Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

The Netherlands??? Oohh...Holland!!!

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: The Netherlands??? Oohh...Holland!!!

Bericht door vana »

Leuke foto's.
Wel grappig dat ze onder een foto van Belgische wafels schrijven: Stroopwafels are a traditional Dutch snack :D

Marjon
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

Ik vind het zinnetje "I particularly enjoy the warm and welcoming attitude of the Dutch" wel leuk. Dat is weer eens iets anders dan het gemekker over de vriendelijkheid van de Nederlanders ;)
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Corry schreef:en toen zij vroeg waar wij op vakantie gingen en ik vertelde "naar Amerika" mochten we haar aanhangwagen/sleurhut wel meenemen. Ik heb haar hartelijk bedankt en gezegd dat dat niet nodig was. :lol:
Misschien dacht ze dat jullie naar America in Limburg gingen... :wink:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

jerbia schreef:Ik vind het zinnetje "I particularly enjoy the warm and welcoming attitude of the Dutch" wel leuk. Dat is weer eens iets anders dan het gemekker over de vriendelijkheid van de Nederlanders ;)
Van vrijwel iedere Amerikaan, die in Nederland op vakantie is geweest, krijg ik dat te horen. Het loopt dus allemaal nog wel heel erg los. Hoewel die mensen natuurlijk niet de rotopmerkingen in het Nederlands horen, die ik dus wel herhaalde malen heb opgevangen, toen men dacht, dat ik Amerikaans was. Ook mijn vriendin, sinds haar vierde weg uit Nederland, getrouwd met een Amerikaan, maar ze verstaat nog voldoende Nederlands, was geschokt vorig jaar, hoe onaardig mensen praten, als men denkt, dat de ander het niet verstaat. Maar ja, wat niet weet, wat niet deert ;).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Ach ja, wie weet wat ze allemaal over ons zeggen als we in een land zijn waarvan we de taal niet verstaan. Roddelen is mensen eigen.
Ik zelf heb bijvoorbeeld ook wel eens opmerkingen over Japanners gemaakt op het moment dat ze weer eens massaal stonden voor te dringen bij het maken van foto's. Ik ga er dan van uit dat ze me niet horen :oops:
Wij hebben in een bioscoop in Frankrijk ook wel eens allemaal opmerking over onszelf gehoord. Het was heerlijk om aan het einde van de film in het Frans wat terug te zeggen. Je had die gezichten moeten zien.

Marjon
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ja, misschien doen Amerikanen dat gewoon minder, omdat vrijwel iedereen ze verstaat ;).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Wij hebben dat in Nederland ook wel vaker gehad - een keer in een plaatselijke supermarkt hoorde "kijk daar heb je weer van die Amerikanen" en meer/erger... geweldig om dan in het plaatselijke dialect tegen de mensen te gaan spreken... ze weten niet wat hen overkomt!
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Ik heb zelf ook weleens zo'n blunder gemaakt, jaaaaren geleden in een bergdorpje in Griekenland. Mijn vriend en ik zaten ergens te eten, een ouder echtpaar naast ons (ze spraken Duits met elkaar) zag er vreemd uit en dat zij ik dan ook tegen mijn vriend. Na een tijdje sprak de vrouw ons aan omdat ze ons Nederlands hoorde praten. Ze was zelf ook Nederlands maar getrouwd met een Oostenrijker waar ze dan ook al vele jaren woonde. We raakten aan de praat en ze bleken ontzettend aardig!

Ik denk niet dat ze mijn opmerking had gehoord maar schaamde mezelf erg achteraf en heb ervan geleerd niet meer snel over mensen te oordelen (en al helemaal niet op basis van het uiterlijk!). Het is een lelijke eigenschap waardoor je je afsluit voor het mooie van een mens. Ik beschouw het nu als jeugdige, slechte eigenschap die ik gelukkig achter me heb kunnen laten!!

Leuk trouwens, die reportage op CNN. Zo zie je Nederland door de ogen van een toerist en wordt je herinnert aan de goede eigenschappen van ons land die je zelf vaak niet meer ziet. Ook heel leuk dat er iemand was die Rotterdam de moeite waard vond :wink:
Animar
Amerikakenner

Bericht door Animar »

Op de Disney Cruise Line hadden wij Amerikanen als tafelgenoten. Leek mij wel leuk, ik vind het altijd erg leuk om met Amerikanen te praten. Om een of andere reden, zijn dat altijd leuke gesprekken. Maar wat heel jammer was; het waren me een stel blaaskaken! Vréselijk arrogant, echt ontzettend veel poeha. Jammer, maar toch klets je wel wat met elkaar.
Ik kreeg echter geen gesprek op gang. Alles wat ik zei, werd afgedaan met een of andere rare opmerking (zij kwamen bijvoorbeeld uit Arkansas, ik zei dat ik één persoon kende daarvandaan: Clinton. Foute opmerking, meneer begon ontzettend op Clinton af te geven. Ik begon over Californie, dat we dat een erg leuke en mooie staat vinden, meneer vond dat het maar snel van de kaart geveegd moest worden, en zo meer van dat soort lompe uitspraken).
Maar ze waren toch wel benieuwd waar wij vandaan kwamen. Dus wij vertelden hen dat we uit Nederland komen, Europa dus.
Zijn antwoord "het enige goede dat ze daar hebben, is openbaar vervoer, en verder hélemaal niets!"
Op een gegeven moment wordt je het dan wel beu om telkens maar te proberen een gesprek op gang te houden, dus wij begonnen maar gewoon met elkaar te praten.
Geeft hij ineens tegen zijn vrouw een opmerking; "hoe vervelend, zij verstaan wel wat wij zeggen tegen elkaar, maar wij hebben geen idee wat zij tegen elkaar zeggen!". :lol: Ha, dan had ie maar normaal moeten doen!

Verder hebben we tijdens die vakantie ook weer hele leuke gesprekken gehad met Amerikanen. Over vanalles en nog wat, maar zeker over Nederland en/of Europa.
Mensen die ook dachten dat we uit Scandinavie komen, mensen die verliefd waren op Amsterdam, mensen die dachten dat we uit Duitsland komen (Dutch/Deutsch) enzovoorts. Ontzettend leuk om een gesprek aan te gaan!
Anita
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Ik merk sowieso dat veel Nederlanders verbazingwekkend negatief zijn over Amerikanen. Bij mij op de studie zijn er bijvoorbeeld een aantal mensen die steevast iets te zaniken hebben over de boze slechte Amerikanen. Als ik ze dan vraag of ze ooit in Amerika zijn geweest, krijg je een: "Nee, en ben ik ook niet van plan".
:banghead: Tja, misschien ook maar beter dat dat soort mensen gewoon lekker in Nederland blijven. Blijft Amerika ten minste nog een beetje van 'ons' ;)

Qua praten over andere mensen in een andere taal: een paar jaar geleden was ik met mijn ouders op vakantie in Gozo (Malta). Daar hadden we een Duits gezin leren kennen waar we een aantal keer uitstapjes mee hebben gedaan. Aangezien wij allemaal redelijk goed Duits spraken, werd er onderling dus vooral in het Duits gesproken met als resultaat dat ik een keer 'K*t mof!' naar mijn hoofd gesmeten kreeg door een Nederlander.. Haha nadat ik hem er in net Nederlands op aanspraak liep hij helemaal rood aan en heeft zich wel 20 keer verontschuldigd.

Aan de gate in ORD heb ik ook nog zoiets meegemaakt: ik had even snel iets gehaald bij McDonalds, aangezien ik al een flinke tijd niks gegeten had. De gate zat vol met Nederlanders en blijkbaar zag ik er op dat moment niet echt Nederlands uit (misschien dat de Michigan State pet het hem deed). Ik neem een hap van mijn burger en vlak daarna hoor ik de Nederlander die tegenover mij zit tegen zijn vrouw zeggen terwijl hij een beetje met zijn hoofd naar mij 'wees': 'ik zal blij zijn als we weer thuis zijn, ik kan die stomme Amerikanen met hun McDonalds niet meer zien'.
Ik kon het niet laten om te antwoorden in de trant van: "nou veel plezier met de stamppot dan maar" :lol:
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

jerbia schreef:Ik vind het zinnetje "I particularly enjoy the warm and welcoming attitude of the Dutch" wel leuk. Dat is weer eens iets anders dan het gemekker over de vriendelijkheid van de Nederlanders ;)
Nou zijn Amerikanen ook niet het meest directe volk op aarde en uberbeleefd. Als ik je dan doorvraagt blijkt het toch wel vaak tegen te vallen. Tenminste, dat is mijn ervaring. En zelf vind ik Amerikaanse service gewoon een verademing.
Clint schreef:Ik merk sowieso dat veel Nederlanders verbazingwekkend negatief zijn over Amerikanen.
Ja, jammer is dat toch. En gek genoeg zijn het vrijwel altijd mensen die er nog nooit zijn geweest en dan zeggen: "dat wil ik graag zo houden ook". Dat vond ik altijd al en zeker nu ik er eenmaal woon.
Clint schreef:Ik kon het niet laten om te antwoorden in de trant van: "nou veel plezier met de stamppot dan maar" :lol:
LOL :lol:
"Keep Georgia On Your Mind"
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

chranimei schreef:mensen die dachten dat we uit Duitsland komen (Dutch/Deutsch)
Ik heb dat al afgeleerd, en zeg dus dat wij 'Flemish' spreken. :D
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

k heb dat al afgeleerd, en zeg dus dat wij 'Flemish' spreken

:lol: volgens mij klinkt dat in de ogen van de Amerikanen helemaal exotisch!
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Toen we afgelopen zaterdagavond met Arthur en Kim zijn gaan uiteten kwamen we aan de praat - lang verhaal - met (een dronken) iemand uit Wisconsin, die vroeg "You're Dutch? So, you're what... from... Dutchland?" :lol:

Onze website | Mijn blog
thebes
Amerika-expert

Bericht door thebes »

Ik weet nooit goed hoe ik me moet verdedigen als mensen negatief over de VS en Amerikanen praten.
Laatst zei een goede vriend dat hij aan de VS niets vond (is er overigens nooit geweest), maar dat hij ooit wel eens naar CAnada wilde. Waarom dat verschil kon hij niet uitleggen.
Hoe reageren jullie op vrienden/familie die zich negatief over de VS uitlaten ? Ik heb daar nl. echt moeite mee.
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Hoe reageren jullie op vrienden/familie die zich negatief over de VS uitlaten ? Ik heb daar nl. echt moeite mee.
Met mijn vrienden en familie maak ik het niet zo mee. Het klinkt raar maar de meeste zijn niet zo extreem qua mening en oordelen niet zo snel.
Maar ik heb het wel meegemaakt met een Italiaanse collega. Zij was echt extreem te noemen. Zodra het woord 'Amerika' viel kwam er direct allerlei negatiefs uit haar mond (en dat terwijl ze er ook geweest was, zowel o.a. LA als NY). Mijn reactie? Zucht & Zwijg.......
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

thebes schreef:Hoe reageren jullie op vrienden/familie die zich negatief over de VS uitlaten ? Ik heb daar nl. echt moeite mee.
Ik reageer daar eigenlijk gewoon niet op.. ben het zo'n beetje wel gewend, daarbij weet ik dat het vaak niet over de mensen is of over het land zelf, maar over de regering, en sja, voorheen (ik vind het nog altijd te voorbarig om over de huidige regering te gaan klagen) kon ik me daar wel in vinden, ik had destijds ook een hekel aan 'Amerika', echter bedoelde ik daar wel de Amerikaanse regering mee en niet de mensen of het land zelf.

Anyways, om back to topic te gaan.. als men mij vraagt waar ik vandaan kom is mijn eerste reactie "The Netherlands", als ze dan niet weten waar het is kom ik aan met dat het in Europa ligt, naast Duitsland en boven België, en als men het dan nog niet weet vraag ik of ze Amsterdam kennen, en indien het antwoord ja is (tot nu toe altijd), dan vertel ik ze dat dit de hoofdstad van Nederland is. Holland hoor je mij eigenlijk vrijwel niet zeggen. Ik ben trouwens geboren in Dordt, de eerste jaren getogen in zowat heel Europa (mijn vader was Rijnkapitein) en later in Breda. Mijn familie komt uit Rotterdam en Dordt dus, sja, je begrijpt dat ik niet snel zal zeggen dat ik uit Amsterdam kom :mrgreen:
Stan.Gobien
Techmod
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door Stan.Gobien »

nieuwenoord schreef:
Jasmino schreef:Ik kom ook uit Limburg, maar ik spreek geen dialect. Toch dachten vroeger mensen in de Randstad wel eens dat we Duitsers waren (in Den Haag en Rotterdam heb ik dat vaker meegemaakt) als ze Peter en mijn tege elkaar hoorden praten. Nu, in de buurt van Amsterdam, denken mensen heel vaak dat we Belgen zijn. Peter kan zich daar ook enorm aan ergeren...
Toch kan ik die reacties wel begrijpen. Jullie hebben allebei een duidelijke Zuidelijke tongval en voor mensen van 'boven de rivieren' is het verschil tussen Brabants, Limburgs of Vlaams dialect misschien nog te volgen, maar juist alleen de tongval niet. Ik raak mijn Brabantse 'g' ook nooit kwijt, maar ik vind dat eigenlijk ook niet zo erg.
Hopelijk bedoel je Vlaamse Limburgers dan, wat als je mij als west-vlaming hoort spreken dan is dat een wereld van verschil met de limburgers. Maar je zal ook wel niets verstaan van wat ik zeg.
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

GoBieN schreef: Hopelijk bedoel je Vlaamse Limburgers dan, wat als je mij als west-vlaming hoort spreken dan is dat een wereld van verschil met de limburgers. Maar je zal ook wel niets verstaan van wat ik zeg.
Ja want jullie spreken jullie letters nog niet eens te goei uit haha :wink:
Een G wordt een H en van die dingen zeker? Dus eigenlijk is jouw nick HoBieN :D
Ik vind het trouwens steeds weer verschrikkelijk dat limburgers op TV worden ondertiteld en Antwerpenaren en W&O-Vlamingen niet. Wij zijn beter te verstaan dan deze laatst genoemde, vooral omdat wij zo traaaaaaag spreken (naar het schijnt) :lol:

Bart
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Stan.Gobien
Techmod
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door Stan.Gobien »

Dude schreef:
GoBieN schreef: Hopelijk bedoel je Vlaamse Limburgers dan, wat als je mij als west-vlaming hoort spreken dan is dat een wereld van verschil met de limburgers. Maar je zal ook wel niets verstaan van wat ik zeg.
Ja want jullie spreken jullie letters nog niet eens te goei uit haha :wink:
Een G wordt een H en van die dingen zeker? Dus eigenlijk is jouw nick HoBieN :D
Ik vind het trouwens steeds weer verschrikkelijk dat limburgers op TV worden ondertiteld en Antwerpenaren en W&O-Vlamingen niet. Wij zijn beter te verstaan dan deze laatst genoemde, vooral omdat wij zo traaaaaaag spreken (naar het schijnt) :lol:

Bart
Dat meen je toch niet ! Iedere W-Vlaming wordt altijd ondertiteld. Het zijn maar de o-vlamingen, antwerpenaars en brabanders die er mee weg raken.
Je hebt wel gelijk ivm de G en H, wij spreken de G bijna als een H uit. Ik let er dan extra op als ik AN spreek.

Eerlijk gezegd zeggen wij Belgen altijd Holland terwijl we ook weten dat dit slechts een 2tal provinciën omvat. Maar op brieven en dergelijke zet ik toch altijd netjes Nederland.
Als wij in Amerika zijn, zal ik waarschijnlijk toch veel Brussels moeten zeggen.
ps: leuke w-vlaamse sketch
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer