Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Confederate flag

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Texas Boy
Amerika-expert

Re: Spontane amerikanen!

Bericht door Texas Boy »

Petra/VS schreef:Sorry, Hans, maar mijn huid gaat kruipen bij je berichtje. De swastika is verboden in Europa, niet hier, want vrijheid van meningsuiting is hier onbeperkt. Hoeveel films zijn er niet over de Tweede Wereldoorlog, waarin die wordt nagespeeld, de Civil War enactments zijn van hetzelfde caliber. De Confederate vlag staat voor slavernij en mensen, die die vlag nu hebben, weten dat dondersgoed. Misschien zijn de slaven niet in gaskamers massaal ter dood gebracht, maar je kunt toch wel stellen, dat hele volkstammen mensonterend behandeld zijn! Ik sta echt versteld van je argumenten hier. Heb je je wel in de Burgeroorlog en wat daaraan voorafging verdiept? Ik weet gewoon niet wat te zeggen. De Confederate flag is op geen manier te vergelijken met de vlag van een land. Amerika is helemaal niet raar op dat gebied, net als de swastika is de confederate flag een statement van racisme. Punt uit! .

Misschien ben ik niet goed ingelicht, maar als je even Googled waar de vlag voor staat zul je veel verschillende meningen zien, wat ik ook probeerde uit te leggen. Waarom kan je het niet vergelijken met de vlag van een land, was toch min of meer een vlag van een land. Aan veel vlaggen kleeft bloed, denk aan wat er met de Indianen is gebeurt of aboriginals.

Net dit gevonden over gebruik van de vlag

http://en.wikipedia.org/wiki/Flags_of_t ... of_America
Laatst gewijzigd door Texas Boy op 26 jun 2009, 04:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

@Jiejie -- We gaan nu wel heel ver off topic, maar de vrijheid van meningsuiting gaat hier heel erg ver, misschien was onbeperkt verkeerd uitgedrukt, maar het komt er zeer dichtbij. Veel verder in ieder geval, dan in de meeste Europese landen. Dus, nee, ik maak geen grapje.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Dit klinkt al een heel stuk beter hehe ;)
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

"Freedom of Speech" is een deel van de Bill of Rights van de Constitution en dat gaat heel ver. Ok, je kunt misschien een agent geen "l*l" noemen zonder reactie van die man, maar hij zal heel hard moeten bewijzen, dat jij echt fout zat, anders is het Freedom of Speech. Je woont hier nog niet zo lang, maar je zult versteld staan, wat mag. Daar gaan misschien lange rechtszaken aan vooraf, maar uiteindelijk overwint Freedom of Speech, like it or not (want soms is dat echt heel vergaand). Jij mag de president bijvoorbeeld voor van alles uitmaken, in Nederlands is dat koningsschennis (oid). Er zijn natuurlijk wel een paar wetten, die het moeilijker maken, maar die zijn maar zeer beperkt.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Ingmar
Amerikafan

Bericht door Ingmar »

Texas Boy schreef:Volgens mij hadden we het over een vlaggetje aan een truck in Florida en niet over vlaggen aan een huis in Georgia, zit een duidelijk verschil tussen, vandaar mijn opmerking dat veel mensen niet weten waar de vlag voor staat die ook levensgroot stond op het dak van de General Lee, de auto van de Dukes of Hazzard, weet zeker dat veel mensen daarom zo'n vlag hebben, het is ook een teken van Rebellen.
Je hebt de film Dukes of Hazzard dus gezien.
Heb je de film "A Time To Kill" naar het boek van John Grisham gezien? Een op waarheid gebasseerd verhaal. Ook in deze film rijdt er een truck met een Confederate Flag rond, en ik denk toch echt dat dit met rascisme geassocieerd wordt.
Ik woon zelf niet in het zuiden, ik zit in New England, Noordoosten van de VS. Maar ook hier weten de mensen allemaal wat de betekenis van deze vlag is.
Dat de rascistische, discriminerende en mensonterende praktijken die altijd onder deze vlag werden uitgevoerd niet meer bestaan, betekend niet dat de vlag zijn betekenis heeft verloren. Zodra een symbool voor kwaad gebruikt wordt, zal het altijd hiermee geassocieerd blijven.
Het swastika is hier een goed voorbeeld van, van origine een erg vredelievend symbool, maar toen meneer Hitler dit in een keer ging gebruiken werd dat ineens anders.
Mensen die een Confedrate Flag hebben, en hier dan ook nog eens "trots" in het zicht van iedereen mee pronken, willen een statement maken. Ik ben Nederlands, maar ik rijdt hier toch ook niet met de NL vlag wapperend aan mijn auto. Als ik dat WEL zou doen, dan WIL ik juist dat ik opval bij andere mensen. Ik blijf liever uit het zicht, en meng me liever tussen de mensen, in tegenstelling tot me eruit te laten springen met een symbolische waarde. Een homo die in een auto rondrijt valt niet op, maar zodra hij een roze sticker met de tekst "Gay Pride" achterop plakt, dan vraagt hij om op te vallen. Hij is dan trots op het feit dat hij zich niet schaamt, en wil dat laten merken.
Mensen die een Confederate Flag gebruiken, willen er een bepaalde mening mee naar buiten dragen, hoe je het ook draait of keert. De enige statement die naar mijn mening ogenschijnlijk vasthangt aan deze vlag, is toch echt die van rascisme. Dus iemand die een bewust een dergelijke vlag laat zien, wil naar mijn mening bewust zijn mening duidelijk maken.
Before "was", "was" was, "was" was "is".
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

De Amerikaanse vlag kan je ook associeren met racisme omdat deze vlag door de KKK word gebruikt heb ik net gelezen en in de Link die ik plaatste. De vlag heeft blijkbaar meer betekenissen, zoals ik al aangaf en ook overal word omschreven. Geloof dat Mississipi nu nog de vlag gebruikt dus zwart/wit gezien is elke inwoner een racist? Ik kom veel in kringen zoals de Harley wereld en muziek wereld waar deze vlag vaak gebruikt wordt als teken van Rebel, ik ga dus niet iedereen di zo'n vlaggetje op zijn jas heeft als racist zien. Iemand met een Swastika wel, is voor mij anders.
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Ik ben het inderdaad wel met Texas Boy eens dat het niet altijd racisme betekend. Ik kan me voorstellen dat veel mensen het wel zo zien, zeker in de gebieden waar de slavernij is voorgekomen, maar het hoeft dus absoluut niet altijd ook echt de achterliggende gedachte te zijn dat men dat ook als gedachte uit wilt dragen.

Overigens, het gebruik van een swastika is een verhaal apart, maar, als je daar over gaat lezen, dan zul je zien dat het in de Hindi cultuur een religieus symbool is. En in zoveel culturen, niet alleen de Aziatische, was de swastika een doodnormaal symbool. Het is dankzij de nazi's een symbool geworden wat men liever niet meer ziet (heel erg logisch ook), maar voor die tijd is het uitgebreid gebruikt geworden (en nog wordt het soms gebruikt voor "niet-nazi" doeleinden). Kijk eventueel ook op deze link: http://en.wikipedia.org/wiki/Swastika
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

jiejie schreef:Het is dankzij de nazi's een symbool geworden wat men liever niet meer ziet (heel erg logisch ook), maar voor die tijd is het uitgebreid gebruikt geworden (en nog wordt het soms gebruikt voor "niet-nazi" doeleinden).
Alleen hebben de nazi's het een stuk gedraaid, waardoor het diagonaal staat... in vergelijking met de traditionele vorm.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Texas Boy
Amerika-expert

Re: Confederate flag

Bericht door Texas Boy »

Ook de Swastika is gebruikt als teken van rebeleren net als de Confederate Flag in de punktijd door o.a bands als The Sex Pistols en Siouxsie

http://www.geocities.com/punkscenes/swastica.html
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Texas Boy schreef:

Misschien ben ik niet goed ingelicht, maar als je even Googled waar de vlag voor staat zul je veel verschillende meningen zien, wat ik ook probeerde uit te leggen. Waarom kan je het niet vergelijken met de vlag van een land, was toch min of meer een vlag van een land. Aan veel vlaggen kleeft bloed, denk aan wat er met de Indianen is gebeurt of aboriginals.

Net dit gevonden over gebruik van de vlag

http://en.wikipedia.org/wiki/Flags_of_t ... of_America
Maar daar gaat het niet om. Natuurlijk zijn er Tom, Dick en Harry's (ook al heetten die misschien anders) die die vlag "gewoon" zien als een uiting van "southern independence" (whatever that may be), maar feit blijft dat deze vlag voor Afr. Am iets heel anders betekent. En dus dien je daar rekening mee te houden. De burgeroorlog is dan misshcien wel 150 jaar geleden, mijn studenten hebben opa's en oma's die nog lynchings hebben meegemaakt, of bespuugt werden op straat, en deze zelfde studenten worden nu voor "n***" uitgemaakt door mensen met zo'n vlag op hun auto of hun shirt of hun huis. En je kan mij niet vertellen als mensen een sticker op hun auto hebben, met deze vlag erop en een uitdrukking als; "if you don't like our flag, you can ff-in leave" niet weten wat ze zeggen...

Ik heb hier een paar maanden terug een blog over geschreven, en ik weet niet meer precies wat ik zei, maar het was iets als: meestal ben ik ook zo iemand die van alles alle kanten kan zien en respecteren, maar hier houdt dat op. Dat kan met deze vlag net zo min als met de Swastika.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Ik heb al eerder aangegeven dat ook de Amerikaanse vlag voor veel mensen niet kan, ook een teken van onderdrukking waardoor op diverse plekken de vlaggen verboden werden tijdens Veterans Day. Als Iran nu een kernbom zou hebben en deze dropt op Amerika en Amerika word weggevaagd, dan zal de Amerikaanse vlag gebruikt worden als voorbeeld van racisme en onderdrukking door de nieuwe wereldleiders. Je noemt het voorbeeld van lynchen, vaak wordde Amerikaanse vlag werd gebruikt door de KKK tijdens deze gruweldaden en ook in de rechts-extremistische hoek.
Bertorelli
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Bertorelli »

Als Nederlander ben ik natuurlijk een leek op dit gebied, dus heb ik het maar even opgezocht.
http://en.wikipedia.org/wiki/Confederate_flag

Ik zou deze vlag zeker niet in een lijn willen plaatsen als de swastika.
Die laatste wordt wereldwijd beschouwd als teken van de Nazi's.
(Al hebben die het weer overgenomen van de Buddhisten en Hindu's)
Ik kan me geen komische TV serie voorstellen waarin 2 Beierse jongens rondrijden in een rode BMW met een swastika op het dak.

De Confederate flag daarintegen wordt duidelijk op verschillende manieren gezien.
Voor de ene groep heeft het een zeer negatieve klank, voor de ander weer een zeer positieve.
Omdat de vlag voor meerdere uitleg vatbaar is, zal men het altijd in het juiste perspectief moeten plaatsen.

Vorig jaar zijn we op vakantie geweest in het zuiden en we zijn de vlaggen echter nauwelijks tegen gekomen. (ook niet op gelet trouwens)

Have Fun

Bert
1995 TX/LO/MS/AL/AR
2003 NV/AZ/UT/CA
2007 AZ/NV/UT/CO
2008 FL/GE/SC/TN
2009 CA/NV/ID/WY/UT/AZ
2011 FL/GE/AL/MS/LO/TN/SC
2012 FL
2013 AZ/NV/UT/WY/MN
2015 WA/OR/ID/MN
2016 NY/VT/NH/ME/MA/RI/CT/NJ/MD/VA/WV/OH/IN/MI
2017 CA/OR/NV
2018
2019
2022
sweatbox
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door sweatbox »

Bertorelli schreef: Voor de ene groep heeft het een zeer negatieve klank, voor de ander weer een zeer positieve.
Er zijn ook genoeg mensen die een warm gevoel krijgen van swastika's.
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

Bertorelli schreef:
Vorig jaar zijn we op vakantie geweest in het zuiden en we zijn de vlaggen echter nauwelijks tegen gekomen. (ook niet op gelet trouwens)

Bert

Hier zie je de flaggen wel ...en je ziet hier ook heel veel motorrijders met een Patch op hun vest met de Tekst ..Sons of Confederate Veterans ..
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Afbeelding

Deze license plate is aangevraagd en niet goedgekeurd...... :mrgreen: :mrgreen: .

Volgens een blogger kan je het ook zo zien:
Know thine enemy
I like the idea of the plate. It gives you an easy way to identify the type of person you are dealing with.

1) They paid extra for the plate.
2) It belies both their intelligence and beliefs.

If you think about the comic statement "here's your sign....".
Well.... these people have a sign, and they even paid for it themselves.
In het bovenstaande kan ik mij wel vinden 8)
TexasComet
Amerika-ontdekker

Bericht door TexasComet »

Texas Boy schreef:Ik ben zelf ook een fel tegenstander van racisme, maar blijf het vergelijk krom vinden. In elke winkel kan je de vlaggetjes kopen, vinden Amerikanen normaal, ze spelen regelmatig de Burgeroorlog na en natuurlijk valt het niet goed te praten, maar vind een Swastika een ander iets, is een teken wat ook verboden is te gebruiken. Op dit moment worden in Amerika ook Amerikaanse vlaggen verboden tijdens Veterans Day en in Nederland rondlopen met een Nederlandse vlag op je schooltas is ook vragen om problemen blijkbaar. In mijn eerste opmerking zei ik dat ik het niet mee eens ben als iemand zo'n vlaggetje aan zijn antenne heeft deze gelijk een racist is, iemand met een Swastika natuurlijk wel, in mijn ogen een verschil en nogmaal, ik zou racisme nooit goed praten, maar Amerika is een raar land op dit gebied.

Misschien toch maar weer Dixiechick's post lezen? Civil War reenactments werden kort na de oorlog zelf om herdenking van de gevallen soldaten (zowel Union als Confederate) en worden niet gedaan om aan te tonen dat we liever de oorlog verloren hadden en Missouri, Texas, Alabama, Mississippi, Florida, Georgia, North Carolina, South Carolina, Tennessee, Oklahoma nu nog steeds slaven zouden kunnen hebben.

De Swastika mag je gewoon gebruiken hoor... Je mag Mein Kampf kopen en hell je kan het waarschijnlijk in je bibliotheek aanvragen, je kunt het zelf op je Kindle krijgen.

Ik weet niet waar je de onzin dat Amerikaanse vlaggen verboden zijn tijdens Veterans Day, ik vermoed dat Rush Limbaugh of Bill O'Reilly dit je verteld heeft?

Dat je in Nederland niet kan rondlopen met een Nederlandse vlag op je schooltas, well that's Holland, not the US, hier kan je. Heck op mijn auto heb ik een paar stickers, "American by Birth, Texan by the grace of God"; US flag en een TX flag. Nooit last van gehad, nooit gestopt door de politie ofzo.

Ik zie dat je in mijn home-state woont, ik kan je garanderen dat de Confederate flag precies betekent wat Dixiechick, Petra VS en Bandido hebben omschreven; je zal excuses horen van "Well, it's historical..." "Southern Pride" en alle andere nonsense.
TexasComet
Amerika-ontdekker

Texas Boy schreef:Ik heb al eerder aangegeven dat ook de Amerikaanse vlag voor veel mensen niet kan, ook een teken van onderdrukking waardoor op diverse plekken de vlaggen verboden werden tijdens Veterans Day. Als Iran nu een kernbom zou hebben en deze dropt op Amerika en Amerika word weggevaagd, dan zal de Amerikaanse vlag gebruikt worden als voorbeeld van racisme en onderdrukking door de nieuwe wereldleiders. Je noemt het voorbeeld van lynchen, vaak wordde Amerikaanse vlag werd gebruikt door de KKK tijdens deze gruweldaden en ook in de rechts-extremistische hoek.
Ik haat de Confederate Flag omdat ik als Texaan (nu CA) en Amerikaan tegen alles ben wat tegen mijn land de USA is. De Confederate Flag is a total fuck you to the United States...

Ik denk niet dat Amerikaanse vlaggen verboden werden in Amerika tijdens Veterans Day (Total Rightwing nonsense), ik denk wel dat er mensen protesteerden misschien (Because of Irak, etc) maar dat is niet hetzelfde als verbieden en in Amerika mag protesteren.

De KluKlux Klan was een organisatie oorspronkelijk tegen katholieken in de US (know your history) and most definitely did not fly just the US flag during lynchings, Zij waren geboren in the Confederate States met de Confederate flag en vlogen deze tijdens lynchings.

In hun stoeten die zij mogen doen, zijn de Confederate flags met de KKK in de meerderheid, De Amerikaanse vlag word ook gevlogen om mensen die tegen hun zijn te laten weten "He wij kunnen dit doen want dit is America."
TexasComet
Amerika-ontdekker

Texas Boy schreef:Ook de Swastika is gebruikt als teken van rebeleren net als de Confederate Flag in de punktijd door o.a bands als The Sex Pistols en Siouxsie

http://www.geocities.com/punkscenes/swastica.html
De Swastika was oorspronkelijk van Hindoestaanse afkomst, en het was niet rebeleren maar meer de swastika haar originele mening weer teruggeven (ben een grote fan van Siouxsie)! So your point is mute.

De Confederate flag wordt niet gebruikt voor rebeleren: Rebel against what? Most Southern States get more Federal money than Northern, Midwestern or Western States... Rebel against what???
sweatbox
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door sweatbox »

Teruggeven? De hond van Hitler heette toevallig ook Blondie?
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Ik snap Hans best, ik heb ook jaren rond gereden met grote amerikaanse auto's met een confederate flag als voorste license plate, of een vlag over de achterbank.Zie je veel hier in de amerikaanse auto scene en rockabilly muziek scene, en heeft totaal niets te maken met racisme.
Volgens mij was Hans ook een Harley en Amerikanen rijder/liefhebber hier in NL, en dan hoort het gewoon erbij, die vlag.

Maar ik kan me voorstellen dat het in Amerika wat gevoeliger ligt....
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer