Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Huizenbouw in Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Huizenbouw in Amerika

Bericht door roelb »

rvd4always schreef: Als ik nu het bovenstaande plaatje bekijk dan vind ik het groote nadeel de brandbaarheid van het materiaal. In ieder huis zit natuurlijk hout maar dit is voornamelijk hout...het zou mij geen rustig gevoel geven.

Even terug naar het programma ''Extreme Home Makeover''....daar zie ik mensen die hun huis hebben verloren door diverse oorzaken.
Nu vraag ik mij af of je in USA verplicht bent om je huis te verzekeren tegen brand, natuurgeweld enz.
Verplicht? Wettelijk vermoed ik van niet. Overigens ben je dat hier ook niet hoor. Het is alleen erg onverstandig om geen opstalverzekering te hebben.

Heb je echter een hypotheek dan zal de bank dit over het algemeen wel van je eisen en ik verwacht dat dat in de VS niet veel anders is. En aangezien er op de meeste huizen een hypotheek rust zullen de meeste huiseigenaren die verplichting wel jegens hun hypotheekverstrekker hebben. Maar volgens mij wordt hier helemaal niet op gecontroleerd. Hier in Nederland in ieder geval niet en ik verwacht dat dit ook in de VS niet het geval zal zijn.

Roel.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Als je een hypotheek hebt verplicht de bank wel dat je je verzekerd.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Ruud993
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Ruud993 »

Klopt, onze bank eist zelfs dat we elk jaar aantonen dat we deze opstalverzekering hebben. Doe je dit niet dan sluiten ze een verzekering voor je af die je dan mag betalen. Als je een houtkachel hebt dan gaat de premie trouwens aardig omhoog.
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Hier ook verplicht. al heb ik het idee dat ze het alleen de eerste paar jaar vragen om het aan te tonen en dan geloven ze het wel. Je moet bij elke verbouwing erg oppassen en eigenlijk een verzekering meneer/mevrouw laten komen of het mag wat je doet, want ze hebben heel veel redenen na brand ofzo om niet uit te betalen :o
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

roelb schreef:Nadelen zijn de gehorige houten vloeren
Dit vind ik wel heel erg meevallen. Misschien is het, omdat er tapijt op ligt, maar met de gehorigheid in ons huis valt het honderd procent mee. Toen we in een rijtjeshuis woonden, hoorden we de buren ook helemaal nooit, terwijl we daar in Nederland wel veel last van hadden.
rvd4always schreef:Nu vraag ik mij af of je in USA verplicht bent om je huis te verzekeren tegen brand, natuurgeweld enz.
Verplicht niet, maar de meeste mensen zijn het wel. Het hout, dat voor huizenbouw gebruikt wordt, is "fire retardant" hout (weet er even geen Nederlands woord voor). Een paar jaar geleden heb ik een brand gezien en het was niet zo, dat alles meteen in de fik stond. Al was de brand op zolder begonnen en duurde het even voor iemand het zag en meldde, was de brandschade beperkt tot de zolder en bovenste verdieping. De andere verdiepingen (van drie) hadden "alleen" waterschade.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
rvd4always
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door rvd4always »

"fire retardant" = brand vertragend

Ik hoop overigens wel dat men rookmelders en eventueel koolmonoxide melders in huis heeft.

Waarom rookmelders?
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

In de nieuwe huizen is dat allemaal standaard, bij ons in Floirda dan. Ook word het altijd afgeleverd met de bedrading voor security.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Wij hebben in iedere slaapkamer en op iedere verdieping rookmelders, koolmonoxide melders op iedere verdieping. Misschien bedoel je het wel niet zo, maar je doet het voorkomen, alsof de huizen hier om de haverklap in brand vliegen, omdat ze van hout zijn. In alle 25 jaar, dat ik hier woon, heb ik (gelukkig!) slechts een uitslaande brand gezien. Volgens mij is er niet zoveel meer brandgevaar, dan bij huizen uit andere materialen gebouwd, ook getuige de vele houten huizen uit de achttiende en negentiende eeuw, die in dit gebied staan. Ik heb me ook laten vertellen, maar misschien is dat een fabeltje, dat hout in de gebieden, waar aardbevingen voorkomen, juist beter is, dan beton, omdat het wat meer geeft.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
rvd4always
Amerikakenner
Contacteer:

Petra/VS schreef: Misschien bedoel je het wel niet zo, maar je doet het voorkomen, alsof de huizen hier om de haverklap in brand vliegen, omdat ze van hout zijn.
Gelukkig maar dat de huizen niet om de haverklap in de brand vliegen en dat begrijp ik ook wel. Naar mijn mening is een 100% houten huis kwetsbaarder voor brand dan een huis dat uit steen is opgebouwd.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Als er brand uitbreekt in een huis, is dat in 90% het gevolg van nalatigheid van de bewoners. En in dat geval is de brandhaard niet zozeer het huis zelf, als wel de materialen die er in staan. En persoon die op de bank in slaap valt met een brandende sigaret in de handen bijvoorbeeld. Of een frituurpan waar de vlam inslaat. Pas als de men de materialen en meubelen in een huis helemaal brandveilig maken, kun je je zorgen te maken over het in de brand vliegen van je huis. Een tijdje geleden lieten ze hier op TV een uitgebrande mobile home zien. De mobile home zelf was van flame retardent materials gemaakt, maar de inhoud niet. Het omhulsel stond nog, maar de binnenzijde was een uitgebrande zwarte restant kool, als gevolg van de zeer brandbare materialen die in de meubels waren gebruikt.
rvd4always
Amerikakenner
Contacteer:

Loek schreef:Als er brand uitbreekt in een huis, is dat in 90% het gevolg van nalatigheid van de bewoners. En in dat geval is de brandhaard niet zozeer het huis zelf, als wel de materialen die er in staan. De mobile home zelf was van flame retardent materials gemaakt, maar de inhoud niet.
De laatste tijden zie je nog wel eens bosbranden in droge gebieden in USA, als je dan een houten huis hebt ben je extra kwetsbaar.

Flame retardent = brand vertragend dat wil dus niet zeggen dat het niet fikt, je zal hopelijk genoeg tijd hebben om de verblijfplaats te verlaten maar het onderkomen zal als verloren beschouwd moeten worden.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

De laatste tijden zie je nog wel eens bosbranden in droge gebieden in USA, als je dan een houten huis hebt ben je extra kwetsbaar.
Het is toch niet zoals je denkt. Je ziet in Californie vooral huizen die buitenom stucco hebben, al zijn ze van binnen van hout. Stucco brandt niet, toch brandt zo'n huis uit. Blijkbaar gaan die huizen bij een bosbrand niet zomaar branden doordat ze van hout zijn gebouwd, maar worden ze van binnen zo heet dat ze van binnenuit gaan branden. Dit is een artikel over een paar huizen die het wel overleefden terwijl alle huizen om hun heen uitbrandden;
http://www.finehomebuilding.com/how-to/ ... tails.aspx

De huizen die het overleefden hadden onder ander dubbel glas ramen (enkel glas springt door de hitte eerder) en de ventilatie op een bepaalde manier, zodat de hitte van het vuur buiten niet binnen kon komen.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Petra/VS schreef:Volgens mij is er niet zoveel meer brandgevaar, dan bij huizen uit andere materialen gebouwd, ook getuige de vele houten huizen uit de achttiende en negentiende eeuw, die in dit gebied staan.
Zoals al door anderen gezegd, het brandgevaar is niet groter. Maar als er brand uitbreekt dan zal het zich wel sneller verspreiden door een van hout opgetrokken huis, en met name ook de bovenliggende verdiepingen sneller bereiken. De uiteindelijke schade zal ook groter zijn.
Petra/VS schreef:Ik heb me ook laten vertellen, maar misschien is dat een fabeltje, dat hout in de gebieden, waar aardbevingen voorkomen, juist beter is, dan beton, omdat het wat meer geeft.
Je spreekt echter over beton, maar woonhuizen worden eigenlijk nooit van beton opgetrokken. Een huis in gewapend beton, met details bij aansluitingen goed uitgewerkt zal namelijk erg aardbevingsbestendig zijn. In feite is een betonnen constructie een stalen constructie van wapeningsstaal omgoten met beton. Zolang dat staal op alle kritische aansluitingen goed aan elkaar wordt vastgezet vormt zo'n gebouw een geheel en is het ook erg flexibel. Hoogbouw wordt vaak zo uitgevoerd en is erg aardbevingsbestendig.

Maar als je houtskeletbouw vergelijkt met een gemiddeld "traditioneel" huis hier, opgetrokken uit metsel- of lijmwerk van bijvoorbeeld baksteen of kalkzandsteen dan heb je zeker gelijk. Immers, hout is veel flexibeler en kan ver buigen zonder dat het breekt cq faalt. Een huis van kalkzandsteen lijmblokken en los opgelegde betonnen vloeren zal veel meer rigide zijn en bij grote bewegingen sneller en catastrofaler falen. Ook de losse opleggingen van vloeren en dragende constructies die bij dat soort bouw zo normaal zijn zijn natuurlijk niet bevordelijk voor de betrouwbaarheid in aardbevingen. Bij houtbouw worden dat soort verbindingen echter altijd vastgezet met nagels of schroeven en vormt het dus een geheel dat ook bij extreme beweging niet van elkaar los zal laten. Natuurlijk zijn er vrij eenvoudig allerlei maatregelen te treffen om een huis volgens de "hollandse" bouwstijl veel meer aardbevingsbestendig te maken, meer dan reguliere houtskeletbouw, maar aangezien dat hier geen factor is doen we dat hier niet.

Voor wat betreft de geluidsoverlast van de buren gemeld in een andere posting, tja, dat zijn gewoon constructiefouten en geldbesparing bij aannemers. Wat hier bij tweekappers of rijtjeshuizen vroeger vaak gebeurde is dat er maar een scheidingsmuur was. Dat is natuurlijk altijd gehorig, immers, een enkele massieve muur zal weinig geluid dempen. Tegenwoordig zijn tussenmuren vaak ankerloze spouwmuren, op zich prima, want je krijgt dan het geluidsdempende effect van de muur-lucht-muur als massa-veer-massa. Maar vaak staan die muren dan wel op dezelfde betonnen funderingsstrook, en zal geluid dus via de fundering worden overgedragen. Bij een huis met een paalfundering zal de fundering niet al te diep liggen en is het pad dat het geluid moet afleggen tussen de twee benedenverdiepingen van naastliggende huizen via de fundering erg kort. Bij vrijstaande huizen speelt dit natuurlijk niet en als aannemers gewoon de funderingen van twee naastliggende huizen vrij van elkaar leggen speelt het ook niet. Geluid in hout draagt van nature minder ver. Ook zal een scheidingsmuur die aan beide kanten voorzien is van gips (stucwerk) met daartussen lucht hetzelfde massa-veer-massa effect hebben, maar wel een stuk minder dan twee stenen muren met veel meer massa.

Mijn opmerking over geluid ging overigens vooral over het geluid van verdiepingsvloeren.

Roel.
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

ANY schreef:
Het is toch niet zoals je denkt. Je ziet in Californie vooral huizen die buitenom stucco hebben, al zijn ze van binnen van hout. Stucco brandt niet, toch brandt zo'n huis uit. Blijkbaar gaan die huizen bij een bosbrand niet zomaar branden doordat ze van hout zijn gebouwd, maar worden ze van binnen zo heet dat ze van binnenuit gaan branden. Dit is een artikel over een paar huizen die het wel overleefden terwijl alle huizen om hun heen uitbrandden;
http://www.finehomebuilding.com/how-to/ ... tails.aspx

De huizen die het overleefden hadden onder ander dubbel glas ramen (enkel glas springt door de hitte eerder) en de ventilatie op een bepaalde manier, zodat de hitte van het vuur buiten niet binnen kon komen.
Ik heb het stuk even gelezen. De conclusies in het kort zijn isolatie, geen brandbare materialen aan de buitenkant, oppassen met ventilatie waardoor hitte naar binnen kan en niet meer naar buiten en oppassen overhangende delen brandwerend maken aan de onderzijde. Isolatie is met name een grote factor doordat dat er voor zorgt dat er binnen geen zelfontbranding plaats vindt van het interieur. En dubbel glas is ook onderdeel van die isolatie.

Dit alles is bij een modern Nederlands huis prima geregeld. Onbrandbare materialen aan de buitenkant ook, het gemiddelde huis hier is immers aan de buitenkant van baksteen en het dak is gedekt met betonnen of keramische dakpannen. Ventilatie van de kruipruimte is ook minder van belang aangezien begane grond vloeren van beton zijn en tevens goed zijn geisoleerd. Hitte in de kruipruimte zal dus veel minder snel een probleem vormen. Het enige ontwerpdetail waar je op zou moeten letten zijn houten details aan de buitenzijde, zoals overstek (overhangs), boeiboorden, goten, etc. En zorgen dat je alle ventilatieroosters dicht en de mechanische ventilatie uitzet als de brand dichterbij komt.

Overigens snap ik echt niet waarom men die huizen, ook in warme gebieden als CA, niet veel beter isoleert. Want juist ook in warme gebieden wil je goede isolatie om de hitte buiten te houden en de koele lucht van de airco binnen te houden. Daardoor heb je ook een veel kleinere airco nodig en die kost ook een stuk minder in aanschaf, onderhoud en in verbruik.

Roel.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

roelb schreef:Mijn opmerking over geluid ging overigens vooral over het geluid van verdiepingsvloeren.

Roel.
Daar had ik het ook gedeeltelijk over. Misschien is het, omdat tapijt geluid dempt, maar het valt met de gehorigheid in ons huis enorm mee.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

@ Roel.
Over stro gesproken. Ik denk jouw idee over strobaal huizen en isolatie een beetje anders is dan dat het in werkelijkheid is.
Strobalen is het bouwmateriaal en de isolatie in een keer.Uit de fundering steken lange stalen staven (rebar) waarop deze stobalen gespiesd en gestapeld worden.
Aan de bovenkant komt er een stalen plaat op die met bouten strak aangedraaid worden waardoor je een dikke sterke muur krijgt.
Er gaat vervolgens kippegaas omheen dat weer met stucco wordt dichtgemetseld om een waterdichte muur te krijgen en om hem af te werken. Stro is een afvalproduct, heeft geen voedingswaarde en isoleert heel heel heel erg goed :mrgreen:
Geen last van beesten dus omdat het niet eetbaar is.
Branden doet het ook niet in tegenstelling tot wat je zou denken.
Dit komt omdat een essentieel element voor verbranding is verwijderd en dat is zuurstof.
Ik heb een filmpje gezien waar men met een blowtorch op zo'n strobaal brandt. Door dat het zo stijf is samengeperst smeult het een beetje aan de buitenkant, maar dat is het dan wel.
Je ziet deze huizen veel in droge omgevingen zoals N Mexico en Arizona
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Om even terug te komen op bosbranden en houten huizen; ik heb als kind jaren in zuid-Frankrkijk gewoond, en alhoewel daar alle huizen van beton waren gemaakt, maakte het voor de brand niets uit. Het is wat iemand een paar posts eerder al schreef; de buitenkant blijft wel staan, maar de binnenkant brandt volledig uit. Op zo'n moment maakt het echt niets uit of je een houten huis of een stenen huis hebt.

En wat betreft orkanen en tornados, mijn schoonmoeder komt uit de tornado alley en is later verhuisd naar hurricane-happy Florida, en zij vertelde altijd dat het allerbelangrijkste van de veiligheid van een huis was hoe stevig het dak vast zit. Zolang je dak maar blijft zitten, gebeurt er volgens haar met het huis niet zoveel. Zodra je dak er af vliegt, is het met je huis gedaan, en dan maakt wederom niet zoveel uit waar je huis van is gemaakt. De muren blijven misschien wel staan, maar de binnenkant is een grote ravage.

Wat betreft isolatie; onze ramen zijn hier vele maten kleiner dan in Nederland, en dat zorgt voor een groot deel van de isolatie met alle zon die wij krijgen. Ons huis is van "hardy plank" (planken die gemaakt zijn uit cement vermengd met houtsnippers), en heeft een houten frame, maar het is echt een enorm koel huis. In de zomer hebben we nooit problemen met het huis koud houden (de airco hoeft nooit voluit te loeien), en ook in de winter is het goed warm te stoken. Dat was met ons huis in Duitsland, met de enorme ramen en ouderwetse stalen kozijnen, wel anders.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

DixieChick schreef: alhoewel daar alle huizen van beton waren gemaakt, maakte het voor de brand niets uit. Het is wat iemand een paar posts eerder al schreef; de buitenkant blijft wel staan, maar de binnenkant brandt volledig uit.
Huizen in zuid frankrijk zijn niet van beton gemaakt. Er werd en wordt daar heel veel gebouwd met diverse natuursteen soorten. Gewoon gestapeld, of met wat kalk om het bij elkaar te houden. En isolatie is vaak geheel niet aanwezig, de muren zijn massief basalt of graniet, met aan de binnenkant een laagje gips als afwerking. Of helemaal van kalksteen met aan beide kanten gips. En zo'n muur geleid de warmte bijzonder goed. Basalt en graniet zijn bijvoorbeeld enorm goede geleiders van warmte. Dat betekent dus ook dat er in zo'n huis vrijwel geen enkele thermische isolatie is met de extreme hitte buiten bij een bosbrand. Bij zo'n temperatuur buiten zal het binnen dus snel net zo heet worden en kan er zelfontbranding plaats vinden van het interieur.
DixieChick schreef: En wat betreft orkanen en tornados, mijn schoonmoeder komt uit de tornado alley en is later verhuisd naar hurricane-happy Florida, en zij vertelde altijd dat het allerbelangrijkste van de veiligheid van een huis was hoe stevig het dak vast zit.
Inderdaad. Voor extreme wind moet je daken verankeren en zorgen dat het niet opgetild kan worden. Daar kun je ook gewoon aan rekenen. Ik verbaas me er ook altijd over hoe vaak het nog steeds fout gaat bij tornado's in dat gebied, het is helemaal niet zo moeilijk om aardig tornado-bestendig te bouwen.

Maar dat is niet het enige. Onderschat ook de laterale, zijwaartse kracht van wind op een gebouw niet. Kijk maar eens de beweging van wolkenkrabbers, dat soort krachten zijn met extreme wind op een huis ook niet gering.

Wat bij tornado's ook nog meespeelt is rondvliegend materiaal waar veel kracht achter zit. Als dat materiaal je huis binnendringt en dus een gat maakt dan heb je direct een enorm oplichtend effect, zeker als het dak goed vastzit aan de rest van het huis. En bij een licht houten huis zal dat sneller tot een probleem leiden (het hele huis gaat "vliegen") dan bij een veel zwaarder stenen huis met betonnen vloeren en een diepe betonnen fundering. Het voordeel van een stenen huis is ook weer dat het risico dat er iets door een muur naar binnen komt te verwaarlozen is. Gevelelementen zoals kozijnen kun je zowiezo goed beschermen (dichtspijkeren) en stevig dubbel of driedubbel glas is een goede second line of defense.
DixieChick schreef: Wat betreft isolatie; onze ramen zijn hier vele maten kleiner dan in Nederland, en dat zorgt voor een groot deel van de isolatie met alle zon die wij krijgen. Ons huis is van "hardy plank" (planken die gemaakt zijn uit cement vermengd met houtsnippers), en heeft een houten frame, maar het is echt een enorm koel huis. In de zomer hebben we nooit problemen met het huis koud houden (de airco hoeft nooit voluit te loeien), en ook in de winter is het goed warm te stoken. Dat was met ons huis in Duitsland, met de enorme ramen en ouderwetse stalen kozijnen, wel anders.
Isolatie van huizen is iets dat pas echt in de afgelopen 20 jaar van de grond is gekomen. Zoals jij jouw huis beschrijft is er geen enkele vorm van thermische isolatie toegepast. En dat is helaas ook het geval voor veel amerikaanse huizen, vooral in de warmere gebieden. Maar ook hier in Nederland hoor, in de wat oudere huizen. Uit de tijd dat het gas nog goedkoop was en niet op kon.

Moderne gevelelementen zoals ramen zijn echt niet meer te vergelijken met de bouwmaterialen van vroeger. HR++ dubbel glas met met warmtewerende coating is al jaren de normaalste zaak van de wereld, en inmiddels zie je steeds vaker driedubbel glas terugkomen met een lambda-factor die in de buurt komt van een paar cm glaswol. Overmatige warmteinstraling kun je verder ook nog eenvoudig voorkomen met wat (automatische) zonwering aan de buitenzijde, dat lijkt me ook wat prettiger wonen dan een huis met weinig glas en licht binnen. De isolatiewaarde van muren, vloeren en daken is, vergeleken met 20 jaar geleden, ruim vertienvoudigd en het kan zonder noemenswaardige extra kosten nog veel beter. Elk jaar zijn huizen weer beter geisoleerd dan het jaar ervoor. En een goed geisoleerd huis heeft ook alleen maar voordelen. Zowel bij extreme warmte als koude voor wat betreft de kosten van stoken en koelen, maar dus ook in omgevingen waar bosbranden voor kunnen komen om zelfontbranding van het interieur te voorkomen.

Roel.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Wat bij tornado's ook nog meespeelt is rondvliegend materiaal waar veel kracht achter zit. Als dat materiaal je huis binnendringt en dus een gat maakt dan heb je direct een enorm oplichtend effect, zeker als het dak goed vastzit aan de rest van het huis. En bij een licht houten huis zal dat sneller tot een probleem leiden (het hele huis gaat "vliegen") dan bij een veel zwaarder stenen huis met betonnen vloeren en een diepe betonnen fundering. Het voordeel van een stenen huis is ook weer dat het risico dat er iets door een muur naar binnen komt te verwaarlozen is. Gevelelementen zoals kozijnen kun je zowiezo goed beschermen (dichtspijkeren) en stevig dubbel of driedubbel glas is een goede second line of defense

Een beetje naief gesteld allemaal. Een amerikaans huis heeft ook een fundering hoor. En die is van beton.
Daaraan zit de opbouw vast en ook de stenen. Die stenen zijn ook weer om de zoveel foot verankerd aan het frame.
Ook onderschat jij de krachten van een tornado. Een beetje tornado en een 2x4 (balk) boort zich zonder moeite dwars door een bakstenen muur.
De schade aan een betonnen huis is net zo groot als aan een houten huis.
je ramen en je dak gaan eraan waardoor alsnog bijna alles uit je huis geblazen wordt.

Je zou je daar wel wat tegen kunnen beschermen, net zoals bij een hurricane. Het enige probleem is dat je een hurricane dagen van te voren aan kan zien komen en maatregelen kan treffen (ramen barricaderen en zo)
Een tornado komt erg plotseling en is erg plaatselijk. de kans in een tornado te komen is nihil
we hebben jaarlijks gemiddeld 15 keer tornado watches en warnings maar ik moet de eerste in levende lijve nog zien.
De schade ervan heb wel meermalen live gezien.
Wij gaan niet voor niks als we gaan verbouwen een tornado shelter bouwen. Bovengronds van dik gewapend beton met een zware stalen deur
Iets anders dan een bakstenen muurtje.
Afbeelding

ook automatische zonwering is niet zo makkelijk als het lijkt. Het weer kan hier heel snel omslaan en je kan binnen een uur een storm hebben met rukwinden van boven de 100 km/h. Daar zijn veel schermpjes niet tegen bestand
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

ned in MO schreef: Een beetje naief gesteld allemaal. Een amerikaans huis heeft ook een fundering hoor. En die is van beton.
Daaraan zit de opbouw vast en ook de stenen. Die stenen zijn ook weer om de zoveel foot verankerd aan het frame.
Ook onderschat jij de krachten van een tornado. Een beetje tornado en een 2x4 (balk) boort zich zonder moeite dwars door een bakstenen muur.
De schade aan een betonnen huis is net zo groot als aan een houten huis.
je ramen en je dak gaan eraan waardoor alsnog bijna alles uit je huis geblazen wordt.
Maar goed, even punt voor punt. De betonnen fundering waar jij aan refereert ligt vaak boven het maaiveld en is eigenlijk alleen bedoeld als ankerpunt voor de opbouw, zeker bij de wat goedkopere huizen.De afscherming van die kruipruimte is vaak ook niet echt enorm goed waardoor de wind ook onder het huis kan slaan. Ik heb ook wel begrepen dat de verankering van de opbouw aan de fundering wel eens te wensen overlaat. Een huis met een diepe kelderfundering zal het denk ik echt beter doen in een hurricane situatie, en die kelderfundering kan dan ook direct dienen als shelter.

Voor wat betreft de muren zou ik graag een praktijktest willen doen of zien, maar ik denk echt dat de schade die een houten balk aanbrengt een de muur van een huis in noord-europese bouwstijl een stuk kleiner is als die van een huis in amerikaanse bouwstijl.

Als ik mijn eigen huis als voorbeeld neem. De muur waar die balk doorheen zou moeten, van buiten naar binnen is dan 10cm baksteen, 3 cm lucht, 10cm isolatie en daarna nog 12cm kalkzandsteen.

Natuurlijk zal de baksteen muur bij voldoende kracht niet ongeschonden blijven, maar er ontstaat ook geen gat. De bakstenen zullen naar binnen worden gedrukt, de kracht zal gedempt worden door de thermische isolatie (10 cm glaswol) en de binnenmuur van 12cm kalkzandsteen zal echt niet doorboord worden. Er zit dan dus een "deuk" in het buitenspouwblad. Een muur bestaande uit gipsplaat - isolatie - gipsplaat heeft daarintegen natuurlijk veel minder kans om die balk te overleven. Maar ook een muur bestaande uit baksteen-isolatie-gipsplaat heeft aanmerkelijk minder kans. Immers, de krachten van stenen die naar binnen worden geduwd kunnen door de gipsplaat (of het pleisterwerk en de latjes bij een wat oudere lath-and-plaster muur) aan de binnenkant niet worden opgevangen. Die zal breken, de stenen komen helemaal naar binnen en de schil van het gebouw is doorbroken.
ned in MO schreef: Je zou je daar wel wat tegen kunnen beschermen, net zoals bij een hurricane. Het enige probleem is dat je een hurricane dagen van te voren aan kan zien komen en maatregelen kan treffen (ramen barricaderen en zo)
Een tornado komt erg plotseling en is erg plaatselijk. de kans in een tornado te komen is nihil
we hebben jaarlijks gemiddeld 15 keer tornado watches en warnings maar ik moet de eerste in levende lijve nog zien.
De schade ervan heb wel meermalen live gezien.
Wij gaan niet voor niks als we gaan verbouwen een tornado shelter bouwen. Bovengronds van dik gewapend beton met een zware stalen deur
Iets anders dan een bakstenen muurtje.
Afbeelding
Een shelter is geen verkeerd idee voor als alle andere zaken falen, maar met wat aanpassingen in bouwmethodiek is het echt niet zo complex om een nieuw huis redelijk tornodo- /en/ hurricane proof te maken. Door stevigere buitenmuren (steen, eventueel inclusief wapening of beton-isolatie-lucht-steen) maar ook door alle overige gevelelementen er op aan te passen. Er is zelfs gelamineerd glas verkrijgbaar dat erg veel kan hebben, maar dat is wel kostbaar. Je huis standaard voorzien van eenvoudige stalen rolluikken is een stuk goedkoper en doet wonderen. Dan moeten ze natuurlijk nog wel omlaag, maar ook daar valt tegenwoordig veel te automatiseren.

Ik weet zeker dat een huis prima voor 99% hurricane en tornado proof, maar ook aardbevingsbestendig gebouwd kan worden. Er moet dan wel een knop om en is het inderdaad duurder dan een in houtskeletbouw opgetrokken huis. Strengere voorschriften vanuit de overheid en beter toezicht kunnen daarbij helpen, maar dat is lastig, zeker in de staten waar tornado's vaak voorkomen. Maar keywords zijn volgens mij:

- een diepe kelderfundering (betonnen bak, een verdieping de grond in)
- opbouw van begane grond en verdiepingsvloeren met een zware steensoort, inclusief een of andere manier van wapening voor aardbevingen
- een stevig buitenspouwblad dat de grootste klappen kan opvangen, bijvoorbeeld van baksteen of een stevig laminaat.
- Verdiepingsvloeren van beton, goed verankerd aan de opbouw voor aardbevingsbestendigheid.
- bij een plat dak afdekken met een betonnen vloerplaat
- bij schuine daken een stevig laminaat gebruiken zowel voor de binnenste als voor de buitenste beplating of een kant-en-klaar systeemdak dat getest is op penetratie van puin en voldoet aan redelijke eisen. Eventueel de mogelijkheid maken om de bovenste etage af te sluiten van de rest van het huis om bij schade aan het dak verdere schade te voorkomen.
- Bij gebruik van dakpannen deze goed verankeren aan de dakconstructie.
- Alle gevelelementen voorzien van stalen rolluiken die automatisch gesloten kunnen worden. Zorgen voor voldoende afstand tussen het scherm en het glas zodat een ingedeukt scherm niet direct voor ruitschade zorgt.
- Windmeter installeren op de rolluik installatie met automatische sluiting. Buren een afstandsbediening geven zodat zij bij eventuele afwezigheid jouw luiken kunnen sluiten in een noodsituatie. Wellicht kan in de toekomst ook gekoppeld worden aan een geautomatiseerd waarschuwingssysteem oid.
- Kelder inrichten als noodshelter en een goede afsluiting realiseren in de vorm van deur of luik. Zorgen dat er altijd een uitweg mogelijk is (deuren en luiken naar binnen open, etc). Ook zorgen voor voldoende ventilatie e.d.
ned in MO schreef: ook automatische zonwering is niet zo makkelijk als het lijkt. Het weer kan hier heel snel omslaan en je kan binnen een uur een storm hebben met rukwinden van boven de 100 km/h. Daar zijn veel schermpjes niet tegen bestand
Nou, het gemiddelde knikarmscherm of screen dat je hier bij de bouwmarkt koopt kun je gewoon voorzien van een windmetertje, soms optioneel, soms standaard. Het scherm zal dan automatisch inklappen of inrollen wanneer de windsnelheid boven een bepaalde waarde komt. Dat kost een paar tientjes en bijna elk knikarmscherm of screen wordt tegenwoordig wel van zo'n meter voorzien. Maar het stuk over zonwering ging over opwarming door overmatige zoninstraling waar de eerdere poster als oplossing "kleine ramen" noemde. Ik gaf aan dat ik denk dat het prettiger leven is in een huis waar veel licht in binnen kan komen, en wat zonwering lijkt mij dan ook een betere oplossing dan leven in een donker huis.

Roel.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer