding

Hierboven zie je de jetta automaat pook. Als je "D" kiest kun je hem iets naar rechts trekken en vanuit die stand "+" en "-" kiezen om omhoog en omlaag te schakelen

Afbeelding

Bij de Mercedes zie je alleen R, P, N en D op de automaat pookje. Echter je ziet onder het pookje nog net een "paddle" vanachter het stuur steken. Dit is de paddle om "+" (omhoog) te schakelen. Aan de andere kant van het stuur sit zo'n paddle om "-" (omlaag te schakelen. In onze laatste huurauto in Los Angeles, een Chevy Impala had men ook iets dergelijks. Het is dus niet zo'n ongebruikelijk fenoemeen meer.
Laatst gewijzigd door Loek op 17 jan 2010, 21:18, 4 keer totaal gewijzigd.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Hier in Nederland is tiptronic ook heel bekend hoor, zowel onze Mercedes Sprinter als de Chrysler hebben dit systeem.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Het tiptronic is ook van uit Europa over komen waaien. Porsche was er het eerste mee, echter het gebruik van automaten in Nederland is nog niet zo algemeen ingeburgerd als hier, en dus dacht ik dat een uitleg hiervan wel op z'n plaats was. Vooral omdat men denkt dat auto's die alleen maar R,P,D en N standen niet meer standen tot hun beschikking hebben.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Pete.Z schreef:Ik rij, in een automaat althans, altijd met twee voeten, dus links remmen en rechts gas, veel makkelijker en sneller, als je er aan gewend bent.
En ja, wel even voet van de rem halen tijdens het rijden. :mrgreen:
Dit wordt altijd hier ten zeerste afgeraden. Je kunt beter slechts een been gebruiken bij het rijden met een automaat. Je kunt in een paniek situatie namelijk minder snel reageren, en rare capriolen uithalen. Dat is de reden dat bij automaten er vaak een plateautje links zit waar je geacht wordt je linkerbeen op te rusten. Dat linkerbeen heb je echt niet nodig, tenzij je zwakke benen hebt en met twee benen de rem in moet trappen. Vandaar dat het rempedaal ook wat breder is zodat je er met twee voeten op past.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Pete.Z schreef:Ik rij, in een automaat althans, altijd met twee voeten, dus links remmen en rechts gas, veel makkelijker en sneller, als je er aan gewend bent.
Waarom zou je dat doen? In een schakelbak gebruik je toch ook alleen maar je rechtervoet voor gasgeven en remmen?

Zoals Loek al zegt is het echt niet verstandig om te doen vanwege je reactiesnelheid: als je altijd alleen je rechterbeen gebruikt, dan reageer je vrijwel altijd even snel. Gebruik je in een schakelbak je rechterbeen om te remmen, en in een automaat je linker, dan kan het op momenten dat het erop aan komt gebeuren dat je onbewust gaat twijfelen, of even moet denken met welk been je ook alweer moet remmen, en die fractie van een seconde kan vaak een groot verschil maken bij hoge(re) snelheid.

Maar goed, ieder het zijne... :wink:

Onze website | Mijn blog
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer