Hoi,
Wat een geweldige discussie is dit, heel nuttig.
Ik zit zelf ook een beetje met de vraag of ik een J-1 waiver nodig heb. Ik heb geen IB-gelden opgegeven toen ik naar de US ging voor stage, en had daarom fijn op al mijn visa en DS-2019's (1 om er te komen, en 1 verlening, dus nieuwe DS-2019 en nieuw visum gehaald in Amsterdam) 'not subject to two year home requirement'.
Nu wil ik voor mijn promotie en bij mijn vriend in San Francisco aan het werk, op geld vanuit Nederland. Alle papierwerk gedaan voor ee nieuw J-1 visum, komt mijn aanvraag niet door de NAFSA regulatie heen. Die is namelijk per 18 november van afgelopen jaar veranderd, zo is besloten op januari 2007!
Aangezien mijn J-1 verlening t/m 30 november liep, schijn ook ik, met op al mijn documenten de regel dat ik
not subject ben to the two year bar, nu toch 2 jaar niet in de States iets anders te mogen doen dan op vakantie zijn.
Hieronder te regels die van toepassing zijn.
-------------------------------------------------------------------------------------
Implementing the 5-Year J Professor/Research Scholar Rule in SEVIS Release 5.4
Last updated: January 25, 2007
Updates
Read NAFSA's Regulatory Practice Advisory on how the 5-year J rule is being implemented. January 25, 2007
Background
Major changes to the J Professor and Research Scholar categories are
effective November 18, 2006, including:
The maximum period of participation for J Professors and Research Scholars has been raised from three years to five years. The five-year period is not an aggregate of five years. It is a continuous five-year period given to a participant on a “use or lose” basis.
A new 24-month (two-year) bar on repeat participation in the J Professor or Research Scholar categories will apply to those who complete their program participation in those categories.
Main Practice Issue: How the 2-year bar is applied
According to DOS, an individual who has participated in the Exchange Visitor Program as a Professor or Research Scholar on or after November 18, 2006, becomes subject to the new two-year bar on “repeat participation” in those categories after completing or breaking the continuity of a five-year period of eligibility. Under DOS’s interpretation, the two-year bar applies under two circumstances:
If the Professor or Research Scholar completes a full five years of program participation with one or more sponsors; or
If, before the full five-year period is over, the Professor or Research Scholar “completes” his or her program. In this case, the continuity of the five-year period is broken, the five-year window is “closed,” the individual is not eligible to access the remaining unused time, and the individual must wait for two years before beginning a new program as a J Professor or Research Scholar.
-------------------------------------------------------------------------------------
Meer hierover op:
http://www.nafsa.org/regulatory_informa ... e_advisory
Zodoende komt het er dus op neer dat iedereen als research scholar of professor zometeen 2 jaar niet terug mag komen! Je mag dan wel 5 jaar non-stop in de States zijn, maar daarna heb je een probleem.
Mijn vriend (die Amerikaan is) en ik hebben besloten te gaan trouwen, want al vinden we het nog een beetje vroeg, we willen koste wat het kost bij elkaar blijven...
Misschien is een no objection letter makkelijker op die gronden?
En als ik alsnog via de normale J-1 zou gaan en lekker aan de slag zou gaan voor 3 jaar, telt de waiver dan voor altijd, of heb ik elke keer weer een nieuwe nodig, en zitten we dus over 3 jaar met hetzelfde probleem?
Ik hoop dat iemand al een beetje ervaring heeft met deze nieuwe regel voor research scholars en professors (I wish). Want hier opeens niet aan de slag kunnen om een regel die met terugwerkende kracht wordt ingevoerd is echt te klote voor woorden. Beetje onprofessioneel tegenover mijn nieuwe werkplek, en hoe moeten m'n vriend en ik nog ruim een jaar zonder elkaar te zien!?!
Ik hoop dat mensen hier wat aan hebben, en zich gewaarschuwd weten voor aan een J-1 visum te beginnen.