Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Huizenbouw in Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Huizenbouw in Amerika

Bericht door ned in MO »

De betonnen footing ligt toch wel tegen een meter on de grond hoor. Daarop komt de betonnen fundering en daarop de opbouw. Net zo min dat de wind in nederland onder de fundering slaat gebeurt dat in Amerika ook niet.
Ze zijn hier niet gek hoor.
In Hurricane gebieden in de kelder schuilen is ook zelfmoord. Mensen gaan bij hurricanes niet dood door de wind, maar door de vele regen en overstromingen. Je verzuipt gegarandeert als eerste in een kelder.

Nu jouw theorie over eenvoudige stalen luiken en bakstenen ontkracht door een paar videootjes.
Tornado tests:

Ga jij lekker achter je bakstenen muurtje of eenvoudige stalen rolluikjes zitten? :lol:

Als laatste heb je nog een punt. Ik wist niet dat je windmeterjes voor zonneschermen had
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Stenen muren beter bij een tornado? http://cardington-ohio-heritage.com/tornado01.html
Je onderschat de kracht van een tornado!

Er zijn veel klimaten in de VS en er wordt op verschillende manieren gebouwd. In zuid-Californie hebben ze andere klimaatzorgen dan hier in het noordoorsten. Daar wordt wel degelijk op gebouwd, en zijn ook voorschriften voor. Zo moet er hier gebouwd worden zodat de vorst je huis niet naar boven werkt, maar voor aardbevingen en tornado's hoeven we ons minder zorgen te maken.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Ik heb het idee dat men hier hurricanes en tornados vergelijkt met een zuidwesterstorm in de lage landen. Ten eerste kun je hurricanes en tornados absoluut niet met elkaar vergelijken; vanwege de onvoorspelbaarheid en de verschillende windkrachten. De sterkste hurricane die in de US landfall heeft gemaakt was Camille in 1969 met windsnelheden boven de 300 km/uur. Bij dat soort windsnelheden gaan de meeste gebouwen tegen de vlakte, of het nu hout, steen of slagroom is. Tornados zijn plaatselijker en bijna onvoorspelbaar. Windsnelheden van 300 km/uur worden al bereikt in een type F3 tornado, niet ongewoon in tornado alley. De zwaarste tornado, een F5, haalt windsnelheden van meer dan 500 km/uur.

Mijn huis is een combinatie van beton, steen, hout, staal, gips en nog wat ceramiek en papier; ik heb niet de illusie dat het een tornado zal overleven. Ik woon er prettig in, het is ruim en staat in een mooie omgeving. Ik sta niet voortdurend erbij stil of het wel bestand is tegen alles wat moeder natuur er tegenaan kan gooien. Als ik dat doe, kan ik beter meteen ondergronds gaan leven.
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

ned in MO schreef:De betonnen footing ligt toch wel tegen een meter on de grond hoor. Daarop komt de betonnen fundering en daarop de opbouw. Net zo min dat de wind in nederland onder de fundering slaat gebeurt dat in Amerika ook niet.
Dat ligt er maar een beetje aan welk huis je pakt, want ik heb het echt anders gezien. Vooral goedkopere huizen staan vaak echt gewoon op de grond, op een eenvoudig en niet al te dikke betonnen plaat of strook met een bovengrondse kruipruimte, afgeschermd door wat schotten.
ned in MO schreef: In Hurricane gebieden in de kelder schuilen is ook zelfmoord. Mensen gaan bij hurricanes niet dood door de wind, maar door de vele regen en overstromingen. Je verzuipt gegarandeert als eerste in een kelder.
Daar heb je gelijk in. Het ging in dit geval dan ook vooral om een shelter voor tornado's.
ned in MO schreef: Nu jouw theorie over eenvoudige stalen luiken en bakstenen ontkracht door een paar videootjes.
Tornado tests:

Ga jij lekker achter je bakstenen muurtje of eenvoudige stalen rolluikjes zitten? :lol:
Dit laat toch precies zien wat ik zei. Een "bakstenen" muurtje alleen is is niet voldoende. Je ziet ook precies gebeuren wat ik verwachtte in dat filmpje. Echter, een reguliere spouwmuur zoals ze hier normaal zijn voldoet wel. Immers, als het buitenspouwblad gepenetreerd wordt zal de steen tegen het binnenspouwblad geduwd worden. Het contactoppervlak is dan zowiezo al veel groter, dus de kracht lager. Ook is er een hoop kracht verloren gegaan bij de impact op het buitenspouwblad en de thermische isolatie tussen beide spouwbladen absorbeert ook nog eens deel van de kracht. Ik durf echt te stellen dat een spouwmuur van bijvoorbeeld 12cm kalkzandsteen, 10cm isolatie en 10cm baksteen prima presteert.

Stalen luiken zijn verder helemaal niet te zien in dat filmpje, en een stalen storm shutters zijn gewoon op de markt verkrijgbaar en vaak juist specifiek bedoeld voor woningbouw in deze regio's. Natuurlijk zullen er ook rolluiken zijn die niet bestand zijn tegen dit soort krachten, maar er zijn er ook genoeg die dat wel zijn en zelfs specifiek daarvoor gemaakt worden.

Roel.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Precies mijn gedachten na het zien van die filmpjes Roel; die tonen namenlijk enkele stenen muren en geen spouwmuren. Ook ik zag nergens de stalen rolluiken. Lijkt mij heel logisch dat wanneer je een stalen rolluik hebt met daarachter 3laags-glas (of dubbel-glas) de impact op de ramen nihil is. Immers, zoals jij al zegt, de kracht wordt onderbroken door de stalen rolluiken voordat de kracht overgedragen wordt op de glaspartij.

Nu hebben we in Nederland geen tornado's en hurricanes maar ik ben ervan overtuigd dat we in nederland, in het geval van een hurricane, geen rondvliegende huizen of complete daken zullen zien. Ik denk wel dat de pannen snel van de daken zullen vliegen (heb dat al eens gezien bij een stevige storm) en die kunnen natuurlijk door hun gewicht behoorlijk wat schade opleveren (denk aan mensenschedels, auto's, ramen enz.).
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

RiverCola schreef: Nu hebben we in Nederland geen tornado's en hurricanes maar ik ben ervan overtuigd dat we in nederland, in het geval van een hurricane, geen rondvliegende huizen of complete daken zullen zien.
Het is al ee tijdje geleden (1966) maar tijdens een wervelwind werd het feestgebouw in mijn toenmalige woonplaats volledig vernield.
Het dak lag 300 meter verder op de textielfabriek.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tornado_%28wervelwind%29
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Vooral goedkopere huizen staan vaak echt gewoon op de grond, op een eenvoudig en niet al te dikke betonnen plaat of strook met een bovengrondse kruipruimte, afgeschermd door wat schotten.
Dat zijn trailers.
Nu hebben we in Nederland geen tornado's en hurricanes maar ik ben ervan overtuigd dat we in nederland, in het geval van een hurricane, geen rondvliegende huizen of complete daken zullen zien.
Ik weet zeker dat je als er ooit een hurricane of tornado is in Nederland dat je dan wel rondvliegende daken zult zien (vooral bij een tornado). Ik weet niet hoe vaak mijn vader pannen op het dak heeft moeten vervangen bij een beetjes storm.
Ik durf echt te stellen dat een spouwmuur van bijvoorbeeld 12cm kalkzandsteen, 10cm isolatie en 10cm baksteen prima presteert.
In een tornado? Misschien in een orkaan, maar in een tornado zul je heel wat schade hebben.

Dit is een ziekenhuis (die toch stevig gebouwd worden) na een tornado;
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Nog een laatste poging dan.
Kijk nog eens naar het filmpje met de stalen tornado door en wat een kracht daar op komt. Dat zijn deuren van 5 mm of meer dik staal en de deur wordt zowat van zijn hengsels gelicht door de kracht van een stukkie hout.
Waarom denk je dat een bovengrondse shuilkelder van dik zwaarbewapend beton, (incl dak) is gemaakt en er een dikke stalen deur voorzit?
Als je een huis bouwt dat van zulk dik beton is gemaakt (incl dak) en 5 mm dikke stalen platen voor de ramen kan laten zakken, als je daar al tijd voor hebt dan is een huis tornado bestendig, of je bouwt onder de grond. Anders niet.

Het feit dat je geen idee hebt hoe huizen gebouwd worden hier. Een mobile home met skirting is geen echt huis maar een veredelde caravan die op wielen is binnengebracht. Ik heb zo'n ding voor de verhuur. Er wordt ook geadviseerd om zo'n ding onmiddelijk te verlaten als er een tornado dreigt omdat ze zeer gevaarlijk zijn en zeker niet tornadobestendig. Overigens zijn deze mobile homes wel stevig verankerd in de grond. Voordeel van een mobile home is dat het heel goedkoop te bouwen is (in een fabriek) en binnen een dag staat.

Feit is echter dat de kans om door een tornado geraakt te worden minimaal is, waarddor het economisch niet haalbaar is om allee huizen tornado bestendig te maken. Daar is een schuilkeldertje voor.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

ned in MO schreef:Een mobile home met skirting is geen echt huis maar een veredelde caravan die op wielen is binnengebracht.
Ik heb het idee dat dit misverstand hier is ontstaan doordat veel Nederlanders niet weten hoe een Amerikaanse "trailer" eruit ziet. Dit is namelijk niet (altijd) hetzelfde als een stacaravan. Soms zijn ze van zo'n goede kwaliteit dat ze er bijna uit zien als huizen, maar ze zijn het toch echt niet. En inderdaad absoluut niet veilig in een tornado of hurricane.
"Keep Georgia On Your Mind"
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

ned in MO schreef:Nog een laatste poging dan.
Kijk nog eens naar het filmpje met de stalen tornado door en wat een kracht daar op komt. Dat zijn deuren van 5 mm of meer dik staal en de deur wordt zowat van zijn hengsels gelicht door de kracht van een stukkie hout.
Waarom denk je dat een bovengrondse shuilkelder van dik zwaarbewapend beton, (incl dak) is gemaakt en er een dikke stalen deur voorzit?
Er zijn echt stalen stormshutters die in dit soort situaties voldoen. Natuurlijk zal het rolluik bij een directe impact schade oplopen, maar dat mag, het gaat erom dat er geen penetratie van het gebouw optreed. Juist als het staal wat meegeeft wordt er energie geabsorbeerd en zal er dus ook veel minder kracht komen op de ophanging van het geheel.

Een stalen deur die zo dik is dat er geen vervorming optreed zal juist alle kracht van de impact overbrengen op de scharnieren. En dan wordt dat dus direct het zwakke punt van de constructie. De vraag is dus ook of dat wel zo verstandig is. Men kan beter een "holle" stalen deur gebruiken met een zacht materiaal als vulling en een dunnere stalen buitenschil die juist wel indeukt. Je absorbeert dan energie, net zoals bijvoorbeeld de kreukelzone in een auto en niet alle energie van de impact wordt 1-op-1 overgebracht op de bevestiging van de deur.

Een spouwmuur voldoet verder ook echt in dit soort situaties. Ook hier geld het principe van de "kreukelzone". De buitenmuur "deukt" in (er worden bakstenen naar binnen geduwd), en de resterende kracht is veel te laag om tot penetratie van het binnenspouwblad te leiden. Er zal bij een directe impact dus wellicht schade zijn, maar een paar bakstenen in het buitenspouwblad opnieuw inmetselen en voegen is verwaarloosbaar tov het verlies van een heel huis.
ned in MO schreef: Het feit dat je geen idee hebt hoe huizen gebouwd worden hier. Een mobile home met skirting is geen echt huis maar een veredelde caravan die op wielen is binnengebracht. Ik heb zo'n ding voor de verhuur. Er wordt ook geadviseerd om zo'n ding onmiddelijk te verlaten als er een tornado dreigt omdat ze zeer gevaarlijk zijn en zeker niet tornadobestendig. Overigens zijn deze mobile homes wel stevig verankerd in de grond. Voordeel van een mobile home is dat het heel goedkoop te bouwen is (in een fabriek) en binnen een dag staat.
Ik had het niet over mobile homes. Natuurlijk zijn er genoeg huizen met kelderfunderingen of diepe funderingen op staal of paalfunderingen in de VS. Maar er zijn echt legio huizen die simpelweg op een betonnen plaat (slab foundation) staan, waarbij niet gegraven maar alleen uitgevlakt is. Begane grond niveau van die woningen ligt dan ook vaak zo'n halve meter boven maaiveld, met een verandatje rondom en de crawlspace onder de begane grond is meestal alleen met wat houtwerk dichtgemaakt.
Feit is echter dat de kans om door een tornado geraakt te worden minimaal is, waarddor het economisch niet haalbaar is om allee huizen tornado bestendig te maken. Daar is een schuilkeldertje voor.
Tja.. Ik heb daar dus een andere mening over. Ik denk zowiezo dat er veel andere voordelen te halen zijn uit bouwen met zwaardere bouwmaterialen. Minder onderhoudskosten, duurzaamheid, brandwerendheid, geluidwerendheid, etc. Natuurlijk is het kostbaarder, vooral doordat hout zo enorm goedkoop is in de VS.

Maar met de bouwmethodiek zoals die hier vrijwel altijd wordt toegepast zijn de extra kosten om redelijk hurricane en tornadoproof te bouwen wel minimaal. Stormshutters zijn niet zo erg duur en het is meteen goede inbraakbeveiliging. De dakconstructie wat steviger uitvoeren dan normaal hoeft ook niet de hoofdprijs te kosten en het goed vastzetten van de waterwerende laag (leien, pannen, etc) van een schuin dak kost alleen meer tijd, maar daar zijn standaard systemen voor beschikbaar.

Maar goed, volgens mij kunnen we discussie beter sluiten.

Roel.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Maar goed, volgens mij kunnen we discussie beter sluiten.
Of maar alle huizen hier volgens Nederlandse protocollen bouwen en kijken wat er van overblijft....
We lopen hier met ons hoofd tegen een stenen spauwmuur aan en zit een deuk in.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Huizen die op een slab zijn gebouwd en een halve meter boven het maaiveld uitsteken zijn mobile homes.
Dit kunnen single wide, double wide of zelfs triple wides zijn. Ze zijn exter allemaal op wielen naar hun plek gereden.
Als jij daar een andere mening over hebt dan graag een fotootje.
Ik verkoop al 10 jaar huizen voor mijn beroep.

Tornado bestendige luiken voor je ramen wil ik ook wel eens graag zien.
Zelfs als bestaan ze dan waait nog het dak van je huis met dezelfde desastreuze gevolgen.
En dan is er ook nog de garage deur en andere deuren.
Mijn schoonouders hadden ooit een huis met rolluiken. Inderdaad goed tegen inbrekers maar voor een tornado een lachertje.

Ik blijf erbij dat jij nog steeds geen idee hebt hoe groot de krachten van een tornado zijn. Daar is een hurricane niks bij.
Tornado's gooien complete treinen van de rails

Mijn huis is trouwens onderhoudsvrij. Af en toe de ramen wassen en dat is het wel en 1 keer in de 30 jaar nieuwe dakbedekking.
Dakpannen van klei werken hier ook niet is het klimaat niet echt goed voor.
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Hoe worden 'Amerikaanse' daken dan bedekt? (Amerikaanse tussen aanhalingstekens omdat het vast niet overal hetzelfde zal zijn)
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Bandido schreef:Ik heb het idee dat dit misverstand hier is ontstaan doordat veel Nederlanders niet weten hoe een Amerikaanse "trailer" eruit ziet. Dit is namelijk niet (altijd) hetzelfde als een stacaravan. Soms zijn ze van zo'n goede kwaliteit dat ze er bijna uit zien als huizen, maar ze zijn het toch echt niet.
Net zoiets als de "woonwagens" die je hier meestal ziet op de woonwagenkampen dus.

Marjon
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

ned in MO schreef: Zelfs als bestaan ze dan waait nog het dak van je huis met dezelfde desastreuze gevolgen.
En dan is er ook nog de garage deur en andere deuren.
Mijn schoonouders hadden ooit een huis met rolluiken. Inderdaad goed tegen inbrekers maar voor een tornado een lachertje.
Daken waaien niet zomaar van huizen. Dan moet er lift zijn. En lift wordt alleen gegenereerd als er een drukverschil is of lucht wordt afgebogen. Zolang de schil van het huis maar dicht blijft zijn die krachten echt beheersbaar.

Natuurlijk kan dakbedekking nog wel opwaaien. Zeker de hier veel gebruikte losse pannen. Maar leien zoals die in de VS gebruikelijk zijn zitten vastgeniet en zullen over het algemeen wel blijven zitten. Ze wegen ook niets.
ned in MO schreef: Ik blijf erbij dat jij nog steeds geen idee hebt hoe groot de krachten van een tornado zijn. Daar is een hurricane niks bij.
Tornado's gooien complete treinen van de rails
Nu is een treinstel ook een stuk lichter dan een (uit steen in in spouw opgetrokken) huis, staat het los en kan er een opliftend effect komen door windstromingen onder en bovenlangs een treinstel.

Natuurlijk is het moeilijk wapenen tegen een directe hit van een zware F5 tornado, maar dat is niet de meest voorkomende situatie. En ik denk echt, en met mij ook vele amerikaanse bouwkundigen en ondernemers, dat het prima mogelijk is om huizen veel meer tornado proof te bouwen dan dat nu gebeurt.
ned in MO schreef: Mijn huis is trouwens onderhoudsvrij. Af en toe de ramen wassen en dat is het wel en 1 keer in de 30 jaar nieuwe dakbedekking.
Dakpannen van klei werken hier ook niet is het klimaat niet echt goed voor.
Veel hout betekent over het algemeen ook veel verfwerk. Ik zie al op tegen alle overhangende houten delen, boeiboorden en kozijnen hier. Ik moet er niet aan denken dat er nog meer schilderwerk zou zijn :-).

Mijn pannen zijn trouwens van beton en ook in de VS worden pannen gebruikt als dakdekking. Vaker zijn het inderdaad leien op schuine daken ipv pannen, dat klopt. Die zie je hier trouwens ook wel in mindere mate. Dat is iets cultureels denk ik. Het maakt ook niet zoveel uit. Het zijn beide vormen van het waterdicht maken van een schuin dak die verder niet zoveel met klimaat te maken hebben. Wel denk ik dat pannen weer een betere bescherming bieden tegen penetratie van vreemde objecten, maar het nadeel is ook weer dat ze echt goed geborgd moeten worden om extreme windsnelheden te overleven. Leien worden meestal geniet en zijn erg snel aan te brengen en daar volgens mij ook veel goedkoper dan pannen. Het is ook maar net wat je mooier vind denk ik.

Voor wat betreft de fundering met kruipruimte boven maaiveld, google maar eens op "above ground crawl space foundation".

Zoiets als dit:

Afbeelding

Roel.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Hoe worden 'Amerikaanse' daken dan bedekt? (Amerikaanse tussen aanhalingstekens omdat het vast niet overal hetzelfde zal zijn)
Hier in het noordoosten worden vooral "shingles" gebruikt, die van asphalt gemaakt zijn. In mijn omgeving begin ik steeds meer metalen daken te zien. Soms wordt het metaal gelegd over de shingles als ze aan vervanging toe zijn, en ben je er gemakkelijk mee klaar.
Sommige oude huizen hebben leistenen daken; het apartement waar 2 van mijn kinderen wonen heeft dit.
Iets meer recent zijn de groene daken; gras op het dak, maar dat is nog zeldzaam.
Voor ons schuurtje dat we gebouwd hebben hebben we Ondura gebruikt (http://www.ondura.com/), ook een soort asphalt dakbedekking. Ik zie dat niet veel op huizen, maar meer op schuren. Het is geloof ik ook een wat nieuwere manier van dakbedekking.
Maar leien zoals die in de VS gebruikelijk zijn zitten vastgeniet en zullen over het algemeen wel blijven zitten. Ze wegen ook niets.
Bij een oud dak kunnen ze er ook afwaaien, hebben wij gehad bij ons huis.
Nu is een treinstel ook een stuk lichter dan een (uit steen in in spouw opgetrokken) huis, staat het los en kan er een opliftend effect komen door windstromingen onder en bovenlangs een treinstel.
Dus je denkt dat wind die een trein omver gooit je dak op het huis laat zitten? :shock:
Veel hout betekent over het algemeen ook veel verfwerk. Ik zie al op tegen alle overhangende houten delen, boeiboorden en kozijnen hier. Ik moet er niet aan denken dat er nog meer schilderwerk zou zijn :-)
Valt wel mee. Er zijn inderdaad huizen die van de buitenkant helemaal hout zijn en waar veel onderhoud aan is, maar zelfs al deze huizen die uit hout opgetrokken worden hebben vaak een ander materiaal aan de buitenkant, bv vinyl, steen, plaster of metaal. We hebben vinyl raamkozijnen, ook niks aan te verven.

Het is niet te zien op de foto met dat huis, maar het is heel goed mogelijk dat onder dit huis een gewone kelder zit, en niet alleen een kruipruimte. Zo zie je hier veel huizen die er zo uitzien, allemaal helemaal onderkelderd.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Daken waaien niet zomaar van huizen. Dan moet er lift zijn. En lift wordt alleen gegenereerd als er een drukverschil is of lucht wordt afgebogen. Zolang de schil van het huis maar dicht blijft zijn die krachten echt beheersbaar.
Nogmaals, jij wil nog steeds niet inzien hoe groot de krachten van een tornado zijn.
Een huis van 2500 sq ft (met vinyl siding) weegt zo'n 45 ton. steen zal daar zo'n 10 ton aan toevoegen. Was van de week nog op house movers :)

een geladen vrachtwagen weegt 40 ton en die worden zonder problemen omvergeblazen.
de gemiddelde lokomotief weegt tussen de 125 en 250 ton :shock:
Veel hout betekent over het algemeen ook veel verfwerk. Ik zie al op tegen alle overhangende houten delen, boeiboorden en kozijnen hier. Ik moet er niet aan denken dat er nog meer schilderwerk zou zijn
Zoals ik al zei. De meeste (nieuwere) huizen zijn volledig onderhoudsvrij.
Ik heb helemaal niks te schilderen en mijn huis is 10 jaar oud. Lees jij wel wat ik hier neerpen?
Geen kozijnen, geen dakgoten, overhang. nulkommanoppes.
roelb schreef:Mijn pannen zijn trouwens van beton en ook in de VS worden pannen gebruikt als dakdekking. Vaker zijn het inderdaad leien op schuine daken ipv pannen, dat klopt. Die zie je hier trouwens ook wel in mindere mate. Dat is iets cultureels denk ik. Het maakt ook niet zoveel uit. Het zijn beide vormen van het waterdicht maken van een schuin dak die verder niet zoveel met klimaat te maken hebben]
Dakpannen zie je alleen in het zuidwesten eigenlijk. Ik denk dat 80% van de huizen compostion roofing heeft zoals het huis op jouw plaatje en ook op mijn huis zit dat.
Voor wat betreft de fundering met kruipruimte boven maaiveld, google maar eens op "above ground crawl space foundation".
Dit is dus echt geen above ground crawlspace kruipruimte zoals jij die beschrijft in eerdere posts.
Er is geen concrete slab hier maar een echte foundation die een meter onder de grond begint.
Dat de foundatie een stukje boven het maaiveld uitsteekt heeft ook weer redenen. Een daarvan is termieten.
Die komen uit de grond en lusten geen beton. Een termiet gaat niet op een wild goose chase op zoek naar eten en zal dus niet snel aan het hout van je huis gaan knagen.
De wind kan er ook niet onderslaan.
Het gat dat je op foto ziet is de toegang van de kruipruimte, waar een deur of luik voor hoort te zitten.
Dit is dus een gevalletje lack of care van de homeowner.
Op een aantal plaatsen zitten kleine luikjes aan de zijkant die als doelstelling ventilatie van de kruipruimte hebben
Als je in een vochting klimaat woont zoals ik Hoge luchtvochtigheid in de zomer is het van belang dat onder het huis geventileerd wordt.
In de winter gaan deze luikjes dicht.
Deze zijn zodanig klein dat wind van een tornado daar geen vat op heeft.

Overigen als je windbestendige huizen wilt bouwen kan je het beste ronde huizen bouwen want daar heeft de wind het minste vat op.
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Dat materiaal van Ondura ziet er niet slecht uit bij residentials. Ik geloof dat ik het wel vaker heb gezien in de States. Het heeft in de kleur grijs wel iets weg van een leistenen dak. Niet slecht volgens mij.

Zoals Ned in MO schrijft klopt het volgens mij wel; veel Amerikaanse huizen hebben welliswaar een houten frame maar zijn van buiten bekleed met andere materialen die onderhoudsvriendelijk zijn. Volgens mij zijn het meer de echte, oude, huizen die nog wel 100% van hout zijn en dit vraagt natuurlijk wel om veel onderhoud. Als je door van die nieuwbouwwijken rijdt zie je dat nooit meer. Ook hebben al die huizen vaak een 'echte' kelder die wel degelijk helemaal onder het maaiveld ligt.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Alleen de oude (historische) huizen hebben nog te maken met veel onderhoud. Mijn huis, gebouw in 1985, is al helemaal onderhoudsvrij. De buitenkant is van baksteen in combinatie met vinyl siding; hoeft ik niet te verven. De kozijnen zijn van vinyl en alle houten constructie is behandeld tegen "dry rot" (geen idee hoe dat in NL heet), en waar het aan de buitenkant zichtbaar zou zijn is het ingepakt in een aluminium in de kleur van je keuze. Volgens mij is het nog nooit geverfd, want de groene kleur op het aluminum is erop gebakken als een soort emaille. Alle toegangs deuren naar het huis zijn van staal waar ook de kleur in gebakken is, en nooit meer hoeft te worden geverfd tenzij je een andere kleur wilt. Volgens mij kun je dan net zo goed een nieuwe deur kopen, want zo duur zijn ze niet en een deur vervangen gaat sneller dan een deur verven. De garagedeur is vinyl aan de buitenzijde en metaal aan de binnenzijde met daartussen isolatie. Dus eventueel kun je de garage verwarmen, maar dat gaat me te ver. Het enige wat ik verf is de binnenkant van het huis, omdat de kleur me na een aantal jaren gaat vervelen.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik heb ook een duplex (twee onder een kap) verhuur die niet onderhoudsvrij is maar daar gaat in het voorjaar vinyl siding op en dan is dat ook onderhoudsvrij :mrgreen:
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer