Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Two Year rule op visum is fout

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

Nadat alle papieren bij het Department of State waren heeft het 7 weken geduurd (= de standaard processing time) voordat ik mijn waiver had. Ik heb begin maart een aanvraag ingestuurd en had in de tweede week van juli de waiver in de brievenbus.

Het duurde bij mij langer dan per se hoeft (er was ook niet echt haast bij) omdat ik niet direct de ambassade naar een nog objection statement gevraagd heb, daarna mijn ouders verkeerd begrepen hadden hoe snel ik de belastingverklaring wilde hebben, en ook de sponsor views een beetje vertraging hadden.

Ik moet zeggen dat ik niet weet of je te laat bent met het aanvragen van een waiver nadat je een DV-casenummer hebt gekregen. Ik denk dat je dat het beste kunt vragen aan iemand die meer ervaring heeft met het winnen van een green card ;-). Ik heb namelijk geen idee hoe snel je na het ontvangen van je casenummer meer formulieren in moet sturen om het DV-visum aan te vragen, en of je tussendoor tijd zult hebben om een waiveraanvraag te doen. Daar doe ik dan ook liever geen uitspraken over omdat ik het niet (zeker) weet.
liensel
Amerika-newbie

Nieuwe regels per 18 november 2006 voor de J-1 visa

Bericht door liensel »

Hoi,

Wat een geweldige discussie is dit, heel nuttig.
Ik zit zelf ook een beetje met de vraag of ik een J-1 waiver nodig heb. Ik heb geen IB-gelden opgegeven toen ik naar de US ging voor stage, en had daarom fijn op al mijn visa en DS-2019's (1 om er te komen, en 1 verlening, dus nieuwe DS-2019 en nieuw visum gehaald in Amsterdam) 'not subject to two year home requirement'.

Nu wil ik voor mijn promotie en bij mijn vriend in San Francisco aan het werk, op geld vanuit Nederland. Alle papierwerk gedaan voor ee nieuw J-1 visum, komt mijn aanvraag niet door de NAFSA regulatie heen. Die is namelijk per 18 november van afgelopen jaar veranderd, zo is besloten op januari 2007!

Aangezien mijn J-1 verlening t/m 30 november liep, schijn ook ik, met op al mijn documenten de regel dat ik not subject ben to the two year bar, nu toch 2 jaar niet in de States iets anders te mogen doen dan op vakantie zijn.

Hieronder te regels die van toepassing zijn.

-------------------------------------------------------------------------------------

Implementing the 5-Year J Professor/Research Scholar Rule in SEVIS Release 5.4
Last updated: January 25, 2007

Updates
Read NAFSA's Regulatory Practice Advisory on how the 5-year J rule is being implemented. January 25, 2007

Background
Major changes to the J Professor and Research Scholar categories are effective November 18, 2006, including:

The maximum period of participation for J Professors and Research Scholars has been raised from three years to five years. The five-year period is not an aggregate of five years. It is a continuous five-year period given to a participant on a “use or lose” basis.
A new 24-month (two-year) bar on repeat participation in the J Professor or Research Scholar categories will apply to those who complete their program participation in those categories.

Main Practice Issue: How the 2-year bar is applied
According to DOS, an individual who has participated in the Exchange Visitor Program as a Professor or Research Scholar on or after November 18, 2006, becomes subject to the new two-year bar on “repeat participation” in those categories after completing or breaking the continuity of a five-year period of eligibility. Under DOS’s interpretation, the two-year bar applies under two circumstances:

If the Professor or Research Scholar completes a full five years of program participation with one or more sponsors; or

If, before the full five-year period is over, the Professor or Research Scholar “completes” his or her program. In this case, the continuity of the five-year period is broken, the five-year window is “closed,” the individual is not eligible to access the remaining unused time, and the individual must wait for two years before beginning a new program as a J Professor or Research Scholar.

-------------------------------------------------------------------------------------

Meer hierover op:

http://www.nafsa.org/regulatory_informa ... e_advisory

Zodoende komt het er dus op neer dat iedereen als research scholar of professor zometeen 2 jaar niet terug mag komen! Je mag dan wel 5 jaar non-stop in de States zijn, maar daarna heb je een probleem.

Mijn vriend (die Amerikaan is) en ik hebben besloten te gaan trouwen, want al vinden we het nog een beetje vroeg, we willen koste wat het kost bij elkaar blijven...
Misschien is een no objection letter makkelijker op die gronden?
En als ik alsnog via de normale J-1 zou gaan en lekker aan de slag zou gaan voor 3 jaar, telt de waiver dan voor altijd, of heb ik elke keer weer een nieuwe nodig, en zitten we dus over 3 jaar met hetzelfde probleem?

Ik hoop dat iemand al een beetje ervaring heeft met deze nieuwe regel voor research scholars en professors (I wish). Want hier opeens niet aan de slag kunnen om een regel die met terugwerkende kracht wordt ingevoerd is echt te klote voor woorden. Beetje onprofessioneel tegenover mijn nieuwe werkplek, en hoe moeten m'n vriend en ik nog ruim een jaar zonder elkaar te zien!?!

Ik hoop dat mensen hier wat aan hebben, en zich gewaarschuwd weten voor aan een J-1 visum te beginnen.
soofie
Amerika-ontdekker

Bericht door soofie »

Hmmm weet iemand hoe dat zit voor de studenten onder ons (waaronder ik) die geen studiefinanciering meer krijgen, maar wel een lening bij de ib groep hebben? Als bewijs van financiering krijg ik een brief van mijn vader mee (via de bank) dat hij me financiert naast de stage vergoeding.. ik was niet van plan die lening te vermelden, omdat het geen studiefinanciering meer is, en desnoods zet ik hem tijdelijk stop zodat ik die 2 year rule niet krijg (wil een jaar later Amerika op de K1 visa binnen).
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

wiepster schreef:Je hebt toch je stage mede kunnen financieren dankzij de studie beurs waar iedere student in NL recht op heeft, dus dan is die regel van toepassing.
Ook loopt de studie financiering door tijdens je stage...vreselijk he ...die Nederlandse regeltjes..... :wink: :roll:
Alleen kan niemand in Nederland rondkomen van enkel de studiefinanciering... laat staan het financieren van een stage.

Tijdens mijn studie kreeg ik thuiswonenden beurs, en een heel jaar thuiswonendenbeurs zou niet eens voldoende zijn om of het collegegeld, of de boeken te kopen: laat staan beide of nog sparen voor een stage ernaast.
De situatie voor uitwonenden (financieel gezien) was echt niet veel beter: met alleen de basisbeurs kon je echt niet én boeken kopen, én je collegegeld voldoen, én je kamerhuur betalen, én in je levensonderhoud voldoen.

Naar mijn weten is de huidige situatie niet veel beter - ik denk dan ook niet dat je kunt zeggen dat je studiefinanciering je stage mogelijk maakt - daar is het gewoon te weinig voor, en datgene wat je krijgt heb je nodig om voor de rest rond te komen (kamerhuur, eten/drinken, etc.).

Zonder financiele steun van ouders en werken naast je studie kom je er niet... zeker niet in geval van stage in het buitenland.

Maar hoe zou het zitten als je aangeeft dat het enkel een lening betreft? Dan kan het toch niet meer worden gezien als sponsoring door de staat, toch?
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UStudy »

soofie schreef:Hmmm weet iemand hoe dat zit voor de studenten onder ons (waaronder ik) die geen studiefinanciering meer krijgen, maar wel een lening bij de ib groep hebben?
Met alleen een lening van de IB-groep roep je niet de two-year home residency requirement over je zelf uit. De regel geldt alleen voor het geval je financiering vanuit de IB-groep ontvangt die je niet hoeft terug te betalen dwz daadwerkelijke funding ontvangt.
soofie
Amerika-ontdekker

Bericht door soofie »

Hmm ik heb dus wel de 2 year rule gekregen, en dat terwijl ik zelfs mijn lening heb stop gezet (krijg verder geen geld of vergoeding van de overheid of school) - heel raar want bij het consulaat vroeg de man mij hoe ik het betaal, stage vergoeding en eigen geld, dat was ok en hij vinkte "not subjected" aan, nu krijg ik vandaag mijn visum terug en heeft de tweede consular "subjected" aangevinkt maar de reden heeft hij leeg gelaten.. heel raar! Dus nu staan op mijn DS2019 beiden aangevinkt. Mijn visa zegt helaas ook subjected..

Ik ga dus wel wie waiver aanvragen voor het geval dat ik later toch Amerika binnen wil.. :( Iig handig topic dit!
Danielveen
Amerika-ontdekker

Bericht door Danielveen »

Bij mij hetzelfde als bij Soofie - krijg geen lening of stufi meer. Ik ben nog student, echter de internship die ik ga doen is geen onderdeel van de studie maar mijn universiteit heeft aangegeven er achter te staan. Mijn baan betaalt ruim voldoende om van rond te komen dus heb ook geen andere financiering nodig.

Tijdens het interview werd niet eens gevraagd of ik financieel gesteund wordt, alleen wat voor studie ik doe. (graduate - Master in business studies.) Echter, op mijn DS 2019 heeft de consular aangevinkt dat ik 'subject' ben aangezien ik 'government financing' krijg. Is hier bezwaar tegen te maken? Anders is het een duur foutje (van de consular), mocht ik ooit een waiver moeten aanvragen voor $ 215 om evt mijn verblijf te verlengen en een ander visum aan te vragen...
StageNYCfall2007
Amerikafan

Bericht door StageNYCfall2007 »

Danielveen schreef:
Tijdens het interview werd niet eens gevraagd of ik financieel gesteund wordt, alleen wat voor studie ik doe. (graduate - Master in business studies.) Echter, op mijn DS 2019 heeft de consular aangevinkt dat ik 'subject' ben aangezien ik 'government financing' krijg. Is hier bezwaar tegen te maken? Anders is het een duur foutje (van de consular), mocht ik ooit een waiver moeten aanvragen voor $ 215 om evt mijn verblijf te verlengen en een ander visum aan te vragen...
Join the club :cry:

Als je je verblijf wilt verlengen, zul de die 215 moeten betalen. Ik zal er ook aanmoeten waarschijnlijk.
GOD BLESS AMERICA
Land Of The Free, Home Of The Brave

USA Trips
05/06 Twee weken Kerstvakantie NYC
07/08 Vijf maanden stage NYC (Visits to Chicago, Boston, Philly, Washington (2x), reis naar Mid-West, en meer kleine dorpjes/steden).
Forgeron
Amerikafan

Re:

Bericht door Forgeron »

UStudy schreef:
soofie schreef:Hmmm weet iemand hoe dat zit voor de studenten onder ons (waaronder ik) die geen studiefinanciering meer krijgen, maar wel een lening bij de ib groep hebben?
Met alleen een lening van de IB-groep roep je niet de two-year home residency requirement over je zelf uit. De regel geldt alleen voor het geval je financiering vanuit de IB-groep ontvangt die je niet hoeft terug te betalen dwz daadwerkelijke funding ontvangt.
Dat zou dan dus alleen om de OV vergoeding (a 75 euro pm) gaan. Ik zou die met alle plezier niet ontvangen om die 2 year rule niet te krijgen. Maar hoe kom je aan deze informatie? Ik krijg de indruk dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen stufi of lening.

En zelfs als je al weet uit te leggen dat je "een lening" hebt en geen stufi ben je blijkbaar (soofie/danielveen) nog altijd overgelaten aan een onverlaat op het consulaat die even een vinkje kan zetten zonder uitleg en zonder reden, waardoor je alsnog het bokje bent. Wel een frustrerende machteloosheid lijkt mij.

In hoeverre moet je aantonen dat je uperhaupt geld ontvangt? Willen ze zien dat je jezelf kunt onderhouden? Moet je kopietjes hebben van je bankafschriften?
UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Re: Two Year rule op visum is fout

Bericht door UStudy »

De vraag wat nu wel of niet onder 'assistance' zoals de NL studiefinanciering valt heeft inderdaad tot veel onduidelijkheid geleid, zo erkent ook het consulaat. Momenteel wordt in Washington nagedacht over de juiste interpretatie van de regels. De uitkomsten worden binnenkort op de site van het consulaat bekend gemaakt.
Delmikra
Amerika-newbie

Bericht door Delmikra »

Hoi allemaal,

ik zit dus met hetzelfde probleem. Ik ben net 2 weken terug van een stage in orlando van 5 maanden en ik wil heel graag mijn afstudeerstage (januari 2009) in New York gaan doen. Ik heb dus opnieuw een J-1 visum nodig, maar als ik het goed begrijp kan ik ook na afloop van een stage (dus na de afloopdatum van een visum) een waiver aanvragen en daarmee opnieuw een visum aanvragen?

Groetjes Kim
astrids
Amerika-newbie

Bericht door astrids »

Het maakt niets uit of je in eerste instantie op de formulieren invult of je geld van de Nederlandse overheid krijgt, want ze gaan dit bij een nieuwe visumaanvraag altijd na. Als je studiefinanciering hebt ontvangen, dan achterhalen ze dit. De gegevens die op je visum staan betreffende de two-year rule zijn, hoeven dus niet altijd correct te zijn en bieden geen uitsluitsel. Zo stond er in eerste instantie op mijn visum dat de regel niet op mij van toepassing was, maar was dit na de verlenging van het visa ineens veranderd (helaas).

Als je wilt weten of de two-year rule op jou van toepassing is, kun je om een Advisorary Opinion vragen. Het International Center van mijn universiteit heeft me aangeraden om te zien of het ontvangen van een studiefinanciering me écht aan die two-year rule verbindt. Hierover heb ik de volgende informatie van ze gekregen:

If it is unclear as to whether you are subject to the two-year home residency requirement, you can ask for an advisory opinion. Mail legible copies of all your DS-2019 dorms along with a written request for an advisory opinion to:
INA 212(e) Advisory Opinion Request
Waiver Review Division, CA/VO/L/W
U.S. Department of State
2401 E Street, NW, (SA-1, L-603),
Washington, D.C. 20522-0106
You must provide a self-addressed, stamped envelope for where you would like the advisory opinion sent to you.

En @ Liensel... Hopelijk weet je dit inmiddels zelf ook al; maar de regel waar jij het over hebt, is alleen van toepassing op het aanvragen van een tweede J-visum. Er geldt hierbij dus geen beperking voor de aanvraag van andere visa categorieen.

Voor iedereen die hetzelfde probleem aan ziet komen: je J-visum is 5 jaar geldig en kan tussen instituten overgedragen worden. Als je dus voor je vertrek uit de VS al weet dat je op een J-visum terug wilt komen (het maakt dus niet uit of het aan hetzelfde instituut is), kun je de instantie die je het DS-2019 formulier verschaft heeft het beste vragen of ze je bestand in de database open kunnen houden (dat je J-status dus niet tot een einde komt). Dat geeft je de tijd om al je zaken op orde te brengen, zodat je niet onder deze twee-jarige regel valt.
Forgeron
Amerikafan

Bericht door Forgeron »

Ik heb sterk de indruk dat het voor Nederlanders niets uitmaakt of je aan de 2 year rule onderhevig bent. De NL ambassade in DC geeft per definitie No Objection Statements uit (mits geen belastingschuld) en dan krijg je volgens mij bijna gegarandeerd een waiver.

Ik zit nu midden in het process, maar het ziet er goed uit. Het kost 215 dollar, een dagje werk en 8 weken wachten, maar verder is er geen probleem voor wie een 2 year rule krijgt. :D

(i.t.t. bijvoorbeeld chinezen die met dezelfde hoeveelheid moeite hooguit van hun 2 year een 1 year kunnen maken. Het ligt dus aan de NL overheid om te bepalen of jij de 2 year rule gewaived krijgt, niet aan de VS.)
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Forgeron, wil je ons op de hoogte houden van de hopelijk positieve afloop van jouw procedure?
Dit zou namelijk heel nuttige info kunnen zijn voor een heel aantal mensen!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Forgeron
Amerikafan

Bericht door Forgeron »

kastelke schreef:Forgeron, wil je ons op de hoogte houden van de hopelijk positieve afloop van jouw procedure?
Dit zou namelijk heel nuttige info kunnen zijn voor een heel aantal mensen!
Sure!

Voorlopig lees ik dit op de statuspagina:
Afbeelding
Pieter
Amerika-newbie

Bericht door Pieter »

Hoi allemaal,

Ik heb afgelopen jaar in de VS gestudeerd en was 'subject to the two year rule'. Nu heb ik samen met een immigratie adviesbureau succesvol een advisory opinion aangevraagd - zij hebben een brief opgesteld en deze vervolgens naar Washington opgestuurd. Als je interesse hebt in deze brief - die universeel toepasbaar is op iedereen - stuur me dan een mail. **e-mail verwijderd. Op een forum is het wenselijk dat menen de info open met elkaar delen. (en voor de volledigheid: gratis)**

Hartelijke groeten,

Pieter
Forgeron
Amerikafan

Bericht door Forgeron »

Is dat advisory opinion ergens voor nodig? Ik bedoel, het staat toch op je visa of je subject bent? :) En onafhankelijk van die opinion moet je alsnog de waiver aanvragen, dus waarom de advisory opnion aanvragen?
missmelissa
Amerika-newbie

Bericht door missmelissa »

Hoihoi,

Ik vertrek als het goed is in februari naar Amerika voor een afstudeerstage met het J-1 visum.
Nu wil ik uiteraard ook niet onder de 2 year rule vallen (ben wel van plan daar te wonen en werken als ik mn eindassesment gehad heb).
Kan ik ook al, als ik nog in Amerika zit met mn J-visum, alvast de procedure voor de waiver starten? Of kan dit pas als ik weer terug ben in NL?

En als ik het dus goed begrijp, als ik geen belastingschuld heb, dan maak ik genoeg kans om een waiver te krijgen?
En als ik die waiver heb, dan kan ik wel gewoon een werkvergunning aanvragen?

Wat een vragen!
Alvast bedankt :D

Groetjes,
Forgeron
Amerikafan

Bericht door Forgeron »

missmelissa schreef:Hoihoi,

Ik vertrek als het goed is in februari naar Amerika voor een afstudeerstage met het J-1 visum.
Nu wil ik uiteraard ook niet onder de 2 year rule vallen (ben wel van plan daar te wonen en werken als ik mn eindassesment gehad heb).
Kan ik ook al, als ik nog in Amerika zit met mn J-visum, alvast de procedure voor de waiver starten? Of kan dit pas als ik weer terug ben in NL?

En als ik het dus goed begrijp, als ik geen belastingschuld heb, dan maak ik genoeg kans om een waiver te krijgen?
En als ik die waiver heb, dan kan ik wel gewoon een werkvergunning aanvragen?

Wat een vragen!
Alvast bedankt :D

Groetjes,
Ik doe het nu vanuit de VS terwijl ik hier op mijn J1 zit. Dus dat kan wel. En ik heb de indruk dat je zonder belastingschuld idd gewoon je waiver krijgt.

Daarna kun je idd een werkvergunning (H1B bedoel je waarschijnlijk) aanvragen, maar dat is een duur en lang proces en ze zijn lastig te krijgen. (Google vroeg er vorig jaar 300 aan en kreeg er maar 200.)
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Correctie: jij kan geen H1b aanvragen. Dat moet een kandidaat-werkgever voor je doen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer