ned in MO schreef:
Een beetje naief gesteld allemaal. Een amerikaans huis heeft ook een fundering hoor. En die is van beton.
Daaraan zit de opbouw vast en ook de stenen. Die stenen zijn ook weer om de zoveel foot verankerd aan het frame.
Ook onderschat jij de krachten van een tornado. Een beetje tornado en een 2x4 (balk) boort zich zonder moeite dwars door een bakstenen muur.
De schade aan een betonnen huis is net zo groot als aan een houten huis.
je ramen en je dak gaan eraan waardoor alsnog bijna alles uit je huis geblazen wordt.
Maar goed, even punt voor punt. De betonnen fundering waar jij aan refereert ligt vaak boven het maaiveld en is eigenlijk alleen bedoeld als ankerpunt voor de opbouw, zeker bij de wat goedkopere huizen.De afscherming van die kruipruimte is vaak ook niet echt enorm goed waardoor de wind ook onder het huis kan slaan. Ik heb ook wel begrepen dat de verankering van de opbouw aan de fundering wel eens te wensen overlaat. Een huis met een diepe kelderfundering zal het denk ik echt beter doen in een hurricane situatie, en die kelderfundering kan dan ook direct dienen als shelter.
Voor wat betreft de muren zou ik graag een praktijktest willen doen of zien, maar ik denk echt dat de schade die een houten balk aanbrengt een de muur van een huis in noord-europese bouwstijl een stuk kleiner is als die van een huis in amerikaanse bouwstijl.
Als ik mijn eigen huis als voorbeeld neem. De muur waar die balk doorheen zou moeten, van buiten naar binnen is dan 10cm baksteen, 3 cm lucht, 10cm isolatie en daarna nog 12cm kalkzandsteen.
Natuurlijk zal de baksteen muur bij voldoende kracht niet ongeschonden blijven, maar er ontstaat ook geen gat. De bakstenen zullen naar binnen worden gedrukt, de kracht zal gedempt worden door de thermische isolatie (10 cm glaswol) en de binnenmuur van 12cm kalkzandsteen zal echt niet doorboord worden. Er zit dan dus een "deuk" in het buitenspouwblad. Een muur bestaande uit gipsplaat - isolatie - gipsplaat heeft daarintegen natuurlijk veel minder kans om die balk te overleven. Maar ook een muur bestaande uit baksteen-isolatie-gipsplaat heeft aanmerkelijk minder kans. Immers, de krachten van stenen die naar binnen worden geduwd kunnen door de gipsplaat (of het pleisterwerk en de latjes bij een wat oudere lath-and-plaster muur) aan de binnenkant niet worden opgevangen. Die zal breken, de stenen komen helemaal naar binnen en de schil van het gebouw is doorbroken.
ned in MO schreef:
Je zou je daar wel wat tegen kunnen beschermen, net zoals bij een hurricane. Het enige probleem is dat je een hurricane dagen van te voren aan kan zien komen en maatregelen kan treffen (ramen barricaderen en zo)
Een tornado komt erg plotseling en is erg plaatselijk. de kans in een tornado te komen is nihil
we hebben jaarlijks gemiddeld 15 keer tornado watches en warnings maar ik moet de eerste in levende lijve nog zien.
De schade ervan heb wel meermalen live gezien.
Wij gaan niet voor niks als we gaan verbouwen een tornado shelter bouwen. Bovengronds van dik gewapend beton met een zware stalen deur
Iets anders dan een bakstenen muurtje.
Een shelter is geen verkeerd idee voor als alle andere zaken falen, maar met wat aanpassingen in bouwmethodiek is het echt niet zo complex om een nieuw huis redelijk tornodo- /en/ hurricane proof te maken. Door stevigere buitenmuren (steen, eventueel inclusief wapening of beton-isolatie-lucht-steen) maar ook door alle overige gevelelementen er op aan te passen. Er is zelfs gelamineerd glas verkrijgbaar dat erg veel kan hebben, maar dat is wel kostbaar. Je huis standaard voorzien van eenvoudige stalen rolluikken is een stuk goedkoper en doet wonderen. Dan moeten ze natuurlijk nog wel omlaag, maar ook daar valt tegenwoordig veel te automatiseren.
Ik weet zeker dat een huis prima voor 99% hurricane en tornado proof, maar ook aardbevingsbestendig gebouwd kan worden. Er moet dan wel een knop om en is het inderdaad duurder dan een in houtskeletbouw opgetrokken huis. Strengere voorschriften vanuit de overheid en beter toezicht kunnen daarbij helpen, maar dat is lastig, zeker in de staten waar tornado's vaak voorkomen. Maar keywords zijn volgens mij:
- een diepe kelderfundering (betonnen bak, een verdieping de grond in)
- opbouw van begane grond en verdiepingsvloeren met een zware steensoort, inclusief een of andere manier van wapening voor aardbevingen
- een stevig buitenspouwblad dat de grootste klappen kan opvangen, bijvoorbeeld van baksteen of een stevig laminaat.
- Verdiepingsvloeren van beton, goed verankerd aan de opbouw voor aardbevingsbestendigheid.
- bij een plat dak afdekken met een betonnen vloerplaat
- bij schuine daken een stevig laminaat gebruiken zowel voor de binnenste als voor de buitenste beplating of een kant-en-klaar systeemdak dat getest is op penetratie van puin en voldoet aan redelijke eisen. Eventueel de mogelijkheid maken om de bovenste etage af te sluiten van de rest van het huis om bij schade aan het dak verdere schade te voorkomen.
- Bij gebruik van dakpannen deze goed verankeren aan de dakconstructie.
- Alle gevelelementen voorzien van stalen rolluiken die automatisch gesloten kunnen worden. Zorgen voor voldoende afstand tussen het scherm en het glas zodat een ingedeukt scherm niet direct voor ruitschade zorgt.
- Windmeter installeren op de rolluik installatie met automatische sluiting. Buren een afstandsbediening geven zodat zij bij eventuele afwezigheid jouw luiken kunnen sluiten in een noodsituatie. Wellicht kan in de toekomst ook gekoppeld worden aan een geautomatiseerd waarschuwingssysteem oid.
- Kelder inrichten als noodshelter en een goede afsluiting realiseren in de vorm van deur of luik. Zorgen dat er altijd een uitweg mogelijk is (deuren en luiken naar binnen open, etc). Ook zorgen voor voldoende ventilatie e.d.
ned in MO schreef:
ook automatische zonwering is niet zo makkelijk als het lijkt. Het weer kan hier heel snel omslaan en je kan binnen een uur een storm hebben met rukwinden van boven de 100 km/h. Daar zijn veel schermpjes niet tegen bestand
Nou, het gemiddelde knikarmscherm of screen dat je hier bij de bouwmarkt koopt kun je gewoon voorzien van een windmetertje, soms optioneel, soms standaard. Het scherm zal dan automatisch inklappen of inrollen wanneer de windsnelheid boven een bepaalde waarde komt. Dat kost een paar tientjes en bijna elk knikarmscherm of screen wordt tegenwoordig wel van zo'n meter voorzien. Maar het stuk over zonwering ging over opwarming door overmatige zoninstraling waar de eerdere poster als oplossing "kleine ramen" noemde. Ik gaf aan dat ik denk dat het prettiger leven is in een huis waar veel licht in binnen kan komen, en wat zonwering lijkt mij dan ook een betere oplossing dan leven in een donker huis.
Roel.