Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Dude: Tips voor graceland en omstreken

Over de staten Virginia, North en South Carolina, Kentucky, Tennessee, Georgia, Alabama, Mississippi, Arkansas, Oklahoma en Louisiana.
Dude
Moderator

Reis Dude: Tips voor graceland en omstreken

Bericht door Dude »

Hey,

Ik ben nog maar net terug van het zuidwesten en kwam daar dan op het idee om mijn pa eens verrassen met een tripje naar Graceland.
Mijn vader is een enorme Elvis fan en heeft me al vaker gezegd eens graag naar daar te willen gaan. Hij is er net 62 geworden.
Nu, hij zegt wel vaker dingen die hij nooit doet :wink: maar toch zou ik hem dit willen cadeau doen samen met mijn broers en zus.
Dat moet echter nog allemaal afgesproken worden of zij hieraan mee willen werken (lees betalen) dus het zit pas in het allereerste stadium, het denkwerk zeg maar.

Ikzelf ben helemaal niet thuis in deze regio dus tips zijn enorm welkom al kan het zijn dat het allemaal niet doorgaat. Ik hang volledig af van de goodwill van mijn broers en zus want alleen kan ik dit niet financieel rondkrijgen, ik betaal uiteraard wel mijn eigen vliegticket en zal ook de huurwagen betalen uit eigen zak. Dus eigenlijk enkel zijn ticket en eventueel hotelkosten delen met mij.

De periode maakt nu nog niet zoveel uit omdat hij (en ik ook) kan gaan wanneer het ons best uitkomt. Daarbij waarschijnlijk rekening houdend met de ticketprijs. Waarschijnlijk mei of juni ofzo. Ik zou het op één week willen houden ongeveer, mijn vader is nog nooit ver op reis geweest. Ik zal dus mijn moeder ook nog moeten overtuigen of ze hem een week kan missen :D

Maar wat is er in de buurt nog allemaal te doen buiten een bezoek aan Graceland ?, liefst wat muziek gerelateerd want hij speelt zelf ook gitaar. Er mag gerust ook wat natuur inzitten want mijn ouders zijn echte wandelaars.

alvast bedankt
Bart
Laatst gewijzigd door Dude op 19 jan 2010, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Fisherman
Amerikakenner

Re: Tips voor graceland en omstreken

Bericht door Fisherman »

Hey Bart,wat leuk dat je dat voor je vader wil doen :) !
Naast Graceland zijn de beroemde Sun studio en het Rock & Soul museum erg leuk om te bezoeken in Memphis!
Als hij een liefhebber van gitaren is dan zou een rondleiding door de Gibson fabriek ook erg leuk en interessant zijn.
En natuurlijk is het geweldig om s'avonds over Bealestreet te lopen en hier en daar naar een bandje kijken in 1 van de vele bars en clubs!
Ik ben zelf een groot muziek liefhebber en ik vond dat allemaal geweldig 8) !

http://www.sunstudio.com/ , http://www.memphisrocknsoul.org/ , http://www.gibson.com/en-us/Locations/R ... sOfGibson/ .

Jullie kunnen ook een uitstapje maken naar Tupelo MS waar Elvis is geboren en waar het huis waar hij heeft gewoond als kind is te bekijken.

Groeten Jeroen
"It's Great to be Here. It's Great to be Anywhere." Keith Richards
Figment
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 60
Contacteer:

Bericht door Figment »

Wat onwijs lief dat je dit wil doen zeg en ik hoop dat het allemaal lukt!

Ter aanvulling van de goede tips die Jeroen heeft gegeven, kan ik aanraden om een uitstap te maken naar Clarksdale. Dit is misschien wel de hoofdtad van the delta blues. Er is een blues museum, en hier vind je ook de crossroads, waar Robert Johnson zijn ziel aan de duivel zou hebben verkocht. Erg leuk is een bezoekje aan het Riverside Hotel. De eigenaar Frank, aka Rat, zal jullie met veel liefde en enthousiasme rondleiden door dit historische hotel. Het hotel was vroeger een ziekenhuis (waar zangeres Bessie Smith is overleden), en is in de jaren '40 omgebouwd tot hotel. Bekende artiesten als Sam Cooke, Ike Turner, John Lee Hooker en Muddy Waters hebben overnacht! Het stadje staat vol met juke joins, dus voor een muziekliefhebber zeer de moeite waard!
http://www.clarksdale.com/

In Memphis kan je naar Mud Island. Hier is de Mississippi rivier nagebouwd en het is een heerlijke plek in downtown Memphis om even te wandelen, en meteen wat meer te weten te komen over de mighty mississippi en alle steden die aan de rivier liggen: http://www.mudisland.com/

Een erg mooi natuurgebied om te wandelen is Wolf River: http://www.wolfriver.org/
Zeker weten dat jullie je hier wel een weekje kunnen vermaken!
Veel succesn en laat je nog even weten of het allemaal is gelukt?
Traveling to the USA since 1981

Momenteel ben Zuid Amerika aan het verkennen: http://adventuresofatravelgeek.blogspot.com
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Fisherman schreef: Als hij een liefhebber van gitaren is dan zou een rondleiding door de Gibson fabriek ook erg leuk en interessant zijn.

http://www.sunstudio.com/ , http://www.memphisrocknsoul.org/ , http://www.gibson.com/en-us/Locations/R ... sOfGibson/ .

Jullie kunnen ook een uitstapje maken naar Tupelo MS waar Elvis is geboren en waar het huis waar hij heeft gewoond als kind is te bekijken.

Groeten Jeroen
Jaaaa Gibson gitaren, daar praat hij wel eens over. Ik ken er helaas niets van maar dat is alvast een supertip! De andere links heb ik ook opgeslagen en zien er goed uit om te bezoeken als muziekliefhebber.
Alvast bedankt Jeroen

Bart
Grts, Bart

Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Figment schreef: http://www.clarksdale.com/

http://www.mudisland.com/

Een erg mooi natuurgebied om te wandelen is Wolf River: http://www.wolfriver.org/
Zeker weten dat jullie je hier wel een weekje kunnen vermaken!
Veel succesn en laat je nog even weten of het allemaal is gelukt?
Hey Figment, ook jij al bedankt voor de tips en uiteraard hoop ik dat het allemaal doorgaat en ik laat zeker weten of dat lukt of niet. Binnenkort maar eens op familiebezoek gaan :wink:

Ik heb al eens gekeken qua vluchten en het lijkt me het best om in Atlanta te starten omdat er vanuit Brussel een rechtstreekse vlucht gaat. Onderweg naar Memphis kan er dan al een stop gemaakt worden bij Tupelo zoals Jeroen aangaf.
Is dat allemaal goed te doen op een week aankomend en vertrekkende vanuit Atlanta ?

Bart
Grts, Bart

hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Hoi Bart,

Wat gaaf dat je deze reis je vader wil aanbieden en dit samen met hem wil doen.

Gezien de leeftijd van je vader zal het Civil Rights Museum at the Lorraine Motel, de plek waar Martin Luther King in 1968 in Memphis is vermoord, hem zeer zeker aanspreken. Je vader heeft dit ook bewust meegemaakt.

Wij vonden het in elk geval zeer interessant en indrukwekkend. In mijn liveverslag van die dag kun je e.e.a. nalezen over ons bezoek daar.

Gr. Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Marjan,

Ook bedankt voor de link, dat is ook voor mij interessant. Zou ik zeker eens een kijkje willen gaan nemen! Toch wel een enorm belangrijk persoon geweest in de geschiedenis, al ken ik niet alle details van zijn werk en leven. Mijn vader was toen 20 jaar dus hij zal het wel zeker bewust hebben meegemaakt.

Bart
Grts, Bart

hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Schiet me nog iets te binnen. Als je vader van muziek houdt mag op weg van Atlanta naar Memphis een stop in Nashville eigenlijk niet ontbreken. Er worden veel concerten en optredens gegeven The Grand Old Ophry en de Hall of Fame is ook een must voor de muziekliefhebber. Verder is een bezoek aan The Wild Horse Saloon in down town Nashville eigenlijk een must. Je kunt daar zitten op krukken met paardenzadels met levensgrote paarden naast je, terwijl je geniet van muziek en lekker eten of een drankje.

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Is het geen idee om door te vliegen naar Nashville, in plaats vanaf Atlanta te gaan rijden? (Mits dat qua tickets haalbaar is).

Het is een goede 3 uur rijden van Nashville naar Memphis (heb het anderhalve week terug nog gedaan voor werk), maar als je daar ook nog eens de rit van Atlanta naar Nashville voor moet plakken (nog eens bijna 4 uur) dan ben je al bijna twee dagen van je reis kwijt aan rijden naar en van je bestemming...

Zonder Atlanta zou je Nashville en Memphis goed kunnen combineren.

Overigens: in Memphis is er één restaurant dat je niet mag overslaan: Rendezvous. Het is wereldberoemd in Memphis vanwege de heerlijke ribs. Er hangt ook een hele leuke sfeer. Het ligt in een steegje vlakbij het Peabody hotel.

Over het Peabody hotel gesproken: de lobby is prachtig, en het is de moeite waard om even naar binnen te lopen en iets aan de lobby bar te drinken (werd ons door de locals aangeraden). De Peabody Coffee is erg lekker! :wink:
Het hotel is ook bekend vanwege de Peabody Ducks. Wij waren er destijds te laat voor (tja, we moesten toch werken) maar het is misschien leuk om mee te pikken!
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Dento schreef:Is het geen idee om door te vliegen naar Nashville, in plaats vanaf Atlanta te gaan rijden? (Mits dat qua tickets haalbaar is).
Hey,

Bedankt voor de tips alvast ! Die worden genoteerd :wink:
Ik dacht op Atlanta te vliegen omdat we dan geen overstap hebben. Mijn vader is er 62 (dan bijna 63) en alhoewel ik niet weet hoe hij het zou verdragen zou ik liever geen tweede vlucht meer hebben, al zou het wel een korte tweede vlucht zijn. In de wagen is het toch anders, dan kan je al eens stoppen om de benen te strekken of iets eten wanneer je dat zelf wil.

Bart
Grts, Bart

Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Tja daar zit natuurlijk wat in, maar lijkt me zo zonde van de tijd die je verliest met het rijden door dit bij tijd en wijle mooi maar ook wel saaie landschap. Het is maar een half uurtje vliegen vanuit Atlanta naar Nashville, in tegenstelling tot de bijna vier uur rijden.

Ik weet niet hoe het met de gezondheidstoestand van je vader is omdat je de leeftijd aanhaalt, maar normaal gesproken zou zo'n korte (tweede) vlucht voor iemand van zijn leeftijd toch geen probleem zijn? Mijn schoonvader is even oud, en vliegt nog vrolijk overal naar toe... :wink:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Figment
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 60
Contacteer:

Bericht door Figment »

Het is een uurtje vliegen van Atlanta naar Nashville, maar uiteindelijk ben je wel langer dan dat uurtje onderweg. Als je meteen doorvliegt van Atlanta naar Nashville dan moet je net een gunstige aansluiting hebben, anders zit je makkelijk een paar uur op de luchthaven te wachten voor de volgende vlucht. Ik weet dat Delta rechtstreeks naar Atlanta vliegt, maar ze kunnen je ook via New York laten reizen als blijkt dat dat sneller is. Dan ben je korter onderweg omdat je niet zo lang op de luchthaven hoeft te wachten, maar zit je wel weer langer in de lucht. In dat geval zou je ook nog kunnen kiezen om met United via Chicago naar Memphis te reizen, of met de KLM/Northwest vanaf Amsterdam rechtstreeks naar Memphis.

Vliegen is iets heel persoonlijks. Mijn vader is 59 en gek op vliegen. Hoe verder en hoe meer vluchten hoe beter. Mijn moeder van 61 houdt er echter helemaal niet van. Zij vliegt het liefste rechtstreeks. De tweede vlucht is voor haar gewoon net teveel van het goede. Lange tochten met de auto vindt ze wel weer heerlijk. Muziekje aan, af en toe even stoppen om ergens wat te eten, of onderweg ineens een leuk dorpje of attractie tegenkomen.
Ik zou even aan je vader vragen wat hem het prettigste lijkt.

Ga je vliegen (naar Nashville of Memphis) dan heb je aan een week wel genoeg, ga je met de auto dan zou ik een dag of 10 gaan. In dat geval zou je kunnen vliegen naar Atlanta, dan via Chattanooga en Nashville naar Memphis rijden. Hier een paar dagen rondbrengen en vervolgens via Clarksdale en Tupelo terug naar Atlanta. Als je in Memphis naar het Lorraine motel bent geweest, dan kan je in Atlanta nog een bezoekje brengen aan het graf en geboortehuis van Martin Luther King. Dit is ook erg indrukwekkend! Je kan hier ook naar Stone Mountain, wat prachtig is en een mooi gebied om te wandelen. In Chattanooga kan je naar Rock City Gardens, ook een schitterend natuurgebied, en voor wandelaars heerlijk om naartoe te gaan. Zo heb je vanalles wat: Een beetje cultuur, natuur, geweldige muziek én een onvergetelijke road trip met je vader!

Maar goed, of je nou gaat vliegen of rijden, een onvergetelijke vader/zoon reis wordt het sowieso!
Traveling to the USA since 1981

Momenteel ben Zuid Amerika aan het verkennen: http://adventuresofatravelgeek.blogspot.com
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Figment schreef:Het is een uurtje vliegen van Atlanta naar Nashville, maar uiteindelijk ben je wel langer dan dat uurtje onderweg.
Ik vond een half uur al wat aan de korte kant toen ik dat ergens zag staan; een uur lijkt me realistischer inderdaad.
Figment schreef: Als je meteen doorvliegt van Atlanta naar Nashville dan moet je net een gunstige aansluiting hebben, anders zit je makkelijk een paar uur op de luchthaven te wachten voor de volgende vlucht.
Figment schreef:Ga je vliegen (naar Nashville of Memphis) dan heb je aan een week wel genoeg, ga je met de auto dan zou ik een dag of 10 gaan.
Als je pech hebt, dan kan je totale reis inderdaad wat langer duren qua vliegtijd, en dan wordt het wellicht toch interessanter om te gaan rijden, daar heb je gelijk in. Die 10 dagen is wat ik ook zou doen als ik ga rijden, anders wordt het - zoals ik al eerder aanhaalde - relatief veel rijden in dat ene weekje ten opzichte van de netto verblijfstijd.

Onze website | Mijn blog
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Figment schreef:
Ga je vliegen (naar Nashville of Memphis) dan heb je aan een week wel genoeg, ga je met de auto dan zou ik een dag of 10 gaan. In dat geval zou je kunnen vliegen naar Atlanta, dan via Chattanooga en Nashville naar Memphis rijden. Hier een paar dagen rondbrengen en vervolgens via Clarksdale en Tupelo terug naar Atlanta. Als je in Memphis naar het Lorraine motel bent geweest, dan kan je in Atlanta nog een bezoekje brengen aan het graf en geboortehuis van Martin Luther King. Dit is ook erg indrukwekkend! Je kan hier ook naar Stone Mountain, wat prachtig is en een mooi gebied om te wandelen. In Chattanooga kan je naar Rock City Gardens, ook een schitterend natuurgebied, en voor wandelaars heerlijk om naartoe te gaan. Zo heb je vanalles wat: Een beetje cultuur, natuur, geweldige muziek én een onvergetelijke road trip met je vader!

Maar goed, of je nou gaat vliegen of rijden, een onvergetelijke vader/zoon reis wordt het sowieso!
Ik heb even gekeken en het is zo'n vier uur zuivere reistijd van Atlanta naar Tupelo. Van Memphis naar Nashville is over de interstate 3,5 uur zonder stops. Is dat een grote reden om langer dan 8 dagen te gaan. Het gaat vooral om het bezoek aan Graceland, Tupelo en ondertussen ook een bezoek aan de Gibson gitaren fabriek. (dat gaat hij geweldig vinden dat weet ik nu al) Dan hebben we toch nog voldoende tijd om de andere gegeven tips te bezichtigen of ben ik nu overmoedig ?? Ik zou van bv. zondag tot zondag willen gaan.

Alvast weer bedankt
Bart
Grts, Bart

Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Zou je nog een aantal andere dingen op je lijstje hebben gehad dat per se bezocht zou moeten worden, dan zou acht dagen wellicht wat krap kunnen worden.

Als het echter voornamelijk om Graceland, Tupelo en de Gibson fabriek gaat, dan heb je aan acht dagen wel voldoende, inderdaad. Alles wat je daar nog naast mee kunt pikken is dan mooi meegenomen!

Onze website | Mijn blog
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Graceland was het uitgangspunt maar uiteraard is er meer te zien in de omgeving.
Er komen misschien nog tips waarmee we een reis van 3 weken kunnen vullen maar dat is uiteraard niet de bedoeling :wink:

Bart
Grts, Bart

Fisherman
Amerikakenner

Bericht door Fisherman »

Als het echter voornamelijk om Graceland, Tupelo en de Gibson fabriek gaat, dan heb je aan acht dagen wel voldoende, inderdaad. Alles wat je daar nog naast mee kunt pikken is dan mooi meegenomen!
In 8 dagen kunnen jullie veel meer bekijken! Graceland,Tupelo en Gibson factory neemt maar zo'n 2,5 dag in beslag (Graceland + bijbehorende museums 1 dag,Tupelo 1 dag en Gibson factory maar een paar uurtjes)!
Veel dingen in Memphis liggen vlak bijelkaar,zo kun je bijvoorbeeld de Gibson factory,Rock n Soul museum en Sun Studio makkelijk op 1 dag doen (van Gibson naar Rock n Soul is om precies te zijn slechts 30 seconden lopen :wink: ),en kun je zelfs s'avonds nog ff over Beale Street lopen en een borreltje drinken met live muziek erbij. De laatste keer dat ik in Memphis was heb ik dat allemaal op m'n gemak in 3 dagen gedaan 8) !

Groeten Jeroen
"It's Great to be Here. It's Great to be Anywhere." Keith Richards
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Dus acht dagen is wel voldoende voor hetgeen wij willen zien :wink:
En we gaan het ook kalm aan doen. Mijn pa is er dus 62, kleiner dan mij en weegt zo'n 100 kilo, dus hij heeft wel een dik buikje en is wat kort van adem op trappen enzo. Gewoon wandelen is geen enkel probleem.

Broer één was net hier en die doet al mee, maakt niet uit wat het kost zegt hij :D (is wel diegene waar ik op voorhand eigenlijk al zeker van was) Nog twee te gaan ....

Bart
Grts, Bart

Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Hoe is het weer begin mei in deze regio ?? Ik heb er totaal geen idee van wat te verwachten in deze tijd qua weer.
Het kan zijn dat één broer ook mee gaat, maar dat zou dan enkel in een week met feestdag en brugdag zijn. Omdat hij heel weinig losse dagen verlof heeft om op te nemen. Begin mei zit zo'n week ...

Bart
Grts, Bart

Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Het is dan al heel lekker weer in het Zuiden. In tegenstelling tot het Noorden en Noord-Westen is het vaak mooi helder en zonnig weer in het voorjaar. In Atlanta (wat iets zuidelijker ligt), hebben we dan al korte broek en t-shirt aan.
"Keep Georgia On Your Mind"
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer