Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Ouderwets om zonder laptop, TomTom en GSM te reizen?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Re: Ouderwets om zonder laptop, TomTom en GSM te reizen?

Bericht door hekkie »

De eerste jaren (vanaf 1992) reisden wij altijd zonder laptop (bestond toen nog niet), zonder TomTom (bestond toen ook nog niet), zonder GSM, maar met de landkaart op schoot!!

We hebben ons altijd prima kunnen redden in Amerika zonder al deze technische hoogstandjes.

De laatste jaren echter nemen we onze GSM mee om in de eerste plaatst bereikbaar te zijn voor het thuisfront, af en toe eens te kunnen bellen, maar vooral gebruiken we hem om te smssen naar zowel het thuisfront als om onderweg contact te houden met op dat moment ook door Amerika rondreizende vrienden en/of forumleden.

De laptop nemen we alleen mee als we met een camper reizen of via motels, voornamelijk voor het bijhouden van een liveverslag en het uploaden van foto's. Meestal reizen we echter rond met een tentje en dan gaat de laptop niet mee.

Onze Tomtom is de laatste 6 reizen ook mee geweest en eigenlijk voornamelijk vanwege de "fun". Ik vind het prachtig zo'n navigatiesysteem en soms is het inderdaad wel gemakkelijk. Maar.... evengoed zit ik nog wel met een (zeer gedetailleerde) landkaart op schoot. Dat blijf ik toch het mooiste vinden. Je houdt zo mooi overzicht over het gebied waarin je rijdt en de kleine weggetjes die je tegenkomt. Enneh... ik heb nu eenmaal een "kaartentik".... :wink:

Ben ik nu "ouderwets" of "nieuwerwets"...... :D

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Zoals ik al in meerdere topics heb aangegeven vindt ik het absoluut niet nodig om een tomtom te hebben in Amerika.
Ik zal wel zelf beslissen welke wegen ik rijd :)
Wij hadden enkel twee kaarten van Hallwag mee (nr 5 en nr 6 in ons geval) en dat was ruim voldoende en we hebben niet één kilometer verkeerd gereden op 5664km. Het heeft trouwens een bepaalde charme om even te stoppen en de kaart te bekijken welke weg je gaat nemen :wink:
Wat betreft de laptop: die hadden we wel mee maar dan enkel om de website voor de mensen thuis wat leesplezier te geven en om de foto's elke dag over te zetten.
Wat betreft de foto's dan: de eerdere opmerking van iemand die zei dat mensen met veel foto's niet kunnen fotograferen is inderdaad wat kortzichtig. Ik ben beginnend hobbyfotograaf en nam dan ook heel veel foto's met verschillende instellingen. Als beginner vond ik men resultaten zeker de moeite waard en dat bleek ook uit de vele reacties op mijn website en achteraf. Ik nam er meer dan 4000 op 22 dagen. Kan best veel zijn voor sommige maar in het digitale tijdperk is dat toch niet erg. Bij die 4000 zaten massa's snapshots maar ook veel doordachte opstellingen waardoor de vriendin soms lang moest wachten eer we verder konden wandelen/rijden. In de Antelope canyon nam ik ruim 250 foto's op 3 uur tijd. Als er daar dan 50 'goede' bij zijn ben ik tevreden. Ieder zijn ding zou ik zeggen.
Een GSM had ik zelf niet bij. Mijn vriendin wel maar die werkte niet. We kochten dan een GSM bij walmart voor 30 dollar en zo deden we af en toe een berichtje voor de bezorgde ouders op de hoogte te houden dat alles OK was. Voor de rest werd deze GSM niet gebruikt.

Bart
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

raad eens wie hier staat te fotograveren in Body
Body (5).JPG
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
Liz
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Liz »

vana schreef: En ik vind mijn foto's trouwens zelf best wel mooi geworden :D Marjon
En daar gaat het tenslotte toch om !!
16x USA / 30 staten
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

Dude schreef:Zoals ik al in meerdere topics heb aangegeven vindt ik het absoluut niet nodig om een tomtom te hebben in Amerika.
Dat kun je dan toch nog zelf beslissen hoor :wink: . Wij maken eerst onze route in het programma 'Tyre' en TomTom doet vervolgens precies wat wij hebben bepaald.
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
manja
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door manja »

Ieder zijn ding natuurlijk maar bij ons gaat alles mee. De Tomtom, laptop, fototoestel met meerdere lenzen en mobiel.
Ik ben erg slecht in kaart lezen en Tom is een geweldige hulp voor ons.
De laptop gaat mee om mijn weblog bij te werken. Het eerste wat mijn ouders en onze kinderen s’morgens doen is mijn weblog lezen, verder is mijn weblog ook soort van dagboek voor mijzelf.
We maken bergen foto’s (slechte fotograven) en de mobiel die hebben we altijd bij ons.
Groetjes, Anja
http://onslevenrondomwashingtondc.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

jerbia schreef:
Dude schreef:Zoals ik al in meerdere topics heb aangegeven vindt ik het absoluut niet nodig om een tomtom te hebben in Amerika.
Dat kun je dan toch nog zelf beslissen hoor :wink: . Wij maken eerst onze route in het programma 'Tyre' en TomTom doet vervolgens precies wat wij hebben bepaald.
Zo doe ik het sinds dit jaar ook. Erg handig en je kunt heel gedetailleerd je route bepalen langs die wegen die je graag wilt rijden.

Zeker voor mijn komende vakantie waarbij ik zoveel mogelijk de originele Route 66 wil volgen is TomTom een uitkomst. De gehele route heb ik al klaar staan voor mijn TomTom. :D

Oh ja, afgelopen zomer hebben wij de 49 Mile Scenic Drive in San Francisco heel nauwkeurig (zonder zoeken of verkeerd rijden) kunnen rijden. Ook deze Scenic Drive heb ik heel nauwkeurig met Tyre kunnen maken. De wegbewijzering voor deze route in San Francisco staat niet overal even duidelijk aangegeven hebben wij ondervonden. Op de plekken waar de borden het lieten afweten, hielp TomTom ons perfect. 8)

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

manja schreef:Ieder zijn ding natuurlijk maar bij ons gaat alles mee. De Tomtom, laptop, fototoestel met meerdere lenzen en mobiel.
Ik ben erg slecht in kaart lezen en Tom is een geweldige hulp voor ons.
De laptop gaat mee om mijn weblog bij te werken. Het eerste wat mijn ouders en onze kinderen s’morgens doen is mijn weblog lezen, verder is mijn weblog ook soort van dagboek voor mijzelf.
We maken bergen foto’s (slechte fotograven) en de mobiel die hebben we altijd bij ons.
Hier ook, alles mee. Als we hier in het oosten bij de grote steden rijden vind ik mijn GPS (ingebouwd) trouwens zeer handig (al hebben we ook altijd een kaart mee, ik vind de combinatie perfect), want dat is vaak helemaal geen simpel rijden! En net als Anja lezen veel mensen mijn weblog en vind ik het fijn om de dag nog eens te beleven door erover te schrijven, eigen dagboek, dus. En wat foto's betreft probeer ik om dingen uit verschillende oogpunten en hoeken te fotograferen, dus heb ik altijd bergen foto's. En dat vind ik leuk, dan is er ook na de vakantie nog van alles te bekijken en na te genieten. Maar zoals altijd, ieder zijn ding, het belangrijkste is, dat je naderhand terug kan kijken op een heerlijke tijd, of niet? :)
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
pollyblue
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 30

Bericht door pollyblue »

afgelopen lente leverde ik mn huurwagen terug in en nam van de achterbank mn randmcnally road atlas. "that's the best GPS you got right there!" zei de man van de verhuurfirma. lachen!
ik heb wel gps, maar gebruik als back-up steeds randmcnally. daar kan je toch nog steeds het meest op vertrouwen, aan techniek kan altijd wel iets schelen.
of denk ik nu ouderwets 8)
Johan en Ellen
Amerika-ontdekker

Bericht door Johan en Ellen »

Zoals al eerder geschreven: ieder z'n ding en voorkeuren, als je er maar prettig bij voelt.
Wij hebben geen Tom Tom maar maken gebruik van de rand mcnally road atlas (en soms ook bepaalde routes van de diverse lannoo reisgidsen), mobiele telefoon blijft thuis maar dit jaar voor het eerst wel een laptop(je) meegenomen.....
Mijn partner wilde geen zware laptop mee maar ik heb voor mijn verjaardag (afgelopen april) de, toen net op de Nederlandse markt uit, ASUS minilaptop (ik heb een blauwe) gekregen (weegt nog geen kilo en is ideaal voor een persoonlijk reisverslag bijhouden en af en toe een mail sturen).
Ik vond het heel praktisch aangezien ik soms m'n geschreven reisverslag niet meer kon lezen en soms al na een paar dagen afhaakte omdat ik te moe was (typen kan ik toch sneller dan schrijven en het blijft leesbaar).
Ik stal er trouwens afgelopen jaar ook wel de show mee, ben diverse keren aangesproken door mensen die bijna niet konden geloven dat zo'n klein ding ook een laptop is.
Voor de bereikbaarheid voor thuisblijvers laten we over het algemeen reisschema+adressen achter.

Ellen
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Johan en Ellen schreef:Mijn partner wilde geen zware laptop mee maar ik heb voor mijn verjaardag (afgelopen april) de, toen net op de Nederlandse markt uit, ASUS minilaptop (ik heb een blauwe) gekregen (weegt nog geen kilo en is ideaal voor een persoonlijk reisverslag bijhouden en af en toe een mail sturen).
Dat is wel echt een vrouwenopmerking :)
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

nieuwenoord schreef: Ik ben wel een fanatieke blogger, maar ik blog het hele jaar door en heb vaste bezoekers op mijn blog. En ik weet dat ik niet voor drie mensen schrijf, dat wijzen de reacties uit, maar vooral het bezoekers aantal op ons domein. Tijdens de maand juni van dit jaar waren dat er dik 17.000, gemiddeld dus meer dan 500 per dag. Ik vind dat leuk, maar als je daar niks om geeft, waarom zou je het dan doen?

Even over die opmerking die ik daar over maakte,ik doelde dus op het publiek wat ik zou trekken met een blog,en absoluut niet op andere mensen hier!
(toch maar even duidelijk maken voordat er boze gezichten komen,ik lees zelf ook jullie blog als je in de US zit met veel plezier)
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Ik voelde het ook niet als een verwijt of zo hoor. Leuk om te horen dat je ons ook 'leest' :wink: Wat ik wilde aangeven is dat ik soms merk dat mensen zich soms een beetje verplicht voelen een verslag bij te houden, terwijl ze dat eigenlijk zonde van hun tijd vinden en het ze veel energie en moeite kost die ze liever anders zouden besteden. Nou, dan moet je het helemaal niet doen. Ik vind het leuk, het is voor mij een hobby, maar vrijheid blijheid!
Truckman
Amerikafan

Bericht door Truckman »

Wij hebben ook jarenlang gereisd zonder navigatie/gsm en laptop. De laatste jaren doen we het echter wel en het bevalt uitstekend! Vooral de laptop is een uitkomst, en de navigatie hebben we in de usa gekocht, die ervaren we als bijzonder gemakkelijk! Al scheld ik er wel eens op... :lol:
The USA...what else?
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Bij ons gaat ook van alles mee. Laptop(voor het verslag dat mijn zus zo leuk vindt) en TT omdat ik geen geschreeuw in die auto wil.

Jaaaaaaren geleden stapten we in de auto in de VS met zoon(ongeveer 6 jaar oud )op de achterbank. Na enkele meters gereden te hebben kwam er een klein stemmetje van de achterbank....
"wanneer gaan jullie nu ruziemaken?"
:hilarious: :hilarious: en we hebben die vakantie (bijna) niet geschreeuwd.
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Corry schreef:...en TT omdat ik geen geschreeuw in die auto wil.
Dat kan ook een uitstekende reden zijn. :lol:

De meeste reizen in Amerika heb ik alleen gemaakt. Een navigatiesysteem is dan een uitkomst. Sinds 2002 gebruik ik die dan ook (de eerste jaren Neverlost van Hertz). Rijden en kaartlezen gaat nu eenmaal niet zo goed samen. Wel bekijk ik elke dag de route vooraf altijd in de RandMcNally. Ik wil me een beeld kunnen vormen van de route die ik rijd, weten hoe de plaatsen t.o.v. elkaar liggen. Dat is ook om niet volledig afhankelijk te worden van zo'n apparaat. De RandMcNally ligt overigens altijd naast me tijdens het rijden als backup. :D

Roland

Truckman
Amerikafan

Bericht door Truckman »

Dat hebben wij ook! Wij gebruiken toch altijd de kaart ook nog!
The USA...what else?
Inge
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door Inge »

De eerste 2 keer hadden we alleen een gsm mee (maar bijna nergens bereik...). Verder inderdaad gewoon met kaart op schoot en het resiverslag gewoon in een boekje geschreven (gewoon met de pen dus :wink: ). Later thuis een verslag voor de website van gemaakt. Bellen deden we altijd met een telefoonkaart. Is erg goedkoop en op die manier ben je niet afhankelijk van het bereik van de gsm.
Verder natuurlijk wel een paar fototoestellen (digitaal en de ouderwetse rolletjes variant) en de laatste keer ook een videocamera mee...

Voor volgend jaar gaat TT in ieder geval wel mee, samen met het kaartenboek. Maar ik twijfel erg over het meenemen van een laptop. We willen het eerste deel van de route wel vastleggen (ivm overnachtingen in Sequoia in het weekend en vervolgens in Yosemite), maar het tweede deel niet om wat meer van de vrijheid van een camper te kunnen genieten. Dan is het misschien wel handig om een laptop bij de hand te hebben om de dag ervoor alvast naar een camping te zoeken. Daarnaast kan die kleine meid dan onderweg ook eens naar een DVD'tje ofzo kijken. En voor foto's is het natuurlijk ook wel handig.
Maar ik wil eigenlijk dat ding liever thuis laten, dan kan ik er ook niet achter gaan zitten. Dat hoort toch niet echt bij mijn vakantiegevoel. Ik vind het juist prettig om dan een paar weken geen tv en computer bij de hand te hebben, zodat je andere dingen gaat doen.
Kortom, we moeten er nog een "ei over leggen"...
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Inge schreef:Ik vind het juist prettig om dan een paar weken geen tv en computer bij de hand te hebben, zodat je andere dingen gaat doen.
Kortom, we moeten er nog een "ei over leggen"...
Dat geldt voor mij ook. Een laptop heb ik 2x meegehad naar Amerika maar heb wel gemerkt dat je toch (te) veel tijd daaraan gaat besteden. Zeker met een liveverslag want dan wil ik het natuurlijk ook goed doen. :D

Ook ik moet er nog een "ei over leggen" voor volgend jaar... :wink:

Roland

Joost9
Amerika-ontdekker

Bericht door Joost9 »

Ik zit ook te twijfelen om een laptop mee te nemen op onze Amerikareis. Wij hebben weinig hotels etc. vastgelegd van te voren. Nou lees ik dat veel hotels/motels een pc hebben in de lobby met internet. Dat zou voor ons de beste oplossing zijn omdat ik eigenlijk geen zin heb om een laptop mee te slepen. Maar ik vraag mij wel af of het wel veilig is om op publieke pc's hotels te reserveren met je creditcard, bijvoorbeeld via priceline of hotwire. Heeft iemand daar ervaring mee of ideeen over?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer